Acer sätter hastighetsrekord med nya Nitro-skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

24" 1080p för över 10000kr????

CS-nördar lär väl älska det, har hört att dom gillar små skärmar.

Permalänk
Medlem

Känns som detta är det nya Dpi-grejen, denna spelmus har 12000 dpi så den är jätte bra! varpå man sätter musen på 12000 dpi och en fluga landar på musen och vips nu är muspekaren på grannens dator och härjar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

bara i spel med högt tempo / med snabba bildförändringar. samt beror på sync och själva spelet också, exempelvis har jag märkt mycket större skillnad på just Counter Strike 2 än alla andra spel.

även om man märker skillnad mellan 144hz och 600hz, gör man det verkligen från 240hz eller 360hz till 600hz? tror jag inte någon gör. Tvärtom visar flera tester på att de flesta inte ens kan se skillnad mellan 144hz och 240hz

men såklart, ju mer man använder något ju bättre blir man på att se skillnader

Jag märker t.ex väldigt tydligt när jag jobbar på kontor mellan 144hz och 360hz som jag har hemma.

det är som natt och dag, fastt jag har samma dpi och inställningar så så är 144hz segt(60 ska vi inte tala om, borde vara olagligt att göra så sega skärmar idag)

så nej det är verkligen inte bara i spel som man märker det, du märker det i webläsaren, du märker det varje gång du flyttar runt din muspekare och flyttar ett fönster.

sen vet jag inte hur mycket som märker 240/360hz och 600 hz då jag inte provat, men jag tror fortfarande skillnaden märks, jag märkte mellan 240 och 360 t.ex sure det är absolut inte samma som 144 till 240 eller 60-120 som är enorm.

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syltmunken:

Ja det borde räcka för de allra flesta om inte alla? Detta rör sig dock om 600hz. Jag är dock inte säker på vilken panel detta rör sig om, någon påpeka att det inte framgick.

Som sagts så har OLED en bättre skärpa i rörelse pga mindre blur jämf med både TN och IPS.
En 165hz oled är i närheten av en 240hz TN/IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

bara i spel med högt tempo / med snabba bildförändringar. samt beror på sync och själva spelet också, exempelvis har jag märkt mycket större skillnad på just Counter Strike 2 än alla andra spel.

även om man märker skillnad mellan 144hz och 600hz, gör man det verkligen från 240hz eller 360hz till 600hz? tror jag inte någon gör. Tvärtom visar flera tester på att de flesta inte ens kan se skillnad mellan 144hz och 240hz

Jag märker skillnad från 144hz till 240hz, 240hz till 360 och uppåt, jättelätt att se skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

OLED har dock fördelen med sina extremt låga responstider, vilket gör att 480 Hz OLED sannolikt har bättre skärpa i rörelse än 600 Hz TN.

480 Hz OLED slår åtminstone 540 Hz LCD på detta:

https://www.youtube.com/watch?v=fLekvkdOQvI#t=9m41s

(9:41 om den inte visar rätt tid automatiskt)

LCD kan fortfarande vinna med backlight strobing, men det har som sagt sina nackdelar.

Tack, jag ska kika sen! Sånt här är riktigt intressant och jag har hört att OLED har extremt bra gtg-tider så kan tänka mig att de ger bättre resultat på långsammare hz än en TN på högre.

Är ingen connoisseur men nästa datorskärm blir en UW OLED men då får man punga ut minst 10 000 så får spara veckopengen ett tag först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Synd att så många spel verkar cappa bildfrekvensen. Quake Champions som jag primärt spelar satte en cap på 300fps för ett år sen ungefär vilket gör 360Hz helt obrukbart exempelvis. Jag hann aldrig (som tur var) uppgradera från 240Hz. Men jag hade gärna sett att det gick att köra uncapped... men motorn gick mer eller mindre sönder när folk hade för öga bildfrekvenser. Vissa ljud som heavy armor pickup försvann för motståndaren och massa annat skumt kunde inträffa. Tjänar man pengar på spelandet så är 10k för 600Hz helt klart en no brainer om man nu kan nyttja det i spelet. Fast å andra sidan är det många lan-tävlingar som kör 240-360Hz så det kan ju samtidigt vara dumt att vänja sig vid högre om det inte används i tävlingssammanhang.

Jag vet inte jättemånga svenskar som spelar Quake Champions och den enda jag har i min vänlista har inte varit inne på länge så det är troligtvis inte du. Kul att se en ute i det vilda, eller vad man nu säger!

Btw även när Rapha spelade på 240hz, vilket jag inte har någon aning om han gör nu eller inte då han byter fram och tillbaka ofta, byter ändå från 241-300fps väldigt ofta in game och när uncapped var ett alternativ så tyckte han att vissa servrar var bättre på uncapped och vissa inte.
Nog är han picky men har ändå spelat sjukt mycket Quake så det känns som att det inte är alldeles klart vad som är och känns bäst

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Jag märker skillnad från 144hz till 240hz, 240hz till 360 och uppåt, jättelätt att se skillnaden.

Same, tycker alltid det är ignorant när folk säger att "ingen ser skillnad på högre än x antal Hz". Det finns folk som gör det, och vi tillhör dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Same, tycker alltid det är ignorant när folk säger att "ingen ser skillnad på högre än x antal Hz". Det finns folk som gör det, och vi tillhör dem.

Håller helt med jag också! Väldigt störande att höra när folk säger ATT det inte märks. Jag säger inte att deras uppfattning är fel för dem. Men önskar dock att man får "respekten" tillbaka för oss som faktist ser och känner den skillnaden. Tydligen märker alla olika och jag tror på dem som inte känner den skillnaden också.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ovanstående inlägg skrivs årligen. Varje gång kommer samma uppenbara svar: Ja, det är relativt enkelt att märka skillnad.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ovanstående inlägg skrivs årligen. Varje gång kommer samma uppenbara svar: Ja, det är relativt enkelt att märka skillnad.

Håller med!
Nu skrev iofs hen att man förmodligen märker skillnad ju mer erfarenhet man har så det är bättre än när folk är tvärsäkra på att man absolut inte märker skillnad och att "människor bara kan uppfatta 24hz", vilket inte har något med det här att göra ens.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wekkt0r:

Håller helt med jag också! Väldigt störande att höra när folk säger ATT det inte märks. Jag säger inte att deras uppfattning är fel för dem. Men önskar dock att man får "respekten" tillbaka för oss som faktist ser och känner den skillnaden. Tydligen märker alla olika och jag tror på dem som inte känner den skillnaden också.

Håller med 100%

Om folk inte tror mig är dom välkomna att testa mig med ”blindtest”. Bara att binda max fps 120, 240 osv console commands till olika tangenter, växla och be mig identifiera vilken som är vilken. Natt och dag som sagt.

Med det sagt förstår jag att vissa inte ser skillnaden då det kanske inte är någon skillnad för dom, det finns ju många fallgropar som gör att de flesta spel inte kan hålla stabil framerate vid höga refresh rates, beroende på hur kraftfull hårdvara man sitter på. De senaste spelen kommer ju aldrig upp i 240FPS+ ens på den mest kraftfulla hårdvaran. Bara för att framerate-mätaren visar 240FPS för det mesta betyder det inte nödvändigtvis att man har stabil frame pacing.

Ännu viktigare är kanske mouse polling rate. Väldigt många möss rapporterar bara input var 8:e ms, alltså 125hz (1000 / 125 = 8), enligt USB-standarden. Kör man då ett spel i stabil 240FPS spelar det ingen roll att man har en 240hz skärm, musrörelserna kommer ändå kännas som 125FPS...

Moderna spel har också långa komplexa renderings-pipelines som lägger på mycket input latency, vilket gör att spelet inte känns särskilt responsivt även under de mest idéella förutsättningarna. Därför (och för att det är lättdrivet, du passerar lätt 1000FPS även om du kör det på en potatis) brukar jag ha Quake 1 som referens, specifikt ezQuake (vissa portar av Quake har inbyggda FPS-lås osv, men ezQuake är optimerat out of the box). Extremt responsivt och känns därför otroligt mycket bättre än de flesta andra spel, vilket gör det lätt att skilja på t.ex. 120 och 240hz!

Permalänk
Medlem

Antar att man får köra uppskalning från Halv-HD för att datorn ska orka pressa tillräckligt med frames?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz