Helgsnack: Vad är viktigast när du köper headset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Viktigast för mig är att jag INTE köper ett headset som på bilden, ett Arctis Nova för 4000:- när en bra mic, ett par hörlurar och en DAC kostar mindre och är MINST dubbelt så bra.

Annars hade jag känt mig grundlurad och dum, vilket jag inte vill och känns viktigt.

För mig.

Därför man ALDRIG köper sådana saker för fullpris. Köpte dem när de låg runt 2000:- för det priset är de prisvärda med ANC, bra mick, ljud för spel och deras egna mjukvara är bra nu.

Gillar dubbla batterier så går fort att byta när den börjar varna för låga batterinivån. Samt Steelseries egna mjukvaran till dom har blivit betydlig bättre det här året. Lättare att konfigurera lurarna och många in och ut utmatnings fack så man kan skräddarsy vad som ska ha bättre ljud för media och sämre ljud som vanliga samtal samt kunna dela upp vad som bara du ska höra och vad som ska ut i streams.

Nu har säker flera märken säkert hängt på och blivit bättre med egna mjukvaran. Men innan jag köpte mina Steelseries så va jag tvungen att ladda ner tredjeparts programvara för att kunna dela upp vilka programs ljud som skulle gå vart.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Bra ljud
Bekväma kuddar (dvs typ Sennheisers velvetkuddar)
Öppna kåpor!

Den dagen dom erbjuder detta i ett trådlöst paket så slår jag till och uppgraderar. (Kanske redan kommit?)

Kan passa på att ge ett omdöme om Steelseries 7 (nått sånt) som jag hade en kort period;: Ljudkvaliteten var den sämsta jag någonsin upplevt.

Permalänk
Medlem

1. Trådlöst, hela poängen för min del är att kunna ta med mig ljudet när jag går iväg från datorn, annars finns högtalare.
2. Passform, allt utom over-ear ger mig krupp, sedan är det många som är för små eller för stora. Märkligt att lurar inte har storlekar som skor eller handskar. (något som datormöss också skulle behöva, men där brukar iaf finnas längdmått) JBL var så små så att dom var on-ear, medans mina nuvarand Steelseries (arctis 9) är för stora och ramlar av om man lutar sig framåt, för att t.ex plocka upp något från golvet.
Mina gamla Roxcore Avenue satt dock som en smäck, tyvärr fastnade hår ofta i skjutreglaget för att ändra storlek och svettigt läder som inte går att byta ut, samt slöa laddningstider med microUSB m.m.
3. Knapparna (på/av, volym m.m). (detta inkluderar även på/av -ljud, som var hemsk på Roxcore, men riktigt trevligt på JBL)
4. Ljudkvallité och då pratar vi fördröjning och rikning först innan bas/diskant kommer på tal ens.
5. Mikrofon, alla är skrot men det är ett plus om det finns en.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

1. Att lurarna verkar ha en robust konstruktion. Alla mina lurar har gått sönder i plasten nära ett gångjärn.
2. Komfort. Handlar mest om att de inte ska sitta för hårt.
3. Ljudkvalitet.
4. Att de är prisvärda. Man ska få valuta för pengarna.

Jag använder slutna over ear-lurar som isolerar bra, mest för att lyssna på instrumental musik framför datorn hemma eller på jobbet. För videokonferens eller telefonsamtal använder jag extern mikrofon eller öronsnäckor med mikrofon.

Jag läser tester, recensioner och omdömen ordentligt innan jag köper någonting, och i de här fallen har det oftast blivit studiohörlurar, då sladd inte stör mig när jag sitter still.
Jag har planerat att göra nästa inköp i veckan som kommer, efter att ha läst på i två.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Snusfri

Att det är riktiga hörlurar utan mic.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det jag lärt mig genom åren är att dem flesta "mirakellurar" man köpt inte var mer än Snake Oli, lurar som inte höll måttet rent mekanisk, var rent av obehagliga att ha på skallen efter en stunds användande. Eller så var det för mycket bas alt skrikig diskant för att inte tala om mjukvara som trillskades när det som minst behövdes.

Sedan många år är det AKG 240 studio med Mod mic som gäller för min del, bytt kuddarna från skinn till mocka, kabel har bytts men föv inga problem och med en behaglig ljudbild . Dessutom har jag alltid satsat på bra PCI ljudkort med plugg och använder fortfarande Sound laster z kortet jag köpte 2017 och ämnar peta in det i nya bygget som är på g.

Man kan bara konstatera att smaken är som baken ( hårig) och alla har olika krav, jag använder datorn till både spel musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Viktigast för mig är att jag INTE köper ett headset som på bilden, ett Arctis Nova för 4000:- när en bra mic, ett par hörlurar och en DAC kostar mindre och är MINST dubbelt så bra.

Annars hade jag känt mig grundlurad och dum, vilket jag inte vill och känns viktigt.

För mig.

Hade jag köpt det som nämns ovan hade jag känt mig grundlurad och dum för jag hade köpt något som ser ut som stryk.
Antar att vi prioriterar annorlunda

OnT:
Dessa är essentiella - därmed kvittar ordning
Trådlösa - sladd är skit.
Over ear - annars är de inte bekväma efter ett par timmar.
Batteritid på minst 16h - så de klarar en längre spelsession.
Att de inte ser ut som några hörlurar från sovjet 73 - trådlösa så de lätt kan hängas under skrivbordsskivan för laddning och då inte syns.

Dessa är trevliga men kan tummas lite på:
Ljudkvalitet - så länge de inte låter för jäkligt så är det ok. Bose Q35, airpods pro - den kvaliten räcker lätt för mina öron
Mic - kör mest mic till teams och det låter ändå inte strålande oavsett så behöver ingen fancy
Lång räckvidd - nice att kunna gå ut i köket eller ut i vardagsrummet och ändå prata med andra i mötet.
Utbytbara batterier - trevligt om ett par år att kunna byta batteri för att förlänga livslängden.
Aktiv ljuddämpning - rätt skönt om man slipper ljud från omgivningen om man sitter och jobbar och har fönstret öppet mot gatan

Det är nog det jag skulle prioritera högst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft diverse trådlösa gamingheadset från Logitech, SteelSeries mfl för ibland tusentals kronor så är jag så glad att en vän introducerade mig till öppna kåpor med sladd samt DAC. Ljudkvaliteten är i en helt annan liga mot alla gamingheadset jag någonsin ägt, och till en lägre kostnad också.

Så antar för mig så är ljudkvaliteten viktigast. Kunna njuta fullt ut av resten av gamingsetupen samt de cinematiska spelen man spelar. Har fristående mic som också är väldigt bra och uppskattad av dem på discord och det känns ok för mig numera att säga brb istället för att kunna gå runt trådlöst med tanke på vad jag vunnit

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Efter att ha haft diverse trådlösa gamingheadset från Logitech, SteelSeries mfl för ibland tusentals kronor så är jag så glad att en vän introducerade mig till öppna kåpor med sladd samt DAC. Ljudkvaliteten är i en helt annan liga mot alla gamingheadset jag någonsin ägt, och till en lägre kostnad också.

Så antar för mig så är ljudkvaliteten viktigast. Kunna njuta fullt ut av resten av gamingsetupen samt de cinematiska spelen man spelar. Har fristående mic som också är väldigt bra och uppskattad av dem på discord och det känns ok för mig numera att säga brb istället för att kunna gå runt trådlöst med tanke på vad jag vunnit

Har tidigare haft headset som HD555 kopplat till DAC och förstärkare. Efter att jag köpte en Cloud II wireless har jag aldrig använt mitt trådade headset. Tycker ljudet i dessa är mycket "behagligare" och det är mer effekt i bastonerna i spel.

Sen att man kan gå runt och fortsätta prata över discord etc är rätt oslagbart

Permalänk

Vill inte sno tråden men vilket headset har bäst kvalitet kontra pris just nu? För max 2000 kr?

Permalänk

Når jeg spiller Horizon Forbidden West så skal det være veldig "The wide-open soundscape" ja 3d lyd og det er min Sennheiser HD 800S veldig bra på! Også det korrkete lydbilde må være i High Fidelity 1-klasse. Jeg har kobla den til Topping E30/L30 V-2 Dac for best lyd og nok 560 mW x2 å drive den i 300 ohm.Jeg hadde før en Beyerdynamic Amiron Home som ikke var såå åpent i lydbilde også en AKG 712 pro som igjen ikke så åpen med 3d lydbilde som Sennheiser HD 800S.

Permalänk
Medlem

Ljudbild!

Testade köpa ett par snordyra lurar med "rent" ljud. Jag tyckte bara det lätt platt och tråkigt.
Supernöjd med mina billig HyperX Cloud 2 dock.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett par Audio-Technica ATH-M50xSTS som kanske är så nära ett par ”studiolurar” men i headset-utförande man kan komma. Jag är mycket nöjd.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

1. Komfort
2. Komfort
3. Trådlöst
4. Utbytbart batteri
5. Ok mikrofon

Är helnöjd med mina urgamla SteelSeries Siberia 800. Sitter skönt och jag kan gå hyffsat långt från datorn utan att tappa kontakten. Fasar för den dag de går sönder och jag måste hitta något nytt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Hej Intressant tråd finns tyvärr inga kvalitiva headsets
Separat hörlur och mic framför allt.
Kör en sennheiser hd650 med dac/ amp samt en modmic
Viktigaste är comfort och ljudkvalitet letar eventuellt efter ett par 800 eller 800s om plånboken blir för tjock

Visa signatur

[Case: Fractal Design North] [CPU: Intel Core i7 13900k] [MB: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI] [RAM: 4x16GB DDR5 DDR5 7200MHz CL34 Vengeance ][PSU: Seasonic Vertex GX 1000W] [GPU: ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming] [SSD: 2x WD Black SN850X 2TB Gen 4][Monitor:AORUS FO48U, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G915][Mouse: Zowie EC2 Wireless, Logitech MX Master 3s][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Jag antar att det spelar in att jag inte är nån stor ljudnörd, så jag håller mig till ganska låg budget på mina headset/hörlurar. Tycker inte riktigt att det är värt att lägga flera tusen på ett headset. Spelar ju givetvis in också att man inte har obegränsad budget, så att man måste prioritera. Så jag försöker att få mest "bang for the buck" med den prisgräns som jag satt (typ max 1000kr). Använder i princip inte micken, så egentligen kanske man skulle satsa på vanliga lurar nästa gång. Men frågan är hur mycket bättre det blir med motsvarande budget? Har ett par HyperX Cloud II (trådade) i dagsläget. Dom duger, men är väl kanske lite svaga i basen om man ska klaga på nåt. Såg nån som tipsade om programvaran Equalizer APO, som skulle göra att man kunde få bättre balans, men det har inte blivit av att prova.

Så, med tanke på de här omständigheterna så spelar inte micken nån stor rolls alls. Ljudet räcker om det känns bra, kan inte räkna med fantastiskt ljud när man köper till lägre pris. Funktioner (som jag vill ha) är ganska viktiga.

Permalänk
Medlem

Bekväma och bra ljud
Kör med Philips Fidelio x2HR och mina nyköpta FIIO FT1(closed back), båda kopplade till en FIIO K11.
Grymt nöjd med båda. Sen med en separat mic till det så är jag nöjd

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

1. Komfort 2. Ljudkvalitete hörlurar 3. Ljudkvalitete mic

Permalänk
Medlem

1. Pris
2. Trådlöst, fungerar trådlöst med PC, Xbox, PS och mobil
3. Vettigt ljud
4. Inte släppa in för mycket ljud utifrån
5. Mic där det hörs vad jag säger utan att den fångar in ljud från hela rummet.

Landade i Arctis Nova 7x och tycker de är helt okej. Hade Razer BlackShark v2 pro med Xbox-stöd funnits när jag köpte headset.hade jag förmodligen köpt det istället. Hade ett BlackShark tidigare och det var grymt bekvämt.

Permalänk

Använder själv Logitech g pro wireless och är väldigt nöjd. Bra ljud, skön komfort, lång batteritid, bra mikrofon. Noll fördröjning trots trådlöst. Helt ok pris. Är snygga utan massa rbg/gaming-design. De är dessutom väldigt tåliga och går inte sönder i första taget.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Finns det några bra hörlurar där man kan köpa till en mikrofon att fästa som håller samma höga kvalitet som själva hörlurarna? Kör själv Yeti X och separata lurar. Saknar dock lite frihet.

Sen när det gäller hörlurar... Påverkar blåtand prestandan i det spelet man spelar? Vid något tillfälle så tyckte jag faktiskt att så skedde. Men sen hade jag fått för mig att jag inbillade mig.

Är det skillnad på olika blåtandsversioner hur de påverkar datorn och prestanda, samt Vad skiljer egentligen olika blåtandsversioner åt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Finns det några bra hörlurar där man kan köpa till en mikrofon att fästa som håller samma höga kvalitet som själva hörlurarna? Kör själv Yeti X och separata lurar. Saknar dock lite frihet.

Sen när det gäller hörlurar... Påverkar blåtand prestandan i det spelet man spelar? Vid något tillfälle så tyckte jag faktiskt att så skedde. Men sen hade jag fått för mig att jag inbillade mig.

Är det skillnad på olika blåtandsversioner hur de påverkar datorn och prestanda, samt Vad skiljer egentligen olika blåtandsversioner åt?

Inte testat men enligt recensioner så ska Razers senaste BlackShark ha ovanligt bra mic för att vara monterad på headsetet. Den kör ju 2,4ghz dongel så inte blåtand till datorn, däremot om du kopplar mot mobilen så finns ju möjlighet till blåtand. Har samtidigt inte upplevt eller läst att blåtand skulle påverka prestandan på en dator märkbart, enda är ju att blåtand har fördröjning och sämre ljud än exempelvis 2,4ghz eller trådat.

Permalänk

Slutna over ear med kabel. Sen spelar det inte så stor roll men dyrare är ofta bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog säga att de är bekväma och ljudkvaliteten är viktigast.

Permalänk
Medlem

Absolut viktigaste är
1. Sidetone, en BRA sidetone funktion (medhörning) och kvalité.
2. För mig en bra nivå på ljud kvalitén. (den är ganska låg jämfört med audiofiler)
3. Sitter bra och blir inte varma mot huden runt öronen.

Men är inte sidetone funktionen bra så är lurarna helt ointressanta.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

0. Trådlösa. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om de har kabel.
1. Komfort. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om man inte vill ha dem på sig.
2. Batteritid. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om jag måste ladda dem konstant.
3. Ljud. Ljudet spelar ändå roll
4. Mic. Använder i regel extern mic men det ska finnas en duglig mic.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

0. Trådlösa. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om de har kabel.
1. Komfort. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om man inte vill ha dem på sig.
2. Batteritid. Spelar ingen roll hur bra ljud de har om jag måste ladda dem konstant.
3. Ljud. Ljudet spelar ändå roll
4. Mic. Använder i regel extern mic men det ska finnas en duglig mic.

...och då har du landat i att bäst är.... (drumroll)....

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Wiczor:

Inte testat men enligt recensioner så ska Razers senaste BlackShark ha ovanligt bra mic för att vara monterad på headsetet. Den kör ju 2,4ghz dongel så inte blåtand till datorn, däremot om du kopplar mot mobilen så finns ju möjlighet till blåtand. Har samtidigt inte upplevt eller läst att blåtand skulle påverka prestandan på en dator märkbart, enda är ju att blåtand har fördröjning och sämre ljud än exempelvis 2,4ghz eller trådat.

Värt att kolla. Fanns lite olika modeller dock. Vilken tänker du på?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gaming-headset/razer-blackshark-v2-pro-2023-gamingheadset-vit/604035

Denna är ju sketadyr exempelvis. EDIT: Såg att den ligger lägre på andra ställen. Men verkar utgående.

Men undrar samma sak där, om radiokomm stör datorn på något sätt, eller påverkar prestandan?

kände för det
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

...och då har du landat i att bäst är.... (drumroll)....

Hyperx Cloud Alpha Wireless

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hyperx Cloud Alpha Wireless

Tack.

Visa signatur