Permalänk
Medlem

Ny dator, budget 25000

Hej! Jag är Påväg att köpa en ny gamling dator och fick tips av en polare att skriva här först.

Jag har haft PC förut men det måste varit för 8år sedan och då köpte jag en super budget dator.

Nu har jag bestämd mig för att investera i en ny dator iaf men vet inte vilka delar som jag ska investera i. Men vill ha en så stark som möjligt för ca 25000.
Jag spelar framför allt COD och andra FPS spel och skulle vilja få sån bra prestanda som möjligt för just det.
Just chassit på datorn är helt oviktigt för mig men utöver det vet jag inte vad jag ska köpa.

Ni som vet vad jag ska köpa eller inte får jätte gärna hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

AMD:

NVIDIA:

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack för svaret! Jag ska va ärlig och vet inte riktigt skillnaden mellan de två. Är dom i princip lika starka båda två eller är den ena bättre än den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joar1:

Tack för svaret! Jag ska va ärlig och vet inte riktigt skillnaden mellan de två. Är dom i princip lika starka båda två eller är den ena bättre än den andra?

Liknande prestanda men NVIDIA är klart bättre på RT. Själv tycker jag 4070 Ti Super är alldeles för klent för RT i 4K och då är jag mindre kräsen än många andra gällande FPS men kör man 4080 Super i 1080p eller 1440p kan man säkert få bra RT-prestanda.

Fördelen med AMD är ett lägre pris för samma prestanda samt mer VRAM. Nu lär ju 16 GB VRAM räcka ett tag men 8 GB-korten har åldrats ganska dåligt i en del spel, särskilt i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Förutom RT så är ju nvidias både upscaling och frame generation bättre än amds (än sålänge iaf)

Permalänk

Så pass bra komponenter och så den löjliga CPU-kylaren haha

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso-Philips Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Superbra CPU-kylare.

https://www.techpowerup.com/review/thermalright-phantom-spiri...

Permalänk
Medlem

För den summan... och om du inte har bråttom är det på gång med en ny generation av både grafikkort samt cpu (intel), ska man "slänga ut" 25k och har tiden att vänta ett litet tag känns det (för mig iaf) spontant som att det är värt att satsa på senaste generationen istället för... inom kort... föregående generation

Men allt beror på om man har lust att vänta eller "måste" ha det nu

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ehh what?

Permalänk
Medlem

När?

Skrivet av Necrophor:

För den summan... och om du inte har bråttom är det på gång med en ny generation av både grafikkort samt cpu (intel), ska man "slänga ut" 25k och har tiden att vänta ett litet tag känns det (för mig iaf) spontant som att det är värt att satsa på senaste generationen istället för... inom kort... föregående generation

Men allt beror på om man har lust att vänta eller "måste" ha det nu

Vill ju gärna göra en investering som håller ett par år där jag inte måste köpa någonting nytt om 2 år.. men när kommer den nya generationen ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joar1:

Vill ju gärna göra en investering som håller ett par år där jag inte måste köpa någonting nytt om 2 år.. men när kommer den nya generationen ut?

Intels nya processorer ska komma i Oktober och det sedvanliga är ju att Nivida släpper åtminstone 5080/5090 till vintern detta år. Går själv i tankar på att uppgradera min gamla häck från 2015, men tänker invänta nya generationen, men blir nog lite längre för mig då jag är mer sugen på ett 5070

Men allt beror ju på när man behöver/vill ha det Men tänkte bara upplysa om att det inte är allt för långt bort med ett generationsbyte ^^ Speciellt om man tänkt investera 25k... för vissa är det en struntsumma, för andra (mig) är det en betydande summa att "slänga ut"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av Necrophor:

Intels nya processorer ska komma i Oktober och det sedvanliga är ju att Nivida släpper åtminstone 5080/5090 till vintern detta år. Går själv i tankar på att uppgradera min gamla häck från 2015, men tänker invänta nya generationen, men blir nog lite längre för mig då jag är mer sugen på ett 5070

Men allt beror ju på när man behöver/vill ha det Men tänkte bara upplysa om att det inte är allt för långt bort med ett generationsbyte ^^ Speciellt om man tänkt investera 25k... för vissa är det en struntsumma, för andra (mig) är det en betydande summa att "slänga ut"

Helt rätt! Tack för hjälpen då gör jag nog desamma! Blir inte att köpa förns lönen kommer och då är det ju typ redan oktober!