Synology NAS startar inte blixten slog ned

Permalänk

Synology NAS startar inte blixten slog ned

Hej,

Åskade 1-2 gånger här igår på dagen, senare på kvällen skulle jag starta plex men till min upptäckt så fungerar det inte springer och ska kolla till nasen och upptäcker att den är stendöd...... Den fungerade senast kvällen innan. Under samma tid som det åskade var min stationära dator osv och allt inkopplat (inget speciellt hände de). Kan enbart nasen ha pajat ifall blixten slog ner? routern och modemet var anslutet på samma grenuttag som nasen och de fungerar felfritt. Tror ni att det kan blivit någon överspänning i själva nätverksalddarna som bränt upp nasen?

Hur som går tankarna om det är ens värt att köpa en ny psu eller om den är död. Det är en Synology NAS ds920+

En observation som jag gjorde var när jag skulle kolla tillbaka på utomhus kameran när blixten slog ner, står det i unifikameran (lost wired connection for 4s). Vilket kanske tyder på att nätet eller elen kanske dog lite hastigt eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Ring försäkringsbolaget. De ersatte min TV och mitt GFX när de blixtrade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hoppas du har backup? Min synology började "äta" diskar. Ja den brände vartenda disk man stoppade i, när jag upptäckte det var det bara tur att en raidad var kvar jag kunde få fram det mesta ifrån med hjälp av linux. Efter det ska jag inte använda synology mer.

Men min gjorde utan blixtens hjälp så om blixten slagit ned i den kan det säkert hitta på vad som helst. Ring försäkrings bolaget och se vad dom säger?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jo blir nog att ringa försäkringsbolaget på måndag, har en gammal backup på en extern hdd som tur är. Oklart än sålänge om hdd som satt i har tagit skada eller inte, då jag inte kan läsa filerna från min Windows eller Mac.

Det hela känns som ett jäkla skämt, av allt i hela huset så är det i princip det enda som innehar något typ av värde (datat) som pajar och som man framförallt inte vill ska paja.
Sedan timingen att man 2 veckor innan köpte en ny 8tb hdd gör inte saken roligare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Hej,

Åskade 1-2 gånger här igår på dagen, senare på kvällen skulle jag starta plex men till min upptäckt så fungerar det inte springer och ska kolla till nasen och upptäcker att den är stendöd...... Den fungerade senast kvällen innan. Under samma tid som det åskade var min stationära dator osv och allt inkopplat (inget speciellt hände de). Kan enbart nasen ha pajat ifall blixten slog ner? routern och modemet var anslutet på samma grenuttag som nasen och de fungerar felfritt. Tror ni att det kan blivit någon överspänning i själva nätverksalddarna som bränt upp nasen?

Du borde vara glad att endast din NAS dog. Ditt hus hade kunnat brinna upp!
Var din utomhus-kamera kopplad till samma switch som din NAS?

Du har backup om det skulle visa sig att diskarna inte fungerar. Köp en ny NAS så är du snabbt igång igen

Permalänk
Medlem

Mest troliga är att det blev ett kort strömavbrott vilket brukar vara tillräckligt för att Synology ska rasa.
Det är 100% krav på UPS när man kör NAS.