Letar billig Android-telefon

Permalänk
Medlem

Jag hade flera Motorola men sen köpa Kina upp dem och då ville jag inte ha dem längre. De blev sämre också. Köpte en Nokia och den var bra men en klåfingrig indier ville ha den så nu har jag en Samsung A23. Bra telefon för pengarna, ca 2500 för två år sedan.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Bara för att förtydliga: Binda sig i 2-3 år vid ett (troligen om nåt år) dåligt abonnemang är INTE gratis.

Fantastiskt om folk tror så... yikes.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Skall du ha en billig lur och klarar dig med 4G skulle jag säga att Motorola Moto G24 är ett bra val för 990:- just nu.
Motorolas telefoner har ramboost som tar om man ställer in det upp till 4GB av den interna lagringen och gör den som ramminne.
Xiaomi är billigt men deras telefoner är fulla med reklam och spywares såvida de inte bättrat sig sen artiklarna om dem.
Just det Motorolas telefoner skall nu få 3års säkerhetsuppdateringar.
3års säkerhetsuppdateringar tycker jag är bra för en budget telefon som finns mellan 1000-1600:- oftast.

G14 som jag själv har:
https://en-emea.support.motorola.com/app/software-security-up....

Min recension av G14:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719320-motorola-moto-...

G24 som du funderar på:
https://en-emea.support.motorola.com/app/software-security-up...

Några av artiklarna finns betydligt flera:
https://www.androidauthority.com/xiaomi-privacy-cheap-phone-1...
https://arstechnica.com/information-technology/2021/09/securi...
https://www.knowyourmobile.com/phones/is-your-xiaomi-phone-sp...

Permalänk
Medlem

TS har köpt en Motorola E13 på Elgiganten för 777:-, för er som inte läser så bra

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Man skulle ha knipit en Pixel 8 gratis hos comviq...

Den är knappast gratis du måste ha missat något.

Permalänk
Medlem

Nu har ju TS redan hittat en telefon, men om någon annan ramlar på tråden och inte är rädd för begagnat så är Galaxy S9 med LineageOS fortfarande bra. Inget hål i skärmen för kamera, hyfsad hörlursutgång, ligger smidigt i handen och LineageOS uppdateras en gång i veckan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bara för att förtydliga: Binda sig i 2-3 år vid ett (troligen om nåt år) dåligt abonnemang är INTE gratis.

Ibland har Comviq bra dealar på abonnemang och att man då får en gratis telefon. MEN:

a) abonnemanget är/kan tecknas för precis "samma period" som telefonen är värd i månadsavgiftspeng

b) telefonen blir inte dyrare eller billigare utan Comviq har tagit beslutet att Du får telefonen bara du binder upp dig för [oftast] 24 månader.

Rätt Schysst. När dessa dealar finnes hos nämnda operatör.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Abonnemanget är oftast inte "dåligt" eftersom den enda skillnaden mellan abonnemangen idag är ju hur mycket surf vs. hur mycket pengar man betalar för abonnemanget per månad.

Telias abonnemang är dyra dock. :S

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förstår vad du menar men 200kr i månaden för 80gb surf och fria samtal/sms är ett ruskigt bra pris om man ändå letar efter abonnemang eller har något hos en konkurrent. Att man sedan får en mobil "på köpet" måste väl ändå tolkas som en bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den kostade 225/kr i månaden i 24 månader. Det ingår 20GB/mån, när erbjudandet gällde var det 80GB/mån.

20GB/mån kostar 240kr/mån hos Vimla. Hos Fello kostar det 215kr/mån för 32GB/mån just nu (kampanjpris). Hallon 25GB/mån kostar 259kr.

Använder du 20+ GB/mån fick du mobilen gratis med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår vad du menar men 200kr i månaden för 80gb surf och fria samtal/sms är ett ruskigt bra pris om man ändå letar efter abonnemang eller har något hos en konkurrent. Att man sedan får en mobil "på köpet" måste väl ändå tolkas som en bra deal.

Du tycker det idag. Men om ett år kanske det finns 5000 gig för samma peng och där sitter du med två år kvar. (Överdrivet exempel)

Och pratar vi det specifika fallet som TS frågade efter så är 200 i månaden hutlöst dyrt. En backup som ligger i lådan 99%.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Motorolas telefoner har ramboost som tar om man ställer in det upp till 4GB av den interna lagringen och gör den som ramminne.

Knappast någon fördel eftersom det är en scam, var populärt på Windows 95-datorer tills folk förstod bättre.

Alla Android har inbyggd swap-fil(precis som Windows) vilket är exakt samma som "RAM-boost", och det är verkligen ingen boost tvärtom det går aslångsamt men finns där för annars kraschar vissa program.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du tycker det idag. Men om ett år kanske det finns 5000 gig för samma peng och där sitter du med två år kvar. (Överdrivet exempel)

Om vi tittar på verkligheten istället så ser vi att priserna knappt har rört sig de senaste åren. De har till och med gått upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och pratar vi det specifika fallet som TS frågade efter så är 200 i månaden hutlöst dyrt. En backup som ligger i lådan 99%.

Du brukar kunna gå uppåt även under bindningstid, det är nedåt som inte går.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Abonnemanget låstes i 24 månader, det var allt. (Hade samma abonnemang innan så). Praktiskt taget gratis.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Den kostade 225/kr i månaden i 24 månader. Det ingår 20GB/mån, när erbjudandet gällde var det 80GB/mån.

20GB/mån kostar 240kr/mån hos Vimla. Hos Fello kostar det 215kr/mån för 32GB/mån just nu (kampanjpris). Hallon 25GB/mån kostar 259kr.

Använder du 20+ GB/mån fick du mobilen gratis med andra ord.

Förstår inte så bara för att du använder mobildata över 20gb så får du mobilen gratis? Får inte det att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte så bara för att du använder mobildata över 20gb så får du mobilen gratis? Får inte det att gå ihop.

Du kanske kan hävda att kostnaden för mobilen blir (kostnaden för 20GB hos comviq - billigaste abonnemanget för 20GB)*24. Just nu kostar mobilen 240kr i så fall

Permalänk
Medlem

Man får ju se på totalkostnad för en själv under bindningstiden. Om man då behöver både mycket data och en ny telefon kan det funka bra att binda sig.

Men jag tror många sitter med väldigt dyra abb i onödan får jag nog säga. LO-förbunden, flera av dem, samarbetar med Fello och man får då 15GB för 135kr och 30gb för 195kr, de absolut flesta klarar sig nog med 15GB. Är man över 55 hade Fello nu (och ofta) 28GB för 155kr.

Jag brukar räkna med att jag alltid behöver ett abb för ca 200 för att kunna se vad en mobil "på köpet" egentligen kostar, för mig. Har då köpt en Galaxy S22 från Comviq med total månadskostnad på 336 i 24 mån och tyckt det verkat vara vettigt. 136*24 blir då mobilpriset, abonnemang för 200 måste jag ju ändå ha.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Anser att det bästa alternativet är Pixel 8, gärna begagnad. Den enkla anledningen är att man får alltid säkerhetsuppdateringar och systemuppdateringar varje månad och detta fram till oktober 2030, 2031 om det är en 8a.

Har en pixel 7a.
Pixeltelefonerna har fyra extremt svaga punkter som är viktiga:
1. Batteritid. Komplett genomvärdelös. Som en telefon från 2011.
2. Genomusel snabbladdning. I princip normal laddning. I kombination med usla batteritiden en dealbreaker.
3. Genomusel bildskärm. Trots OLED noll tryck i färger. Matt och tråkig. Se också punkt 4!
4. Ljussvag bildskärm som dessutom är svår att se i starkt solljus.

Jag uppelver den som den sämsta telefon jag haft (i förhållande till andra telefoner som finns vid samma tidpunkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Har en pixel 7a.
Pixeltelefonerna har fyra extremt svaga punkter som är viktiga:
1. Batteritid.
2. Genomusel snabbladdning. I princip normal laddning.
3. Genomusel bildskärm. Trots OLED noll tryck i färger.
4. Ljussvag bildskärm som dessutom är svår att se i starkt solljus.

Jag uppelver den som den sämsta telefon jag haft (i förhållande till andra telefoner som finns vid samma tidpunkt).

1. Vad jag läst på Swedroids batteritråd om Pixel 9 serien så är batteritiden väldigt bra.
2. Snabbladdning för mig är bara negativt. Hatar snabbladdning.

De två andra tycker jag inte heller läst något om.

Du verkar vara kritisk överlag tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Begagnat är inte fel att kolla på. Swedroid har en bra begagnatmarkad jag köpt och sålt mycket på. Dock så har dom lite krav på antal inlägg. Sen skriver medlemmarna recensioner på profilsidan hos dom man köpt av eller sålt till.

Tradera annars funkar ju fint med betyg på säljare.

Blocket och Facebook hade jag nog bara köpt face to face.

För övrigt är det ju lite halvviktigt med uppdateringar på lurarna. Vissa appar som bank-id eller liknande kan ju sluta fungera om man har en riktigt gammal telefon som inte längre uppdateras.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

I princip normal laddning.

Verkligen inte. Vet du hur lång tid det tog att ladda telefoner för sisådär 15 år sen?