Spikes bättre ljud mindre spridning av vibrationer?

Permalänk
Medlem

Spikes bättre ljud mindre spridning av vibrationer?

Hej

Läst lite om spikes högtalare dämpkuddar.
Förbättrar ljudbilden mindre spridning av vibrationer?
Men är det värt att ha dessa?
I mitt fall blir det mindre spridning av ljud vibrationer till grannar , bor i lägenhet så kan man minska lite mot grannarna vore det bra.
Blir det sen bättre ljud så är det en bonus, har i dagsläget gummidämpning jag hittade hemma kanske duger eller tar bort lite vibrationer.
Spikes kanske är bättre för mig då högtalarna är höga och blir lite ostadiga iaf med det jag har just nu.
Har ni egna erfarenheter av detta tar jag gärna emot detta.

mvh:Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Om det är för grannarnas skull du står i valet och kvalet för så välj gummifötter då dom dämpar ljudet ner mot golvet.

Permalänk
Medlem

Jag ställde mina lådor på en tjockare madrass som jag skar till, det funkar också

Permalänk
Rekordmedlem

Mjuka dämpfötter är för det mesta bäst både på att minska ljudspridning till grannar och för att få bättre ljud i det egna rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som det jag har bör räcka då.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Det är ju främst baslådan som brukar vara problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju främst baslådan som brukar vara problemet

Så är det nog men vill minska så mycket det går, men hittade på bättre gummimatta som jag lagt under så tror inte jag kan göra mer om inte i värsta fall sänka ljudet för grannarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid kört med spikes på en betongplatta som står på en rund golvmatta sedan man bodde i lägenhet för 20 år sedan. Dämpade neråt i hyreshuset iallafall, ljudet lika bra då som idag med samma högtalare. Om det är bra eller dåligt vetefan haha

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IceKey:

Alltid kört med spikes på en betongplatta som står på en rund golvmatta sedan man bodde i lägenhet för 20 år sedan. Dämpade neråt i hyreshuset iallafall, ljudet lika bra då som idag med samma högtalare. Om det är bra eller dåligt vetefan haha

<Uppladdad bildlänk>

Det blir oftast mindre spridning mot grannar av det för spikar i plattan blir ungefär om att öka vikten på lådan och mattan under blir dämpande mot det riktiga golvet.
Tunga stativ eller trädgårdsplattor som i ditt fall omvandlar vibrationer till värme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har mina golvare på spikes på betongplatta med stora gummidämpkuddar under plattorna. Blev dels ett jättelyft i botten på ljudbilden, men har framförallt inget problem med grannar som klagar 10 av 10

Permalänk
Medlem

Har en gång i tiden experimenterat mycket med olika sätt att "montera" högtalare.
Min erfarenhet är att ju billigare högtalare ju större skillnad.
D.v.s. mer påkostade högtalare har redan en massa och styvhet som gör att spikes eller dämpkuddar mest fungerar som bling.
Medans billigare lådor nästan vibrerar fritt och påverkas rätt mycket av en ökad massa eller dämpning.

Störst (positiv) skillnad fick jag på ett par Wharfedale Diamond 4 (som mest kan beskrivas som billiga kvalitetshögtalare).
På mina (extremt robusta och tunga) stativ ställde jag dom på Sorbothane kuddar och med en 25kg vikt ovanpå högtalaren.
Sämst resultat fick jag med spikes under högtalaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en gång i tiden experimenterat mycket med olika sätt att "montera" högtalare.
Min erfarenhet är att ju billigare högtalare ju större skillnad.
D.v.s. mer påkostade högtalare har redan en massa och styvhet som gör att spikes eller dämpkuddar mest fungerar som bling.
Medans billigare lådor nästan vibrerar fritt och påverkas rätt mycket av en ökad massa eller dämpning.

Störst (positiv) skillnad fick jag på ett par Wharfedale Diamond 4 (som mest kan beskrivas som billiga kvalitetshögtalare).
På mina (extremt robusta och tunga) stativ ställde jag dom på Sorbothane kuddar och med en 25kg vikt ovanpå högtalaren.
Sämst resultat fick jag med spikes under högtalaren.

Ja lådan bör väga minst x1000 av högtalarens rörliga massa för att kunna absorbera så pass med energi att lådans ljud för det mesta inte kan höras i förhållande till elementens. lådan kommer ju att röra sig och skapa distorsion om den är för lätt och dessutom är lätta lådor ofta även "sladdriga" så det kan ju även leda till andra oljud typ att en lådvägg blir lik en slavbas och spelar med vid vissa frekvenser typ bumlig odefinierad och distad basåtergivning.
Har sett nån högtalare där man skruvat fast den mot stativet för att de skulle bli mer lik en gemensam enhet och de lät i vart fall bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja lådan bör väga minst x1000 av högtalarens rörliga massa för att kunna absorbera så pass med energi att lådans ljud för det mesta inte kan höras i förhållande till elementens.

Aj fan!
Då lärde man sig nåt nytt idag igen.
Hmmmm undrar vad man glömde när denna info trängde in i sågspånet

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

Aj fan!
Då lärde man sig nåt nytt idag igen.
Hmmmm undrar vad man glömde när denna info trängde in i sågspånet

Förhoppningsvis nått onyttigt typ kabeltrams som inte följer fysiken lagar eller nått annat som är halt av ormolja.

Visa signatur