Dreamhack lämnar Jönköping

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack lämnar Jönköping

Sommarens stora lanfest i Jönköping ser ut att bli den sista som anordnas i staden och framtiden för sommarupplagan ser mörk ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt. Saudi tar väl företaget vidare till att vara en fullfjädrad turneringsarrangör och kastar ut historien.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Slutet på en era. DH är synonymt med Jönköping för mig.

Var stammis mellan 2004-2008.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

BUUUUU!!
Det hör till Jönköping!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Visst, jag tycker hela festivalen har försämrats markant under de senaste fem åren, men fasen va tråkigt att det helt skall åka till Stockholm.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Förväntat.

Dreamhack har för varje år gått från "gamingfest" till "utställningspengarna skall in!" och det får dem enklare i Stockholm än Jönköping.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jäkla trökigt!

Jag är glad att jag drog dit nu i somras för man kände på sig att det kunde bli den sista i Jönköping.
Att dra till Stockholm för att dra på DH framöver känns väldigt avlägset.
Dåligt beslut av dem men money talks )))

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Tråkigt men kan de inte köra vartannat år i Göteborg?

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk

Tiderna förändras. Det var många orsaker som många åkte till Dreamhack förr, idag är det väl mer eller mindre bara spel? Och det är lite krångligt att släpa med sig en dator till Jönköping för en stor del av besökarna, speciellt de yngre utan egen bil.

För min egen del skulle jag vilja besöka CES, Computex eller liknande, som jag aldrig kommer ha tid att göra.

Permalänk
Medlem

Var där för 15 år sen, rolig upplevelse men kan tänka mig att mycket har förändrats - Tänker att man inte minst är bortskämd idag med unga som redan har en full gamingsetup

året jag åkte till DH satt jag fortfarande på en köksstol när jag lirade så att åka till DH var ändå en upgrade men idag måste det ju ändå vara ganska uselt att dra till DH när man lirar competive i respektive spel

Vad jag ville få ut utan att orka redigera texten var nog att för i tiden var casual nivå högre jämfört med idag där varje spel har en ladder och dvs är man mer competive och stället högre krav på en bra gamingutrustning för att inte tappa rank osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Så tråkigt, det är en era som försvinner verkligen. 😢

Jag var varje år mellan 04-07 🙌🏽🤪

Samtidigt rikogt stolt över hur stort det har blivit.🙌🏽

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Besökare där från 06-12.

Sjukt tråkigt att Saudi köpte skiten och lägger ner..
Tider när man såg Slagsmålsklubben och Headhunterz på scen!
Dr.Love och jolt cola.

Vilka gamla minnen. Nya tider nu med väskförbud och bombergängskjutningar varje dag.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Så tänkte jag när det flyttade från Borlänge till Jönköping, men det gick ju bra till slut 😅

Permalänk
Medlem

Kupolen i Borlänge ska det vara! Allt annat är fejk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kupolen i Borlänge ska det vara! Allt annat är fejk!

Sant, det blir inte riktig lan-känsla under 40 grader varmt och strömavbrott titt som tätt.

Har Dreamhack varit på Stockholmsmässan tidigare?

Stockholmsmässan kommer antagligen rivas inom några år så det är ingen långsiktig plats.

Men med Saudiska ägare så är det ju inte som att jag känner någon värme gentemot vad Dreamhack är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Jodå, det kommer jag ihåg! Du var en mycket saknad människa, med flera, av mig ^^

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt i FZs monter för runt 20 år sedan. Delade ut lite saker på scen med Spiken. Har inte satt man min fot där sedan dess. Men har inte tiderna förändras en hel del? Folk har riktigt bra inernet hemma. Det har varit pandemi, företag har blivit mer giriga och allt har blivit dyrare.

I min värld var det snällare och mer trevligt förr. Har inga minnen av att folk var rädda för att skicka sina barn till en datorfestival. Nu har jag hört motsatsen av kollegor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Nej! Borlänge ska det vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Det ligger i tiden att saker som tidigare drevs av passion och intresse nu drivs av pengar och vinst och turns to shit.

Man kan bara hoppas att någon annan tar vid och att LAN-kulturen kan leva vidare!

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ska bli najs, kommer gå (ja gå dit) bor hyfsat nära

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Flyttas säkert till Riyadh, ger ju en chans att testa glass gjord på kamelmjölk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Sjukt trist, men kanske halvstora lokala lan kan bli populärare.

Konstigt att det inte kommit esport fritidsgårdar ännu, de är en helt annat lagkänsla och känsla av tillhörighet att träffa polare irl än att sitta och prata med de på discord.
Samt möjligheten att träffa fler med samma intresse.

Försökte dra ett lan på sonens skola innan sommaren, tyvärr var ett av mina krav att de skulle få sova över, vilket då krävdes personal från skolan, såklart rimligt, men ingen var tyvärr intresserad av att var med så barnen kunde lana.

Har kört några smålan för grabben och hans närmsta kompisar, de älskar det, så efterfrågan finns ju helt klart...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

RIP Dreamhack

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det har tappat lite senaste åren, var där förra sommaren och märktes att det redan då var markant nerskalat jämfört med strax över 10 år sen när jag var där innan, kändes som väldigt få utställare och verkade även som turneringsdelarna skalat ner en hel del.

Tråkigt såklart, tar väl bort jönköping som en del i gamingkulturen i sig och har svårt att se att stockholm (med sina framförallt dyra priser och mindre centrala position, dock med fördel att lättare flyga in folk) kommer toppa de större som varit i Jönköping, men blir intressant att följa om saudiarabien kommer investera i det eller mest bara använda sig av varumärket.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Vad hindrar jönköping från att köra drömhack samma datum? de har ju lokal och en hyfsat lojal publik.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad hindrar jönköping från att köra drömhack samma datum? de har ju lokal och en hyfsat lojal publik.

Jag antar att du inte är särskilt seriös, men det krävs ganska mycket mer än bara "lokal" för att anordna ett evenemang i den här skalan.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av sealc:

Satt faktiskt i FZs monter för runt 20 år sedan. Delade ut lite saker på scen med Spiken. Har inte satt man min fot där sedan dess. Men har inte tiderna förändras en hel del? Folk har riktigt bra inernet hemma. Det har varit pandemi, företag har blivit mer giriga och allt har blivit dyrare.

I min värld var det snällare och mer trevligt förr. Har inga minnen av att folk var rädda för att skicka sina barn till en datorfestival. Nu har jag hört motsatsen av kollegor.

Oh, nu blir man ju nyfiken, känner inte igen nicket.

Det här var från mitt första år 2002.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Solklart läge för någon att starta upp ett nytt lan på samma plats, samma tid, fast bättre. Så som DH har varit senaste åren så känns det inte som nån jätteförlust direkt. Eller så har jag bara blivit gammal, lite oklart.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM