låst mobil & surfplatta - död släkting

Permalänk
Medlem

låst mobil & surfplatta - död släkting

En nära släkting gick nyss bort och han har varit väldigt duktig att dokumentera och spara bilder och släktforskning och allt vad det är. Han hade förberett för oss efterlevande väldigt bra på alla sätt förutom att vi inte har tillgång till telefonen och surfplattan.

Vi har fått dödsfallsintyg och med hjälp av det kan vi göra en del saker som stänga av lite konton osv men när det kommer till surfplattan och mobilen så går vi bet.

Det är rätt nya prylar så det bästa hade varit om någon kunde "ärva" surfplattan och mobilen istället för att slänga fullt fungerade elektronik men jag vet inte hur man ska kunna komma åt när vi inte har koden.

Jag provade wipe cache på surfplattan men efter den är helt återställd så vill den ändå att vi loggar in med senaste använda kontot.
Hur gör man en sån gång? Bara att bita i sura äpplet då han tyärr inte skrivit ner koderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

En nära släkting gick nyss bort och han har varit väldigt duktig att dokumentera och spara bilder och släktforskning och allt vad det är. Han hade förberett för oss efterlevande väldigt bra på alla sätt förutom att vi inte har tillgång till telefonen och surfplattan.

Vi har fått dödsfallsintyg och med hjälp av det kan vi göra en del saker som stänga av lite konton osv men när det kommer till surfplattan och mobilen så går vi bet.

Det är rätt nya prylar så det bästa hade varit om någon kunde "ärva" surfplattan och mobilen istället för att slänga fullt fungerade elektronik men jag vet inte hur man ska kunna komma åt när vi inte har koden.

Jag provade wipe cache på surfplattan men efter den är helt återställd så vill den ändå att vi loggar in med senaste använda kontot.
Hur gör man en sån gång? Bara att bita i sura äpplet då han tyärr inte skrivit ner koderna?

Först, tråkigt att höra, beklagar!

De andra, utveckla gärna vad det är för surfplatta.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

en lenovo tb-j616f är surfplattan... Mobilen har jag inte här just nu men en samsung .. relativt ny modell.

Permalänk
Snusfri

Följ denna video så ska du kunna ta bort pinkod och helt återställa surfplattan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Tyvärr har ni triggat Googles Factory Reset Protection och då krävs det att man loggar in med samma Google konto som användes innan återställningen. Googles motsvarighet till Apples aktiveringslås

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Följ denna video så ska du kunna ta bort pinkod och helt återställa surfplattan.

https://www.youtube.com/watch?v=LRGBQt1hfbo

Det där är vad jag gjort men den kräver ändå lösenord vid uppstart tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Det där är vad jag gjort men den kräver ändå lösenord vid uppstart tyvärr.

Ja, det pga det jag skrev. Denna funktion kom i Android 8 eller 9 om jag minns rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har ni tillgång till släktingens (eventuella) dator med inloggad epostklient/webläsare eller SIM-kort från mobilen (för verifierings-SMS) kan man prova att återställa lösenordet till kontot. Annars är det nog rätt krångligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem i knät från en bekant, körde in en custom rom på den från Linage, kolla på xda för specikt din platta, är det möjligt kommer du hitta bra guider där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Fick ett liknande problem i knät från en bekant, körde in en custom rom på den från Linage, kolla på xda för specikt din platta, är det möjligt kommer du hitta bra guider där

Går ej att låsa upp bootloadern utan att aktivera upplåsning av bootloader och för att kunna göra det måste du komma åt utvecklaralternativ i inställningarna vilket du inte kommer åt när Googles FRP är triggat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.. fan va surt. Ja det är ju bra med säkerheten att man inte når allt om kontot är låst. Samtidigt blir det knepigt när man vet vad mycket värdefull information som finns bara man lyckas logga in.

Surfplattor och mobilen för ett par tusenlappar blir till att slänga bara... Jäkla synd.
Man får tänka på det själv tills man dör att skriva ner lösenordet på nåt smart sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Okej.. fan va surt. Ja det är ju bra med säkerheten att man inte når allt om kontot är låst. Samtidigt blir det knepigt när man vet vad mycket värdefull information som finns bara man lyckas logga in.

Surfplattor och mobilen för ett par tusenlappar blir till att slänga bara... Jäkla synd.
Man får tänka på det själv tills man dör att skriva ner lösenordet på nåt smart sätt

Telefonen kan ni skicka in och få upplåst most kostnad så länge ni har kvitto/Dödsbevis.
https://www.samsung.com/se/support/service-center/

Borde gå att skicka till valfri verkstad som hittas där.
Jag sitter ju i Stockholm så jag ser 1 i Stockholm, 1 i Uppsala och 1 i GBG.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Chattade precis med Samsung och de sa att enda sättet det kan göra är att fabriksåterställa mobilen och då kommer man åt den?
Va märkligt? Är det någon fått hjälp med upplåsning av mobilen via samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Chattade precis med Samsung och de sa att enda sättet det kan göra är att fabriksåterställa mobilen och då kommer man åt den?
Va märkligt? Är det någon fått hjälp med upplåsning av mobilen via samsung?

Då har Samsung som du chattat med tänkt att du kunnat låsa upp telefonen och göra en återställning via inställningarna (då triggas inte Googles FRP).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu kollat med 2 st...

Frågade igen:
Min svärfar har gått bort och vi skulle vilja komma åt bilderna som ligger sparad på telefonen. Kan ni hjälpa till att låsa upp mobilen på ett servicecenter ? vi har dödsbevis osv

Svar:
Det går tyvärr inte att ta sig förbi ett skärmlås utan att återställa telefonen. Beklagar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Frågade igen:
Min svärfar har gått bort och vi skulle vilja komma åt bilderna som ligger sparad på telefonen. Kan ni hjälpa till att låsa upp mobilen på ett servicecenter ? vi har dödsbevis osv

Svar:
Det går tyvärr inte att ta sig förbi ett skärmlås utan att återställa telefonen. Beklagar detta.

En verkstad/servicecenter kan bara hjälpa till med återställning och låsa upp googles factory reset protection.
De har ingen möjlighet att komma åt data i telefonen om den är låst.

Så ni förlorar innehållet men får en fungerade telefon i alla fall

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr så och på sätt och vis så är det bra att dom håller hårt på det även med dödsbevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Frågade igen:

Svar:

Och du har redan återställt telefonen så bilderna är redan förlorade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni kommer inte åt hans Googlekonto via någon dator eller så, i och med att ni säger att ni kommer åt det mesta, bara inte telefon och surfplatta?
Då kan man ju gå in på Google drive via datorn och då kan ju de flesta bilderna/filerna vara backuppade där, vilket ofta sker automatiskt. Så ni kan eventuellt komma åt dem den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ni kommer inte åt hans Googlekonto via någon dator eller så, i och med att ni säger att ni kommer åt det mesta, bara inte telefon och surfplatta?
Då kan man ju gå in på Google drive via datorn och då kan ju de flesta bilderna/filerna vara backuppade där, vilket ofta sker automatiskt. Så ni kan eventuellt komma åt dem den vägen.

Google Drive finns inte bilderna, de finns på Google Fotos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har varit duktig och skrivit ut mycket bilder och usb minnen hit och dit så en del har vi koll på.
Men just telefonen - galaxy s20. och surfplattan en lenovo tb-j616f skulle vi vilja kunna fortsätta använda.

Som jag tolkar det på samsung supporten så kan jag alltså nollställa den telefonen och sen kunna använda?! (har inte testat det ännu)

Men när jag gjorde så med surfplattan då är den fortfarande låst? Så varför skulle det fungera med telefonen.

ändring
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Han har varit duktig och skrivit ut mycket bilder och usb minnen hit och dit så en del har vi koll på.
Men just telefonen - galaxy s20. och surfplattan en lenovo tb-j616f skulle vi vilja kunna fortsätta använda.

Som jag tolkar det på samsung supporten så kan jag alltså nollställa den telefonen och sen kunna använda?! (har inte testat det ännu)

Men när jag gjorde så med surfplattan då är den fortfarande låst? Så varför skulle det fungera med telefonen.

Ja, nej, det kommer inte fungera på telefonen, om ni inte kan låsa upp den. ÅTERSTÄLLER DU EN ENHET (oavsett om det är en telefon eller surfplatta) KOMMER ALL DATA PÅ ENHETEN ATT RADERAS! Detta gäller även om man inte triggar Googles FRP. En återställning raderas alltid all data

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.
Så all data kommer försvinna.

Men kommer vi någonsin kunna använda telefonen eller surfplattan då? Surfplattan är ju fortfarande låst trots formatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Okej.

Men kommer vi någonsin kunna använda telefonen eller surfplattan då? Surfplattan är ju fortfarande låst trots formatering?

Om man återställer en telefon utan att låsa upp låsskärmen och gå in i inställningar och välja återställ så kommer man trigga Googles FRP, vilket då kräver att samma Google konto som användes innan återställningen anges. Då du inte gått via inställningarna på surfplatta så har ni triggat Googles FRP och ni kommer trigga det på telefonen också om ni inte låser upp låsskärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Okej.

Jag tolkar det som att de kan göra det på ett service-center och att enheterna då blir brukbara efter det... som om de vore "nya". En ide kan vara att ringa dem innan och fråga exakt vilka dokument du/ni behöver ta med för att de skall göra det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Mycket sorgligt och tråkigt när en nära släkting avlider Jag beklagar.

Jag är själv en inbiten släktforskare och har då en fråga till dig: är du 100% säker på att din nära släkting inte har tagit bilder på andra släktingar och släktforskarfynd med hans telefon och/eller surfplatta, alternativt skrivit ner minnes/påminnelseanteckningar?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Skrivet av Raz0r-X:

Okej.

Ja du kan testa att återställa telelefonen, Men det kan vara så att den blir låst likt surfplattan.
För att komma förbi det låset så kommer ni behöva att skicka in produkterna till en verkstad.

Jag vet i alla fall att för telefonen så räcker det med dödsbeviset, Om det räcker för Lenovos verkstad kan jag inte svara på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google Drive finns inte bilderna, de finns på Google Fotos.

Oavsett så kan de finnas hos Google.

Permalänk
Medlem

Var in till elgiganten och de tog emot surfplatta och mobil och lät inte som det skulle vara några problem att låsa upp den.

Allt försvinner givetvis... Men nu kan ju svärmor iaf få använda prylarna ist för att det bara ska slängas.