Snabbtest: Uppdatering ger bättre spelprestanda för Ryzen 9000

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet vi med säkerhet att det är olika ändringar som påverkat Intel respektive AMD i ovanstående test?
För om det är en och samma sak som påverkar båda (i olika grad) så går det ju inte gärna att backporta det på ett sätt som bara påverkar AMD...

Därför jag hade velat se Zen4 och intel med i testat för då kan man dra mer korrekta slutsatser, det enda vi vet nu är att patchen gör Zen5 snabbare, om Zen4 och kanske Zen3 påverkas vet vi inte men är patchen Zen5 specifik bör inget annat påverkas men det vet vi ju inte.

Säg att Zen4 påverkas positivt, lika mycket eller mer, då är ju 7000 serien fortfarande best bang for the buck på AM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Därför jag hade velat se Zen4 och intel med i testat för då kan man dra mer korrekta slutsatser, det enda vi vet nu är att patchen gör Zen5 snabbare, om Zen4 och kanske Zen3 påverkas vet vi inte men är patchen Zen5 specifik bör inget annat påverkas men det vet vi ju inte.

Säg att Zen4 påverkas positivt, lika mycket eller mer, då är ju 7000 serien fortfarande best bang for the buck på AM5.

Det är väl redan dokumenterat från annat håll?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Vet vi med säkerhet att det är olika ändringar som påverkat Intel respektive AMD i ovanstående test?
För om det är en och samma sak som påverkar båda (i olika grad) så går det ju inte gärna att backporta det på ett sätt som bara påverkar AMD...

Nej, inte vad jag vet åtminstone. Hoppas som sagt att det kommer test som ger lite klarhet i detta.
Steve trodde att något annat påverkat Gears 5 mycket för både Intel och AMD, och jag tycker också det ser så ut. Kanske att båda får +25% av något annat, och AMD tjänar ännu mer pga deras fix ovanpå de 25 procenten. Men det är som sagt ren spekulation.

Bäst av allt vore ju en jämförelse mellan senaste Windows 10, Windows 11 23H2 utan denna uppdatering, 23H2 med denna uppdatering, och 24H2. Med flera Intel-processorer och Ryzen från flera generationer.
Extremt mycket jobb att få till det dock. Skulle tro att nästa stora test från HUB blir snarare 23H2 mot 24H2 och flera processorer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl redan dokumenterat från annat håll?

HW Unbox testade 23h2 mot 24h2 där Zen4 van lika mycket eller mer än Zen5 i snitt.
Som jag uppfattar det kör Swec 23h2 med en ny patch för Zen5 branch prediction och det ger Zen5 ett lyft i deras test.

patchen är ju en del av 24h2 så jag misstänker att det är exakt samma patch som ökade prestanda i HW Unmbox test.

Därför jag efterfrågade Zen4 och Intel i testat med för att se om Zen4 hade fått ett lyft eller ej.

Men Swec ska ju testa med fulla 24h2 och jag antar att Zen4 och Intel 14th gen inkluderas, hoppas Zen 3 och 13th gen är med också.
Det borde ge konsumenter en bättre översikt och göra val av CPU köp enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

HW Unbox testade 23h2 mot 24h2 där Zen4 van lika mycket eller mer än Zen5 i snitt.
Som jag uppfattar det kör Swec 23h2 med en ny patch för Zen5 branch prediction och det ger Zen5 ett lyft i deras test.

patchen är ju en del av 24h2 så jag misstänker att det är exakt samma patch som ökade prestanda i HW Unmbox test.

Därför jag efterfrågade Zen4 och Intel i testat med för att se om Zen4 hade fått ett lyft eller ej.

Men Swec ska ju testa med fulla 24h2 och jag antar att Zen4 och Intel 14th gen inkluderas, hoppas Zen 3 och 13th gen är med också.
Det borde ge konsumenter en bättre översikt och göra val av CPU köp enklare.

Okej. Fair enough.

Jag tycker dock att det verkar rimligare att anta att situationen är densamma åtminstone vad gäller Zen 4/5 även i den backportade fixen som ligger med i septemberuppdateringen för 23H2.
Att det skulle vara en specifik fix för Zen 5 som bara gjorts i 23H2 låter ju bara mer långsökt (men passar kanske någons agenda).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej. Fair enough.

Jag tycker dock att det verkar rimligare att anta att situationen är densamma åtminstone vad gäller Zen 4/5 även i den backportade fixen som ligger med i septemberuppdateringen för 23H2.
Att det skulle vara en specifik fix för Zen 5 som bara gjorts i 23H2 låter ju bara mer långsökt (men passar kanske någons agenda).

Jag säger inte att den är specifik, faktum är att jag inte vet.
Men hade man inkluderat Zen4 och Intel 14th gen så hade vi nog kunnat jämföra mot tex HW Unbox resultat och dra mer korrekta slutsatser.

Så därför jag ansåg att man bör publicerat först när man hade med Zen4, intel etc etc.

AMD påstår ju att Zen5 ska ha runt 9% ish högre prestanda än Zen4 men det har vi ju inte sett, runt 2-3%.
AMD påstår ju med att dom ska fixa detta med Patchar till Windows.

Så jag säger inte att patchen Swec testade i 23H2 är en annan patch än vad som påverkade resultatet i HW Unbox 23H2 VS 24H2 test för det vet inte jag.

Så min poäng är ju att man måste inkludera Zen4 och Intel's senare processorer för som kontroller i testet, nåt man valde att inte göra.
Det är mitt enda problem med Swecs snabb test, lite ett fall av fler frågor än svar.

Men jag tror också det är samma fix som gav resultatet i Swecs artikel, kan ha fel men tror som du att det är samma fix och då påverkas Zen4 också positivt, i snitt mer än Zen5 enligt HW unbox test.
Men tror gör man i kyrkan så hade som sagt set mer test data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag säger inte att den är specifik, faktum är att jag inte vet.
Men hade man inkluderat Zen4 och Intel 14th gen så hade vi nog kunnat jämföra mot tex HW Unbox resultat och dra mer korrekta slutsatser.

Så därför jag ansåg att man bör publicerat först när man hade med Zen4, intel etc etc.

AMD påstår ju att Zen5 ska ha runt 9% ish högre prestanda än Zen4 men det har vi ju inte sett, runt 2-3%.
AMD påstår ju med att dom ska fixa detta med Patchar till Windows.

Så jag säger inte att patchen Swec testade i 23H2 är en annan patch än vad som påverkade resultatet i HW Unbox 23H2 VS 24H2 test för det vet inte jag.

Så min poäng är ju att man måste inkludera Zen4 och Intel's senare processorer för som kontroller i testet, nåt man valde att inte göra.
Det är mitt enda problem med Swecs snabb test, lite ett fall av fler frågor än svar.

Okej. Jag tycker bara att din gissning att "då vet vi inte alls" framstår som den mest osannolika. Jag tror det mest sannolika är att vi får den redan hyggligt väldokumenterade fixen i 24H2 backportad till 23H2 nu, med samma resultat att förvänta sig.

Och nej, AMD påstår åtminstone såvitt jag sett inte uttalat att detta kommer fixa skillnaden mellan Zen 5 och Zen 4.
Deras PR-folk förefaller ju vara ute på rejält djupt vatten, men såvitt jag sett så verkar de försöka hålla sig till vad som utifrån tester verkar vara sanningen, men är istället ute i halvsanningar sett till att inte bemöta det folk faktiskt bryr sig om:

* Microsofts fix gör att Zen5-prestandan blir mer i linje med vad AMD sagt att den ska vara
* Microsoft fix påverkar dock i princip inte hur Zen5/Zen4 står i förhållande till varandra, eftersom samma problem påverkade Zen4 och den lyfts i princip lika mycket.

Dvs, Zen5 blir "fixat" i jämförelse med sina egna testresultat, inte i en Zen4/Zen5-jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Absolut, hade gärna testat om allting med en gång. Men då jag ville ha ut artikeln så fort jag kunde valde jag att göra testet mer begränsat för att i första hand besvara frågan om huruvida uppdateringen skulle avhjälpa problemen jag hade i de senaste recensionerna.
Vår testplattform för AM5 var redan up and running typ så det blev en snabbis den här gången. Ser fram mot många timmar med testriggen inom en inte allt för avlägsen framtid när alla ska testas om.

Och snart kommer nya uppdateringar som ska lösa latency problem för 9950X, så det är nog ingen idé att stressa fram något nytt test.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Och snart kommer nya uppdateringar som ska lösa latency problem för 9950X, så det är nog ingen idé att stressa fram något nytt test.

Och inte blir det någon uppdaterad artikel från Anandtech, trots att det väl främst var deras resultat som blivit uppmärksammade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej. Jag tycker bara att din gissning att "då vet vi inte alls" framstår som den mest osannolika. Jag tror det mest sannolika är att vi får den redan hyggligt väldokumenterade fixen i 24H2 backportad till 23H2 nu, med samma resultat att förvänta sig.

Och nej, AMD påstår åtminstone såvitt jag sett inte uttalat att detta kommer fixa skillnaden mellan Zen 5 och Zen 4.
Deras PR-folk förefaller ju vara ute på rejält djupt vatten, men såvitt jag sett så verkar de försöka hålla sig till vad som utifrån tester verkar vara sanningen, men är istället ute i halvsanningar sett till att inte bemöta det folk faktiskt bryr sig om:

* Microsofts fix gör att Zen5-prestandan blir mer i linje med vad AMD sagt att den ska vara
* Microsoft fix påverkar dock i princip inte hur Zen5/Zen4 står i förhållande till varandra, eftersom samma problem påverkade Zen4 och den lyfts i princip lika mycket.

Dvs, Zen5 blir "fixat" i jämförelse med sina egna testresultat, inte i en Zen4/Zen5-jämförelse.

Problemet är ju att Zen5 inte blir snabbare pga fixen om Zen4 presterar minst lika mycket bättre.
Den teoretiska prestandan sett till hårdvaran är den samma, det är ju inte processorn som blir snabbare utan mjukvaran som nyttjar processorns resurser mer effektivt.
En processor blir ju inte mer eller mindre långsam bara för mjukvaran som körs på den är mer eller mindre optimerade för den från version till version.

Hade det rört sig om en mickrokods updatering till Zen5 så är det en sak, men 24H2 påverkar både Zen4 och Zen5 prestanda där gapet mellan Zen4 och Zen5 sjönk från 3% till 2% i 40 spel enligt HW Unboxed.

AMD lovade ju en viss ökning då dom har Guider recensenter får men recensenter såg inte den ökningen och kontaktade AMD.
Om nu 24H2 ger den ökningen så gör det ju inte Zen5 bättre än Zen4 då Zen4 såg samma ökning och lite till.

Ska Zen5 nå "prestanda" målet över Zen4 så hade fixen behövt vara Zen5 specifik, tex en microkods uppdatering då det fundamentalt påverkar hu processorn fungerar på hårdvarunivå.

Jag vet ärligt talat inte vad AMD sysslar med men deras review guides hade ju drömmsiffror om än små sådana runt 9% kanske.

Man blir ju lite nyfiken på hur AMD kom fram till dessa siffror för review guiden till 9000 Serien.
Dom borde ju vara smarta nog att testa själva med samma OS version med både 7000 och 9000 seriens processorer.

24H2 är ju bra som fan för alla Zen4 och Zen5 ägare men det ökar ju inte Zen5 teoretiska prestanda bara för OS'et är mer väloptimerat för den.

Man kan ju i alla fall konstatera att med Zen5 så fick folk lära sig att Windows inte är fullt optimerat för Zen4/5 och att köra saker i "super" admin läge ger mer spel prestanda XD
Men inget av det gör ju processorn snabbare rent teoretiskt är ju prestanda oförändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I vilka tester?
I Hardware Unboxeds test tjänar Intel bra i Gears 5 och exakt 0% i övriga tre spel, såhär:

Borderlands 3: 14600K 0%, 9700X: +9.7%
Cyberpunk: 14600K 0%, 9700X +7.2%
Far Cry 6: 14600K 0%, 9700X +15.4%
Gears 5: 14600K +24.6%, 9700X +35.1%

Jag tror mer på att Gears är en outlier och att Intel inte tjänar mycket på 24H2 i regel, men väntar spänt på resultat från fler titlar och med fler processorer för att få ordentlig klarhet i detta.

Just denna uppdatering som backportats är ju specifikt för AMD och lär inte påverka Intel alls (precis som att en Radeon-drivrutin inte ger bättre prestanda för Geforce); det är sannolikt något annat i 24H2 som påverkat i Gears 5.

Mycket som postas på twitter

https://x.com/hardwarecanucks/status/1829348627455566152/phot...

EDIT: kanske borde länkat videon...

https://www.youtube.com/watch?v=lyME2IM8jjY

Permalänk
Hedersmedlem

Fast läste du texten och kollade du videon de länkade till?
Intel tjänade för att de testade 24H2 med VBS (Virtualization Based Security) av, och 23H2 med det på, av misstag. Det kostar prestanda, som även SweC visat i test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast läste du texten och kollade du videon de länkade till?
Intel tjänade för att de testade 24H2 med VBS (Virtualization Based Security) av, och 23H2 med det på, av misstag. Det kostar prestanda, som även SweC visat i test.

Ja sorry, postade lite för snabbt 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kommer det kanske å er att justera upp ert omdöme av 9950X? Om jag förstår rätt blir det alltså 18% bättre bildfrekvens med den processorn efter mjukvaru-uppdateringen. Man det kanske inte räcker för att ändra till omdömet ”utmärkt”?

Du missar hela poängen att prestandavinsten blir inte betydligt större jämfört med 7950x när den också kör uppdateringen. Det är ju redan en ren skandal att 9950x fick ”bra produkt”. Det är den inte någonstans när 7900-serien utklassar den i pris/prestanda efter TVÅ års ”utveckling”. Det är bara Sweclockers som lyckats få Zen 5 att i n t e se ut som det största fiaskot på åratal. Läs andra recensioner!

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte kommer att hända, men jag vill ha en 5950x3D. En med riktig pin grid array och ingen lga som läker flow.

Jag kan ta den som förlödd om så krävs men hellst i socket.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Körde ni 9700 och 9950 på olika windowsinstallationer?

Eller på samma där ni bara avinstallerade deivrutiner?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Du missar hela poängen att prestandavinsten blir inte betydligt större jämfört med 7950x när den också kör uppdateringen. Det är ju redan en ren skandal att 9950x fick ”bra produkt”. Det är den inte någonstans när 7900-serien utklassar den i pris/prestanda efter TVÅ års ”utveckling”. Det är bara Sweclockers som lyckats få Zen 5 att i n t e se ut som det största fiaskot på åratal. Läs andra recensioner!

Oj, det var hårda ord.

Jag bara ”tänkte högt” baserat på den info jag hade fått till mig då, så mycket möjligt att jag missat poängen.

Och så klart blir inte skillnaden så stor om även äldre processorer också ser en ökning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Men det är väl inget som säger att pris och prestanda måste vara relevanta för att en produkt ska anses vara bra. Zen 5 innehåller en del nyheter och det är inget som är gratis och du kanske inte har intresse av det heller. Men produkten blir knappast sämre för det eller skandal som du kallar det. Se det från den ljusa sidan kanske du kan sitta kvar lugnt på din 7950x ett tag till.
Många verkar tro att prestanda ökningen för varje ny generation kommer att skala likadant eller mer vilket också är oerhört fel. Steget mellan Zen 5 och Zen 6 förväntas bli ungefär samma hopp som mellan 4 och 5. Så lägg ner att läsa tidiga tester och få förhoppningar. Vänta på oberoende tester istället så kanske ni slipper bli så upprörda.

Självklart är det också en gåta hur vilseledande AMD marknadsför sin Zen 5. Men har det inte alltid varit så? Men det är bra att det klagas på det. Någon gång kanske det kan ändras på.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

AMD har generellt haft bra och korrekta estimat de senaste åren.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ens fundera på att köpa dessa. Är det möjligen första gången man köper hårdvara i någon form av beta-stadie? Ingen som vet vilken prestanda man får nästa vecka eller när man startar ett nytt spel… det känns bara sjukt omoget att lansera produkter som mår så här dåligt fortfarande veckor efter lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

De tester som jag läst så har 9950X varit den snabbaste processorn och det är väl ok? Sedan är väl pris/prestanda en annan sak.
EX. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-9-7950X-vs-AM...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

De tester som jag läst så har 9950X varit den snabbaste processorn och det är väl ok? Sedan är väl pris/prestanda en annan sak.
EX. https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-9-7950X-vs-AM...
Mvh Paul

userbenchmark är en diskutabel sida.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt släppa överskriften i denna nyhet och till viss del texten i nyheten.

Det känns väldigt mycket skrivit i mitt huvud som att detta är den egentliga prestandan Ryzen 9000 serien levererar mot sina föregångare.

Dels genom hur rubriken är skriven men också hur texten senare är formulerad, framförallt i början av texten.

På det har jag själva 9000 recension av Swec som i mitt och många andras huvudet lämnade en hel problem efter sig som jag inte upplever man tagit tag i och helt enkelt uppdaterat sina recension eller gjort om den.

När då det bara kommer upp tester på 9000 serien i denna nyhet kombinerat med test blir det lite som man försöker runda sin egen recension med detta är rätta siffrorna när det egentligen bara är en patch som gynnar massor med processorer.
För mig blir det lite oseriöst och ett förtroende tapp samtligt som det blir rörigt.

Permalänk
Medlem

Här vare munter stämning. Tycker swec varit tydliga, de testar inte versioner som inte är officiellt släpt och betyget bra produkt är väl vad det är. Var inte som att den fick utmärkt produkt. Köpte en 9700x till en sff och kan inte påstå att jag är missnöjd, den throttlar inte om jag stänger av pbo och prestandan räcker till bra, så en bra produkt, men inte utmärkt.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Här vare munter stämning. Tycker swec varit tydliga, de testar inte versioner som inte är officiellt släpt och betyget bra produkt är väl vad det är. Vet inte som att den fick utmärkt produkt. Köpte en 9700x till en sff och kan inte påstå att jag är missnöjd, den throttlar inte om jag stänger av pbo och prestandan räcker till bra, så en bra produkt, men inte utmärkt.

Egentligen är den väl utmärkt beroende på hur man tänker.

Den är snabbare är sin föregångare och drar mindre effekt vilket du drar nytta av.

Sedan blir det ju märkligt om det blir till en högre kostnad om fördelarna är små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sedan blir det ju märkligt om det blir till en högre kostnad om fördelarna är små.

Exakt och det tänker jag mer beror på att x86 är en outdated arkitektur.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Exakt och det tänker jag mer beror på att x86 är en outdated arkitektur.

Ja så kan det absolut vara, jag har alldeles för dålig kunskap om detta dock för att yttra mig egentligen men det verkar ju uppenbarligen som prestanda ökningen saktat ner från konkurrenternas sida med.
M1-M3 verkar ju högre klockfrekvenser vara en stor del av prestandaökningen som exempel.

Permalänk

Problemet verkar vara Windows 11, bättre köra tester i Windows 10 som de flesta använder.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet verkar vara Windows 11, bättre köra tester i Windows 10 som de flesta använder.

Schedulern i win10 tänker jag killgissa är ännu sämre för modernare cpu:er.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Schedulern i win10 tänker jag killgissa är ännu sämre för modernare cpu:er.

Fuskprestanda på CPU, nej tack.
Grensiande (branch prediction) känns inte som något jag vill ha på processorn.
Att ha en AI som ska gissa vad man vill göra är redan en stor plåga både i sökmotorer och spel.
Det funkar säkert utmärkt i sekventiellt bruk, men i allt annat blir det väldigt klumpigt.
Jag vill att datorn svarar på input, inte att den AI-gissar vad min nästa input kommer vara.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.