Person känd av mig har "lånat" min båt, skall jag polisanmäla?

Permalänk
Medlem

Person känd av mig har "lånat" min båt, skall jag polisanmäla?

#Juridik

En kort fråga då jag velar lite. Jag har en liten båt i en liten sjö utanför Göteborg. För ett tag sedan hade någon "lånat" den. Kedjor var uppbrutna, Luckan var uppbruten, flytvästar, dragg, öskar och småsaker var borta. Årorna var förstörda. Båten låg på annat ställe och fick jobba lite innan den var på plats igen. Jag uppskattar att det kostar runt 1500:- att återställa allt. Det verkade som att de varit ute och fiskat då jag hittade spår.

Nu helt plötsligt hittade en bekant videos på en känd social plattform för barn där det är bilder på min båt som är ute på äventyr. Tror jag hittat vem det är. Bor inte på samma plats. Personen är på gränsen till myndig. Så funderar på lite olika val.

1. Skita i detta och bara byta ut det som är borta/sönder
2. Kontakta personen och be han lösa det. Jag hittar inga föräldrar eller nummer på samma adress eller så är det oklart hur personen bor.
3. Polisanmäla. Kommer antagligen läggas ner.

Jag vill inte ha massor av puckon springande efter mig och familjen om så är fallet och måste även väga min tid mot var det faktiskt ger. Samtidigt vill man inte att personer skall kunna bete sig på detta sättet utan konsekvenser. Enligt kontakter från tredje hand är personen stökig och umgås i skumma kretsar.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Självklart anmäler du. Du kan ju också skicka videoklippet till hans föräldrar och förklara vad ingen har gjort.

Permalänk
Medlem

Föräldrarna lär inte bry sig om det gått så långt, men anmäl och skapa ett försäkringsärende. I bästa fall åker han dit och det blir ett slut på den asociala karriären. Kanske är han känd av polis sedan tidigare och det blir sista pusselbiten. Nästa gång kanske det drabbar någon annan eller blir graden värre.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Hade nog skitit i det personligen. Orka lägga tid på något som ändå inte kommer leda till något.

Hade de inte varit kriminella och stökiga och kanske yngre hade jag kontaktat föräldrarna kanske och visat och frågat om de kan tänka sig att ersätta. Men känns ju som liten chans i detta fallet att dom ens skulle bry sig kanske?

"massor av puckon springande efter mig och familjen"
Inte värt risken för 1500 kr..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Du skall polisanmäla det, sedan får du avgöra om du vill berätta att du sätt en video med din båt och personen.

En anmälan gör du online.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, nästa gång kanske skadorna blir värre och det kan underlätta om inte annat med kontakt med försäkringsbolaget. Sedan instämmer jag med övriga om att vi alla borde anmäla sådant här, men förstår dig tyvärr så väl.

Lycka till och hoppas att du får ha båten ifred i fortsättningen.
I en bra värld hade man ju hoppats på att grabben bara är "typiskt" hormonbombarderad och att man kunde säga till honom att komma förbi och be om lov att få låna båten om han ämnar den i fint och städat skick... men men. Förhoppningar och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

#Juridik

En kort fråga då jag velar lite. Jag har en liten båt i en liten sjö utanför Göteborg. För ett tag sedan hade någon "lånat" den. Kedjor var uppbrutna, Luckan var uppbruten, flytvästar, dragg, öskar och småsaker var borta. Årorna var förstörda. Båten låg på annat ställe och fick jobba lite innan den var på plats igen. Jag uppskattar att det kostar runt 1500:- att återställa allt. Det verkade som att de varit ute och fiskat då jag hittade spår.

Nu helt plötsligt hittade en bekant videos på en känd social plattform för barn där det är bilder på min båt som är ute på äventyr. Tror jag hittat vem det är. Bor inte på samma plats. Personen är på gränsen till myndig. Så funderar på lite olika val.

2. Kontakta personen och be han lösa det. Jag hittar inga föräldrar eller nummer på samma adress eller så är det oklart hur personen bor.

Jag vill inte ha massor av puckon springande efter mig och familjen om så är fallet och måste även väga min tid mot var det faktiskt ger. Samtidigt vill man inte att personer skall kunna bete sig på detta sättet utan konsekvenser. Enligt kontakter från tredje hand är personen stökig och umgås i skumma kretsar.

Det du skriver är som ett märke på hur det står till bland svensken. Vi ska vara tysta, lite blyga och agera när det är för sent lång tid efteråt eller när det gått för långt. Konflikträdslan går före allt annat.

vad vet du om det skett en misshandel eller våldtäkt i närheten? eller värre stölder?
Om du inte tänker längre än din egen sfär, dina saker, Där du är, Det du har. Du kan inte tänka att detta handlar om ett gäng Gremlins som ställt till med mycket mer där nån annan är drabbad kanske rånad eller något värre när det gängen tycks dragit runt och gör det dom vill göra helt skoningslöst.

Vad vet du om dom gjort något mycket värre ? Att du väntar innebär kanske att dom som kommer titta på ditt fall men kanske inte lägger hop två och två. om du ringt direkt så ser ju poliserna som jobbar direkt aha... Det där gjorde dom också-

Det du gör nu har drabbat mig personligen på ett dåligt sätt kan jag tala om. Lägg där till att det finns nått som heter "Tystandskulltur" som råder bland alla kriminella.

Kan tala om att jag är helt tvärt om i dag efter sånt jag vart med om där för så ringer jag på allt och tänker att om ingen ringer så vet ingen.

Häromsistenes kommer jag upp på ett torg mitt på dan där det är ett gäng fulla ungdomar. Dom var skräniga och ett par i gänget skällde på varandra, en drack sprit direkt ur flaskan helt öppet. Tänkte direkt men vad fan och petade så klart in 112 med mina fingrar (Som tydligen är apsvårt för andra tydligen).

Det kom en patrull jag pekade var dom gått (In på en krog), jag gick och gjorde mina ärenden och gick den vägen på väg tillbaka... Då var det massa blåljus, fler patruller + hundförare med hund givetvis. hela gängen stod med händerna upp, lutade mot ett plank.

Ja se där det var alltså mycket allvarligare än ett "skränigt gäng med ungdomar på torget" några som behöver sägas till att lämna torget. Visade sig att det var flera grejer som hänt, en tjej dom var med blev utsatt för något + Hot mot folk i närheten + förstörda grejer + Droger inblandat. För att jag gjorde den manövern så blev dom tagna på plats.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför du velar. undrar man och är osäker då ringer man 1114 detta nummer SKALL du ringa när det inte är akut men det kan vara lång väntetid i bland tyvvär.

Som du säger så kan det komma läggas ner även om man tar mot din anmälan men ock. Efter att du anmält och man tar mot detta så går du till en Polisstation med USBminne med alla uppgifter och filmer du lyckats få tag på.

Att folk bara är tysta innebär att polisen inte får in uppgifter som kan lösa bra mycket allvarligare brott + Anmäl såregisseras din anmälan och blir statistik som ju blir underlag för mycket vilket är ytterligare orsak till varför man ska göra en anmälan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Du skall polisanmäla det, sedan får du avgöra om du vill berätta att du sätt en video med din båt och personen.

En anmälan gör du online.

Man har inte "sett" man samlar in allt man kan och lämnar in det. Finns det en film och bilder och uppgifter så ser man till att man har allt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av planet4:

#Juridik

Alltid anmäla!
Då kommer det in i statistiken oavsett om det läggs ned eller ej. Det betyder att medel och anslag påverkas och i längden kan innebära att vi får ett förstärkt polisväsenden. Om du bara skiter i det så betyder det ju att du accepterar att man går runt och pajar saker för 1500 kr och inkräktar på personlig egendom. Bara för den skull ska man anmäla.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alltid lätt att säga att man ska anmäla tills man får ansiktet inslaget och är terroriserad i åratal...
Med tanken på vad de redan gjort så kanske man kan förmoda att de inte har samma uppfostran och heder som du har.

Permalänk

Tillvägagångssättet bör vara.
1: Man upptäckter båten har blivit stulen och gör en polisanmälan och kontaktar ens försäkringsbolag.
2: Man upptäcker något och kompletterar anmälan, där något kan vara att man har hittat bevis eller båten.
3: Om båten är upphittat inväntar man Ok från rättsväsendet att ta tillbaka den, om man tar tillbaka något själv och någon annan gör ägandeanspråk på saken så kan man begå brottet självtäkt.
https://lawline.se/answers/far-jag-sjalv-ta-tillbaka-en-stule...

Rättsväsendet i sin tur har problem med småbrott. Om ett brott har orsakat en skada på 2000kr, ska då rättsväsendet lägga ner kanske 500 000kr (varenda kotte kostar minst 1000kr/h) på att lösa denna tvist.

Det jag vet många gör är att de undviker att ha saker som är lätt att stjäla. De har aldrig bensintankar fulla, plockar ut allt större värde. Har saker där det är bra uppsikt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hade nog skitit i det personligen. Orka lägga tid på något som ändå inte kommer leda till något.

Nämen visst, låt småkriminella hålla på, vad kan gå fel liksom?

Skrivet av Spiffman:

Alltid lätt att säga att man ska anmäla tills man får ansiktet inslaget och är terroriserad i åratal...
Med tanken på vad de redan gjort så kanske man kan förmoda att de inte har samma uppfostran och heder som du har.

Synd att folk är såhär fega, då får man det såhär.

Permalänk
Medlem

SJÄLVKLART ska du anmäla, det är din förbaskade plikt som redig karl! Att låta sådant här "omärkt gå förbi" är precis varför samhället till viss del ser ut som det gör. Var en del av lösningen, inte en orsak till att problemet fortsätter.

Rak i ryggen, ingen syltrygg!!!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Kontot avslutas

Anmäl, leta upp snorungen och ta ett snack, leta upp föräldrarna och kräv ersättning.
Allt detta är självklarheter.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tack för feedback. Väldigt lätt att vara kaxig bakom ett tangentbord för många. Hade detta bara berört mig hade jag inte tvekat men att ha eventuella gängkriminella som besöker mina barn på skolan för att upprätthålla sin heder och visa sig kaxiga måste ställas i relation till min rätspatos. Är inte säker på att den är så stark så jag skulle äventyra min och andras säkerhet.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Tack för feedback. Väldigt lätt att vara kaxig bakom ett tangentbord för många. Hade detta bara berört mig hade jag inte tvekat men att ha eventuella gängkriminella som besöker mina barn på skolan för att upprätthålla sin heder och visa sig kaxiga måste ställas i relation till min rätspatos. Är inte säker på att den är så stark så jag skulle äventyra min och andras säkerhet.

Hur ska några söka upp dina barn om du gör en polisanmälan?

Permalänk
Medlem

Kölhalning!

Om du vet vem det är så bjud ut han på en båtresa så blir det en man av honom också.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för eventuella konsekvenser så hade jag avrått från en polisanmälan, samhället kommer inte kunna skydda dig eller din familj om det spårar ur.

Mvh

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade inte anmält men det beror nog först och främst på att jag har absolut noll förtroende för rättsväsendet. Är få eller ens något brott jag skulle kontakta myndigheter om jag bevittnade.
Men att du skulle få problem med de individer som orsakat skadorna låter lite väl nojjigt.
Gör som du vill men kom ihåg att du med 99.99% chans inte får någon hjälp av staten och det kommer kosta dig tid i onödan.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

SJÄLVKLART ska du anmäla, det är din förbaskade plikt som redig karl! Att låta sådant här "omärkt gå förbi" är precis varför samhället till viss del ser ut som det gör. Var en del av lösningen, inte en orsak till att problemet fortsätter.

Rak i ryggen, ingen syltrygg!!!

Jag har lagt in många polisanmälningar och de flesta läggs ner direkt, en gång inom en timme trots att det fanns videobevis, vittnen med mera som utan tvekan hade varit tillräckligt för en fällande dom.

Skuldbelägg inte TS för att han är rädd för att han eller hans familj riskerar att skadas, allt larv om "redig karl" etc försvinner ganska snabbt vid en misshandel eller vapenhot.

Mvh

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Anmäl. Varför skulle nån tjafsa med dig om en sån här idiotgrej.

Hur ska polisen kunna visa att dom saknar resurser om ingen anmäler vad som sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Undrar lite... Varför ställer du frågan då om du ska polisanmäla eller konfrontera om du ändå inte vill göra nått av det?

Självklart så ska man polisanmäla så att det åtminstone finns i nått register vad personen har gjort om personen eskalera sina dumheter till nått grövre brott i framtiden. Känner själv att det är en typ av samhällsplikt att åtminstone polisanmäla även om det inte leder till nått.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

För ett sånt här ärende hade jag först pratat med pappan. Det finns trots allt vettigt folk än, även om de är i minioritet.

Jag hade visat honom bevisen och förklarat för pappan att beroende på hur han tacklar det så kanske en polisanmälan är överflödig.

Att du vill ha ersättning för att återställa, samt en riktig ursäkt. Om du känner att det hade räckt. Om inte, anmäl och ligg på.

Kanske kan detta hjälpa ungen att få en reality check och lägga av med skit som detta.

Jag hade dock skitit i ärendet helt om jag hade anledning att tro att barnet tillhör en familj med våldskapital.

§ 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem

Spara alla filmer/videos mm innan du gör något om de skulle plockas bort.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

#Juridik

För ett fungerande samhälle så ska detta polisanmälas och försäkringsbolag kontaktas. Det är ju inte du som gjort något fel och detta ska väl göras oavsett om vem som gjort detta. Sen om du behöver peka ut förövaren är en annan sak om detta dyker med i bevisningen och rapporter är en annan femma. Kanske kan du peka polisen i rätt riktning på andra sätt.

Som andra nämnt är det väldigt viktigt att detta kommer med i statistiken då denna/dessa individer antagligen gör liknande saker mot andra eller kan göra igen.

Hade det varit någon jag "kände" skulle jag tagit ett snack först men så verkar det inte vara i detta fall.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är "knytnäven i fickan" som snackar här.

Allt som anmäls loggas och personer hamnar i registret oavsett vad slutresultatet blir, det finns ett skäl till att det finns "personer kända av polisen sedan tidigare".

Att ignorera allt är exakt det man inte ska göra om man vill att något ska förbättras till det bättre, att "gilla läget" fungerar inte i verkligheten.

Vad de har för uppfostran spelar noll roll i frågan, självklart ska man anmäla sånt här skit annars händer inte ett skit.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett flertal inlägg har redigerats eller raderats då de inte kunde hålla sig tillräckligt nära trådens ämne utan halkade, i varierande grad, in under § 1.7.

- MOD

Visa signatur