Betala för delar vid avbokad verkstadstid

Permalänk
Medlem

Ett exempel på hur lätt ett missförstånd kan uppstå om man är lite vag i kommunikationen och tolkningen av den:

Verkstaden: "Innan vi kan laga din bil så måste vi beställa hem reservdelar. Är det ok med dig?"
Konsumenten: "Ok"

Verkstadens intention: "Vill du att vi beställer dessa reservdelar å dina vägnar?"

Konsumentens tolkning: "Är det ok att lagningen dröjer lite, vi måste fylla på reservdelslagret först?"

---

@Bananapa1:

Offerten som du aldrig signerade/returnerade, gällde den arbete eller arbete + reservdelar?

Tycker du bara skall hälsa verkstaden att du tycker det är tråkigt att det blivit såhär, men att du anser att ni inte har ingått något avtal.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så verkstaden vill ha betalt för delarna men också behålla delarna?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Bananapa1: Hur har det gått? Har du informerat verkstaden och vad sa de?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well går inte att jämföra original med eftermarknad..

Självklart kan man köpa en universal, med exakt samma sond eller en modellanpassad ofta till en bråkdel av vad original kostar. Men ändrar inte på att original kan behövas tillverkas på order.

Men vad är det för argument? Har frågeställaren en veteransupersportbil som finns i typ tre exemplar? Mindre troligt, vill jag påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men vad är det för argument? Har frågeställaren en veteransupersportbil som finns i typ tre exemplar? Mindre troligt, vill jag påstå.

Hela grejen är att det går inte att jämföra en Universal produkt och hur processen är jämfört med en som är byggd på order.

Och just lambdasonder finns i två utföranden, "universal" och modellanpassad, kan vara exakt samma komponent, samma längd på kabel och samma kontakt men den modellanpassade som byggs på beställning kommer aldrig gå att returnera.

Så det beror helt på vad verkstaden har beställt, kör dom original så är det ganska troligt att det är byggt på beställning vilket även är troligt med tanke på priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har verkstaden beställt originaldelar från importören eller annat seriös Åf kan dom självklart returnera delarna.
Låter som dom handlat på Amazon eller liknande och tycker det blev bökigt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hela grejen är att det går inte att jämföra en Universal produkt och hur processen är jämfört med en som är byggd på order.

Och just lambdasonder finns i två utföranden, "universal" och modellanpassad, kan vara exakt samma komponent, samma längd på kabel och samma kontakt men den modellanpassade som byggs på beställning kommer aldrig gå att returnera.

Så det beror helt på vad verkstaden har beställt, kör dom original så är det ganska troligt att det är byggt på beställning vilket även är troligt med tanke på priset.

Du menar att någon sitter och tar beställningar på custom lambda sonder som tillverkas i ett exemplar på fabriken?
Är det inte mera troligt att dessa modellanpassade massproduceras i lite olika konfigurationer på en fabrik för att passa en rad olika bilmodeller? till exempel kan du ta en sond från en seat eller passat och stoppa i en lamborghini eftersom dom använder samma grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men kom igen, tror du på fullt allvar att en vettig aktör håller på så med en vanligt förekommande del till en serietillverkad bil som finns i många exemplar? Rätt lambda i bemärkelsen rätt artikelnummer, som passar till ett antal liknande bilar med samma motor från samma koncern, till min bensinkärra finns hos Mekonomen, i lager. Bara att beställa. Finns även i några butiker, om än inte så många. Så är det förstås om jag åker till en auktioriserad verkstad också, men de kanske inte har den hemma om det inte är en stor där de går åt ofta, så det kan ta någon dag eller två att få hem den.

Det kan möjligen noteras att ovan bensinkärra dyker det inte ens upp en universal till hos Mekonomen. Söker jag däremot på en äldre bil som jag ägt tidigare så får man upp både modellanpassat och universal. Båda finns i lager, både för före och efter katalysatorn, då det är två. Man kan dock se på butikslagerhållningen att den före är den som oftast går sönder. Universal är dyrare, så varför man skulle köpa det ter sig oklart.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Bananapa1: Hur har det gått? Har du informerat verkstaden och vad sa de?

Tråden har verkligen fått fart!

Jag har kontaktat verkstaden via mail för att ha spårbarhet i vår kommunikation. Jag har förklarat hur jag ser på situationen. Jag anser mig juridiskt friskriven men moraliskt så vill jag inget ont. Jag bestrider kravet på 6000:- men är öppen för att betala mer än 0:- efter överenskomelse.

Jag har inte fått återkoppling ännu.

Permalänk
Medlem

Om det är lambdasonder för 6k så känns det väldigt fishy... Aldrig hört något liknande pris! Vad är det för verkstad ens?!

Men som tidigare varit inne på så kan de inte ta ut den kostnaden på dig så bestrid bara alla krav du får. Du behöver inte ens ge en förklaring.
Skulle de börja ifrågasätta och ställa krav så kan du bara säga att du aldrig fått något prisförslag och inte heller godkänt priset för delarna som de har beställt på eget bevåg.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men kom igen, tror du på fullt allvar att en vettig aktör håller på så med en vanligt förekommande del till en serietillverkad bil som finns i många exemplar? Rätt lambda i bemärkelsen rätt artikelnummer, som passar till ett antal liknande bilar med samma motor från samma koncern, till min bensinkärra finns hos Mekonomen, i lager. Bara att beställa. Finns även i några butiker, om än inte så många. Så är det förstås om jag åker till en auktioriserad verkstad också, men de kanske inte har den hemma om det inte är en stor där de går åt ofta, så det kan ta någon dag eller två att få hem den.

Det kan möjligen noteras att ovan bensinkärra dyker det inte ens upp en universal till hos Mekonomen. Söker jag däremot på en äldre bil som jag ägt tidigare så får man upp både modellanpassat och universal. Båda finns i lager, både för före och efter katalysatorn, då det är två. Man kan dock se på butikslagerhållningen att den före är den som oftast går sönder. Universal är dyrare, så varför man skulle köpa det ter sig oklart.

Tror? Har bekanta som jobbar på märkesverkstad samt jobbar själv inom fordons produktion/utveckling och vet att många saker byggs på order, kostar enorma pengar att ha saker lagerförda speciellt när det i slutändan är slutkund som betalar för det.

Så samma lambda sond med exakt samma kabel och kontakt kan utan problem finnas i massvis av olika varianter beroende på vilken bil dom ska sitta på och ända som skiljer är x antal centimeter på kabeln och även priset kan skilja med flera tusenlappar! medans man samtidigt kan köra exakt samma sensor som en eftermarknadsprodukt för en bråkdel av kostnaden!

Så är väl inte så konstigt jämfört med tändsystem där en och samma tändspole kan kosta allt från 4 000kr till 70 000kr (exakt samma produkt från bosh) bara att ena står det Volvo på och den andra står det Ferrari på!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Tråden har verkligen fått fart!

Jag har kontaktat verkstaden via mail för att ha spårbarhet i vår kommunikation. Jag har förklarat hur jag ser på situationen. Jag anser mig juridiskt friskriven men moraliskt så vill jag inget ont. Jag bestrider kravet på 6000:- men är öppen för att betala mer än 0:- efter överenskomelse.

Jag har inte fått återkoppling ännu.

Vad gäller det för bilmodell, tänker så vi kan reda ut en gång för alla om du verkligen hade behövt specialtillverkade lamdasonder för 6000 spänn 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Jag känner sammanfattningsvis att det lutar mer åt att jag har juridiskt rätt att slippa betala.

Moraliskt så skäms jag för min hantering ju mer jag funderar på det. Jag vill inte verkstaden något ont, men jag anser inte att jag skall behöva betala.

Oavsett hur det här slutar så kommer jag vara väldigt mycket tydligare i framtiden.

Tycker inte alls att du ska skämmas, det är verkstaden som ska skämmas som försöker få dig att betala för något du inte godkänt/skrivit under på. Om de har skickat en offert, bett dig att skriva under, och du INTE har skrivit under den, då ligger det 100% på dem.

Exakt ALLA som har ett företag där man skickar ut offerter VET OM att man INTE kan förvänta sig betalning på något överhuvudtaget innan en kund godkänt offerter/förslag/faktura. Man beställer absolut ALDRIG in material förrän man vet att man har täckning på den kostnaden genom accepterat kundavtal.

Att man aldrig beställer material eller varor för en kund INNAN kunden godkänt kostnadsförslag/offert är en basic, 1o1, grundläggande, fundamental kunskap för alla företagare.

Det är verkstaden som har fuckat upp ordentligt, och nu försöker de täcka upp det misstaget genom att tvinga ut pengarna från dig. Vilket är fult från verkstadens håll, då det är DE som ska känna ett moraliskt ansvar att ta kostnaden för misstaget DE har begått.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Bananapa1:

Jag känner sammanfattningsvis att det lutar mer åt att jag har juridiskt rätt att slippa betala.

Moraliskt så skäms jag för min hantering ju mer jag funderar på det. Jag vill inte verkstaden något ont, men jag anser inte att jag skall behöva betala.

Oavsett hur det här slutar så kommer jag vara väldigt mycket tydligare i framtiden.

Om du ska betala delarna så ska du för det första få se underlag på att det är faktiskt 6000 kr som är kostnaden för verkstaden och inte inklusive massa marginal för det tycker jag de definitivt inte har rätt till.
Du ska också få delarna naturligtvis.
Kanske kan du sen sälja delarna.
Jag tycker oavsett att du inte ska betala men så tycker jag det ska skötas om du ändå vill.

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att det har uppstått en brist och missuppfattningen i kommunikationen där verkstaden har trott att det är "green light" när du nämnt att de måste beställa delar och att du bokade en tid.

Med detta sagt är det HELT upp till verkstaden att fastställa det genom accepterad offert då inget pris på vare sig jobb eller delar nämnes i det första samtalet. Tror inte det finns någon (utom extremt rika människor kanske) som skulle acceptera ett framtida jobb med delar till helt okänd kostnad.

Så jag tycker inte OP skall känna några skuldkänslor alls över detta, individen du pratade med på verkstaden har missuppfattat (medvetet eller omedvetet) och försöker helt sonika få dig att stå för hens kostnad/misstag.

Och angående att man skulle tillverka reservdelar till serieproducerade bilar faller på sin egen rimlighet såvida det inte är någon extremt sällsynt bil och/eller att tillverkaren inte längre finns kvar. För att minimera både tid och kostnader massproduceras de flesta olika reservdelar. Att en fabrik hos Toyota t ex skulle stå på "stand-by" för att tillverka EN lambdasond... yeah right.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av xc:

Vad gäller det för bilmodell, tänker så vi kan reda ut en gång för alla om du verkligen hade behövt specialtillverkade lamdasonder för 6000 spänn 😂

Det gäller en Skoda Fabia årsmodell 2016. Att det finns billigare sonder vet jag då jag skruvat i sådana själv nu. Köpte Bosch-tillverkade.

Det betyder dock inte att verkstaden inte köpt originaldelar som antagligen är bra mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Skrivet av Bananapa1:

Det gäller en Skoda Fabia årsmodell 2016. Att det finns billigare sonder vet jag då jag skruvat i sådana själv nu. Köpte Bosch-tillverkade.

Det betyder dock inte att verkstaden inte köpt originaldelar som antagligen är bra mycket dyrare.

Från Volkswagen verkar du hamna på ca 3000 kr styck, men det är inte en specialtillverkad vara vad jag kan se så verkstaden kan nog inte visa på några kostnader till att börja med. En specialtillverkad vara i det här fallet är t.ex. en framskärm som levereras i primer och målas till bilens färg på beställning. Här handlar det om en sensor där exakt samma artikel (samma längd på kabel) används till flera fordon.

Upp till verkstaden att få ett godkännande eller avboka TS i det här fallet (för att få in annan kund som kan betala) skulle jag säga. Systemen verkstäderna använder brukar hjälpa till att skicka SMS eller e-post med påminnelser. Avbokningsavgifter måste också informeras i förväg.

Permalänk

Uppdatering:

Verkstaden hörde av sig imorse. Dom hade lyckats skicka tillbaka delarna sa dom, så kravet om ersättning utgår. Verkstaden föreslog alltså själv att vi drar ett streck över det här och ersättning från min sida blir 0:-.

Jag hoppas att det dom säger stämmer och att dom plötsligt fick skicka tillbaka delarna. Jag tror inte att dom försökte lura mig. Alternativt så valde dom att ta kostnaden själva och avsluta ärendet.

Oavsett så är jag nöjd med utfallet men jag tar också med mig hur oerhört viktigt det är att vara precis och tydlig i sin kommunkation med verkstäder, så att missförstånd kan undvikas.

Tack för alla bra svar i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Uppdatering:

Verkstaden hörde av sig imorse. Dom hade lyckats skicka tillbaka delarna sa dom, så kravet om ersättning utgår. Verkstaden föreslog alltså själv att vi drar ett streck över det här och ersättning från min sida blir 0:-.

Jag hoppas att det dom säger stämmer och att dom plötsligt fick skicka tillbaka delarna. Jag tror inte att dom försökte lura mig. Alternativt så valde dom att ta kostnaden själva och avsluta ärendet.

Oavsett så är jag nöjd med utfallet men jag tar också med mig hur oerhört viktigt det är att vara precis och tydlig i sin kommunkation med verkstäder, så att missförstånd kan undvikas.

Tack för alla bra svar i tråden!

Skönt, men jag tror desvärre att dom hade den möjligheten hela tiden, men chansade

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Skönt, men jag tror desvärre att dom hade den möjligheten hela tiden, men chansade

Kanske är det så. Men jag tror och hoppas verkligen inte att så är fallet. Verkstaden ligger trots allt som en franchise under en av de största verkstadskedjorna i landet. Det torde ställa ganska höga kvalitetskrav tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Kanske är det så. Men jag tror och hoppas verkligen inte att så är fallet. Verkstaden ligger trots allt som en franchise under en av de största verkstadskedjorna i landet. Det torde ställa ganska höga kvalitetskrav tänker jag.

Då finns det ett centrallager som säkerligen tar tillbaka delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Misstänker att det är Mekonomen och är så fallet så kan jag säga direkt att dom har ett centrallager dom skickar tillbaka grejer till och det är inga problem för dom att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om något liknande.
Först konstaterar vi fel man tar betalt en felsökningsavgift eller om man själv redan vet vad felet är när de kommer till oss.
Så får man en offert på pris hos verkstaden först när man godkänt den och bokat en tid med godkänt pris enligt offert.
Då har man ingått ett avtal men absolut inte innan man godkänt något pris.

Låter konstigt att de behöver beställa delar för att konstatera ett fel.
Men tyvärr litar allt för många av dagens mekaniker enbart på felsökningsverktyget en del mekaniker lyssnar och känner inte av bilen vid diffusa fel brukar jag ta bilen och köra en kort vända runt verkstan för att både lyssna och känna hur bilen känns samt använda felsökningsverktyget (datorn). Men jag litar inte blint på datorn.
Kan de inte felsöka en bil korrekt skall det inte gå ut över kunden för att de typ behöver få nya delar för att testa om så är fallet.
Jag har haft diffusa fel på vissa bilar då har jag presenterar oftast 2-3 vägar som man kan ta sig framåt ibland kan det innefatta nån ny del för vissa fel kan vara svåra. Men då tar vi fullt betalt för delen om det är så att det är den delen som är trasig annars tar vi 20% av inköpspriset på delen och har den liggande så får nästa kund den delen men då blir det ett reducerat pris för kund 2 som då får delen för 85% av vad den kostar så våran profit på ett sånt ärende blir 5% av värdet på delen men den kan lika gärna bli liggande. Är det en ovanlig bil så får kunden dock betala hela delen. Tex om de kommer med en bil som vi normalt sett inte reparerar i vårat fall Volkswagen, Audi, Skoda, Opel, Peugeot, Renualt, Lastbilar Scania, Volvo, Enstaka Iveco.

För TS del glad att det löste sig.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få reda på vilken verkstad det handlar om.
Främst så att folk kan hålla sig undan den då det inte finns en chans att en lambdasond till en extremt vanlig bil från VW koncernen skulle gå på 6K även om det är en original direkt från VW (möjligen om den skickats med privatjet och fallskärmsjägare som bud).
Dvs det är en verkstad som ingen bör använda sig av då dom försöker blåsa TS!
Jag skulle aldrig satt min fot där igen.

Utöver detta så är det en större verkstad och det handlar om lambdasonder som är en givare som väldigt ofta behöver bytas.
Samt som redan sagts, lambda till en extremt vanlig bil/motor.
Jag skulle bli förvånad om dom inte fick in en bil där samma lambdasond behövde bytas inom några dagar heller 2-3 veckor i värsta fall.
Så varför börja bråka med kund om att detta heller ens tänka tanken att skicka tillbaks.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Aldrig varit med om något liknande.
Först konstaterar vi fel man tar betalt en felsökningsavgift eller om man själv redan vet vad felet är när de kommer till oss.
Så får man en offert på pris hos verkstaden först när man godkänt den och bokat en tid med godkänt pris enligt offert.
Då har man ingått ett avtal men absolut inte innan man godkänt något pris.

...

Nja, man kan såklart ingå avtal utan att man vet vad det kommer att kosta, men det känns helt klart som en dålig idé. Det är ju heller inga problem att ingå avtal muntligt, men då har man också svårt att avgöra hur avtalet man ingått faktiskt är utformat.

I fall där summorna kan antas vara lite högre så bör näringsidkaren helt klart invänta en accept på prisförslag då det kan vara avgörande för om konsumenten kommer att acceptera eller inte.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Nja, man kan såklart ingå avtal utan att man vet vad det kommer att kosta, men det känns helt klart som en dålig idé. Det är ju heller inga problem att ingå avtal muntligt, men då har man också svårt att avgöra hur avtalet man ingått faktiskt är utformat.

I fall där summorna kan antas vara lite högre så bör näringsidkaren helt klart invänta en accept på prisförslag då det kan vara avgörande för om konsumenten kommer att acceptera eller inte.

Där jag jobbar får kunden alltid skriftligt på vad det kommer att kosta jobb påbörjas aldrig innan kunden accepterat lämnad offert / kostnadsförslag eller vad man nu vill kalla det.

Men vi kör mycket jobb åt firmor och även privatpersoner.
Sen om man hittar något annat som börjar bli dåligt brukar kund meddelas om även det skall bytas men då blir jue priset högre. Men fortfarande ofta billigare än att komma in senare för då skall allt annat jobb göras igen.