Permalänk
Medlem

Bra QI-laddare?

Köpte en QI-laddare till bilen och tycker det är sjukt smidigt. Funderar nu på att skaffa en till hemmet. Googlat runt lite men blir inte riktigt klok. Undrar därför om någon kan rekommendera en laddare som är bra men inte kostar skjortan ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Bosse78

Kolla bland dessa, allt från tveksamt Kina-gods till dugliga Deltaco... till Apple (beror på vad som stödjer vad förstås) :

https://www.prisjakt.nu/c/tradlosa-laddare?11536=27622&sort=p...

"Bump'a upp" denna tråd ifall du inte hittar själv, eller inte får svar från de med egen erfarenhet av bra respektive dåliga.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Kan rekommendera Ikeas QI laddare, har 2st som funkar kalas.
https://www.ikea.com/se/sv/p/livboj-tradloes-laddare-svart-40...
Jag har även 3st av Deltacos QI-1033
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/smartphone-surfplatt...
Inte världens snabbaste men bra pris.
Enda nackdelen med deltaco laddaren är att den lyser ganska starkt så har moddat den med lite eltejp för laddaren jag har i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Får väl börja med att testa IKEAs då. Dom e ju billiga iaf!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra laddare som mobilen kan stå i? jag gillar att kunna hålla koll på mobilen när man väl sitter vid datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet en bra laddare som mobilen kan stå i? jag gillar att kunna hålla koll på mobilen när man väl sitter vid datorn

Typ https://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-snabbt-tradlost-ladd...
Inte budget men det är ju en högeffektladdare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här som jag är mkt nöjd med: https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...

enda nackdelen är att det inte är usb-c men får med en kabel så spelar inte så stor roll.
Bra vinkel på stället också

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag har en sån här som jag är mkt nöjd med: https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...

enda nackdelen är att det inte är usb-c men får med en kabel så spelar inte så stor roll.
Bra vinkel på stället också

Håller med. Har flera av netonnets laddare. Funkar bra även med ett skal på mobilen.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Chromatic:

Samsung har en (EP-N3300) som har stående och liggande läge. Har själv den i stående läge vid datorn, och då hamnar skärmen i bra läsvinkel. https://www.samsung.com/ie/mobile-accessories/wireless-charge...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag köpte en från Anker, tyckte det var bra pris på grejerna totalt och den har vart toppen.

Anker PowerWave

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Ripjaws V • 7900 XT
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Lyfter denna gamla tråd hellre än att skapa ytterligare en...

Söker en vettig (läs billig) mobilhållare till bilen med QI-laddning.
Är det ngn som kan rekommendera något?

Tack!

Permalänk
Medlem

Köpt en laddare till bilen jag är nöjd med.
Nu letar jag efter en så pass billig Qi-laddare som möjligt för hemmabruk.
Vill ha ut mest effekt till minst kostnad.
Avser att ladda iPhone 11 samt 12.
Har hittat denna:
https://www.teknikdelar.se/produkt/samsung-tradlos-snabbladda...
Frågan är om den verkligen ger 15W till avsedda mobiler...?

Någon som vet?

Permalänk

Troligen är den ratead för att klara anslutas till laddplugg med upp til 15w utan att brinna upp

Sen om du får ut det är en annan femma trådlös laddning har ju generellt rätt dass verkningsgrad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen är den ratead för att klara anslutas till laddplugg med upp til 15w utan att brinna upp

Sen om du får ut det är en annan femma trådlös laddning har ju generellt rätt dass verkningsgrad.

Hmmm, låter ju rimligt.
Konstigt bara med så lite svar - jag kan omöjligen vara den första på ett teknikorienterat forum som SweC att ställa denna frågan!?
Är det någon som har personlig erfarenhet av en vettig Qi-laddare till rimliga pengar?

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B09SG7NJQ3?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Tar lite plats, portabel, går enkelt ladda med kabel direkt vid behov, och extra bonus att kan ladda trådlös headset och klocka också ( mer framtidssäkert om sådant är aktuellt för dig).

Då skickad med Amazon, så erbjuds 3 års garanti vilket är ju redan där en bonus i sig om skulle vara någon defekt mm. Flera andra offbrands har ju varit tveksamt sett till kvalite, prestanda och säkerhet, så jämfört med tidigare laddare, har den funkat hittils bra för mig.

Permalänk
Skrivet av elp:

Hmmm, låter ju rimligt.
Konstigt bara med så lite svar - jag kan omöjligen vara den första på ett teknikorienterat forum som SweC att ställa denna frågan!?
Är det någon som har personlig erfarenhet av en vettig Qi-laddare till rimliga pengar?

nej tyvärr använde sladd när jag väl behöver ladda och en typ 10 år asgammal telefonladdare på 5V 700mA.

vill inte sätta den i en qi laddare direkt som kan ha allt från 20-90% verkningsgrad man vet inte då det sällan anges hur mycket den faktiskt kommer skicka till din telefon av det du matar den med

och kan variera hur bra verkningsgrad mottagaren i telefonen har utöver det, om du la den perfekt på laddaren osv. osv.

så bara för att du matar 15W till plattan så är det ingen garanti på vad du faktiskt sen får i telefonen då en del av det äts upp av konverteringen till/från magnetfält på bägge sidorna om plasten/glaset whatever de nu valt att bygga plattan och din telefon i för material.

finns en anledning till att man använder en laminerad plåtkärna på tranformatorer mellan lindningarna då det ökar verkningsgraden avsevärt mot att bara ha typ luft imellan dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyfter denna frågan ännu en gång då sonen denna gång behöver en prisvärd Qi-laddare.
Den jag köpte för över ett år sedan är inte längre köpbar (och den var sådär om jag ska vara ärlig).

Någon som har ett tips och vill dela med sig...?

Permalänk

Ikeas plattor år väl fortfarande ganska bra tror jag om inte t.om samma som för ett år sedan.

Möjligt att de släppt någon nyare med lite högre maxeffek tak.

Kan dock inte verifiera kör fortfarande sladdat med min 5v 700mA laddare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för ikeas Livboj, köpte på mig ytterliggare två funkar kalas bra att ladda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ikeas plattor år väl fortfarande ganska bra tror jag om inte t.om samma som för ett år sedan.

Möjligt att de släppt någon nyare med lite högre maxeffek tak.

Kan dock inte verifiera kör fortfarande sladdat med min 5v 700mA laddare.

Skrivet av bärplockaren:

Slår också ett slag för ikeas Livboj, köpte på mig ytterliggare två funkar kalas bra att ladda.

Onekligen ett bra pris men skulle väl vilja ha lite mer effekt än 5W...
Stort tack för tipset dock - uppskattas verkligen!

Permalänk
Skrivet av elp:

Onekligen ett bra pris men skulle väl vilja ha lite mer effekt än 5W...
Stort tack för tipset dock - uppskattas verkligen!

du får upp till 10W enligt manualerna på samtliga modeller jag tittade på ia även modellen som reas ut för 59:-.

alla sa 5V 2A i manualen iaf.

vill du ha något snabbare så får du leta en platta med PD eller quick charge teknik beroende på vad din telefon stödjer för snabbladdnings protokoll men då skenar direkt priset upp till iaf några hundralappar minst om man inte kan leva med noname kinesium som man inte äns vet om den faktiskt gör det den lovar och räkna med att ev får köpa några olika innan man faktiskt har turen att hitta en som faktiskt gör det den ska.

personligen hade jag nog om jag brytt mig öht isf bara köpt ett usb-c ställ där man på old school vis bara ställer telefonen på usbkontakten och skippat magnetisk laddning.

1. lägre elförbrukning. (även om vi troligen snackar ören i skillnad)
2. laddren du ansluter till den är vad som sätter gränsen behös ingen extra elektronik på vägen.

Visa signatur