En idé om nästa generations Xbox
Jag har tidigare skapat en tråd om samma ämne på FZ-forumet, men eftersom jag är nyfiken på om PC-spelare tänker/känner annorlunda om det här så har jag skapat denna tråd.
Tänk om Microsoft har valt en bakvänd strategi med två konsoler med olika prestandanivåer inom samma generation? I dagsläget har de Xbox Series X, som är jämförbar med PlayStation 5 när det gäller prestanda, och den mindre kraftfulla Xbox Series S.
Phil Spencer har tidigare talat om att göra Xbox till en plattform som stödjer flera digitala butiker, på liknande sätt som PC-marknaden fungerar idag. Där kan användare bl.a. välja mellan tjänster som Steam, Epic Games Store, GOG och Battle.net. Tanken här är alltså att en framtida Xbox skulle ha tillgång till dessa butiker, plus Microsofts egna "Xbox Store". Om detta blir verklighet skulle det vara bra att märka spel som fungerar särskilt bra på dessa plattformar med något i stil med "Verified on Xbox", ungefär som Steam Deck gör idag.
Sarah Bond har dessutom sagt att vi kan förvänta oss det största prestandalyftet mellan generationer i tv-spelens historia i nästa konsolgeneration.
Min idé och förhoppning är att Microsoft återigen släpper två konsoler, men med en viktig förändring. Den mindre kraftfulla modellen skulle ha liknande specifikationer som en framtida PlayStation 6 och ligga på samma prisnivå som Sonys konsol. Den andra modellen skulle däremot vara mycket kraftfullare, med prestanda motsvarande en PC i prisklassen 15 000–20 000 kronor.
En annan tanke är att konsolerna måste vara enkla att ansluta till PC-skärmar, tangentbord, möss och andra PC-tillbehör utan krångel. Dessutom skulle det vara praktiskt om man kunde välja mellan ett "Desktop Mode" och ett "TV Mode" när man startar upp konsolen, beroende på om den står vid ett skrivbord eller en tv.
Målet med denna strategi skulle dels vara att locka PC-spelare att välja en Xbox istället för att investera i en dyr gaming-PC varje generation, men också att fortsätta erbjuda ett billigare alternativ så som Xbox Series S gör idag, men med skillnaden att maskinen inte blir den minsta gemensamma nämnaren för alla spel under generationen. Detta är något som irriterar både spelare och utvecklare med Xbox Series S idag.