Testpilot: Lenovo Legion 7i Pro 16IAX9 – välsvarvad spel- och arbetsdator i toppklass

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Lenovo Legion 7i Pro 16IAX9 – välsvarvad spel- och arbetsdator i toppklass

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter tänderna i premiumdator från Lenovo, en maskin med god byggkvalité, träffsäker skärm och hög spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken prislapp... Kvalité men 45 tusen?? Tror min budget skulle stannat på mellan 25-30 för en sådan här maskin.

Misstänker att denna är stationär ersättare + jobbmaskin 2 in 1.

Man får väl hoppas på prissänkningar likt det vi hade mellan 2010-2015 medans tekniken gick framåt.:)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

GB 6 resultatet för singeltrådat är fel. Annars riktigt bra recension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilken prislapp... Kvalité men 45 tusen?? Tror min budget skulle stannat på mellan 25-30 för en sådan här maskin.

Misstänker att denna är stationär ersättare + jobbmaskin 2 in 1.

Man får väl hoppas på prissänkningar likt det vi hade mellan 2010-2015 medans tekniken gick framåt.:)

Du kan köpa förra generationens likvärdiga modell för ca 30 tusen och det enda som skiljer dessa är att den har 13th gen cpu istället för 14th gen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Du kan köpa förra generationens likvärdiga modell för ca 30 tusen och det enda som skiljer dessa är att den har 13th gen cpu istället för 14th gen.

Det gör man ju till 100% för det är ju sällan just CPU prestandan som är det som tryter först. är ju i 99% av fallen de mobila GPU chippen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oliver91:

Misstänker att denna är stationär ersättare + jobbmaskin 2 in 1 [...]

Just det sistnämnda du pratar om är precis den målgrupp och produktkategori jag upplever att Lenovo satsats på i detta fallet också; En desktop replacement, där man kan både spela och samtidigt utföra tyngre arbete. Och de har väl lyckats i detta hänseende i mångt och mycket, men som du säger är det en rätt kraftig prislapp på det hela.

Kan tipsa om att Lenovo kör just nu en kampanj på sin hemsida, där kan man få denna för runt 34 800 kronor, vilket kanske är något enklare att svälja

Skrivet av Dinkefing:

GB 6 resultatet för singeltrådat är fel. Annars riktigt bra recension!

Tack!

Har åtgärdat tabellen nu, blev lite tokigt där en sväng

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Tack för recension!

Jag skulle inte kalla 2.62 kg "nätt" såvida du inte syftar på yttermåtten. Asus lanserade TUF A14 14" i år som väger 1.45kg, där snackar vi "nätt" Jobb-/speldator. Men inte riktigt samma specs.

Prislappen är skyhög också för specsen tycker jag? Med tanke på att den väger 2.62kg

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Tack för recension!

Jag skulle inte kalla 2.62 kg "nätt" såvida du inte syftar på yttermåtten. Asus lanserade TUF A14 14" i år som väger 1.45kg, där snackar vi "nätt" Jobb-/speldator. Men inte riktigt samma specs.

Prislappen är skyhög också för specsen tycker jag? Med tanke på att den väger 2.62kg

Tack för att du tog dig tid att läsa

Ibland kommer sådana där situationer där specifikationer inte delger helheten särskilt bra, vilket är fallet för mig med denna Lenovo-dator gällande vikt och portabilitet. Den väger lite, men formatet och dimensionerna känns ändå enkla att hantera – åtminstone jämte min egna privata G17 som väger likvärdigt och upplevs betydligt klumpigare.

Å andra sidan kan jag tänka mig att det är annorlunda för folk som är vana med exempelvis 14 tums-datorer eller Ultrabooks som referensram! Men i slutändan skulle jag säga att 2,62 kg är lätt för klassen. Kollade exempelvis in en Raider-maskin tidigare i våras med motsvarande specifikationer och den vägde in strax norr om 3,1 kg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen är jag supertrött på Lenovo. Vi köpte ett helt gäng av Legion till jobbet. Det va massor med problem med glapp med pixlig bild och strul. Man fick öppna skärmarna till ett visst läge för att man skulle få bild och även när man fick det så kunde den när som helst börja blinka eller visa pixelfel. Vi skickade flera av datorerna till service, som jag har för mig, fanns nere i nederländerna.

Servicen va inkompetent och "hittade inte några fel". Antagligen för de startade datorn och tittade på den i en minut och sedan gav upp. Det blir inga fler Legion hos oss i alla fall. Våra datorer gick loss på runt 29.000kr, så det kanske var en "budget" model? Alla kan ha problem, men hur man bemöter kunden är hur jag dömmer leverantören. Sämre upplevelse kunde man inte få. Datorerna ligger idag i skrothögen och vi har köpt nya laptops och givit upp med att få löst datorerna via Lenovo.

Som detta inte var nog så gick flera av nätdelarna sönder också och fick bytas på flera av laptopparna redan första halvåret. Kändes inte direkt som kvalitet.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hur är insidan rent praktiskt? Lätt att öppna? Lätt att göra rent mellan fläktar och kylflänsar? Köper man en sådan här maskin vill man ta hand om den också

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av radx:

Personligen är jag supertrött på Lenovo. Vi köpte ett helt gäng av Legion till jobbet. Det va massor med problem med glapp med pixlig bild och strul. Man fick öppna skärmarna till ett visst läge för att man skulle få bild och även när man fick det så kunde den när som helst börja blinka eller visa pixelfel. Vi skickade flera av datorerna till service, som jag har för mig, fanns nere i nederländerna.

Servicen va inkompetent och "hittade inte några fel". Antagligen för de startade datorn och tittade på den i en minut och sedan gav upp. Det blir inga fler Legion hos oss i alla fall. Våra datorer gick loss på runt 29.000kr, så det kanske var en "budget" model? Alla kan ha problem, men hur man bemöter kunden är hur jag dömmer leverantören. Sämre upplevelse kunde man inte få. Datorerna ligger idag i skrothögen och vi har köpt nya laptops och givit upp med att få löst datorerna via Lenovo.

Som detta inte var nog så gick flera av nätdelarna sönder också och fick bytas på flera av laptopparna redan första halvåret. Kändes inte direkt som kvalitet.

Intressant vad det kan skilja i upplevelse!

Har haft ett gäng Lenovo-maskiner genom åren; allt från Y-serien, till Yoga och flertalet Legions. Enda gången jag fått hantera ett garantiärende så gick det supersmidigt. Använde då Lenovo Premium Care; tekniker kom hem till mig och hämta datorn, sedan bytte de både moderkort (inkl cpu/gpu) samt kylanordning på eftermiddagen — jag hade jag datorn i handen igen mot kvällen samma dag. Har faktiskt en gammal Y720 med original-laddare ligger här hemma som fortfarande fungerar (kör t.o.m. Windows 11 på den utan problem).

På ett av de jobben jag haft så kördes det Lenovo Think-maskiner i samtliga utrymmen, inklusive centrifug- och pump-rum samt allehanda andra områden som egentligen en dator förmodligen inte bör vistas i. Dessa hade då gått mellan 2 - 3 år utan fel som jag förstått det hela. Däremot hade samtliga datorer från HP kastat in handduken efter knappa månader i samma miljöer.

Skrivet av Gosnat:

Hur är insidan rent praktiskt? Lätt att öppna? Lätt att göra rent mellan fläktar och kylflänsar? Köper man en sådan här maskin vill man ta hand om den också

Det är en handfull skruvar så har du tillgång till lagring, RAM, kylanordning och wifi-kortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har haft ett gäng Lenovo-maskiner genom åren; allt från Y-serien, till Yoga och flertalet Legions. Enda gången jag fått hantera ett garantiärende så gick det supersmidigt. Använde då Lenovo Premium Care; tekniker kom hem till mig och hämta datorn, sedan bytte de både moderkort (inkl cpu/gpu) samt kylanordning på eftermiddagen — jag hade jag datorn i handen igen mot kvällen samma dag. Har faktiskt en gammal Y720 med original-laddare ligger här hemma som fortfarande fungerar (kör t.o.m. Windows 11 på den utan problem).

På ett av de jobben jag haft så kördes det Lenovo Think-maskiner i samtliga utrymmen, inklusive centrifug- och pump-rum samt allehanda andra områden som egentligen en dator förmodligen inte bör vistas i. Dessa hade då gått mellan 2 - 3 år utan fel som jag förstått det hela. Däremot hade samtliga datorer från HP kastat in handduken efter knappa månader i samma miljöer.

Det är en handfull skruvar så har du tillgång till lagring, RAM, kylanordning och wifi-kortet

<Uppladdad bildlänk>

Du kan inte jämföra Thinkpad seriern mot gaming datorer. Den ena är byggd som en Hilti borrmaskin och den andra är en elskruvmejsel från Temu/Aliexpress.

Samtliga Legion laptops vi köpte hade en uppsjö av problem. Urusel byggkvalitet och glapp. Men alla kan ha en dålig batch. Det är inte byggkvalitet som är problemet med Lenovo. HP, Dell och anna övriga har också billiga gaming datorer. Det är hurvida man lyckas lösa problem som kunderna har på ett tillfredställande sätt eller inte som spelar roll.

Du pratar om Premium support. Hur många privatpersoner tror du slänger pengar på extra premiumsupport? Mindre än en procent troligtvis och då är det antagligen ändå inte en privatperson utan en företagsanvändare bakom spakarna ändå. Datorerna köptes inte in av mig så dessa köptes in utav någon utan kunskap och såldes även då utan extra fancy support. Man kan ju tycka att de borde räcka men det gjorde det absolut inte i vårt fall.

Lenovo lyckades dock skicka över nya nätdelar till oss. Så den biten sköttes OK. Men glapp och saker på insidan av maskinerna var tydligen för svårt att felsöka.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Du kan inte jämföra Thinkpad seriern mot gaming datorer. Den ena är byggd som en Hilti borrmaskin och den andra är en elskruvmejsel från Temu/Aliexpress.

Samtliga Legion laptops vi köpte hade en uppsjö av problem. Urusel byggkvalitet och glapp. Men alla kan ha en dålig batch. Det är inte byggkvalitet som är problemet med Lenovo. HP, Dell och anna övriga har också billiga gaming datorer. Det är hurvida man lyckas lösa problem som kunderna har på ett tillfredställande sätt eller inte som spelar roll.

Du pratar om Premium support. Hur många privatpersoner tror du slänger pengar på extra premiumsupport? Mindre än en procent troligtvis och då är det antagligen ändå inte en privatperson utan en företagsanvändare bakom spakarna ändå. Datorerna köptes inte in av mig så dessa köptes in utav någon utan kunskap och såldes även då utan extra fancy support. Man kan ju tycka att de borde räcka men det gjorde det absolut inte i vårt fall.

Lenovo lyckades dock skicka över nya nätdelar till oss. Så den biten sköttes OK. Men glapp och saker på insidan av maskinerna var tydligen för svårt att felsöka.

Fast privatpersoner vänder sig ju till den de köpte datorn av och så får de hantera ärendet

Permalänk
Medlem

Alla laptops som testas verkar få guld eller silver, känns väldigt generöst?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tauri85:

Alla laptops som testas verkar få guld eller silver, känns väldigt generöst?

Kort sagt är de flesta bärbara datorer jag testar på genuint trevliga maskiner. Det faller lite inom konceptet att företag som betalar för denna typ av artikel skickar det bästa eller mest prisvärda de har att erbjuda i sitt sortiment. Så att det är fler positiva omdömen än negativa blir rätt naturligt under omständigheterna. Vore inte ett särskilt genomtänkt drag att betala och sedan skicka något de vet kommer mottas med negativitet.

Däremot bör det dock uppmärksammas och skarpt förtydligas att jag har sågat maskiner vid fotknölarna också. Så bara för att artikeln är sponsrad är det inga garanti att jag (eller annan pilot) gillar vad som landar på testbordet. Exempelvis testade jag på en Lenovo LOQ samtidigt som denna Legion borta på FZ, denna fick inte någon bemärkelse och en skopa kritik.

Sedan är bemärkelserna inte alltid självklara vad de innebär, det är inte lika raka spåret som redaktionens system. När jag delar ut en bemärkelse ligger det ofta i linje likt följande:

• Ingen utdelning — Denna produkt lider av problem som för mig är avgörande och kan därmed inte rekommendera ett köp, det är alltså inte bara att produkten är för dyr eller liknande.

• Silver — Ett kompetent alternativ värt att överväga, om de eventuella nackdelarna inte är ett problem för dig.

• Guld — Rekommenderas i stora drag, du går inte fel helt enkelt.

I fallet FZ finns det bara två lägen; ingen bemärkelse eller rekommenderat (SweClockers motsvarighet till guld). Det blir därmed lite krångligare ändå på syskonsajten för oss Piloter, och desto viktigare att läsaren själv gör en egen tolkning om det är något för dem eller inte.

Sedan behöver inte en läsare hålla med ett utlåtande eller en bemärkelse; vad jag drar för slutsats är inte nödvändigtvis den slutkläm du som läsare skulle kommit fram till. Ett praktexempel på detta vore en kommentar ovan som ifrågasatte att jag kallade datorn nätt – vilket den är inom ramen av mina referenser och kontextuellt till produktkategorin.

Fixade lite förtydligande.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

<Uppladdad bildlänk>

Av bilden att döma så ser det ut som att man faktiskt kan ta bort enbart fläktarna, vilket är trevligt!
Jag själv har en HP Omen 15 som är busenkel att komma in i men man kan inte få bort fläktarna helt utan att lossa hela kylsystemet, vilket leder till repasting bara man vill damma av mellan fläns och fläkt samma sak på min kompis Lenovo Legion (minns inte vilken modell men den har ett par år på nacken)

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Altså jag blir inte klok på dessa 16:10 skärmar.. Jag vill ha nått som är 16:9 då 16:10 ser helt galet ut, även när man sitter och gör saker på dem.. Känns på tok för hög -_- Men smak som bak.

Jag önskar 21:9 skärm på laptop men de kommer man nog aldrig se