Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det kan ju inte vara så idiotiskt att dom stänger alla oss disc-köpare ute? Måste ju gå att använda disc-addon, men det är ju 1500:- till.
Börjar bli tveksam nu.

549 euro för dagens PS5 på 7000:- ger 12:72:- per euro.
Blir 10200:-. Utan skivläsare. Det är fan ouch.

Så 11-12tusen med skivläsare, tack men nejtack gamla ps5an får duga

Permalänk
Konsolgrävare

”Other enhancements include PS5 Pro Game Boost, which can apply to more than 8,500 backward compatible PS4 games playable on PS5 Pro. This feature may stabilize or improve the performance of supported PS4 and PS5 games. Enhanced Image Quality for PS4 games is also available to improve the resolution on select PS4 games.”

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

”Other enhancements include PS5 Pro Game Boost, which can apply to more than 8,500 backward compatible PS4 games playable on PS5 Pro. This feature may stabilize or improve the performance of supported PS4 and PS5 games. Enhanced Image Quality for PS4 games is also available to improve the resolution on select PS4 games.”

Det är en intressant feature. Får hoppas det även kommer till vanliga PS5, men känns nog som dom håller det till PS5 Pro som ännu ett försäljningsargument tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Finns inte kvar i Norden, endast i Nordamerika samt lite butiker utspridda i Europa (bland annat en enorm flagskepps-butik i Milano, Italien). Dock är företaget långt ifrån konkurs numera då de sitter på cirka 4 miljarder i CASH, dvs rena pengar utöver sitt lager och vinst. Men det är tråkigt att vi inte har några butiker kvar här i Sverige!

* 4 miljarder DOLLAR.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse. Jag var helt inställd på att köpa ett PS5 Pro men efter videon med Mark Cerny är jag inte ett dugg sugen längre.

Ser ut att vara ungefär noll skillnad när man rör kameran och lite skillnad när man står still och räknar pixlar på träd och publik.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Räkna med att alla diskläsare kommer köpas upp och bli svåra att få tag på...
Det blir nog snarare 15000kr för konsolen när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilken besvikelse. Jag var helt inställd på att köpa ett PS5 Pro men efter videon med Mark Cerny är jag inte ett dugg sugen längre.

Ser ut att vara ungefär noll skillnad när man rör kameran och lite skillnad när man står still och räknar pixlar på träd och publik.

Ehh, vad förväntade du dig egentligen?

Sen sen är det ju lyckligtvis så att man vanligen inte spelar sina spel över en hård komprimerad Youtube stream...

Permalänk
Medlem

https://www.cnet.com/tech/gaming/ps5-pro-hands-on-sonys-699-t...

Jävla värdelös release av Sony när man får gå till CNET för att få reda på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, vad förväntade du dig egentligen?

Sen sen är det ju lyckligtvis så att man vanligen inte spelar sina spel över en hård komprimerad Youtube stream...

Jag förväntade mig mer. Framför allt är det helheten, för högt pris, ingen skivläsare, inget ställ, för små skillnader mot performance-läget idag m.m.

Jag fick i alla fall återbetalning för köpet av Astro Bot utan frågor eller problem. Något positivt i alla fall!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Räkna med att alla diskläsare kommer köpas upp och bli svåra att få tag på...
Det blir nog snarare 15000kr för konsolen när den släpps.

Går ju bra att köpa skivläsaren nu om man vill säkra Verkar som billigast 1449 kr på Amazon, minns för några månader att de hade den för 800 kr men det lär ju inte hända igen på ett tag. Själv tror jag inte så många befintliga PS5 ägare köper Pro så tror inte lagret på skivläsare kommer tömmas helt. Blir ju typ minst 12000 kr med konsol + skivläsare som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem

Jag kommer rösta med plånboken och avvakta köp. Jag tycker det är så arrogant av Sony att de sätter ”PRO” över ps5 sen tar extra betalt för skivläsare och ställ. PRO för mig innebär extra allt.

Bara svinaktigt och det lämnar en bitter smak i munnen att köpa konsolen eftersom man rent krasst säger att det är ok att bli behandlad som en idiot.

Permalänk
Medlem

Nja, det blir nog ingen Pro för min del iallafall, hade kanske kunnat tänkt mig att köpa en om min vanliga PS5:a ger upp, men nu vet jag inte ens om det känns aktuellt. Prislappen var inte kul och den kommer att vara ännu mindre kul här i Sverige. Och för det priset inkluderades inte ens stället och diskläsaren. Hoppas nästan att den säljer uruselt så att dom blir tvungna att sänka priset framöver. Jag kommer att rösta med plånboken iallafall.

Permalänk
Medlem

Japanerna tycker den är svindyr...
Finns ingen som tycker det är en vettig prislapp.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat i månader på ps5pro. Äger redan series x men är less på att MS aldrig missar ett tillfälle att skjuta sig själva i foten.

Funderade tidigare idag var min ekonomiska smärtgräns går och kom fram till att ca 8papp kändes rimligt. Då hade jag inte en tanke på att allt inte skulle ingå haha. Känns extremt tondövt av Sony det här.

Förbättringarna känns dessutom inte så imponerande. "Quality"-visuals med "performance"-fps? Känns som något som borde kastas med för att motivera konsumenter att betala ~samma pris för en Playstation 4 år efter att denna generationen lanserats.

Permalänk
Medlem

Jag undrar mer om den starkare GPUn som sitter i, om man nu kan omvandla detta till mer FPS istället för att köra spelen i 4K?

Man kan ju tycka att PS5 Pro är vad PS5:an borde ha varit från första början, speciellt alla gånger man fick "next gen" kastat mot ansiktet.

Något intressant som IGN panelen sa kring detta, de som köper pro modellen låser mer eller mindre upp sig för kommande PS6, speciellt om man bara skall köra digital versionen av PRO.

Då köper man ju hellre Xbox, där de släpper ny konsol år 2026, och man kommer ju kunna förvänta sig att alla äldre spelen fungerar där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

för små skillnader mot performance-läget idag m.m.

Njae, priset är förstås saftigt så det räcker och blir över men ang just detta så är det förstås alldeles för dåligt underlag för att göra ett ordentligt omdöme. Är ju bara dumdristigt att dra förhastade slutsatser, så varför så bråttom?

Men visst, visste man inte innan att "bättre grafikkort" inte nödvändigtvis automatiskt ger natt och dag skillnader så har ju presentationen sin poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag undrar mer om den starkare GPUn som sitter i, om man nu kan omvandla detta till mer FPS istället för att köra spelen i 4K?

De spel som redan har 120 Hz läge, ska tydligen finnas 100 st eller så, har ju iaf potential att se klart bättre ut. På Poor så är det ofta rätt låg upplösning som gäller - vilket lirar rätt illa med alla dessa finna 4K/120Hz tv-apparater folk köpte på sig inför denna generation.

Däremot så kommer det nog inte bli så vanligt att spel som stannar på 60 fps på Poor kommer ha 120 fps läge på Pro.

Citat:

Man kan ju tycka att PS5 Pro är vad PS5:an borde ha varit från första början

Fast då har man dålig insikt i den tekniska verkligheten (det är helt enkelt ett totalt orealistiskt tyckande) och framförallt så har man helt missat att denna generations bas-konsoler har hållit sig rätt kostsamma, vilket man insåg redan från början - var ju därför MS plockade fram Series S t.ex.

Citat:

Något intressant som IGN panelen sa kring detta, de som köper pro modellen låser mer eller mindre upp sig för kommande PS6, speciellt om man bara skall köra digital versionen av PRO.

Har ju inget med PS5 Pro att göra. Binder man upp sig "digitalt" så låser man sig lite. Just därför alla företag vill få oss dit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är jag galen när jag funderar på att uppgradera till PS5 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nja det skulle jag inte säga. Spelar du mycket Playstation, har pengar till det och vill ha den bästa upplevelsen är det ju Pro som gäller. Skulle tyvärr inte förvåna mig om fler spel nu blir låsta till 30 fps på vanliga PS5 medan Pro får fler möjligheter. En 4k120 display är nog ett måste om man skaffar pro också.

GTA 6 blir nog en titel som tar vara på Pro modellens extra hästkrafter, om nu inte processorn som typ är samma i båda enheter håller tillbaka Pro. Jag är uppväxt med GTA och vill egentligen ha så bra upplevelse som möjligt när sexan kommer men som student har jag inte lust att lägga närmare 12 tusen (med skivläsare) för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nja det skulle jag inte säga. Spelar du mycket Playstation, har pengar till det och vill ha den bästa upplevelsen är det ju Pro som gäller. Skulle tyvärr inte förvåna mig om fler spel nu blir låsta till 30 fps på vanliga PS5 medan Pro får fler möjligheter. En 4k120 display är nog ett måste om man skaffar pro också.

GTA 6 blir nog en titel som tar vara på Pro modellens extra hästkrafter, om nu inte processorn som typ är samma i båda enheter håller tillbaka Pro. Jag är uppväxt med GTA och vill egentligen ha så bra upplevelse som möjligt när sexan kommer men som student har jag inte lust att lägga närmare 12 tusen (med skivläsare) för det.

Jag tycker bara att Sony är extremt jävla giriga i det här fallet. De vet att de mest initierade kunderna har många fysiska spel, och det kostar fasen inte mycket för dem att hänga på en skivläsare. Jag köpte senast i fredags ett fysiskt spel för 700 sek. Att jag inte kan spela det på PS5 PRO är fan otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De spel som redan har 120 Hz läge, ska tydligen finnas 100 st eller så, har ju iaf potential att se klart bättre ut. På Poor så är det ofta rätt låg upplösning som gäller - vilket lirar rätt illa med alla dessa finna 4K/120Hz tv-apparater folk köpte på sig inför denna generation.

Däremot så kommer det nog inte bli så vanligt att spel som stannar på 60 fps på Poor kommer ha 120 fps läge på Pro.

Fast då har man dålig insikt i den tekniska verkligheten (det är helt enkelt ett totalt orealistiskt tyckande) och framförallt så har man helt missat att denna generations bas-konsoler har hållit sig rätt kostsamma, vilket man insåg redan från början - var ju därför MS plockade fram Series S t.ex.

Har ju inget med PS5 Pro att göra. Binder man upp sig "digitalt" så låser man sig lite. Just därför alla företag vill få oss dit.

Jag måste bara fråga var namnet Poor kommer ifrån?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Konsolgrävare

Vet man om det är dessa som kommer fungera till PS5 PRO?

Vertical Stand

Disc Drive

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag funderar lite samma, men tänker att det ändå är 3-4 år kvar av denna generation. Och just att välja mellan fps/fidelity är något jag stört mig på.

Det som blev tipping point för mig var discläsaren. För vad nu 799 euro blir hade jag köpt om disc var med, men runt 1500:- ytterligare är fasen inte okej.

Framförallt eftersom man har gimpat något som heter PRO. Och inte en chans att en discläsare kan kosta 1500:- att tillverka.

Jag hopps ju dom ska pudla innan 7e november men tvivlar på det…

Det minsta dom kan göra är att bundla med disc kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tycker inte det,

jag gick från ps4 till ps4pro och var nöjd med den stabilare fps:en/mer ögongodis, sålde min ps4.
Timing då som nu är perfekt att sälja den gamla till julen så någon annan får glädje i en kul julklapp.

Så jag kommer nog köra en rinse-n-repeat, spelar mest i soffan numer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spontant känner jag verkligen 0 sug att skaffa PS5 Pro, speciellt då jag har alla spel på skiva. Även om jag haft PS5 som min primära plattform så hade jag inte haft särskilt stort sug för jag tycker vanliga PS5an är en fantastisk konsoll än, och när jag suttit o lyssnat på DF Directen (länkad ovan) här på morgonen så har jag inte blivit särskild övertygad att jag tyckt Pro hade varit en märkbar uppgradering.
Det beror mycket på GTA 6 för min del. Är det 2160p60 på Pro men 720p60 på vanliga så kanske. Är det 30 fps på båda så ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Blir absolut inget köp. Alldeles för dyr, man får inte med nödvändiga tillbehör och de faktiska skillnaderna verkar minimala.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Konsolgrävare

”Sony says about 40 to 50 games will get patches when the system launches in November.”

Hittills bekräftade spel:

• Alan Wake 2

• Assassin's Creed: Shadows

• Demon's Souls

• Dragon’s Dogma 2

• Final Fantasy 7 Rebirth

• Gran Turismo 7

• Hogwarts Legacy

• Horizon Forbidden West

• Marvel's Spider-Man 2

• Ratchet & Clank: Rift Apart

• The Crew Motorfest

• The First Descendant

• The Last of Us Part 2 Remastered

https://www.cnet.com/tech/gaming/exclusive-hands-on-i-played-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att han inte nämnde några kommande spel eller ens VR2 visar att Sony egentligen inte har någon vision annat än - spela samma remaster/remake med bättre prestanda.
Tror de någon köper en Pro för 12000 för att spela PS4 spel när de inte ens patchar Bloodborne :=