Oj, jag läser förvisso denna tråd emellanåt men trodde aldrig att jag skulle ge mig in i den...
Men visst, jag börjar komma upp i åren... Jag kan börja med att säga att det både händer att jag går på cykelbanor och cyklar på gångbanor. Men vid båda tillfällena vet jag att jag gör fel och kollar kontinuerligt åt alla håll för att se om någon kommer och om det ändå blir en trängd situation så medger jag direkt att jag gjort fel och ber om ursäkt.
Cykelbanor är för cyklar (eller fordon klassade som cyklar och yada yada för den som har invändningar). Inte för hundar, inte för koppel till hundar. Att hundar och deras koppel inte ska vara där framgår både av regleringen som finns kring vad cykelbanor är till för och av lag om tillsyn över hundar och katter. Man kan säkert hitta lite stöd för det om man kollar närmare exakt på vad som menas när exempelvis trafikförordningen säger att "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."...
Om man låter sin hund och/eller dess koppel vara över cykelbanan så är man inte ett offer vid en jobbig situation - vare sig vi pratar om att cyklisten ramlar, att cyklisten plingar för tidigt eller för sent eller om att den inte plingar alls utan bara cyklar så att hunden eller hundägaren blir rädd - utan man är anledningen till den jobbiga situationen.
Vad är annars nästa steg på att vara så "entitled" som dessa hundägare anser sig vara? Om ni gör inbrott i mitt hem, måste jag stanna 30 meter utanför och ropa att det vore trevligt om ni slutade och gick ut istället för att gå in och konfrontera er eller ringa polisen? För det vore ju väldigt synd om ni behövde få någon form av negativ konsekvens av att ni inte följer regler som gäller för alla verkar det som...
Kort sagt, hundägare får hålla koll på sina hundar och hålla dem på rätt ställe på samma sätt som fotgängare, cyklister och bilar får hålla sig till där de får vara. Ge onda ögon bäst ni vill under tiden. men återkom först när ni har ett argument för varför demokratiskt valda regler inte ska gälla för just er
... Ahhh... Ok, det känns skönt att ha provat. Jag kanske är en gubbe och ska börja gnälla på allvar från och med nu