Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk
Medlem

Har nån Philips 3000 nåt med 3 roterande huvuden. Funkar bra tycker jag.
Nya blad köper jag från aliexpress. Då slipper man tillverkarnas extrema marginalpåslag(det är ju främst på bladen de tjänar pengar).

Permalänk
Medlem

Hah, hemma-hemma, så hittade jag ett dammig förpackning med 2 st "one blade"-blad.. Kanske skulle ta med dem ner till arbetsorten och byta den som sitter i skaftet och se om det blir bättre. Vet inte när jag köpt detta paket.

Permalänk
Medlem

Kör själv en Braun Series 9 med rengöringskit. Fungerar utmärkt. Kör även Gillette fusion rakhyvel ibland om man behöver komma åt extra nära eller börja om. Är det mycket som behöver tas bort ska man varken använda hyvel eller maskin. Då ska man klippa med en vass sax först.

Fast nu ska man väl spara en del fram till december, i fall man behöver vara stand-in.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Alla rakapparater jag testat har varit skräp, jag vill verkligen att de skall fungera bra men det gör de aldrig. Det slutar alltid med att jag går tillbaka till min Merkur HD 34G.

Säkerhetshyvlar slår alla Gilettes och liknande med hästlängder i rakningskvalitet, pris och hastighet.
Jag inte ens gjort av med 100:- i rakblad de senaste 10 åren.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Alla rakapparater jag testat har varit skräp, jag vill verkligen att de skall fungera bra men det gör de aldrig. Det slutar alltid med att jag går tillbaka till min Merkur HD 34G.

Säkerhetshyvlar slår alla Gilettes och liknande med hästlängder i rakningskvalitet, pris och hastighet.

<Uppladdad bildlänk>

Tjo! Den där ser intressant ut. Använder du då rakblad också från Merkur-märket eller vilka rakblad rekommenderar du?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skulle föreslå att du testar en säkerhetshyvel. Jag är supernöjd med denna billiga hyvel som det också är väldigt lätt att byta blad på. Rakar mig två gånger i veckan och byter blad varje vecka då de är så billiga.

https://www.amazon.se/S%C3%A4kerhetshyvel-Rakkniv-Dubbla-Kant...

100 blad kostar bara ca 100 kr. Dessa är väldigt populära och funkar mycket bra för mig åtminstone.

https://www.amazon.se/GiIIette-1-100-Astra-rakblad/dp/B07CJXM...

Alla blad funkar inte lika bra för alla så du kan ju alltid köpa en sampler om du vill testa olika märken.

https://www.amazon.se/kvalitet-Double-rakblad-Sampler-varum%C...

Jag kör med det här billiga Gillette-raklöddret som funkar utmärkt för mig men visst finns det säkerligen bättre produkter om man behöver det.

https://www.meds.se/gillette-satin-care-sensitive-skin-rakgel...

Håller med. Vill man ha riktigt hudnära rakning, som dessutom är billigt över tid är säkerhetshyvel överlägsen. Ett 10-pack rakblad i bästa kvalitet (Feather T.ex) kostar typ 40-50 spänn och räcker för mig i drygt 6 månader. Jag rakar mig inte varje dag så gissar att ett 10 pack räcker i 3 månader för dem som rakar sig varje dag.
Att det känns lyxigt att raka sig med säkerhetshyvel är ju inte fel det heller

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

<Uppladdad bildlänk>

Exakt den har jag med Är otroligt nöjd med den. Det skall vara guldfärgat såklart
Använder Feather rakblad i den. Har haft den snart i ett år och använt 8 rakblad än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Håller med. Vill man ha riktigt hudnära rakning

Precis, om man vill hyvla av översta lagret av huden. Jag har en sådan, blir lika dåligt resultat med dessa som gilette som bic. Med en del skärsår.

Permalänk

Vill helst ha lite skäggstubb för att inte irritera så mycket,så mest kört med skäggtrimmer. Men kört olika märken,men tycker att dom flesta fungerar ok.men när det är dags att byta blad som händer förr eller senare,så får man leta rejält. Har kasserat flera skäggtrimmers pga svårigheten att få blad. Dom man har hittat har varit riktigt dåliga dessutom eller brutalt dyra.
Så nu testar jag Philips one blade 360pro som en kompis rekommenderade. Går ställa längd med kammen som följer med. Blad finns och smidigt att byta,så är riktigt nöjd än så länge.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tjo! Den där ser intressant ut. Använder du då rakblad också från Merkur-märket eller vilka rakblad rekommenderar du?

Mvh,
WKF.

Nej jag använder Feather och Derby Extra.

Feather är bäst men varje blad behöver typ 2 rakningar innan de når sin fulla potential. De 2 första så är den så vass att den kan ta med sig små oregelbundenheter i huden. Jag misstänker att de har grader kvar på bladen som snabbt försvinner.

Derby extra är superbra direkt men inte riktigt lika bra som en Feather som använts 2 gånger. Jag vet inte vilken jag föredrar helt ärligt. Jag alternerar mellan dem.

Skrivet av VinterSolen:

Precis, om man vill hyvla av översta lagret av huden. Jag har en sådan, blir lika dåligt resultat med dessa som gilette som bic. Med en del skärsår.

Testa en annan hyvel. Jag har flera och en av dem är hopplös, jag ser ut som att jag haft semester på stockholms blodbad efter jag använt den. Merkuren jag nämnde tidigare skär jag mig aldrig på om jag inte gör ett eget misstag.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Testa en annan hyvel. Jag har flera och en av dem är hopplös, jag ser ut som att jag haft semester på stockholms blodbad efter jag använt den. Merkuren jag nämnde tidigare skär jag mig aldrig på om jag inte gör ett eget misstag.

Jag köpte en mercus c32 tror jag den hette, stockholms blodbad är typ ett ymnigt sår i jämförelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wez:

Tydligt att det beror på vilket resultat man är ute efter. "Nyrakad" betyder inte det samma för alla
Känner man att man behöver raka sig flera gånger per dag, så kan man nog köra med elektriskt alternativ just för enkelhetens skull.

Personligen har jag kört med oneblade i många år och kunde inte vara mer nöjd. Nära nog klassiskt baby-face men ofantligt mycket enklare än traditionella rakhyvlar. Bladen håller många månader, så kostnaden är inget att snacka om. Visst en säkerhetshyvel blir ännu billigare, men inte många hundringar det handlar om per år.

Det är vad jag fått känslan av också. Folk som rekommenderar t.ex trimmers kan inte ha samma definition av nyrakad som jag har.

Alltså nyrakad = Len som pannan eller underarmen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander – du får berätta vad du köpte och vad du tyckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

@NodCommander – du får berätta vad du köpte och vad du tyckte.

Det ska jag! Lovar inte att det blir jättesnart, men när så sker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag köpte en mercus c32 tror jag den hette, stockholms blodbad är typ ett ymnigt sår i jämförelse för mig.

Det är en väldig skillnad i angrepp mellan olika hyvelmodeller, vissa är tokaggressiva och svårhanterliga och andra är väldigt förlåtande.
Även bladen kan göra stor skillnad. Som jag sa tidigare så får Feather mig att blöda de första 2 rakningarna på varje blad. För de som tycker det är svårt så rekommenderar jag Derby Extra-blad.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vad säger folket om olika rakhuvuden? Roterande vs linjär?

Vad jag hittar så sägs det att roterande ger närmare rakning jämfört med linjärt. Stämmer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden: det är nog väldigt individuellt. Man brukar gilla det ena eller det andra. Jag har provat båda sorterna och bara den ena rakar mig bra. Men det kan vara precis tvärtom för dig.
Glöm inte (länkar finns i ett tidigare tips) att du kan prova båda de stora märkena i upp till 60 dagar och få pengarna tillbaka om det inte funkar för dig.