Pc-skärm för extremt ljuskänsliga ögon
Senast redigerat
Visa signatur
Det står olika beroende på tid, timme och ögonhälsa. Varför är du ute efter ett exakt svar på något som inte går att ge exakt på, som jag redan skrivit om? Jag är nöjd med svaren jag fått och tackar för hjälpen.
Därför att @Leiri är ett viktig detalj på spåren. Du kör en skärm med en viss nivå på reglaget och då kan vi lista ut hur ljusstark den är och komma till en slutsats att det kanske inte är så att en ljussvagare skärm är lösningen. Du redan kör din befintliga skärm på en relativt hög nivå. Om du behöver 160 nits för att skärmen ska fungera i rummet är en skärm med 15 nits som lägst ljusstyrka inte svaret på problemet. Vore annat om du satt i totalt mörker och strävade efter 15 nits på en skärm som på eget bevåg aldrig kan sänka sig under 160 nits. Det är en lösning på en annan situation, som jag tror många i tråden inledningsvis försökte svara på.
En sak är själva beskrivningen, de ord du väljer. Du skriver söker en skärm med hög ljusdämpning (dvs kan köra låg ljusstyrka) samtidigt som du i nuläget i själva verket kör din skärm relativt ljusstarkt. Du kanske använder orden "ljusstyrka" om det du upplever, men det som triggar din smärta kan mycket vara något helt annat än ljusstyrka i dess tekniska betydelse i fråga om luminans och antal nits.
Om du upplever att du måste sänka och höja ljuset hela tiden är det troligtvis en yttre faktor. Kan vara att din arbetsplats är för nära ett fönster och sådant som väder och tid på dygn får extrem inverkan på hur skärmen upplevs. Då är den ideala lösningen en justering av din arbetsplats. En skärm med en ljussensor eller någon program som du kan dra i för att snabbt ändra ljuset kommer i bästa fall maskera grundproblemet snarare än att lösa det.
Har hunnit med flera dussin sådana här trådar genom åren och de har något gemensamt och det är sällan skärmen i sig självt, utan mer att trådstartaren fokuserar på att alla svaren ligger hos själva skärmen. Kan vara så mycket annat som utgör orsak(erna). Är du i kontakt med ögonläkare som konstaterat att du inte har en ögonsjukdom kan det rent av vara något helt annat än just skärmen som ger dig de symptom du upplever.
Har några frågor om taskiga ögon och inköp av pc skärm.
Har extremt ljuskänsliga ögon som värker och tåras (går hos ögonläkare för besväret, det hjälper inte). Att slå på nattläge hjälper inte bara utan även ljusdämpning måste vara på också.
Så min fråga - Tänker satsa på en eller två nya skärmar och ny teknik finns ju nu. Mina skärmar är gamla LCD.
Jag behöver den mest inställningsbara och (ögonvänligaste i låg- mellanprisklassen för blått ljusreducering och med nattljus (osv). Är böjda skärmar mer lätta för ögonen?
Det här spelar väl också in, FHD, LCD, Hz och app för extra ljusdämpning?
Det kan vara så att dina ögon inte pallar med väldigt stark fragmenterad kontrast som uppstår då du tittar i den fungerande skärm och bakgrunden (väggen eller utrymmet bakom skärmen) är mörkt/dåligt belyst.
Lösning: sätt en ljuskälla bakom skärmen.
Det här finns också https://shop.dasung.com/products/dasung-paperlike-color-world...
Copyright © 1999–2024 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.