Quiz: Vad är sant om datorbyggande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mitt resultat: 18/20.

Lite väl basic kanske, tycker att båda felen var luringar. Missade på om kylpasta behövs för att säkerställa bra värmeöverföring och SLI/CF.

Jag är inte bitter.

SLI/CF har i princip ersatts av att Direct X och Vulkan har stöd för att lägga last på flera grafikkort. Jag vet inte hur ofta det används i spel. Men möjligheten finns, även om det finns vissa begränsningar. Det ska gå bra att blanda grafikkort från olika tillverkade och modeller.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Eerieness:

Inte då, det finns andra sätt än kylpasta för effektiv värmeöverföring. Sen kanske det blir dumt att quizet handlar om läsförståelse snarare än datorbyggnation. Men för min del så var det ett utmärkt quiz. 20/20!

Svaret nämner ingenting om alternativ. Nej, jag vidhåller att det är fel på frågan och inte min läsförståelse.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker inte frågan om kylpasta är riktigt korrekt. Utan pasta (eller TIM) blir inte värmeöverföringen effektiv.

Permalänk
Medlem

Vissa frågor kändes att det inte spelade någon roll på vilket val jag svarade.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Joppis:

Nej, falskt eftersom det finns andra produkter för ändamålet än just pasta.

Edit: Exempelvis Thermal Grizzlys Kryosheet
https://www.thermal-grizzly.com/en/kryosheet/s-tg-ks-24-12

Kaka till @Joppis

Permalänk
Medlem

yay.. jag är inte helt kass

Permalänk
Medlem

Nära full pott, tycker (första) frågan om kylpasta är grymt subjektiv (:

Permalänk
Medlem

Fick det udda resultatet 17/18, för det var vad jag hade när quizzet dog för mig

Håller för övrigt med om kylpasta, är det någon som i praktiken skippat detta "optionella" steg?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Lite sniket med frågan om kylpasta...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ändra formulering på frågan om kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Svaret nämner ingenting om alternativ. Nej, jag vidhåller att det är fel på frågan och inte min läsförståelse.

Det behöver inte nämnas något om alternativ. Frågan lyder om man måste använda kylpasta för effektiv överföring och det måste man inte, man kan tex använda kryo-sheet. Alltså är svaret falskt.

Så läsförståelse spelar absolut in här och jag tvekade själv ett par gånger om jag överkomplicerade läsförståelsen men det gjorde jag alltså inte.

Nu råkar jag citera dig och det är inte riktat mot dig utan mot alla som tycker frågan är fel/dum/dålig etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nej, falskt eftersom det finns andra produkter för ändamålet än just pasta.

Edit: Exempelvis Thermal Grizzlys Kryosheet
https://www.thermal-grizzly.com/en/kryosheet/s-tg-ks-24-12

Jo men formulering gör det otydligt om ett sheet kan räknas som kylpasta, funktionen är ju densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jo men formulering gör det otydligt om ett sheet kan räknas som kylpasta, funktionen är ju densamma.

Mjo, glasklart skulle jag då inte kalla det

Permalänk
Medlem

Meh... tycker fler grafikkort borde ge mer prestanda även om det inte är så!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

@Joppis @Enviro Hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Mitt resultat: 17/20.

@Joppis @Enviro Hurra!

Hatten av 😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Definition om man måste ha kylpasta eller inte, det tar emot att tänka sig att köra utan, tänkte nog mer på någon form av kylmedel

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Eerieness:

Det behöver inte nämnas något om alternativ. Frågan lyder om man måste använda kylpasta för effektiv överföring och det måste man inte, man kan tex använda kryo-sheet. Alltså är svaret falskt.

Så läsförståelse spelar absolut in här och jag tvekade själv ett par gånger om jag överkomplicerade läsförståelsen men det gjorde jag alltså inte.

Nu råkar jag citera dig och det är inte riktat mot dig utan mot alla som tycker frågan är fel/dum/dålig etc.

Eftersom jag blev citerad får jag ändå lov att fortsätta med att frågan i bästa fall är tvetydigt ställd och att läsförståelse är ett klent argument.

Med detta sagt var mitt första inlägg med glimten i ögat. Har själv gjort många quiz på SweClockers och vet att det inte är så jävla lätt att få till formuleringarna alla gånger samt att läsare är duktiga på kullerbyttor i sina tolkningar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Skulle dock vilja säga att sli/crossfire alltid ger sämre upplevd prestanda än ett bra kort
I övrigt många "depends"-svar, egentligen

Permalänk
Medlem

Nej man behöver inte kylpasta. Man behöver inte kylfläns och fläkt heller. Man kan använda en potatis om cpu bara underklockas tillräckligt lågt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Nöjd men ändå inte

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

Lite klantigt gällande kylpastan samt att jag slarvade på AMD-frågan.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-AMD Ryzen 9 5950X - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - Kingston Nvme 1Tb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630 - LG Ultragear 27gp850p

Permalänk
Medlem

Fråga 2

🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Frågan va säkerställa, inte om det behövdes eller inte!!

🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Permalänk
Medlem

FAN! Tabbade mig på frågan kring Platinum-aggregat och tänkte bakvänt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Kul quiz! Dock var kylpasta frågan lite knepig😵‍💫

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240