Ownit nätverk går delvis ner någon minut

Permalänk
Medlem

Ownit nätverk går delvis ner någon minut

Hej det är så att jag har haft problem med mitt nätverk sedan den 18/4. Det råkar även vara den dagen Ownit gjorde ett planerat avbrott på nätet i malmö. Det som händer är att internet försvinner delvis spelar man eller är i ett facetime samtal så fungerar det men man kan inte komma in på någon hemsida. Det är så här i cirka 5-10 minuter ungefär var 3-4 timme. Det intressanta är att jag har 2 ip addreser tilldelade av ownit på 2 olika portar på mediakonverteren en som går direkt till min dator sen en annan som går till en router. Det sker exat samma sak på båda ip addreserna så samma fenomen på allt som är kopplat till min router som på min dator som är kopplad direkt till mediakonverteraren. Har pratar med ownit support och har förklarat hur det ligger till men fick bara som svar att jag skulle försöka fabriksåterställa min mediakonverterare vilket jag gjort och testat men det gjorde ingen skillnad. Kan även skriva att när detta fenomenet sker under dom minuterna så blir nätverkssymbolen röd på mediakonvertern. Så det verkar som den tappar internet delvis eftersom man inte kan komma in på någon hemsida men jag tappar inte internet anslutningen i spel eller facetime te.x. Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
  1. Kör t.ex. pingplotter tills det här inträffar och se om du får packet loss när det sker. Om du får packet loss känns det sannolikt att mediakonverteraren tappar uppkopplingen. Får du inte det så är det kanske problem med DNS.

2. Är det senare prova att göra DNS-uppslag när detta sker.

3. Ta kontakt med Ownit igen och förklara allting. Hur ofta det sker, symptomen med mediakonverteraren o.s.v. Och beroende på vad du kom fram till i föregående steg, påpeka detta!

Kontakta dem gärna skriftligt om du har möjlighet, det är bra att ha det dokumenterat. Och var saklig och så detaljerad som möjligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det luktar CG-NAT-burk som får slut på portar. Typiskt fel när gamla uppkopplingar fortsätter att fungera men det inte går att etablera nya uppkopplingar.

Kolla om du har CG-NAT-adresser på WAN-sidan av din router och/eller på din dator. Nej, "what is my IP" eller liknande fungerar inte, du behöver kolla faktiskt tilldelad IP-adress.

Om det är ett problem med NAT så kan du säkerligen provocera fram problemet genom att på ett eller annat sätt starta många uppkopplingar utåt. Normalt ska man kunna närma sig 65535-1024 uppkopplingar innan det tar stopp, ifall man har ett helt IP själv. Många routrar begränsar mer än så eftersom de har begränsat med minne och processorkapacitet för att hålla igång NAT:ade uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Ownit kör inte med CG-NAT, enligt dem själva. Men de kanske har börjat smyga in det, de också...

https://www.ownit.se/en/kundservice/guider/abonnemang/informa...

Skrivet av KAD:

Det luktar CG-NAT-burk som får slut på portar. Typiskt fel när gamla uppkopplingar fortsätter att fungera men det inte går att etablera nya uppkopplingar.

Kolla om du har CG-NAT-adresser på WAN-sidan av din router och/eller på din dator. Nej, "what is my IP" eller liknande fungerar inte, du behöver kolla faktiskt tilldelad IP-adress.

Om det är ett problem med NAT så kan du säkerligen provocera fram problemet genom att på ett eller annat sätt starta många uppkopplingar utåt. Normalt ska man kunna närma sig 65535-1024 uppkopplingar innan det tar stopp, ifall man har ett helt IP själv. Många routrar begränsar mer än så eftersom de har begränsat med minne och processorkapacitet för att hålla igång NAT:ade uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Pratade med ownit idag igen blev inte helt klok på vad dom menar. Men dom sa att dom var medvetna om problemet och arbetade på en lösning och att dom hade ändrat något nu på morgonen för att försöka fixa det men visste inte om det skulle lösa det. Dom snakade något om att dom hade gjort något jobb i vår fiberförning den 18/4 tydligen och att portarna inte räckte till men att om det dom gjort inte hjälpt så ska dom åtgärda det till imorgon eller övermorgon. Har blivit lite bättre nu för nu går det inte ner men blir bara jätte långsamt under dom 5-10 minuterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevy:

Pratade med ownit idag igen blev inte helt klok på vad dom menar. Men dom sa att dom var medvetna om problemet och arbetade på en lösning och att dom hade ändrat något nu på morgonen för att försöka fixa det men visste inte om det skulle lösa det. Dom snakade något om att dom hade gjort något jobb i vår fiberförning den 18/4 tydligen och att portarna inte räckte till men att om det dom gjort inte hjälpt så ska dom åtgärda det till imorgon eller övermorgon. Har blivit lite bättre nu för nu går det inte ner men blir bara jätte långsamt under dom 5-10 minuterna.

Tja! Har du fått ordning på problemet?

Jag har Ownit och någon gång var 45-90e minut så går nätet ner i någon minut och jag får upp "dns_probe_possible" eller liknande dns-fel när jag försöker ladda en hemsida. Någon minut senare funkar allt som vanligt igen. Var i kontakt med Ownit om det här i mitten på juli och det blev bättre en period tyckte jag, men nu är det sämre igen. Har testat det mesta och tror att felet ligger hos Ownit, men dom säger att inget är fel. Tänkte höra om du fått höra något mer och fått någon lösning på det!

Tack på förhand

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SYRE:

Tja! Har du fått ordning på problemet?

Jag har Ownit och någon gång var 45-90e minut så går nätet ner i någon minut och jag får upp "dns_probe_possible" eller liknande dns-fel när jag försöker ladda en hemsida. Någon minut senare funkar allt som vanligt igen. Var i kontakt med Ownit om det här i mitten på juli och det blev bättre en period tyckte jag, men nu är det sämre igen. Har testat det mesta och tror att felet ligger hos Ownit, men dom säger att inget är fel. Tänkte höra om du fått höra något mer och fått någon lösning på det!

Tack på förhand

Bytt DNS i routern?
Rensa cache i webbläsare,kör flushdns också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bytt DNS i routern?
Rensa cache i webbläsare,kör flushdns också

Yes, har gjort allt det och problemet fortsätter. Helt ny burk också och har samma problem här. Har beställt en ny router som landar här ikväll, så ska testa den och se om det kan vara något strul med routern. Främst för att utesluta routern ur ekvationen, förhoppningsvis. Körde Merlin tidigare på den men har gått tillbaka till stock på den utan någon skillnad också.

Tack för tipsen, tar tacksamt emot flera!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Yes, har gjort allt det och problemet fortsätter. Helt ny burk också och har samma problem här. Har beställt en ny router som landar här ikväll, så ska testa den och se om det kan vara något strul med routern. Främst för att utesluta routern ur ekvationen, förhoppningsvis. Körde Merlin tidigare på den men har gått tillbaka till stock på den utan någon skillnad också.

Tack för tipsen, tar tacksamt emot flera!

Gå in i routern och kolla vilken dhcplånetid du har och om den är lika lång eller dubbelt så lång som tiden mellan problemen.
(Vore bra att veta om lånet upphör vid den tid du får problem.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gå in i routern och kolla vilken dhcplånetid du har och om den är lika lång eller dubbelt så lång som tiden mellan problemen.

Vet inte exakt vad du menar, men jag gissar på att det är något här som jag ska kolla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Vet inte exakt vad du menar, men jag gissar på att det är något här som jag ska kolla?

<Uppladdad bildlänk>

Det där ser ut att handla om lanet men går det att se info om din operatör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där ser ut att handla om lanet men går det att se info om din operatör ?

Kan inte hitta något om min operatör någonstans bland de systemloggar som finns. Generellt sett verkar loggarna vara ganska innehållsfattiga. Det som ger mest info är den trådlösa och eftersom jag kör via sladd så borde inte problemet ligga där tänker jag.

Såhär ser det ut under mina inställningar iaf, om det kan ge någon indikation. Har testat alla möjliga olika DNS-servrar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Kan inte hitta något om min operatör någonstans bland de systemloggar som finns. Generellt sett verkar loggarna vara ganska innehållsfattiga. Det som ger mest info är den trådlösa och eftersom jag kör via sladd så borde inte problemet ligga där tänker jag.

Såhär ser det ut under mina inställningar iaf, om det kan ge någon indikation. Har testat alla möjliga olika DNS-servrar.
<Uppladdad bildlänk>

Det sa inte nått nyttigt, möjligen skulle du koppla bort routern och ansluta datorn direkt för att kunna utesluta routern och även få fram uppgifter genom att köra "ipconfig /all" i en kommandotolk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sa inte nått nyttigt, möjligen skulle du koppla bort routern och ansluta datorn direkt för att kunna utesluta routern och även få fram uppgifter genom att köra "ipconfig /all" i en kommandotolk.

Jag körde sladd direkt under en period och tyckte att problemen försvann då, sen efter det fabriksåterställde jag routern och efter det så verkade det rulla på bra ett tag, men nu är problemen fler och oftare än förut. Så jag vet inte om routern på något sätt blir "full" på något sätt och stoppar upp sig själv av någon anledning efter lite mer tid. Det verkar också, konstigt nog, som att problemen tilltar på nätterna.

Hämtar upp en ny router här om ett par timmar, så får testköra den i natt, så får jag återkomma sen. Sen kanske man kan ta lite guidning i dm/discord av någon kunnig och betala en öl eller två för besväret om man vill testa sig fram. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Två dagar in med nya routern, en TP-Link Archer AX55 som byttes från en Asus TUF Gaming AX5400. Inga "Dns_Probe_Possible"-fel hittills och allt verkar rulla på. Några mindre hickups när det tar lite tid att ladda en sida, men inget märkvärdigt. Får se hur det fortsätter, men det verkar som att det kan ha varit routern!

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare några dagar med ny router så är problemen tillbaka. "Dns_Probe_Possible"-fel som ploppar upp titt som tätt. Jag har ingen aning om det här är ett problem via Ownit eller om det kan vara något lokalt problem?

Tänker att jag har en del grejer uppkopplade, Philips Hue-hubb, Robotdammsugare, ett par Google nests, ett par Meross smartpluggar och säkert något mer. Kan det vara något sånt som stör?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Efter ytterligare några dagar med ny router så är problemen tillbaka. "Dns_Probe_Possible"-fel som ploppar upp titt som tätt. Jag har ingen aning om det här är ett problem via Ownit eller om det kan vara något lokalt problem?

Tänker att jag har en del grejer uppkopplade, Philips Hue-hubb, Robotdammsugare, ett par Google nests, ett par Meross smartpluggar och säkert något mer. Kan det vara något sånt som stör?

Har du kollat om dns fungerar eller inte när felet uppträder ? Du kan prova att nå nått både via url och ip så märks det.
Du skulle även kunna prova att temporärt ange en annan dnsserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om dns fungerar eller inte när felet uppträder ? Du kan prova att nå nått både via url och ip så märks det.
Du skulle även kunna prova att temporärt ange en annan dnsserver.

Hur når jag något via ip?

Jag har testat lite olika dns:er, men aldrig testat att byta just när det "hänger" sig. Problemet med det är att det sällan tar mer än max 30 sekunder innan det är tillbaka igen. Så det är ju ingen superstor grej, men väldigt irriterande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Hur når jag något via ip?

Kolla upp IP-adressen till någon lämplig webbsida, exempelvis https://158.174.189.103 (sweclockers.com). Du kan även testa att pinga något, exempelvis 1.1.1.1.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kolla upp IP-adressen till någon lämplig webbsida, exempelvis https://158.174.189.103 (sweclockers.com). Du kan även testa att pinga något, exempelvis 1.1.1.1.

Tack! Exakt samtidigt som jag läste det där så försökte jag gå in på https://158.174.189.103 och det stod bara och tuggade, samtidigt försökte jag gå in på en annan hemsida och på hemsidan fick jag upp detta:

När jag sen öppnade tabben till https://158.174.189.103 så stod det såhär:

Ska testa att pinga samtidigt som det stökar nästa gång, nu ser det ut såhär, när allt funkar:

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut när jag försöker pinga samtidigt som jag får dns-felen:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Såhär ser det ut när jag försöker pinga samtidigt som jag får dns-felen:

<Uppladdad bildlänk>

Hur har du gjort där, ett ping som funkar och ett som får svar från en annan adress än den du pingar ?
Om du inte redigerat pingandet ser det rätt underligt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du gjort där, ett ping som funkar och ett som får svar från en annan adress än den du pingar ?
Om du inte redigerat pingandet ser det rätt underligt ut.

Jag gör samma sak varje gång, skriver bara "ping 1.1.1.1". Har dolt adressen i paint, och det verkar vara min lokala ip adress. Har ingen aning om hur det går till eller varför. Men varje gång det "hänger" sig och jag skriver "ping 1.1.1.1" så får jag samma resultat. Har ingen aning om jag måste dölja min ip adress, men tog det säkra före det osäkra. Det är samma adress som jag får på whatismyip.org

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SYRE:

Jag gör samma sak varje gång, skriver bara "ping 1.1.1.1". Har dolt adressen i paint, och det verkar vara min lokala ip adress. Har ingen aning om hur det går till eller varför. Men varje gång det "hänger" sig och jag skriver "ping 1.1.1.1" så får jag samma resultat. Har ingen aning om jag måste dölja min ip adress, men tog det säkra före det osäkra. Det är samma adress som jag får på whatismyip.org

<Uppladdad bildlänk>

Bilden går inte att läsa på men om din publika ip svarar i stället för det du pingar är det nog problem hos operatören så du borde nog felanmäla det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilden går inte att läsa på men om din publika ip svarar i stället för det du pingar är det nog problem hos operatören så du borde nog felanmäla det.

Ja, jag ska ringa upp Ownit senare idag och få be om att prata med någon som faktiskt är kunnig. Senast verkade dom ha noll koll och anmälde det som ett hastighetsproblem i efterhand vilket är helt fel. Stort tack för hjälpen, återkopplar om jag får några vettiga svar!