Kan jag bygga en okay gaming burk med dem delarna jag har plus vad?

Permalänk

Kan jag bygga en okay gaming burk med dem delarna jag har plus vad?

Hej alla
Jag är inne på att bygga en gaming rigg igen var flera år sedan sist.
Jag har en väldigt tajt budget och skulle vilja spela det mesta och definitivt nya COD när det släpps.
Grafiken är inte viktigaste för mig så länge det inte blir omöjligt att spela så är jag hel nöjd med låg eller medel nivå.
Jag har en en stationär lekburk idag som är en uppgraderad HP eliteDesk som jag tänkt att jag kanske kan använda lite av.
Följande finns i den
CPU:
Nam: Intel Core i7 6700
Codename Skylake
Specification Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.40GHz
Ram:
Kingston SK Hynix 16 gb Max bandwidth DDR4-2133 X4
64 gb sammanlagt
Nät agg:
Något som medföljer en HP burk
Modekort:
Något som medföljer en HP burk
SDD
2x 120 GB

Jag undra om jag köper ett grafikkort (Ingen koll alls på marknaden längre, så förslag mottages)
En ssd på typ 500gb - 1 terabyte
Samt kanske ett nätagg
Kan jag göra något vettigt med det då?
Skulle behöva lite råd på vad som skulle fungerar bra
Helst billigt men jag är fullt medveten att grejer kostar speciellt nya.
Någon som har tips och råd?

Blir nog ett nytt chassi med men ser det som utanför

Permalänk
Hjälpsam

Långt ifrån säkert att du kan byta nätaggregat till standard, chassi eller moderkort för den delen. HP har ofta egna lösningar med egna kontakter i sina burkar med allt från ström till frontpanel och till och med skruvhål för distanser så det måste dubbelkollas innan du börjar shoppa.

Byta SSD är helt lugnt, att byta grafikkort så behöver du dubbelkolla att det finns strömanslutningar och fysisk plats att få in det nya grafikkortet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Det går nog att spela med en 6700 fortfarande om man inte har några högre krav, men räkna inte med några underverk. Det är ändå en 4-kärnig CPU med ganska låg klockfrekvens (jämfört med K-modellen).

Enligt någon random artikel jag hittade är rekommenderade specar minst en 6700K, så du ligger lite under rekommenderad spec med en 6700. Men säkert över minimispec.

Räkna med cirka 2000 kr för ett beg grafikkort, enligt en hastig koll på marknaden för grafikkort som är innom "rekommenderad spec" (NVIDIA GeForce GTX 1080Ti / RTX 3060 or AMD Radeon RX 6600XT, or Intel Arc A770). Men tänk på att din nätdel också behöver klara av grafikkortet i fråga, och där är en "random HP-nätdel" något att ifrågasätta... särskilt om datorn inte haft extern GPU innan. Så du behöver lägga på typ allra minst en femhundring för en nätdel också.

Så för 2500 kr så går det väl att göra om den där datorn till något som går att spela på. Plus nytt chassi och lagring då, om du nu ville ha det.

Det under förutsättningen att moderkortet inte har någon konstig kontaktstandard som gör att standard ATX-nätdelar inte funkar.

Permalänk
Medlem

Du kan behålla SSD och Minne (även om det skulle vara mer optimalt med snabbare än 2133MT/s), men resten har inget värde i en ny burk.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Långt ifrån säkert att du kan byta nätaggregat till standard, chassi eller moderkort för den delen. HP har ofta egna lösningar med egna kontakter i sina burkar med allt från ström till frontpanel och till och med skruvhål för distanser så det måste dubbelkollas innan du börjar shoppa.

Byta SSD är helt lugnt, att byta grafikkort så behöver du dubbelkolla att det finns strömanslutningar och fysisk plats att få in det nya grafikkortet.

Vilket dumhets misstag, skulle såklart kollat det innan.
Det var ju HP special så lär behöva modekort och nätagg med
Har ett chassi som går att använda.

Skrivet av pv2b:

Det går nog att spela med en 6700 fortfarande om man inte har några högre krav, men räkna inte med några underverk. Det är ändå en 4-kärnig CPU med ganska låg klockfrekvens (jämfört med K-modellen).

Enligt någon random artikel jag hittade är rekommenderade specar minst en 6700K, så du ligger lite under rekommenderad spec med en 6700. Men säkert över minimispec.

Räkna med cirka 2000 kr för ett beg grafikkort, enligt en hastig koll på marknaden för grafikkort som är innom "rekommenderad spec" (NVIDIA GeForce GTX 1080Ti / RTX 3060 or AMD Radeon RX 6600XT, or Intel Arc A770). Men tänk på att din nätdel också behöver klara av grafikkortet i fråga, och där är en "random HP-nätdel" något att ifrågasätta... särskilt om datorn inte haft extern GPU innan. Så du behöver lägga på typ allra minst en femhundring för en nätdel också.

Så för 2500 kr så går det väl att göra om den där datorn till något som går att spela på. Plus nytt chassi och lagring då, om du nu ville ha det.

Det under förutsättningen att moderkortet inte har någon konstig kontaktstandard som gör att standard ATX-nätdelar inte funkar.

Skrivet av dlq84:

Du kan behålla SSD och Minne (även om det skulle vara mer optimalt med snabbare än 2133MT/s), men resten har inget värde i en ny burk.

Tack för er svar får nog tänka om
Om jag ändå behöver modekort och nätagg så kan jag lika gärna köpa en cpu också
Tack för råden
Dem hjälpte direkt