Köpråd ny dator för Gaming/VR och Musikproduktion

Permalänk
Medlem

Köpråd ny dator för Gaming/VR och Musikproduktion

Hej!

Jag är ute efter att köpa nytt/uppgradera min dator. Då jag har haft min nuvarande dator i 7 år med lätta uppgraderingar och den blir bara äldre för varje dag xd.

Jag som sagt ska ha datorn för Gaming/VR och musikproduktion. Tankarna håller på cirkulera runt AMD Ryzen 9 7950X3D, då den blir extremt bra för gaming men också rätt hyfsad för produktion. Sedan 64GB RAM för att jag vill börja inkludera instrument som drar rätt mycket RAM. Jag är dock lite kluven på vilket grafikkort man kan tänka sig köra med, har varit inne på ett 4080 Super, då jag vill ha något starkt, men vill inte lägga ner pengarna för ett 4090 direkt.

Vad tycker ni? Om ni hade en budget på 40k. Vad hade ni börjat någonstans och vad hade ni kört på för komponenter?

Sedan den jobbiga frågan: Ska man köpa nu eller vänta?

Personligen så skulle jag nog kunna vänta tills Black Friday för att köpa t.ex. SSDer eller hela datorn helt enkelt. Sedan tänker jag på de nya grafikkorten kanske kommer ut snart vid årsskiftet.

Tack!

Permalänk
Medlem

Försökte hålla hyfsad prestanda per krona men samtidigt väldigt högkvalitativa komponenter. Hade väntat till Black Friday om det inte är akut dock.

Permalänk
Medlem

Ahhh. Det är inte så akut, datorn håller i sig, men det är ju lite kämpigt ibland.

Är lite inne på om jag skulle köpa CPU, RAM, Moderkort, Kylare och PSU för tillfället. Men det kanske också blir deals på de under Black friday?

GPU skulle jag kunna vänta med, men inte CPU direkt.

Sedan undrar jag om Moderkorten, jag har varit inne på att skaffa ett X670. Pga de flera antalet PCIE lanes. Tänker mig det kan komma att behövas för Musikproduktionen. Men jag kanske är helt ute och cyklar nu xd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbanDJ:

Ahhh. Det är inte så akut, datorn håller i sig, men det är ju lite kämpigt ibland.

Är lite inne på om jag skulle köpa CPU, RAM, Moderkort, Kylare och PSU för tillfället. Men det kanske också blir deals på de under Black friday?

GPU skulle jag kunna vänta med, men inte CPU direkt.

Sedan undrar jag om Moderkorten, jag har varit inne på att skaffa ett X670. Pga de flera antalet PCIE lanes. Tänker mig det kan komma att behövas för Musikproduktionen. Men jag kanske är helt ute och cyklar nu xd.

Jag hade väntat till Black Friday och köpt allt då om det inte är akut.

Permalänk
Medlem

Ah, fair enough. Tänker ju lite framtid också, skulle man vänta på RTX-5000 serien eller är det inte värt? Liten svår fråga, men det är lite rykten på G angående de så.