B650 Tomahawk Röd/orange LED, vägrar starta

Permalänk

B650 Tomahawk Röd/orange LED, vägrar starta

Hej hej!

Skaffa nyligen ny processor (7800x3d) och behövde då nytt ram och moderkort, skaffade ett B650 Tomahawk och ram begagnat.

Bygg ihop den men vägrar starta, lyser rött (cpu) och gult (dram) på moderkortet bara.

Försökt det enkla, rensa cmos, bara köra med ett ram etc, hjälper inte.
Har bilder på cpu slottet, tycker ni det ser ut vara något fel på den?
Annars något tips vad jag bör göra, eller bör jag reklamera på blocket där jag skaffade de?

Permalänk
Medlem

Luktar misstänkt sin att du behöver uppdatera bios, rimligen har moderkortet en bios-flash-knapp. Kolla tutorial på youtube.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Luktar misstänkt sin att du behöver uppdatera bios, rimligen har moderkortet en bios-flash-knapp. Kolla tutorial på youtube.

Får väl göra det, lite konstigt dock då han jag köpte det av sa han hade uppdaterat bios till nyaste samt körde han samma modell processor (och ram, köpte ram av han också) som jag gör.

Startade iallafall en reklamationsprocess på Blocket, har nu en vecka på oss jag och han att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergslayer:

Hej hej!

Skaffa nyligen ny processor (7800x3d) och behövde då nytt ram och moderkort, skaffade ett B650 Tomahawk och ram begagnat.

Bygg ihop den men vägrar starta, lyser rött (cpu) och gult (dram) på moderkortet bara.

Försökt det enkla, rensa cmos, bara köra med ett ram etc, hjälper inte.
Har bilder på cpu slottet, tycker ni det ser ut vara något fel på den?
Annars något tips vad jag bör göra, eller bör jag reklamera på blocket där jag skaffade de?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Pröva att köra en bios uppdatering via Flash bios button, detta går att göra utan att CPU och ram är installerad.
Står på sida 55 i manualen som man kan ladda ner.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Pröva att köra en bios uppdatering via Flash bios button, detta går att göra utan en CPU installerad.
Står på sida 55 i manualen som man kan ladda ner.

Får göra det imorgon, uppskattar tipsen 🙂

Permalänk
Medlem

Bara för att kolla, hur länge har du väntat på att den ska boota?
DDR5 måste ju gå igenom minnesträning. Ju mer minne du har desto längre tid tar det. Samma med hastigheten tror jag.
Jag har en 7800x3d i ett Asus b650e-f med 64gb 6000mhz minne.
Första gången jag startade den trodde jag definitivt att nått var fel.
Minnesträningen tog enormt lång tid första gången. typ 20+ minuter.
Medans den går igenom minnesträningen så lyser det först gult sen rött innan det går över till grön och datorn startar.
Numera går det under minuten.

Permalänk
Medlem

AMD 7000 serien med DDR5 är känd för att ta jättelångt tid att kalibrera DRAM framförallt vid första uppstart. Jag trodde också att min build inte startade när jag skaffade 7800x3d men låt det bara stå i 5 min så kanske de hoppar igång efter kalibreringen är klar.

Permalänk
Skrivet av krait78:

Bara för att kolla, hur länge har du väntat på att den ska boota?
DDR5 måste ju gå igenom minnesträning. Ju mer minne du har desto längre tid tar det. Samma med hastigheten tror jag.
Jag har en 7800x3d i ett Asus b650e-f med 64gb 6000mhz minne.
Första gången jag startade den trodde jag definitivt att nått var fel.
Minnesträningen tog enormt lång tid första gången. typ 20+ minuter.
Medans den går igenom minnesträningen så lyser det först gult sen rött innan det går över till grön och datorn startar.
Numera går det under minuten.

Lät den gå i 10/15 minuter, inget resultat. Kan pröva köra längre imorgon, men tycker jag åtminstone borde sett den passera bios.

Den lyser konstant rött och gult också.

Permalänk
Medlem

Ser ut som pinnen i övrehögrahörn är böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Ser ut som pinnen i övrehögrahörn är böjd.

Håller med dig, den ser ut att ha vänts bakåt.

Permalänk
Medlem

Du skriver om RAM men har du kontrollerat så de verkligen sitter i rätt slots?
Gör de/den inte det så lyser rött + gult samt datorn kommer inte igång (egen erfarenhet av likadant moderkort, bilden jag tittade på var inte åt det hållet man normalt tittar på ett moderkort på).

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx