Microsoft tvingar på 23H2-uppdateringen av Windows 11

Permalänk

Jag förstår att Microsoft vill att deras operativsystem är uppdaterade och inte vill ha det som det var tidigare med att kunna neka uppdateringar hur länge som helst. Men som det är nu är lite för extremt, där systemet bara startar om, om du inte ställer in vissa saker. Gå tillbaka till att ge användaren valet att själv kunna välja när systemet ska startas om. Tiden du kan neka kan vara några dagar och att en ruta kommer upp som du måste klicka bort. Systemet ska dock ej påverka pågående arbete, utan då vänta upp till 24 timmar.

Har man Pro så kan man i alla fall styra lite mer via policy, men den möjligheten finns inte i home och är alltså utlämnad till Microsoft.

Visst, uppdateringar kommer en gång i månaden och borde inte vara ett bekymmer men ibland kan man inte styra hur datorn används och borde därmed vara upp till användaren att bestämma omstartstid.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Trodde 23H2 var den som fixade prestandan i nya Ryzen... Men sänker den spelprestandan rent generellt för alla andra som använder någon annan CPU?

24H2

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Även 23H2 väl?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Även 23H2 väl?

Bara med uppdateringen som släpptes nyligen. Innan det försämrade den spelprestandan (hos Ryzen) mot tidigare versioner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag pratar bara om säkerhetspatchar och versioner som går end of life.

Fast inlägg från tidigare citat i tråden verkar ingen vara emot säkerhetsuppdateringar. Det är alla andra typer av uppdateringar Microsoft vill pusha ut till användarna och att det inte går att välja själv exakt när utan att bli tvingad det handlar om.

Skrivet av jnsson:

För mig känns det otroligt att man inte har 5-10 minuter någon tid på dygnet för datorn att göra en omstart.

Det handlar inte om att folk inte har 5-10 minuter utan att det inte går att välja när dessa infaller. Vissa har datorn/datorerna körandes viktiga saker som tar tid, då vill man kunna välja själv exakt när. Det kan finnas saker som slutar fungera vid feature uppdateringar exampelvis. En ruta som informerar vore bättre än forcerad omstart och installation.

Som tur är går det med en del kunskap att stänga av så man kan välja precis själv när man vill boota om för uppdatering men det borde vara ett enkelt val för alla användare.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzyber:

Som tur är går det med en del kunskap att stänga av så man kan välja precis själv när man vill boota om för uppdatering men det borde vara ett enkelt val för alla användare.

Är det bara denna eller?

Känns inte som om det kräver så mycket kunskap isåfall. (Det är under "Advanced options" i Windows Update.)

Har aldrig varit med om att datorn startar om utan förvarning så jag antar att den är att rekommendera. När en uppdatering legat i flera dagar kan den påminna ibland, men jag har som sagt inte varit med om någon tvingad omstart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Windows 10 fick två uppdateringar Aug som återinstalleras om dom avinstalleras anledningen är enkel copilot till Edge förbereds eller installeras (Avinstallerat Edge själv så jag kan inte svara på om det blev installation, men jag fick stänga av copilot i inställningar) och Windows 10 har fått en ny kanal för kvalitets uppdateringar som är skilld från 11. Nästan komiskt egen kanal till kvalitets uppdateringar skulle Explorer behövt för sju år sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Fast inlägg från tidigare citat i tråden verkar ingen vara emot säkerhetsuppdateringar. Det är alla andra typer av uppdateringar Microsoft vill pusha ut till användarna och att det inte går att välja själv exakt när utan att bli tvingad det handlar om.

Det handlar inte om att folk inte har 5-10 minuter utan att det inte går att välja när dessa infaller. Vissa har datorn/datorerna körandes viktiga saker som tar tid, då vill man kunna välja själv exakt när. Det kan finnas saker som slutar fungera vid feature uppdateringar exampelvis. En ruta som informerar vore bättre än forcerad omstart och installation.

Det finns ett val som gör att du får en notis när en uppdatering kräver omstart. Den har jag alltid aktiverat.

Finns under Inställningar -> Windows Update -> Advanced options

Skrivet av Thomas:

Är det bara denna eller?
<Uppladdad bildlänk>

Känns inte som om det kräver så mycket kunskap isåfall. (Det är under "Advanced options" i Windows Update.)

Har aldrig varit med om att datorn startar om utan förvarning så jag antar att den är att rekommendera. När en uppdatering legat i flera dagar kan den påminna ibland, men jag har som sagt inte varit med om någon tvingad omstart.

Inte den men finns på samma ställe, se bild ovan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det bästa med påtvigningen är att Windows Mixed Reality slutar att fungera, och på så sätt förvandlas alla dessa VR headsets till väldigt dyra dörrstopp. Värst är det för dem som köpte HP Reverb G2 V2 för 7000kr 2022. För att 2år senare ha en obrukbar produkt. Radiotystnad från både HP och Microsoft utöver Microsofts officiella uttalanden där de hänvisar till att hårdvaran fungerar på "befintliga installationer"... dock inte på Windows 11 när tvångsuppdateringar sker.

Själv har köpte jag G2 v1 2019 och använder det idag med en separat Windows10-installation varav jag kör den helt offline, såvida jag inte behöver ladda hem ett spel, uppdatera Steam/SteamVR eller att Steam kräver att jag går in i "online-mode" igen. Störigt, men kan fungera några år till, tills open source communitien har fixat stöd i Linux. (idag fungerar headsetet men inte kontrollerna)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det bästa med påtvigningen är att Windows Mixed Reality slutar att fungera, och på så sätt förvandlas alla dessa VR headsets till väldigt dyra dörrstopp. Värst är det för dem som köpte HP Reverb G2 V2 för 7000kr 2022. För att 2år senare ha en obrukbar produkt. Radiotystnad från både HP och Microsoft utöver Microsofts officiella uttalanden där de hänvisar till att hårdvaran fungerar på "befintliga installationer"... dock inte på Windows 11 när tvångsuppdateringar sker.

Själv har köpte jag G2 v1 2019 och använder det idag med en separat Windows10-installation varav jag kör den helt offline, såvida jag inte behöver ladda hem ett spel, uppdatera Steam/SteamVR eller att Steam kräver att jag går in i "online-mode" igen. Störigt, men kan fungera några år till, tills open source communitien har fixat stöd i Linux. (idag fungerar headsetet men inte kontrollerna)

Den slutar väl fungera i 24H2 och inte i 23H2? Den tvingande uppdateringen drar upp till 23H2.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det finns ett val som gör att du får en notis när en uppdatering kräver omstart. Den har jag alltid aktiverat.
<Uppladdad bildlänk>
Finns under Inställningar -> Windows Update -> Advanced options
Inte den men finns på samma ställe, se bild ovan

Jo men den hjälper ju inte dock om du inte är vid datorn på ett tag och den automatomstartar. Vad jag menade är att det vore rimligt med notiser som påminner istället för att automatiskt starta om.

Och jo det går som sagt att få till, men inget gemene man bara kan bocka i i inställningar för att slippa automatisk omstart.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara denna eller?
<Uppladdad bildlänk>

Den skyddar inte mot feature updatens automatiska installation och omstart vilket artikeln handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Jo men den hjälper ju inte dock om du inte är vid datorn på ett tag och den automatomstartar. Vad jag menade är att det vore rimligt med notiser som påminner istället för att automatiskt starta om.

Det var ju så förut, men då startade nog folk aldrig om datorn och sen fick MS skit när datorn gick sönder skulle jag kunna tippa på. Dock är detta inget nytt, har ju varit så här i 9 år nu. Plus att de utökat aktiva timmar, när Windows 10 lanserades kunde man bara ställa in max 10 eller 12 timmar, nu är det 18 timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara denna eller?
<Uppladdad bildlänk>

Den där är avstängd som standard.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzyber:

Den skyddar inte mot feature updatens automatiska installation och omstart vilket artikeln handlar om.

Skrivet av jnsson:

Den där är avstängd som standard.

Hm, men hur kommer det sig att min dator aldrig någonsin startar om utan att jag säger åt den att starta om isåfall?
Har haft en uppdatering legat som "Pending restart" i typ tre dagar nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, men hur kommer det sig att min dator aldrig någonsin startar om utan att jag säger åt den att starta om isåfall?

Den inställningen som du pratade om är för övrigt att den startar om även under aktiva timmar. Men jag vet inte varför din inte startat om sig. Jag har heller inte varit med om en tvingad omstart, men jag stänger av min dator varje kväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har heller inte varit med om en tvingad omstart, men jag stänger av min dator varje kväll

Du svarade på det själv i andra halvan i meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du svarade på det själv i andra halvan i meningen.

Tack jag vet. Jag har dock en annan dator som inte stängs av varje dag (den ligger i sleep under nätterna) och den har inte heller blivit tvångsomstartad någonsin vad jag minns. Det är en bärbar dator om det kan ha något med det att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 11 är det mest instabila operativsystem som någonsin gjorts för hemdatorer sen 70-talet. Windows 10 kunde jag installera själv(senior IT-expert och support-expert här). Windows 11 behöver jag lämna in datorn gör att installera. Det tar en vecka ungefär. Enhetshanteraren består av en massa gula trianglar efter installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Windows 11 är det mest instabila operativsystem som någonsin gjorts för hemdatorer sen 70-talet. Windows 10 kunde jag installera själv(senior IT-expert och support-expert här). Windows 11 behöver jag lämna in datorn gör att installera. Det tar en vecka ungefär. Enhetshanteraren består av en massa gula trianglar efter installation.

Jag håller verkligen inte med. För mig fungera Windows 11 lika bra som 10 gällande stabilitet. Låter som om du har enheter som inte är så vanliga. Jag har på en dator från 2012 så behövs en del drivrutiner installeras, vilket hämtas från datorns tillverkares hemsida. På min stationära dator samt min nyare bärbara dator fungerar de flesta utan något problem. Man behöver nästan alltid installera en del drivrutiner från tillverkares hemsida efter en nyinstallation

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Trodde 23H2 var den som fixade prestandan i nya Ryzen... Men sänker den spelprestandan rent generellt för alla andra som använder någon annan CPU?

Intel 14900kf i 5.9ghz. senaste 23h2 på mitt system och efter tester så har jag generellt 4 till 6 fps mer beroende på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du sitter alltså på äldre än 23H2 som artikeln handlar om? Det är dessa större uppdateringar som diskuteras.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzyber:

Du sitter alltså på äldre än 23H2 som artikeln handlar om? Det är dessa större uppdateringar som diskuteras.

Så klagomålet är främst att datorn startar om när man låtit bli en uppdatering i två år (och inte någonsin lagt in en större uppdatering sedan Windows 11 släpptes)? Det känns inte som ett jätteproblem i min värld.
Om det vore varje månad vore det lite värre.

Visa signatur