AMD låter användare manuellt dela upp minnet mellan CPU och GPU

Permalänk
Melding Plague

AMD låter användare manuellt dela upp minnet mellan CPU och GPU

Variable Graphics Memory gör att användare kan ge till exempel ett krävande spel så mycket grafikminne som det efterfrågar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märklig funktion, det är ju applikationen som bestämmer hur mycket minne som behövs. Men men, uppenbarligen så fungerar det ju, i vissa scenarion.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Märklig funktion, det är ju applikationen som bestämmer hur mycket minne som behövs. Men men, uppenbarligen så fungerar det ju, i vissa scenarion.

Ja känns ganska märkligt att det skall komma som funktion nu.
Finns ju iofsig endel spel som slaskar
i sig en hel del minne som inte ”behövs” men vad spelar det för roll egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Applikationen får väl inte bestämma hur mycket minne som ska reserveras för video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Applikationen får väl inte bestämma hur mycket minne som ska reserveras för video?

Precis så, det står till och med i artikeln att AMD förklarar att datorerna i regel bara reserverar 512mb för integrerade grafikkort, så jag förstår inte varför en sån här funktion skulle vara märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Precis så, det står till och med i artikeln att AMD förklarar att datorerna i regel bara reserverar 512mb för integrerade grafikkort, så jag förstår inte varför en sån här funktion skulle vara märklig.

Det är dock bara den minsta mängden som reserveras, om programmen behöver mer och det finns tillgängligt minne så reserveras mer. Problemet verkar mest vara att vissa program inte hanterar det på ett bra sätt och fungerar bättre om mer minne är reserverat redan från början.

Så det är en funktion som egentligen inte borde behövas om allt fungerade som det skulle, men tydligen behövs den ändå i vissa fall för att man ska få ut bästa prestanda.

Permalänk
Skrivet av Slashgibber:

512MB är ganska förlegat, jag kommer ihåg jag hade problem med att få integrerad grafik att funka med Win98 som max kunde allokera 8MB till grafik, trots att jag hade 64MB RAM, men i Windows XP kunde jag allokera 32MB, så helt plötsligt blev Elder scrolls III Morrowind inte längre ett bildspel.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Menar spelen, drar du upp texturer osv. drar det ju mer vram. Och det är ju spelen som allokerar detta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shelter:

Menar spelen, drar du upp texturer osv. drar det ju mer vram. Och det är ju spelen som allokerar detta.

Jo, men missa inte att funktionen är för integrerad grafik, där VRAM = RAM. Har du 16 GB RAM eller mindre så kanske mängden som används som reserveras som VRAM som standard är för liten för vissa spel, och det skulle ge bättre prestanda att ha mer VRAM och mindre RAM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men missa inte att funktionen är för integrerad grafik, där VRAM = RAM. Har du 16 GB RAM eller mindre så kanske mängden som används som reserveras som VRAM som standard är för liten för vissa spel, och det skulle ge bättre prestanda att ha mer VRAM och mindre RAM.

Ja, men uppenbarligen missar jag något. Har inte haft integrerad AMD GPU på hur länge som helst, men som jag fattar det då, så kan du ställa in att man har 16GB VRAM istället för t.ex 4 som sätts i BIOS (?).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Påminns av klasisska Mac OS. Skärmdumpen nedan från "klassiska" Mac OS som hade statisk minneshantering (ett arv från systemets ursprung på 1980-talet, med enkla hemdatorer som mål) som var väldigt gammalmodigt redan 2001 då det ersattes av Mac OS X.

(Bilden ovan visar en dialogruta där man kunde ställa in hyr mycket minne en applikation tilldelas. Exemplet ovan visar Internet Explorer för Mac, men rutan är inte specifikt just för IE, utan gäller för vilket MacOS-program som helst.)

Permalänk
Medlem

Fast är detta något nytt? Utöver att det är via mjukvara istället för i bios.

Vet att jag på flertalet äldre datorer kunnat välja (inte helt fritt dock) hur mycket av minnet som ska gå till den inbygda gpun.

Oavsett så är det otroligt trevligt framsteg.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om det nu bara är en mjukvarukonfiguration så är det väl inte fel att ha den funktionen i Adrenaline också. Det verkar ju som att vissa speltillverkarna inte är pålästa nog att göra en fullgod produkt då de helt missat detta behov. Tycker väl att det skiner lite av vad vi ser i Windows också; att mjukvaran skrivs enligt Intel/Nvidia premisser i första hand, för att långt senare utbrista "Å fan" när man kan hitta 5% mer prestanda genom att koda för beteenden i AMD/AMD.

Nackdelen med att ha denna inställning i Adrenaline istället för i spelet är väl att en massa primärminne är låst som grafikminne även när du inte spelar. Därav vore det bättre att detta sköttes direkt av spelen. Det kanske kommer nu när fokus har riktats på denna funktion.

Permalänk
Datavetare

I teorin borde detta vara (nästan) helt onödigt. Moderna dGPU har access till både VRAM och CPU-RAM.

I praktiken behövs detta p.g.a. att många spel bara kollar "hur mycket VRAM finns?" och om det är mindre än vad man anser behövas fallerar man där. iGPUer har egentligen ingen VRAM alls, skulle de svara det fallerar nog väldigt många program direkt.

För att säkerställa att en iGPU rapporterar en "rimlig" mängd "VRAM" reserveras en den del CPU-RAM till iGPU. D.v.s. det är inte längre tillgängligt för CPU att använda. Enda egentliga prestandavinsten är att man "låser" det RAM som reserverats så det inte hamnar på swap, vilket i praktiken ändå inte skulle hända om man hade "tillräckligt" med RAM från start.

Eventuellt finns det någon mer begränsning (potentiellt i HW, men sannolikare i drivers), för även GPGPU-program verkar ha liknande problem när de kör på AMDs/Intels iGPUer. Går t.ex. inte att allokera 80-90 % av RAM för att köra en LLM på deras iGPUer, vilket är möjligt på Apple Silicon (och där verkar spel också se allt ledigt RAM som "VRAM", t.ex. RE4 tror att GPUn i min laptop har ~100 GB VRAM på en M3 Max med 128 GB RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AI var är du?

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt att AMD tillåter spel att använda ram efter vram är slut som minne? Liknande används för ENBBoost vilket används för flertal elderscrolls och fallout spel.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ja, men uppenbarligen missar jag något. Har inte haft integrerad AMD GPU på hur länge som helst, men som jag fattar det då, så kan du ställa in att man har 16GB VRAM istället för t.ex 4 som sätts i BIOS (?).

Om ditt spel vill allokera 2Gb vram så säger datorn nej, max du får är 512Mb - denna gräns kan ändras med inställningen så ditt spel kan få allokera mer minne om du tillåter det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tolkar jag det rätt att AMD tillåter spel att använda ram efter vram är slut som minne? Liknande används för ENBBoost vilket används för flertal elderscrolls och fallout spel.

Det här handlar om GPUer som använder RAM som VRAM, d.v.s. integrerade GPUer utan eget minne.

Skrivet av Trihxeem:

Om ditt spel vill allokera 2Gb vram så säger datorn nej, max du får är 512Mb - denna gräns kan ändras med inställningen så ditt spel kan få allokera mer minne om du tillåter det.

Nej, om spelet vill allokera 2GB så får det också 2GB om det finns så mycket ledigt, den här inställningen ändrar bara hur mycket minne som alltid är reserverat för GPUn. Om GPUn behöver mer minne än vad som är reserverat så reserveras bara mer minne om det går.

Permalänk
Medlem

är inte detta redan vitsen med SMR/Re Size bar? fast dom utökar gränsen?

Permalänk
Medlem

Ser helt klart nyttan, förutsatt att det faktiskt funkar...

Min nuvarande laptop på jobbet, med 6850U PRO, är kraftigt gimpad för spel då den i BIOS endast kan dedicera max 1 GB av totala RAM (i mitt fall 32 GB) till grafiken.

Det rullar på helt OK för casual gaming (Roblox, Shellshockers etc) med barnen, men det hade varit trevligt om man kunde rulla igång lite annat (FIFA, något bilspel etc) via den också, istället för att gå till garaget och dra igång gamingburken

Permalänk
Medlem

Ok. finns redan ett program som kan ställa in det i bios hur mycket man vill ha även om det inte finns i din egna bios inställningar.
Har ställt in från 512mb till 4 gb för gpun, laptop en ryzen 5000 hp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Ok. finns redan ett program som kan ställa in det i bios hur mycket man vill ha även om det inte finns i din egna bios inställningar.
Har ställt in från 512mb till 4 gb för gpun, laptop en ryzen 5000 hp.

Länka gärna!
Tack!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Variable Graphics Memory gör att användare kan ge till exempel ett krävande spel så mycket videominne som det efterfrågar.

Läs hela artikeln här

Har inte detta varit möjligt ett tag redan?

Har i vilket fall gått att göra på Steam Deck och ROG Ally så långt bakåt jag kan minnas.

Skrivet av Yoshman:

[...]
För att säkerställa att en iGPU rapporterar en "rimlig" mängd "VRAM" reserveras en den del CPU-RAM till iGPU. D.v.s. det är inte längre tillgängligt för CPU att använda. Enda egentliga prestandavinsten är att man "låser" det RAM som reserverats så det inte hamnar på swap, vilket i praktiken ändå inte skulle hända om man hade "tillräckligt" med RAM från start.
[...]

Det som är intressant med just denna typ av allokering på exempelvis Steam Deck eller ROG Ally, det är att spel överlag mår bättre när man manuellt sätter VRAM till minst 6 GB. Handlar inte så mycket om spelet startar eller ej, utan att prestandan med spelet väl igång kan få märkbar påverkan. Jag antar att detta har med swap som du nämner o göra. Enda alternativet jag annars kan tänka mig är att auto-inställningen i detta läge inte fungerar som tänkt när spelet frågar efter tillgänglig mängd (eller frågar efter mer).

Citerade Yoshman i samma inlägg.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Riktigt nice för de som vill prova ai-utveckling på en budget och behöver access till mycket grafikminne för större modeller. Om nu mjukvaran bara går köra på amd-kortet förståss

Så undra om det går proppa in 64/128 GB RAM för ändamålet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Det som är intressant med just denna typ av allokering på exempelvis Steam Deck eller ROG Ally, det är att spel överlag mår bättre när man manuellt sätter VRAM till minst 6 GB. Handlar inte så mycket om spelet startar eller ej, utan att prestandan med spelet väl igång kan få märkbar påverkan. Jag antar att detta har med swap som du nämner o göra. Enda alternativet jag annars kan tänka mig är att auto-inställningen i detta läge inte fungerar som tänkt när spelet frågar efter tillgänglig mängd (eller frågar efter mer).

Om det finns "tillräckligt" med RAM och reservation av mer RAM till GPU ändå ger en prestandavinst tyder det på att t.ex. cache-koherens blir mer komplicerat för RAM som delas av CPU och GPU.

Om det är fallet kan det mycket väl förklara varför Intel/AMD väljer att ha en "reserverad" pool medan Apple skippar det.

I Apple Silicon är CPU, GPU och NPU väldigt tight integrerat och märks rejält om man t.ex. har ML-arbetslaster där vissa delar körs bäst på CPU och andra körs bäst på GPU. Är väldigt billigt att byta kontext, märks extra väl om man kör samma program på en Nvidia dGPU + CPU där GPU-delen är klart snabbare men totaltiden blir ändå sämre för många fall då det där är relativt dyrt att växla mellan dGPU och CPU kontext.

Om det är förklaringen är tyvärr inte Intels/AMDs iGPUer alls lika användbara för AI och liknande som Apples. Förhoppningsvis handlar det då bara om drivers, vi lär se när AMD släpper Strix Halo och Intel släpper sin motsvarighet på Panter Lake / Celestial.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snyggt av dem att identifiera detta behovet men behövs ju en automatisk funktion annars kan man ju sänka prestandan i spel med detta som default påslaget.