AMD-chef: Därför satsar vi inte på grafikkort i absoluta toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du frågar alltså om jag jobbar för Nvidia när jag endast skrev om kort som redan släppts och sen fortsätter du med att berätta om framtiden?

2000 serien var en flopp om du inte jobbar för Toms hardware och 3090 var ett gimmick kort. Visst det kan hända igen men det hör knappast till det normala mönstret.

Du kunde ju förutspå att RTX 4090 kommer fortsätta vara ett mäktigt kort i #framtiden när nästa generation har kommit även om historien motbevisar det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du kunde ju förutspå att RTX 4090 kommer fortsätta vara ett mäktigt kort i #framtiden när nästa generation har kommit även om historien motbevisar det.

Historien motbevisar inte det är vad jag säger, ganska enkelt. Vill du dra upp misslyckade 2000 serien och gimmick 3090 för att "bevisa" att 5070 super kommer prestera bättre än 4090 så gör det men det är en knasig slutsats. Du pratar liksom om att ett 70% prestandalyft är vettigt eftersom vi fick ett 40% prestandalyft förra generationsskiftet...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur vet du att 3090 var ett gimmick kort? Jag köpte mig ett 3080 och ingen sa någonsin att 3090 skulle vara ett gimmick kort?
3090 var ett klassiskt flaggskepps kort.
Utöver det kan man klassa de flesta flaggskeppsprudukter som gimmick då de enbart är till för att visa hur bra ett företags produkter är. Väldigt få som faktiskt köper dom.

Jag skrev varför det var ett gimmick kort i samma mening som jag skrev att det var ett gimmick kort så jag vet inte vad jag ska svara dig...

De flesta recensioner konstaterade dessutom att det var ett dyrt gimmick kort med minimal prestandaboost som inte var värt att köpa, du kanske levde under en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Historien motbevisar inte det är vad jag säger, ganska enkelt. Vill du dra upp misslyckade 2000 serien och gimmick 3090 för att "bevisa" att 5070 super kommer prestera bättre än 4090 så gör det men det är en knasig slutsats. Du pratar liksom om att ett 70% prestandalyft är vettigt eftersom vi fick ett 40% prestandalyft förra generationsskiftet...

Jag skrev varför det var ett gimmick kort i samma mening som jag skrev att det var ett gimmick kort så jag vet inte vad jag ska svara dig...

De flesta recensioner konstaterade dessutom att det var ett dyrt gimmick kort med minimal prestandaboost som inte var värt att köpa, du kanske levde under en sten.

Inga flaggskeppsprodukter är värda att köpa och bjuder sällan på extrema förbättringar mot ett till två steg under. Det är ofta handplockade kärnor som pressas till max.
Inte gimmick utan flaggskepp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga flaggskeppsprodukter är värda att köpa och bjuder sällan på extrema förbättringar mot ett till två steg under. Det är ofta handplockade kärnor som pressas till max.
Inte gimmick utan flaggskepp.

Säger du det så.. det är fortfarande en stor skillnad mellan "flaggskepp" som 2080ti/3090 och 1080ti/4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Jag är en 80-procenttyp eftersom jag inte vill att AMD ska vara ett företag som bara folk som har råd med Porsche och Ferrari kan köpa. Vi vill bygga speldatorer för miljontals användare.”

❤️

Det är väl bara för dom att sänka priserna på sina nuvarande grafikkort då. Istället lanserar man till överpriser och sänker en femtilapp i veckan tills det går att sälja, och det knappt. Har snubben missat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Säger du det så.. det är fortfarande en stor skillnad mellan "flaggskepp" som 2080ti/3090 och 1080ti/4090.

Jo det brukar det vara. 3090 vsr speciellt för att minnesbredden var imponerande och är det än idag. Fördelen var att man kunde göra proffsigt arbete med den också utöver att bara spela.
Vissa spel kunde även tjäna på bandbredden och vara 20% snabbare eller mer. 3090 sken vid extrema minnes laster och lämnade många långt bakom sig.
Det fick mig stt tänka på titan korten med liknade styrkor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det brukar det vara. 3090 vsr speciellt för att minnesbredden var imponerande och är det än idag. Fördelen var att man kunde göra proffsigt arbete med den också utöver att bara spela.
Vissa spel kunde även tjäna på bandbredden och vara 20% snabbare eller mer. 3090 sken vid extrema minnes laster och lämnade många långt bakom sig.
Det fick mig stt tänka på titan korten med liknade styrkor.

Roligt i sig men det har inget att göra med jämförelsen vi gör här. Minnesbandbredden hjälpte inte 3090 speciellt mycket när 4070super kom ikapp i spelprestanda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag känner mig säker på att han har rätt. Utan en betydande marknadsandel så kommer ju inte utvecklarna bry sig.

Skrivet av filbunke:

Ville du ha ner priset på nästa grafikkort så hade de hjälpt att inte bara hoppas att det andra företaget, som man aldrig skulle köpt något grafikkort av, hade släppt konkurrerande modeller som då någon annan skulle köpa. AMD kommer ändra inriktning om deras toppkort inte säljer tillräckligt jämfört med liknande konkurrenter, vilket nu har skett.

Men även att köpa annat är som sagt för sent, såvida då inte ai kollapsar ordentligt. För nu drar nivida in de stora pengarna på ai och därmed så finns det inte längre skäl att sänka priset eftersom de också kommer säljas mot de som sysslar med ai oberoende hur mycket än nvidiaälskarna gråter över priset och inte fattar att deras kärlek till företaget är obsvarad.

Och har man inte råd så finns ju alltid avbetalning.

Hoppet för AMD här är ju att om Nvidia höjer priset till skyarna så MÅSTE ju folk köpa AMD eller vara utan 🙂

Avbetalning 😄
Lyxfällan för att man ville ha ett RTX 5090 😆

Skrivet av filbunke:

Och för ett xx90-kort så fungerar det rätt så bra med bara en njure.

Man överlever ju med en 😁
Undrar om det finns folk som seriöst överväger det.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är väl bara för dom att sänka priserna på sina nuvarande grafikkort då. Istället lanserar man till överpriser och sänker en femtilapp i veckan tills det går att sälja, och det knappt. Har snubben missat detta?

Precis! AMD tillverkar ju redan mellanklasskort och de kommer ju inte sälja bättre bara för att de tar bort toppkorten. Mycket märkligt resonemang om man funderar på det.

De måste bli prisvärda helt enkelt, på varje prestandanivå oavsett vilka de tänker tävla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Roligt i sig men det har inget att göra med jämförelsen vi gör här. Minnesbandbredden hjälpte inte 3090 speciellt mycket när 4070super kom ikapp i spelprestanda.

4070super fanns inte när 3090 lanserades.
Normalt sett har flaggskeppen oftas blivit omsprugna av nästkommandes high end gpuer, i annat fall skulle det vara väldigt konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Ja men nu är det ju så dom har testat detta länge länge.Hur har det gått? Inte så bra. Jag minns när dom hade bästa
och gick från en gen 800 till nästa gen 1600 stremproccesorer eller vad nu heter. Då var man bäst och sålde som smör. Att ha
bästa kortet eller nära på bästa och till lägre pris ger ökade marknadsandelar. Eller tycker du AMD ska börja sattsa på
mellan klass med cpu också? Att ge upp verkar vara det du tycker man ska göra och vara mellanklass bara. Helt fel sätt att
se på saken enligt mig och säkert många andra också. Man ska aldrig ge sig och det är ger en fördel för oss alla.

När det gäller CPU hade AMD en ofantlig tur. Intel hade problem med att få till tillverkningen precis när AMD lanserade Ryzen och ett tag framåt, samtidigt som Intel hade blivit bekväma och medvetet bromsade utvecklingen. Det ska till något liknande på GPU- sidan för att AMD ska ha en rimlig chans. Nvidia har inte blivit bekväma trots att de haft ledningen länge utan kör på med hög utvecklingstakt och höjer istället priserna groteskt mycket. Detta fungerar eftersom GPU-köparna betalar i princip vad som helst för att få bästa prestandan. Nackdelen är att branchen förlorar tillväxt när det gäller nya spelare och förlorar mängder med casual gamers (som mig) eftersom det blir en för dyr inträdesbiljett för de flesta. Ett annat problem är att alla Youtube-nissar pushar för Nvidia på grund av att deras DLSS är något bättre och är bättre på Ray Tracing (vilket Nvidia hittat på för att ytterligare distansera sig från AMD). AMD har en tuff resa när det gäller grafikkort och jag hoppas de lyckas men jag tror ärligt inte de gör det om det inte händer något oväntat. Det som är positivt för dem är att de i alla fall äger konsollmarknaden eftersom Nvidia inte längre accepterar de låga marginaler konsollerna ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

När det gäller CPU hade AMD en ofantlig tur. Intel hade problem med att få till tillverkningen precis när AMD lanserade Ryzen och ett tag framåt, samtidigt som Intel hade blivit bekväma och medvetet bromsade utvecklingen. Det ska till något liknande på GPU- sidan för att AMD ska ha en rimlig chans. Nvidia har inte blivit bekväma trots att de haft ledningen länge utan kör på med hög utvecklingstakt och höjer istället priserna groteskt mycket. Detta fungerar eftersom GPU-köparna betalar i princip vad som helst för att få bästa prestandan. Nackdelen är att branchen förlorar tillväxt när det gäller nya spelare och förlorar mängder med casual gamers (som mig) eftersom det blir en för dyr inträdesbiljett för de flesta. Ett annat problem är att alla Youtube-nissar pushar för Nvidia på grund av att deras DLSS är något bättre och är bättre på Ray Tracing (vilket Nvidia hittat på för att ytterligare distansera sig från AMD). AMD har en tuff resa när det gäller grafikkort och jag hoppas de lyckas men jag tror ärligt inte de gör det om det inte händer något oväntat. Det som är positivt för dem är att de i alla fall äger konsollmarknaden eftersom Nvidia inte längre accepterar de låga marginaler konsollerna ger.

Den bästa marketing strat Nvidia lyckats med är att övertyga alla att de måste ha RT innan tekniken är mogen i 3 generationer nu. Speciellt i rtx 2k och 3k. Nu funkar ju 4070+ hyffsat med RT men är rätt mkt kompromisser en får göra för att det ska rulla på. Jag ser fram emot när RT blir standard inom spel på riktigt och inte tankar fps men vi är inte där än oavsett vad Nvidia säger.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.