BIOS-inställning ger nya AMD-kretsar högre effektuttag

Permalänk
Melding Plague

BIOS-inställning ger nya AMD-kretsar högre effektuttag

MSI är först ut med inställningen, som höjer maxeffekten på Ryzen 9600X och 9700X till 105 watt och ska täckas av AMD:s garanti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

13% högre poäng för nästan 100% högre effektuttag.. förstår varför amd satte 65W i original

Permalänk
Skrivet av andelf:

13% högre poäng för nästan 100% högre effektuttag.. förstår varför amd satte 65W i original

AMD vågade inte sätta 65W TDP som standard för 7700X för att det skulle visa sämre resultat mot Raptor Lake. Skulle vilja se Sweclockers uppdatera testet för 9700X med 105W TDP och med nya Windows optimeringen och jämföra det mot en 7700X.

Permalänk
Medlem

Känns som att det hela var genomtänkt för att uppmuntra folk att köpa ut AMDs CPUer från äldre generationen (titta! Lägre pris, typ samma prestanda). Och sedan bara skruva upp effektbudgeten till det förplanerade värdet.
Sedan kommer det också att sitta i minnet hos vissa att AMDs CPUer har ett väldigt TDP (65W vid lanseringen på pappret). Även om det är inte så i nu läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Känns som att det hela var genomtänkt för att uppmuntra folk att köpa ut AMDs CPUer från äldre generationen (titta! Lägre pris, typ samma prestanda). Och sedan bara skruva upp effektbudgeten till det förplanerade värdet.
Sedan kommer det också att sitta i minnet hos vissa att AMDs CPUer har ett väldigt TDP (65W vid lanseringen på pappret). Även om det är inte så i nu läget.

Din tes fallet på att standardkonfigurationen fortsättningsvis kommer ligga på 65W

Permalänk
Medlem

Konstigt ekonomiskt beslut kan jag tycka: det hade väl antagligen blivit mer pengar i kassan att släppa ett 9800x med högre TDP för ett snäppet högre pris.
Glad att de inte gjorde så

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag kan tycka att det är en bra grej som ger möjligheter, du måste ju inte köra din CPU på max.
Vi är ju ändå på Sweclockers, hålla låga effektbudgetar kan man oja sig över på Puttefnaskklockers.

För övrigt så är TDP ändrat, inget annat som du antyder.

Permalänk
Medlem

Med mottagandet som varit för 9000 kan man ju förstå att de behöver göra någonting. Jag tycker verkligen det är trevligt med valfrihet och att de som vill kan ’överklocka’ inom garantin

Ska bli kul att se ett summerande test framåt jul när allt är släppt och stabilt, just nu känns 9000 mest som en beta-lansering

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men väntat.
Olika personer från AMD har de senaste åren sagt att de ser de ständigt ökande effektkraven för desktopprodukter som ett problem och att de följt med i spiralen pga ”competitive pressure”.

Det här segmentet separerar sig allt mer från datorer som riktar sig till en allmänhet. Det är synd att det är så svårt att få fram faktiska data på hur försäljningsvolymerna sjunker över tid, hade varit intressant att se.

Det är också svårt att se den kvarvarande kundkretsens faktiska preferenser. Anledningen till att jag köpte en 7800X3D var för att den levererade god prestanda med måttlig strömförbrukning och därför kan kylas lågmält med enkla kyllösningar. Varför i hela friden skulle jag vilja sumpa det?! Men ändå har jag hela tiden sett tech media beklaga sig över att man inte kan brassa på. Hur stor andel av desktopköparna är intresserade av det egentligen? Det enda som kan sägas med säkerhet - inte alla.

Permalänk
Medlem

Det är bra att få en extra möjlighet som användare. Förstår inte hur någon kan klaga på detta? Det är väl bara att fortsätta köra 65 W om man så önskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med mottagandet som varit för 9000 kan man ju förstå att de behöver göra någonting. Jag tycker verkligen det är trevligt med valfrihet och att de som vill kan ’överklocka’ inom garantin

Ska bli kul att se ett summerande test framåt jul när allt är släppt och stabilt, just nu känns 9000 mest som en beta-lansering

AMD vill bli av med lagren av 7-serie processorer. Produkterna har i princip identisk tillverkningskostnad, och passar i samma socklar, så om de hade samma pris skulle AMD ha svårt att sälja av sina lager. Med måttlig konkurrens från intel kan jag förstå att de la de nya produkterna ett hyfsat steg upp i pris, de vill ju att de gamla processorerna skall sälja utan svidande prisdumpning, sedan kan de sänka 9000-seriens priser vid behov.

Kombinationen av prissättningen och mycket måttliga prestandasteg i spel gjorde å andra sidan att onlineresponsen blev ett rungande ”meh”.

Att hissa upp TDPn är ett enkelt sätt att åstadkomma det de ville med bättre respons från delar av tech-media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

AMD vill bli av med lagren av 7-serie processorer. Produkterna har i princip identisk tillverkningskostnad, och passar i samma socklar, så om de hade samma pris skulle AMD ha svårt att sälja av sina lager. Med måttlig konkurrens från intel kan jag förstå att de la de nya produkterna ett hyfsat steg upp i pris, de vill ju att de gamla processorerna skall sälja utan svidande prisdumpning, sedan kan de sänka 9000-seriens priser vid behov.

Kombinationen av prissättningen och mycket måttliga prestandasteg i spel gjorde å andra sidan att onlineresponsen blev ett rungande ”meh”.

Att hissa upp TDPn är ett enkelt sätt att åstadkomma det de ville med bättre respons från delar av tech-media.

Hade det varit huvudanledningen så skulle de helt enkelt väntat med att släppa 9000, nu kommer alla tänka ’meh’ hela den här generationen för att första intrycket är så viktigt…

Jag tror de pushades att släppa något ofärdigt till skolstarten och det gick fel på många plan samtidigt. Inte mycket som kan rädda det nu. Hur många vanliga människor vet ens hur man öppnar bios, än mer vågar gå in och pilla på TDP-värden?

Hela den här nyheten känns lite för lite och lite för sent. Hade de släppts från början med konfigurerbar TDP hade det varit något helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

62% är rätt långt ifrån nästan 100%

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade det varit huvudanledningen så skulle de helt enkelt väntat med att släppa 9000, nu kommer alla tänka ’meh’ hela den här generationen för att första intrycket är så viktigt…

Jag tror de pushades att släppa något ofärdigt till skolstarten och det gick fel på många plan samtidigt. Inte mycket som kan rädda det nu. Hur många vanliga människor vet ens hur man öppnar bios, än mer vågar gå in och pilla på TDP-värden?

Hela den här nyheten känns lite för lite och lite för sent. Hade de släppts från början med konfigurerbar TDP hade det varit något helt annat

Att vänta hade bara gjort den här generationen kortare. Vill de göra något ordentligare prestandamässigt behöver de uppdatera sin lösning för inter-chip kommunikation vilket i sin tur betyder nya I/O-dies och en betydligt mera genomgripande uppdatering än vad 9000-serien innebar. Hjälper om de migrerar till N3 också, naturligtvis.

Det här är en tweak av den redan befintliga lösningen på samma processnod, som dessutom ser till att plattformen tar sig dit den alltid borde varit i termer av USB4 och robustare minnesstöd. Fördelen är att den kostar detsamma att producera och allt kan rulla på i hjulspåren. När priserna så småningom justeras (och X3D varianterna släppts) är vi i ett bättre läge än när AM5 plattformen släpptes. Inte så upphetsande precis, men hur skulle en sån här uppdatering egentligen kunnat vara det?

Mitt perspektiv på TDP valet är att det representerade ett försök att inte förstärka trenden mot allt högre strömförbrukning i segmentet, vilket jag personligen välkomnade. Det är den enkla lösningen att dölja bristen på generella framsteg genom att skruva upp effekten, men det är en metod som ställer till problem och som bara blir svårare att backa från ju längre man går.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så illa med högre TDP? Så länge man har en bra kylning så är ju TDP det som begränsar prestandan. Att överklocka moderna processorer och GPU ger ju ingenting i princip då de ju stångas mot sina hårda gränser: effekt, temperatur och spänning.

Min "överklockning" av både CPU och GPU går ut på att dels maxa TDP och försöka undervolta. Har 25-30 mv undervolt på min 7800x3d och GPU:n nånstans liknande. För CPU är temp begränsande och för GPU är det effekten (107%). Skulle gärna höja effektgränsen (TDP) på GPU då kylningen är under kontroll där, fläktarna går inte ens på max, men det är stopp på det via dess firmware.

Tycker det är en bra grej av AMD att lätta på bromsen, sen kanske det inte passar alla och det kommer ju kräva effektivaste kylningarna för att inte gå på tempgräns. Men är det konfigurerbart och valbart så är det tummen upp från mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Din tes fallet på att standardkonfigurationen fortsättningsvis kommer ligga på 65W

Idag - ja. Imorgon - vem vet...

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att man trollat Intels marknadsavdelning. I en månad har de fått tro att de ligger bra till och utvecklat material för detta. Från ingenstans kommer två snabba punchslag som förändrar en hel del. En månads jobb är bortkastat och det är nu bara sju veckor kvar till Arrow Lake. (241020)
Tror det känns ungefär lika kul för Intel som för Sweclockers som får göra om alla tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag beklagar att jag måste ge dig IG i matte

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men ändå har jag hela tiden sett tech media beklaga sig över att man inte kan brassa på. Hur stor andel av desktopköparna är intresserade av det egentligen? Det enda som kan sägas med säkerhet - inte alla.

Ser inget negativt med detta. Det är en avancerad BIOS-inställning som kommer vara avstängd som standard så det är bara de som är intresserade och kunniga nog att leta upp funktionen som kommer slå på den.

Tycker Zen 5 är imponerande effektiv och det får verkligen Intel att verka desperata när de måste "brassa på" så deras processorer pajar efter några månader för att uppnå samma prestanda som AMD uppnår vid 65W...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

TDP har inte varit det samma som totalt effektuttag hos AMD processorer sedan kring år 2006. Cpuer med default settings drar betydligt mer Watt under load än vad TDP anger i praktiken. Det börjar mer och mer se ut som om AMD dragit en Intel där de rebrandat fabriksöverklockade dies från en äldre generation, paketerat dem som en ny generation och sålt dem som senaste tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

62% är rätt långt ifrån nästan 100%

Skrivet av Brandx:

Jag beklagar att jag måste ge dig IG i matte

Mätt från väggen då, eller…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det börjar mer och mer se ut som om AMD dragit en Intel där de rebrandat fabriksöverklockade dies från en äldre generation, paketerat dem som en ny generation och sålt dem som senaste tekniken.

Då skulle ju 9000 serien prestera i stort sett lika med motsvarande modell ur 7000 serien när de kördes i samma frekvens.

https://www.sweclockers.com/test/39252-amd-ryzen-7-9700x-ett-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

TDP har inte varit det samma som totalt effektuttag hos AMD processorer sedan kring år 2006.

Samma gäller väl intel?

Skrivet av Omnious:

Det börjar mer och mer se ut som om AMD dragit en Intel där de rebrandat fabriksöverklockade dies från en äldre generation, paketerat dem som en ny generation och sålt dem som senaste tekniken.

Näe, de har ju även bytt plattform från TSMC 5 till TSMC 4 i detta byte. Låter högst osannolikt att de skulle blåljuga om det och ändå använda gamla TSMC 5 kretsar!
(Plus det som skrevs här ovan om ökad prestanda per Core)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag kan tycka att det är en bra grej som ger möjligheter, du måste ju inte köra din CPU på max.
Vi är ju ändå på Sweclockers, hålla låga effektbudgetar kan man oja sig över på Puttefnaskklockers.

För övrigt så är TDP ändrat, inget annat som du antyder.

Har låg TDP, eller ens tillverkargaranti, hindrat dig från att klocka förut?

Skrivet av EntropyQ3:

Tråkigt, men väntat.
Olika personer från AMD har de senaste åren sagt att de ser de ständigt ökande effektkraven för desktopprodukter som ett problem och att de följt med i spiralen pga ”competitive pressure”.

Tycker också det var en bra grej, som de sumpade genom detta.

Att sänka effektförbrukningen var en stark signal. Ligger man kvar, är det inte alls en lika stark signal, för då kan trenden fortfarande vara uppåtgående, men man ökar inte i *just detta* släpp.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Samma gäller väl intel?

Jovisst, Intel är inte bättre på det men före 2006 var faktiskt TDP på AMD cpuer det samma som totalt effektuttag.

Citat:

Näe, de har ju även bytt plattform från TSMC 5 till TSMC 4 i detta byte. Låter högst osannolikt att de skulle blåljuga om det och ändå använda gamla TSMC 5 kretsar!
(Plus det som skrevs här ovan om ökad prestanda per Core)

IPC förbättringen på Zen 5 är i praktiken är ytterst liten, och långt ifrån vad de lovat om man kollar på prestanda per Mhz. Kanske de tog Zen 4 mallen av misstag och körde den på 4nm faben och resten förklaras av snabbare minnesstöd mot fabric.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Jovisst, Intel är inte bättre på det men före 2006 var faktiskt TDP på AMD cpuer det samma som totalt effektuttag.

IPC förbättringen på Zen 5 är i praktiken är ytterst liten, och långt ifrån vad de lovat om man kollar på prestanda per Mhz. Kanske de tog Zen 4 mallen av misstag och körde den på 4nm faben och resten förklaras av snabbare minnesstöd mot fabric.

Mycket möjligt att det stämmer med deras interna tester. Tittar man på tdp ser det ganka bra ut men folk ville ha mer drag så det är därför de nu ökar effekuttaget till samma eller tom mer än föregångarna.

Prestanda per mhz var väll något man mätte på 90 talet?

Nu är det prestanda per watt som gäller. Mhz säger inte så mycket om vare sig prestandan eller effektåtgången. Tänker på gamla p4 hög mhz men låga instruktioner per mhz. Eller amd som körde mycket lägre mhz så pass att de döpte sina cpuer efter "intel mhz".
Prestanda per mhz är liten men lägger du in effekt åtgång i ekvationen blir det mer intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Inte på t.ex Linux och definitivt inte om man kopilerar för zen5 så att compilern kan optimera för den bredare dispatchen (8 mot 6 i zen4) samt lite andra saker. Kollar man på vad t.ex GCC gör annorlunda för zen5 jämfört med zen4 så inser man att det handlar om en ny arkitektur och inte om någon rebranding.

Första batchen av patchar för zen5 stöd i GCC

Andra batchen av patchar för zen5 stöd i GCC

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|