Svullet batteri efter reklamationsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://lagen.nu/1990:932
"
Däremot i https://lagen.nu/1990:932, konsumentköplagen, 23§, 3:e stycket så står det att man har 3 års reklamationsrätt från att man tagit emot varan. Den del som är reparerad (någon del byts då ut normalt) så ska man ha 3 år på sig även för den nya delen."

Från
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1392249-vad-hander-om-...

Jag hittar inte den mening på lagen.nu. Använt mig av sökfunktionen i Firefox på den sidan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag hittar inte den mening på lagen.nu. Använt mig av sökfunktionen i Firefox på den sidan.

Den gällde när TS hade felet. Den försvann 2022 med nya reglementet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den gällde när TS hade felet. Den försvann 2022 med nya reglementet

Länken du gav står det att den är upphävd, så du länkade till KKL som gällde innan 1 maj 2022. Jag pratar om denna länk, som du länkade till https://lagen.nu/1990:932. Jag sökte på just den sidan. 23$ stod det inte det du skrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Länken du gav står det att den är upphävd, så du länkade till KKL som gällde innan 1 maj 2022. Jag pratar om denna länk, som du länkade till https://lagen.nu/1990:932. Jag sökte på just den sidan. 23$ stod det inte det du skrev

Jag citerade vad det stod från swec länken, inte från lagen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag citerade vad det stod från swec länken, inte från lagen

Och i det inlägget på swec länken du länkade till så länkas det till just den lagen hemsidan, som jag också la med, och där kan jag inte hitta det som de skrev i swec tråden du länkar till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Och i det inlägget på swec länken du länkade till så länkas det till just den lagen hemsidan, som jag också la med, och där kan jag inte hitta det som de skrev i swec tråden du länkar till

Jag gick igenom tidigare versioner och hittar inte den delen heller faktiskt... Men å andra sidan står det varken bu eller bä någonstans om garanti eller reklamation efter inlämning av reparerad vara.....
Enbart att om felet funnits tidigare och avhjälps.

För om det är som du insuinerar så skulle man
I princip göra en bakning av ett felande gpu som är vid gränsen vid garanti och slippa laga den... Då den lär hålla typ 4 månader per bakning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag gick igenom tidigare versioner och hittar inte den delen heller faktiskt... Men å andra sidan står det varken bu eller bä någonstans om garanti eller reklamation efter inlämning av reparerad vara.....
Enbart att om felet funnits tidigare och avhjälps.

För om det är som du insuinerar så skulle man
I princip göra en bakning av ett felande gpu som är vid gränsen vid garanti och slippa laga den... Då den lär hålla typ 4 månader per bakning

Jag har haft saker inne på lagning och då har det stått precis som jag skrivit, 90 dagars garanti, eller om garantin för hela varan är längre lika lång tid som är kvar på den, vilket som har längst tid. Jag skulle bli förvånad om man får 3 helt nya år bara för att en del byts ut. Det står att man får 3 nya om hela varan/enheten byts ut, men så är inte fallet här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har haft saker inne på lagning och då har det stått precis som jag skrivit, 90 dagars garanti, eller om garantin för hela varan är längre lika lång tid som är kvar på den, vilket som har längst tid. Jag skulle bli förvånad om man får 3 helt nya år bara för att en del byts ut. Det står att man får 3 nya om hela varan/enheten byts ut, men så är inte fallet här

Brukar vara längre garanti på delen som är bytt än 90 dagar? För det är samma fel som sker igen...

Annars skulle man kunna göra riktiga skit reparationer på saker som är precis påväg ur reklamationstiden....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Brukar vara längre garanti på delen som är bytt än 90 dagar? För det är samma fel som sker igen...

Annars skulle man kunna göra riktiga skit reparationer på saker som är precis påväg ur reklamationstiden....

Nope. Har alltid stått 90 dagar eller om enhetens garantitid är längre, så lång tid som är kvar av den, på pappret jag fått efter en reparation. Det är dock flera år sedan jag behövt göra detta, så det kan ju ha ändrat, men inget jag hört om iallafall. Kollade faktiskt precis Apples reparationsgaranti och de skriver följande: "Apple garanterar under en period om nittio (90) dagar från servicedagen (1) att service utförs på ett kompetent och fackmannamässigt sätt och (2) att alla delar som används för att utföra service av din produkt är fria från defekter med avseende på material och yrkesskicklighet, om inte annat särskilt angivits av Apple." Så det jag skriver verkar fortfarande gälla på reparationer. Källa: https://www.apple.com/legal/sales-support/terms/repair/Retail...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nope. Har alltid stått 90 dagar eller om enhetens garantitid är längre, så lång tid som är kvar av den, på pappret jag fått efter en reparation. Det är dock flera år sedan jag behövt göra detta, så det kan ju ha ändrat, men inget jag hört om iallafall. Kollade faktiskt precis Apples reparationsgaranti och de skriver följande: "Apple garanterar under en period om nittio (90) dagar från servicedagen (1) att service utförs på ett kompetent och fackmannamässigt sätt och (2) att alla delar som används för att utföra service av din produkt är fria från defekter med avseende på material och yrkesskicklighet, om inte annat särskilt angivits av Apple." Så det jag skriver verkar fortfarande gälla på reparationer. Källa: https://www.apple.com/legal/sales-support/terms/repair/Retail...

Du har fortfarande 3 års reklamationsrätt på reparation är jag ganska säker på... Garanti är frivillig.
Men som sagt så är det väldigt luddigt.
90 dagar är ju runt hörnet garanti med tanke på att du har 2 månaders skälig tid att påminna om felet

Edit
Som exempel har bilverkstäder alltid 12 månader minimum om de är anslutna till mrf på reparationer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är lite komplicerande att det är ett batteri, för de ses ibland som förbrukningsdel/slitagedel -OM- de är utbytbara och kunden själv kan sätta i ett nytt genom att följa anvisningar i instruktionsboken. Det är ett sånt där "fall till fall" avgörande vad som kan anses normalt.

Är batteriet inbyggt i apparaten och inte meningen man byter det själv, då ÄR de en del av apparaten och går under samma garanti som gäller hela apparaten.

Batterier kräver också viss skötsel, så om det sväller redan efter 2 år skulle jag givetvis undra om kunden möjligen laddat sönder det. Står apparaten konstant med laddaren i? Då kan säljaren neka garanti och säga apparaten är vanvårdad, kunden har inte följt användarhandledningen.

Reklamationsrätt (av tjänst, då apparatens tid gått ut) är i det här fallet om man vill hävda reparationen blev felaktigt utförd, t.ex om reparatören satte i ersättningsdelar som var skadade eller hade kända fel. Den biten tror jag inte går igenom när originalbatteriet höll 2 år, ersättningsbatteriet lika länge. Då finns ett tredje spår och det är att åberopa seriefel på samtliga produkter i ett visst utförande, men det tror jag inte kommer passera heller, det är inte lätt att få igenom.

Det är inte lätt det där, även jag kan ha fel för det vara rätt många år sedan jag slutade åta mig reparationer, men om det är ett svårt fall, kolla med konsumentvägledare eller nån jurist som håller på med sånt.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Det är lite komplicerande att det är ett batteri, för de ses ibland som förbrukningsdel/slitagedel -OM- de är utbytbara och kunden själv kan sätta i ett nytt genom att följa anvisningar i instruktionsboken. Det är ett sånt där "fall till fall" avgörande vad som kan anses normalt.

Är batteriet inbyggt i apparaten och inte meningen man byter det själv, då ÄR de en del av apparaten och går under samma garanti som gäller hela apparaten.

Batterier kräver också viss skötsel, så om det sväller redan efter 2 år skulle jag givetvis undra om kunden möjligen laddat sönder det. Står apparaten konstant med laddaren i? Då kan säljaren neka garanti och säga apparaten är vanvårdad, kunden har inte följt användarhandledningen.

Reklamationsrätt (av tjänst, då apparatens tid gått ut) är i det här fallet om man vill hävda reparationen blev felaktigt utförd, t.ex om reparatören satte i ersättningsdelar som var skadade eller hade kända fel. Den biten tror jag inte går igenom när originalbatteriet höll 2 år, ersättningsbatteriet lika länge. Då finns ett tredje spår och det är att åberopa seriefel på samtliga produkter i ett visst utförande, men det tror jag inte kommer passera heller, det är inte lätt att få igenom.

Det är inte lätt det där, även jag kan ha fel för det vara rätt många år sedan jag slutade åta mig reparationer, men om det är ett svårt fall, kolla med konsumentvägledare eller nån jurist som håller på med sånt.

Just racer har batterier de säger måste bytas av fackman... Enligt deras hemsida
Och håller med om det är en svårbedömd grej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är batteriet inbyggt i apparaten och inte meningen man byter det själv, då ÄR de en del av apparaten och går under samma garanti som gäller hela apparaten.

Så var det inte på Samsungs mobiltelefoner fram tills att KKL ändrades i maj 2022. Då hade de en garantitid för batteriet (6 mån eller om det var 1 år) och 2 år på övriga enheten, även fast man inte kunde byta batteri själv. Sedan maj 2022 kör Samsung dock med att batteriet har samma garantitid som övriga enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har haft saker inne på lagning och då har det stått precis som jag skrivit, 90 dagars garanti, eller om garantin för hela varan är längre lika lång tid som är kvar på den, vilket som har längst tid. Jag skulle bli förvånad om man får 3 helt nya år bara för att en del byts ut. Det står att man får 3 nya om hela varan/enheten byts ut, men så är inte fallet här

Låt oss skilja begreppen.

Garanti är frivilligt, reklamationsrätt är inte frivilligt. Dessa två har inget med varandra att göra, vad du får för garantitid när du fått prylar lagade är inte relevant till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Låt oss skilja begreppen.

Garanti är frivilligt, reklamationsrätt är inte frivilligt. Dessa två har inget med varandra att göra, vad du får för garantitid när du fått prylar lagade är inte relevant till tråden.

Visserligen, men jag kan inte hitta något ställe som säger att man får 3 nya års reklamationsrätt efter en reparation av en del av en enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Visserligen, men jag kan inte hitta något ställe som säger att man får 3 nya års reklamationsrätt efter en reparation av en del av en enhet

Jag kan varken hitta att du får eller inte, dock står det om samma fel och reparation men ingen tidsram.

Tror detta är en klurig fråga, vi får se vad webhallen svarar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Jag lämnade in datorn hos webhallen idag. De verkade ytterst tveksamma till att det skulle funka med reklamationsrätt eftersom det gått över 3 år, men eftersom jag påpekade att det är exakt samma fel som förut och att felet då troligen inte åtgärdades korrekt så skrev de in det ärendet.
Så vi får se vad verkstaden som ska kolla på laptopen säger. 2-4 arbetsveckor.

Permalänk

Bra. Tidigare var det så att man fick bekosta undersökningen själv efter två år om det inte var fabriksfel

Permalänk
Medlem

Ja alltså, om verkstaden / whoever decides these things inte accepterar att detta är samma fel som förut så kommer jag få stå för undersökningen samt reparationskostnaden.
Så man kan väl säga att jag inte fick ett svar idag, utan fick valet att chansa på att de går med på att det är samma fel som förut. Så får vi se vad de säger. Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att jag missade att skriva här att jag köpte datorn begagnat (när den var några månader gammal). Och då har jag fått svar från Webhallen att reklamationsrätt inte gäller för andrahandskunder (endast garantin gäller). Därför får jag bekosta reparationen själv. Så ett riktigt svar på hur det skulle funka om datorn inte vore begagnad kan jag tyvärr inte ge er!
Jag visste inte att reklamationsrätten inte gäller vid andrahandsköp, men då vet jag det. Så då var ärendet avlutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Jag ser nu att jag missade att skriva här att jag köpte datorn begagnat (när den var några månader gammal). Och då har jag fått svar från Webhallen att reklamationsrätt inte gäller för andrahandskunder (endast garantin gäller). Därför får jag bekosta reparationen själv. Så ett riktigt svar på hur det skulle funka om datorn inte vore begagnad kan jag tyvärr inte ge er!
Jag visste inte att reklamationsrätten inte gäller vid andrahandsköp, men då vet jag det. Så då var ärendet avlutat.

Ja, det är en stor skillnad. Reklamationsrätten har alltid bara gällt för 1:a ägare och medföljer inte varan. När det gäller garantin så är det helt upp till tillverkarens regler. Vissa tillverkare säger också att garantin bara gäller 1:a ägare men här skiljer det sig mycket mellan tillverkare o tillverkare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig