Analyser: Priset inget hinder för PS5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har du missat att skivläsaren går på runt 1500kr? Så om man köper själva konsolen för 10K+ så landar ju slutpriset på 11.5K+. Jag tycker att det är solklart varför det är ett problem.

Har du missat att diskussionen var inom kontexten "det är inte prislappen som stör mest/10K+ är ok"?

Uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror att de är helt ute och cyklar. Det finns många Länstolsfilosofer som teoretiserar på sin kammare. Gå ut och läs vad det skrivs i olika forum. Det finns knappt ett enda positivt ord om PS5 Pro. Analyserna lär ha gjorts innan presentation igår.

För att det här ska falla väl ut tror jag att Sony måste ge mer för de där 700 dollarna. T ex kraftigt rabattera diskenheten, inkludera spelkoder etc.

Gå till er själva. Vill ni betala nära 11 000 för en ny konsol som kan spela era spel? De där ”analyserna” ger jag inte mycket för.

det är ju oftast dem som är negativa som hörs i dessa sammanhang. Jag tror detta pris inte kommer vara något problem alls för dem att sälja för. Svenska marknaden är speciellt drabbad nu av den svaga kronan dock så möjligt att den går lite sämre i just Sverige.

Jag kommer att köpa en PS5 Pro

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

det är ju oftast dem som är negativa som hörs i dessa sammanhang. Jag tror detta pris inte kommer vara något problem alls för dem att sälja för. Svenska marknaden är speciellt drabbad nu av den svaga kronan dock så möjligt att den går lite sämre i just Sverige.

De hörs mest absolut men hur man än vänder på det så är det knappast optimalt att Sonys produktlanseringsvideo på Youtube har typ 3 ggr fler dislikes än likes, om man säger så.

Dvs, det är inte en Concorde krasch men lite har Sony allt tappat bollen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Eller så är det huvudsak scalpers.
Sonys fel igen som skapar en situation där vanliga köpare blir blåsta.

Vem försöker scalpa en add-on som det är högst osäkert vad intresset kommer vara på och hur många sony kommer vräka ut på marknaden samtidigt som pro dyker upp för försäljning? Nej, jag tänker killgissa på att det är folk som vill ha en läsare till sin framtida pro från dag 1.

Gick igenom min samling, det är två spel jag verkligen vill ha kvar som jag har på skiva idag. Så jag kan välja på att köpa spelaren eller köpa om spelen i digital-version, tror jag väljer att köpa om spelen på någon framtida rea.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Där kom det igen. Ja men bara köp add-on spelaren då för bövelen och sluta låtsas att Pro inte äter skivor.

Tävlar folk i att göra det svårt för sig eller vad är det som händer?

1500:- för en skivläsare är hutlöst.
799 euro med skivläsare hade varit rimligt. Heck, jag hade nog köpt för 899 euro med skivläsare.

Men själva psykologin att behöva hosta upp 1500:- extra för skivläsare gör att det känns horribelt.

Framförallt eftersom det inte blir en ”optional/later add-on” för alla oss som redan sitter på skivor.

En sak om man hade börjat generationen med en optionsl skivläsare, men många av oss som är sugna på en upgrade är nog just dom som köpte vid release, inte nån som köpt en slim digital edition….

Det festliga är dock att med priserna i deras doriska affär så spar man ändå in dom där 1500:- rätt fort.

Problematiken i min mening är ju att dom digitala spelen oftast inte droppar i pris som dom fysiska.
Sen jag som främst spelar singleplayer säljer eller byter spelen. Skulle man kunna sälja vidare digitala spel så skulle jag inte ha några problem med att gå all in digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

799 euro med skivläsare hade varit rimligt. Heck, jag hade nog köpt för 899 euro med skivläsare.

Men själva psykologin att behöva hosta upp 1500:- extra för skivläsare gör att det känns horribelt.

Framförallt eftersom det inte blir en ”optional/later add-on” för alla oss som redan sitter på skivor.

En sak om man hade börjat generationen med en optionsl skivläsare, men många av oss som är sugna på en upgrade är nog just dom som köpte vid release, inte nån som köpt en slim digital edition….

Visst är det snålt men 900Euro med diskläsare är ju ändå samma som 800Euro plus diskläsare. Du blir lika blåst i båda fallen ändå.

Jag tycker det ska ingå en skivläsare för 800Euro men om alternativet hade varit att alla tvingas betala 900Euro med skivläsaren inkluderad tycker jag detta är en bättre strategi.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Visst är det snålt men 900Euro med diskläsare är ju ändå samma som 800Euro plus diskläsare. Du blir lika blåst i båda fallen ändå.

Absolut! Men då hade det inte varit lika visuellt och jag tror att det hade blivit betydligt mindre rage på Internet.

Det är ju just avsaknaden av diskläsare som skapat mer kritik än totalkostnaden känns det som.

Men å andra sidan så tror jag dom gjorde den ”optional” för att slippa sätta priset till 899 euro, då hade Internet nog exploderat över det istället.

Edit: jag försvarar ingenting i prissättningen. Jag hade tyckt att max 699 euro med skivläsare hade varit en rimlig nivå för en mid-gen refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vem försöker scalpa en add-on som det är högst osäkert vad intresset kommer vara på och hur många sony kommer vräka ut på marknaden samtidigt som pro dyker upp för försäljning? Nej, jag tänker killgissa på att det är folk som vill ha en läsare till sin framtida pro från dag 1.

Gick igenom min samling, det är två spel jag verkligen vill ha kvar som jag har på skiva idag. Så jag kan välja på att köpa spelaren eller köpa om spelen i digital-version, tror jag väljer att köpa om spelen på någon framtida rea.

Utan att överdriva så har jag sparat ungefär 2-300kr i snitt på varje spel jag köpt på skiva. Ingenting om man köper 2 spel per generation men köper man lite fler än så är det en jäkla skillnad.

Bryr man sig inte om pengar så är det ju smidigare med digitalt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det festliga är dock att med priserna i deras doriska affär så spar man ändå in dom där 1500:- rätt fort.

Problematiken i min mening är ju att dom digitala spelen oftast inte droppar i pris som dom fysiska.
Sen jag som främst spelar singleplayer säljer eller byter spelen. Skulle man kunna sälja vidare digitala spel så skulle jag inte ha några problem med att gå all in digital.

Igen, diskussionen var i kontexten att pengarna inte var nått större problem.

Att Sonys strategi är girig tror jag de flesta är överens om och jag har spammat så mkt om det i andra inlägg här att jag trodde ingen hade missat det.

Personligen så tycker jag att minsta acceptabela nivå hade varit 799€, 1TB och BD-drive inkluderad. Med ett Pro DE 1TB alternativ, iaf lite längre fram, för 699€. Skippa 2TB helt, det är bara ett sätt att skapa marginal/motivera ett $/€ 100 påslag.

Det ovan sänker marginalerna något men jag tror de hade haft igen det i "mind share" och i praktiken folks köpvilja.

Men då är jag generös, givet US-priserna (som då hade varit $599 resp $699) så borde det snarare vara 649€ resp 749€. Och priset på AddOn liraren i EU är fortfarande omotiverat hög relativt US.

(för de som missat det, $-priser är utan moms, €-priser är typiskt med 19-20% moms)

För Sverige får man sedan på dessa priser lägga på några procentenheter moms och Nordisk Film typiskt saltad nota. Men det borde väl med dagens kurs bli typ 7995 kr, eller lite mer beroende på mängden salt, för modellen med BD. Pengar det med, men i dessa tider så är det väl som det är...kostar att vara professionell i inflationens tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Utan att överdriva så har jag sparat ungefär 2-300kr i snitt på varje spel jag köpt på skiva. Ingenting om man köper 2 spel per generation men köper man lite fler än så är det en jäkla skillnad.

Bryr man sig inte om pengar så är det ju smidigare med digitalt förstås.

Har personligen inte upplevt det som 2-300kr per spel, jag har köpt på skiva om det varit tillräcklig prisskillnad. Jag har inte särskilt många spel på skiva. Antingen vill jag ha ett spel dag 1 och då har prisskillnaden oftast inte varit så stor eller så väntar jag in någon rea eller presentkort med rabatt på black-friday (benify o.s.v.).

Lite högre pris accepterar jag för smidigheten med digitalt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ibland:

Det känns väldigt ofta som om de som tydligast signalerar att de inte tänker köpa en produkt på grund av anledning X ändå inte hade köpt produkten ändå.

Men självklart är man 20 bäst och är timmis så är det en jäkla prislapp att dras med. Och det hade varit sjukt om baskonsolen kostade 10k.

Det här med ställ och skivläsare är ju också garanterat ett väletablerat numbersgame för Sony. De ser väl att den stora majoriteten inte använder fysisk media via sin telemetri. (Jag tex har fysisk läsare på min: men har inte haft en skiva i den på över ett år) och likaså har de säkert samlat data på hur många som väljer att ha sin PS5 stående.
Om de siffrorna är försumbara så är det inte så konstigt om man skippar det IMO. (Och skönt om majoriteten slipper tvingas betala för ett minoritetsintresse.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har personligen inte upplevt det som 2-300kr per spel, jag har köpt på skiva om det varit tillräcklig prisskillnad. Jag har inte särskilt många spel på skiva. Antingen vill jag ha ett spel dag 1 och då har prisskillnaden oftast inte varit så stor eller så väntar jag in någon rea eller presentkort med rabatt på black-friday (benify o.s.v.).

Lite högre pris accepterar jag för smidigheten med digitalt.

Nu är det ju inte bara köp-priset som blir intressant där, utan att man faktiskt kan sälja den fysiska skivan när man har spelat klart och inte vill ha kvar det. Därav sparar man rätt mycket per spel i det läget, även om du köper det dag 1

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Var har den varit på rea för 810:-?
Kikar Prisjakt och ser aldrig ut att varit under 1290:- enligt dem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12407015#statistics

Det finns tydligen två sidor på Prisjakt. Jag hittade den andra när jag googlade lite snabbt tidigare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13001680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Samma som köpte upp alla PS5 för att tjäna 500kr extra på Ebay.
Hur kan detta vara en nyhet?

Predictably, listings for the PS5 Disc Drive are starting to pop up on auction sites such as eBay with a mark-up. Given the add-on is still available at face value, there’s currently no need to pay over the odds. But this may change if the PS5 Disc Drive's availability dwindles as we get closer to the PS5 Pro launch.
https://www.ign.com/articles/ps5-pro-announcement-sparks-ps5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Samma som köpte upp alla PS5 för att tjäna 500kr extra på Ebay.
Hur kan detta vara en nyhet?

Klart det inte är en nyhet att folk försöker tjäna pengar på bristvaror men jag ser två brister (pun intended) i om någon försöker detta med skivläsare:

1. Intresset för att faktiskt ha en skivläsare till PS5 Pro.
2. Det lär inte bli någon större brist p.g.a. 1 kombinerat med att Sony lär leverera fler enheter till ÅF tillsammans med PS5 Pro
3. Få lär få panik om de inte får tag i en skivläsare Day 1, det är typisk add-on man kan köpa senare för att spela sina äldre spel.

Så jag fortsätter gissa att det primärt är Day 1 spekulanter på Pro:n som preppar nu genom att köpa läsaren i förväg även om något får försöker tjäna pengar på att lägga upp annons på ebay m.fl.

Är det verkligen stora mängder scalpers så önskar jag dom lycka till och gissar att de kommer förlora stålar på denna satsning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Klart det inte är en nyhet att folk försöker tjäna pengar på bristvaror men jag ser två brister (pun intended) i om någon försöker detta med skivläsare:

1. Intresset för att faktiskt ha en skivläsare till PS5 Pro.
2. Det lär inte bli någon större brist p.g.a. 1 kombinerat med att Sony lär leverera fler enheter till ÅF tillsammans med PS5 Pro
3. Få lär få panik om de inte får tag i en skivläsare Day 1, det är typisk add-on man kan köpa senare för att spela sina äldre spel.

Så jag fortsätter gissa att det primärt är Day 1 spekulanter på Pro:n som preppar nu genom att köpa läsaren i förväg även om något får försöker tjäna pengar på att lägga upp annons på ebay m.fl.

Är det verkligen stora mängder scalpers så önskar jag dom lycka till och gissar att de kommer förlora stålar på denna satsning.

Scalpers som förlorar pengar låter heeeeelt perfekt, så jag hoppas verkligen på det scenariot.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

När jag inte köpt PS5 för 400€ så lär jag inte rusa efter Pro för 800€ heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Igen, diskussionen var i kontexten att pengarna inte var nått större problem.

Jag hänger inte riktigt med. Är pengarna inte ett problem så är inget något problem.
Hade dom släppt PS5 Pro för samma pris som vanliga PS5, och sänkt den. Och sen lagt en discläsare ovanpå det, så hade det inte varit ett problem.

Problemet nu var att PS5 Pro droppade UTAN discläsare till ett pris som är HÖGRE än vad folk trodde att PS5 Pro MED diskläsare skulle kosta, dom grejorna i kombination gjorde ju att skit exploderade.

Vill dom bumpa priset som dom gjorde så borde dom i min mening ha inkluderat diskläsaren.

Sen ja, det här med 2TB är ju bara ännu sjukare. Jag har ju redan investerat i en extra SSD som funkar bra, så 2TB internt är ju bara en rejäl waste förmig då jag redan har en extern disk som jag kan flytta med.

Nä, total fail på dessa beslut, undrar hur dom kom fram till den här strategin.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt principiell. Jag tycker inte att priset egentligen är det stora problemet. Räknar vi med inflation och jämför med pc är priset ganska rimligt.

Dock är den totala formen av girighet svår att smälta. Det finns inget försvar för att inte skicka med ett vertikalt ställ. Det är ren girighet. Den som bestämmer detta är en rövhatt.

Avsaknaden av ställ kan få mig avstå. Bara för att nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag hänger inte riktigt med. Är pengarna inte ett problem så är inget något problem.

Ja...var ju exakt det som jag sa till de som hade problem, fast pengarna inte var ett problem.

Citat:

Sen ja, det här med 2TB är ju bara ännu sjukare. Jag har ju redan investerat i en extra SSD som funkar bra, så 2TB internt är ju bara en rejäl waste förmig då jag redan har en extern disk som jag kan flytta med.

Exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förmodligen citerade jag detta helt utan dess kontext, men, det finns definitivt dom som har kosingen men som inte tänker inhandla 5 år gammal hårdvara med begränsat med minne, eller betala Sony-premium för lagringsutrymme (som redan vissa investerat i tidigare dessutom). Utöver det så vill man inte ha någon extern skivläsare dinglandes, ännu mindre till Sony-premium-pris.

De som vill får ju göra vad de vill med sin kosing, men jag antar man verkligen måste gilla- samt använda systemet till den grad att det känns värt.

Jag ser denna release som mer negativ än positiv, för jag gissar att det endast kommer att komma 30-fps versioner av spelen till PS5, medan 60-fps kommer till Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag ser denna release som mer negativ än positiv, för jag gissar att det endast kommer att komma 30-fps versioner av spelen till PS5, medan 60-fps kommer till Pro.

Om man börjar utveckla ett spel idag som tredjepart har man att ta ställning till om inom de närmsta fyra åren vill satsa på en enskild konsol man inte har någon aning om hur mycket den kommer sälja (PS4 Pro sålde inte mer än 14 milj) eller så fokuserar man på XS och PS5 där spelarbasen finns och sedan lägger man till lite lull lull på Pro.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en PS5 Pro men sedan snåla. Bara låna alla spel på biblioteket i 4 år. Nu lägger jag säkert 2000 sek om året på spel. Eller mer, säkert +3000.

Episk hämnd för det här struntpratet.

Permalänk
Medlem

Förmodligen citerade jag detta helt utan dess kontext, men, det finns definitivt dom som har kosingen men som inte tänker inhandla 5 år gammal hårdvara med begränsat med minne, eller betala Sony-premium för lagringsutrymme (som redan vissa investerat i tidigare dessutom). Utöver det så vill man inte ha någon extern skivläsare dinglandes, ännu mindre till Sony-premium-pris.

De som vill får ju göra vad de vill med sin kosing, men jag antar man verkligen måste gilla- samt använda systemet till den grad att det känns värt.

Externa skivläsare finns inte med i bilden. Den som Sony säljer installeras i konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Externa skivläsare finns inte med i bilden. Den som Sony säljer installeras i konsolen.

Jag har inte kollat, men då är det två olika chassin då, och man måste göra valet när konsollen inhandlas?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat, men då är det två olika chassin då, och man måste göra valet när konsollen inhandlas?

Man får med en ny del av chassit som rymmer enheten. Det funkar för Slim och Pro.

Permalänk
Medlem

Utöver det så vill man inte ha någon extern skivläsare dinglandes,

Som förklarat flera gånger, thats not how it works.
Edit: beaten...

Citat:

Där gissar du totalt fel.
Kanske titta på Sonys genomgång? Den är ju bara 9 min trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Där gissar du totalt fel.
Kanske titta på Sonys genomgång? Den är ju bara 9 min trots allt.

Det har ju redan kommit en hel del 30-fps spel till nya konsollerna, jag tror att flera kommer att överge hoppet att optimera för vanillaversionen, och låta ev Pro-ägare ta del av det.

De flesta studios vi jobbar med har svårt att nå 60 fps på nuvarande konsoller, en del ligger mellan 30-45 fps och behöver ganska grova optimeringar för att komma i närheten av 60. Lägre upplösning med uppskalning blir ibland lösningen på det. Alternativt kan man släppa spelet ett år senare, men det kostar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du missat att diskussionen var inom kontexten "det är inte prislappen som stör mest/10K+ är ok"?

Uppenbarligen.

Det är just det jag inte håller med om och vad den så kallade "experten" tycker kunde jag inte bry mig mindre om. För dom flesta är det höga priset i förhållande till vad man får ett av dom största problemen. Och att man dessutom blir tvungen att betala ännu mer om man vill/behöver ha diskläsaren gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

Får tillföra lite gubbgnäll här😋😉 tycker att läsere eller inte läsare är oväsentligt det som händer nu är inte en ny generation av PS utan en uppgraderad för den som släpptes under pandermi helvetet och inte fanns tillgängliga visar sig inte hålla måttet? Som att köpa en ny bil 2024 april och sen släpper volvo samma bil i sept för det visar sig att bara var 60 hästar i april versionen.