Permalänk
Medlem

LG 77 CX6LA svårstartad

Hej,
Har stött på ett problem med en LG 77 CX. Har problem med att TV:n är svårstartad ibland. Ibland startar den, ibland inte. Ofta kan det hjälpa att dra ut strömkabeln. Det är ju svårt att felsöka TV:n när den fungerar. Har sökt lite och ett vanligt problem är PSU-kortet, men det verkar som att även moderkorten kan vara dåliga i vissa fall. Jag ringde till en servicekedja och dom var måttligt intresserade av att hjälpa via telefon. Dom ville bara att jag skulle komma in med den för felsökning.

Är detta något som ni stött på?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

För mig var det power board som strula

Permalänk
Medlem

Yes, tack för dina tidigare svar. Problemet är att jag inte kan framkalla det. Har tagit hem tv:n och hittar inga fel, den har startat felfritt under kvällen. Kan ju vara moderkortet som är trasigt också, men det är ju svårt att hitta det så länge TVn fungerar, eller kan man ”utmana” TVn för att hitta felet?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig var det väldigt sporadiskt i början för att sen ske oftare. TVn måste vara avstängd för att felet ska uppstå. Det är när den röda lysdioden slocknar som den först inte går att starta.
I slutet så kunde det bara ta minuter innan den slockna men även flera timmar innan det skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompa89:

För mig var det väldigt sporadiskt i början för att sen ske oftare. TVn måste vara avstängd för att felet ska uppstå. Det är när den röda lysdioden slocknar som den först inte går att starta.
I slutet så kunde det bara ta minuter innan den slockna men även flera timmar innan det skedde.

Ja, felet uppenbarade sig nu precis. Jag har låtit TV:ns nätsladd varit inkopplad ett par timmar och nu kunde jag inte starta den (lysdioden är släckt). Drar jag ut nätsladden och kopplar in den igen, så kan man starta den efter ett par försök. Har du koll på om det skulle kunna vara moderkortet eller lutar det mest mot PSU:n (kanske svårt att svara på)?.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkstaden bytte först "main board" enligt packsedeln men lysdioden slocknade innan jag hann packa ihop allt emballage..
Vid andra försöket bytte dom power board vilket verkar ha löst problemet då felet inte har uppstått på flera månader.

Så PSUn måste nog bytas och eventuellt moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompa89:

Verkstaden bytte först "main board" enligt packsedeln men lysdioden slocknade innan jag hann packa ihop allt emballage..
Vid andra försöket bytte dom power board vilket verkar ha löst problemet då felet inte har uppstått på flera månader.

Så PSUn måste nog bytas och eventuellt moderkortet.

Kan det vara så illa att båda behöver bytas ut? Låter dyrt i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det räcker med PSU men vet inte säkert då båda har blivit ersatta på min tv.
Hittade denna tråd med lite spekulationer när jag försökte lista ut vad felet var
https://www.avforums.com/threads/lg-cx-not-turning-on-from-st...

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med min Hitachi. Den är svårstartad och lever sitt egna liv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Käns lite också som samma som denna. Men det är en annan något äldre C7V LG oled modell.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719309-lg-oled65c7v-s...

Problemet löstes med att LG kom ut och bytte strömdelen som fortfarande var på garanti sedan de hade återkallat och bytt den tidigare på ett antal modeller. Om jag tolkar det sista inlägget rätt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej

Har en vän som jobbar på LG reservdelar som även han har en 77 CX och fick just detta problemet för ett halvår sedan. Felet ligger i nätdelen/power supply som måste bytas ut.

Artikelnumret är EAY65689425 och den sitter i modellerna LG CX/C1/B2/B3. Den finns att köpa ny hos lgdelar.se som är LG's officiella reservdelspartner, och kostar 2995 kr. Jobbet är busenkelt och man byter den själv på en kvart. Men det gäller bara att iaktta försiktighet då kortet har högspänningskondensatorer. Jag vill inte uppmana dig att göra det själv om du inte har någon som helst elkunskap, utan här kanske det vore lämpligare att ha med en vän eller någon annan som förstår vad det innebär.

Priset kan jag tycka är riktigt skamlöst för vad det är, men enligt honom så är LG väl medvetna om det här problemet som drabbar just denna nätdelen, och de säljer dem som reservdel på löpande band. Därför har de också valt att skruva upp priset för att göra större vinst. Utöver det, så har de valt att återanvända samma nätdel i flera generationer framåt, exempelvis i en LG B3 som är en tre år nyare modell. Än idag har de fortfarande inte gjort någon åtgärd, och för 3000 kr får du ett precis identiskt som även det om några år kommer att drabbas av samma bekymmer, men tyvärr finns det inga alternativ.

Hör av dig om du har fler frågor

Permalänk

Ring LG kundservice och påtala felet du har så kanske du får hjälp där...

Permalänk
Medlem

Hej!

Som väldigt många andra har jag också haft ungefär detta problem som är extremt utbrett på ialf CX och ev. C1.
LG ville inte hjälpa till utan ville att jag skulle skicka TV till deras servicecenter för mycket dyr reparation. Deras servicecenter har för övrigt katastrofala betyg.
De svarade t.o.m. med ett ganska märkligt mail efter telefonsamtal med dem:

"Som LG-kund är det nödvändigt att följa garantivillkoren...Tyvärr kan vi inte förlänga (garantin) under några omständigheter"

Rimligen är det LG och inte kunden som är skyldiga att följa garantivillkor. Inte imponerad av deras kundservice eller kvalitet och med tanke på att detta drabbar extremt många med relativt nya tv-apparater (6 mån-3 år) borde de hjälpa till. Tillverkningsfel brukar ofta företag ta på sin men för LG är det helt otänkbart. En enkel sökning på "LG CX power board issue" ger en ganska bra bild om precis hur utbrett detta är.

Som flera andra nämnt är det sannolikt nätdelen, jag köpte denna (kanske inte samma som du behöver):

https://fixpart.se/produkt/lg-eay65689423-stromforsorjningsmo...

Kan vara värt att spana lite på pris, går upp och ner och jag fick min för ca 2000 kr. Tog bara ca 30 min att byta och var mycket enkelt och då har jag aldrig skruvat en TV innan. Finns bra instruktioner på YouTube Länk. Vill inte LG hjälpa är det lättlöst själv och du bör undvika deras föreslagna betalda service då det sannolikt blir nära lika dyrt som en ny tv.

Permalänk
Medlem

Grymt, tack alla för bra svar.
Ska montera ner "bakdelen" idag och kolla på kortet. Hittade en youtube-video som visar vart man kan mäta spänningarna i kortet, då bör man kunna med ännu större säkerhet verifiera att det är just nätdelen/power supply som är problemet. Jag känner mig bekvämt med att byta, jobbar själv inom elområdet, så inga problem att mäta och eventuellt byta kortet.

Jag återkommer med hur det går, kan vara intressant för alla andra som får problem i framtiden.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Har precis felsökt lite och det verkar som (precis som ni skriver) att det är PSU-kortet som är kass. Plockade av baksidan och mätte säkringarna. Fortsatte sedan till till kontakten som matar moderkortet, där finns en förklaring på vilka spänningar som ska finnas på respektive kontakt-pin. Vissa ska ha 20 volt och andra 12 volt. Vid första test hade jag full spänning, men sen hörde jag ett lågt "knorrande" ljud från TV:n och såg att den röda dioden hade släckts. Mätte igen och kunde konstatera att spänningen sjönk från 20 till 15,3 volt och från 12 till 7,5 volt. Kopplade bort kontakten och utan moderkortet inkopplat. I början är spänningen bra, sen sjunker den. Ju fler tester man gör (tillkopplar/frånkopplar nätsladden) så kommer aldrig spänningen upp. Dom sista försöken är spänningen 15,3 och 7,5 volt direkt när man kopplar in nätsladden. I och med att jag frånkopplat moderkortet och PSU-kortet inte orkar hålla upp spänningen, så kan jag inte se annat än att det är PSU-kortet som behöver bytas ut. Ni får gärna komma med input.

Mvh

Visa signatur

Permalänk

ja min LG OLED65CX dog igår leden blinka vid uppstart sen slockna å lyser inge mer och inget händer

inköpt 2020-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

ja min LG OLED65CX dog igår leden blinka vid uppstart sen slockna å lyser inge mer och inget händer

inköpt 2020-12

Inköpt precis samma tid som den jag har. Testa att dra ut kontakten ett par timmar. Då kan det hända att den startar om du är lite snabb med fjärrkontrollen.
Mvh

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ankan_84:

Inköpt precis samma tid som den jag har. Testa att dra ut kontakten ett par timmar. Då kan det hända att den startar om du är lite snabb med fjärrkontrollen.
Mvh

testat de å de mesta men inget händer får väl byta nätdel och se om de hjälper

Permalänk
Medlem

Så,
Har nu bytt PSU-kortet och testat TV:n i två dagar. TV:n fungerar perfekt och har inte stött på några problem med att starta den. Jag hoppas och tror att TV:n nu är återställd.

En anna fråga, ska det sitta ett täcklock här, eller passar det bara om man har "tv-foten" monterad? Min hänger på vägen, spelar ingen stor roll, men det känns som att locket borde sitta på oavsett om den är väggmonterad eller står på bänk?

(Bilden nedan är inte min tv, klippte bara in en bild från Youtube).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en CX77 som fungerar bra hittills, men tacksam för all info i tråden. Då vet jag vart jag ska leta och göra om felet uppstår även för mig!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

testat de å de mesta men inget händer får väl byta nätdel och se om de hjälper

Har du bytt nätdel och hur gick det isåfall?
Är det eay65689423 man ska köpa till en 65CX?

Permalänk
Medlem

Aliexpress https://www.aliexpress.com/item/1005007642884971.html
På en gammal samsungmonitor där invertern dött så beställde jag delen för ca 60kr. Kan du lokalisera vad som krånglar mer exakt så kan du komma billigare undan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Tyvärr har min PSU på min 65:a också börjat krångla/dö nu strax innan fyra år (inköpt BF 2020). LG ville inte göra något, erbjöd bara rabattkod. Enda smidiga proceduren jag kommit på är att alltid dra ut strömsladden efter jag använt den sen kopplar in igen när man ska kolla igen (för att slippa vänta flera minuter på dioden). ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofmando:

Tyvärr har min PSU på min 65:a också börjat krångla/dö nu strax innan fyra år (inköpt BF 2020). LG ville inte göra något, erbjöd bara rabattkod. Enda smidiga proceduren jag kommit på är att alltid dra ut strömsladden efter jag använt den sen kopplar in igen när man ska kolla igen (för att slippa vänta flera minuter på dioden). ¯\_(ツ)_/¯

Det kommer nog fungera ett tag. Allt eftersom tiden går kommer den troligen bli mer svårstartad. Men bytet av PSU-kort du göra själv, om du känner dig någorlunda bekväm med verktyg.

Visa signatur