Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Meta har använt all offentlig användardata för att träna AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:
  • Datanördar år 2004. Information vill vara fri, det går ej stoppa piratkopiering.

• Datanördar år 2024. Information som finns helt öppet och lagligt på internet, tillgängligt för alla att hämta utan att ha konto eller något. Denna information ska endast få bearbetas lokalt hos någon på de villkor som vi vill den ska använda informationen på.

Man kan argumentera emot "Datanördar år 2004" påstående. Men hur ska man hindra andra använder helt öppen information? Ja, man kan kanske stoppa vissa större företag i västvärlden, resten kan skita i vad man tycker.

Informationen som "datanördarna" menade skulle vara fri år 2004 från ditt exempel var den information du i dag kan inhämta fritt från exempelvis Wikipedia och liknande sajter. Att Internet skulle bli det nya Biblioteket i Alexandria. Ingen "datanörd", förutom Zuckerberg & Co. satt och dreglade efter data om dig eller mig som personer.

Alltså där är skillnad på information och information. Information (år 2024) om mig och dig som IT-jättarna bottentrålat upp är en handelsvara som du och jag inte ser en krona från. Det var inte det Internet som "datanördarna" såg framför sig år 2004, eller snarare långt tidigare än så, men nu hade du ju 2004 som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan ju inte både identifiera mig och vara anonym samtidigt.
Det där med härskare var riktat till att du verkar ändrat ståndpunkt från 2004 till 2024, men jobbar för att stigmatisera folk för att de gör samma resa.

Jag vill inte leva internetlöst, jag vill istället försvara friheterna på internet som vi länge har kunnat åtnjuta, men om det enda sättet att få vara fri är att att koppla ur, så är det ju så som det får bli. Men, den som sitter tyst och håller käften (eller helt enkelt skolkar) kommer räknas in i den stora medtyckande massan eller köras över enligt demokratins mobbningsmönster.

Nördar som jobbar med att samla in data om yngre nördar, är det fria internets dödgrävare eller ännu värre hantlangare åt censuren. Att censuren sker hos den enskilde(självcensur) gör den ju knappast bättre, bara ännu lömskare.

Telefon är knappast Offline, ska jag ha med myndigheter att göra så ska det vara fysiskt möte, med fysiska papper annars kommer bara någon klåpare klanta sig.
Det är riktigt läskigt när myndigheter sätter sig i knäet på bankerna med BankID och liknande.

Facebook är ju ett välkänt minfält, därav har jag kopplat ur det sedan 2018. Data från före 2018 skulle dock kunna användas emot mig både idag och om 10 år och inget användaravtal från den tiden duger som varning.

(Nej, jag blev inte avstängd från Facebook) Jag lämnade frivilligt när jag såg åt vilket håll det barkade, någon som fått sparken efter att ha haft en "bad boy" mössa på sig på en fritidsbild kunde man läsa om på nyheterna till exempel.

Ok men vad kommer allt in med cencur?
Demokratins mobbningsmönster?
Att säga ifrån och inte måste sitta tyst är väll just för att det är fritt. Vad vill du ha som alternativ? Totalitärt bestämmande som du tycker? Vad blir det flr dom som tycker annorlunda då?

Låter ju som sagt att du skulle må böttre av att vara offline och inte ha kontakt med myndigheter överhuvudtaget

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ingen bör vara chockerad av denna nyhet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Har det någonsin funnits några tvivel på att detta skulle ske/har skett ?

I så fall är det tamejfan dags att släppa hörnflaggan och komma in i matchen !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk

Angående sociala medier och isolera sig.
Vill man vara riktigt säker så ska man inte använda sociala medier alls, inte heller gå ut på stan efter kl 18:00 osv. Resultatet blir ett säkert och ganska tafatt liv.
Därför rekommenderar jag istället försök att använda sunt förnuft. Det är rimligt att anta att Ai i framtiden kommer samla in information från sociala medier och det finns i praktiken ingen lösning förutom att skydda datan för att komma åt dem. Det går att bara dela information med vissa, ha drm skydd eller liknande.
Lagstiftningar kommer såklart fungera bra på större företag i väst, men det finns andra företag i andra världsdelar och sedan mer underground.