Server tappar nätverk när man installerar PCIe

Permalänk

Server tappar nätverk när man installerar PCIe

Hoppas någon nu kan hjälpa mig här. Jag har byggt min första server för hemmabruk.

Hårdvaran är:

ASUS h610i plus d4 CSM
Core i3 12100
16gb DDR4 2400mhz
500gb M.2 SSD för OS
Besilent systempower 500w
PCIe SATA controller (ASM1166)

Servern kör proxmox med VMs för HAOS, Truenas samt LXC för Jellyfin

Allt funkar jättefint fram tills det att jag monterar SATA-kontrollern. Systemet startar som vanligt ändå och Proxmox går att komma åt via konsol på servern men den tappar helt nätverksanslutningen. Kör man kommandot IP ADDRESS så visar den fortfarande den aktuella adressen men den går inte komma åt från nätverket och har ej heller link när man kollar på nätverksportarna. I och med att den saknar link så går det ej heller att pinga adressen såklart.

Det sistnämnda får mig att tro att det är relaterat till BIOS på något sätt eller annat med moderkortet men jag är lite nollad på var jag ska börja felsöka.

Ska tillägga att jag anser mig hyffsat kunnig på hårdvara men en nybörjare på servrar.

Tar tacksamt emot alla tips på saker jag kan testa.

EDIT: Efter googlande på olika saker hittar jag trådar som pekar på att det integrerade nätverkskortet kan byta namn när det kommer en ny PCIe-enhet i systemet. Om så är fallet, hur går jag tillväga för att ändra detta från konsolen eftersom jag inte kommer åt webgränssnittet?

Permalänk

Någon timme senare lyckades jag lösa det själv men jag lämnar min post och svaret här ifall någon stöter på samma problem i framtiden.

Felet var relaterat till att den inbyggda ethernet-adaptern bytte adress från enp2s0 till enp3s0 när kontrollern monterades. Lösningen var att med hjälp av nano ändra i /etc/network/interfaces och byta instanserna som hänvisade til enp2s0 till enp3s0.

Hoppas det kanske hjälper någon i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det beror på att addreseringen av interfacet beror på vilken ordning av alla PCIe devices det har.

Det gamla sättet när interfacen hette eth0/eth1 osv kallas för "unpredictable naming" och de nya namnen för "predictable naming"
Mer info finns bl.a på https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/Predictable...