Köpråd för ny dator - budget 30 000 kr utan grafikkort (grafikkort senare)

Permalänk
Medlem

Köpråd för ny dator - budget 30 000 kr utan grafikkort (grafikkort senare)

Hej allihopa!

Jag använder för närvarande en dator som fortfarande fungerar, men funderar på att uppgradera till något nytt. Min budget är upp till 30 000 kr utan grafikkort, och jag planerar att köpa ett grafikkort för 10-15 000 kr om några månader.

Jag använder två AOC-skärmar med upplösningen 1440p och 160Hz. Datorn kommer främst att användas för spel, men också för arbete i Photoshop och Illustrator. Vad tycker ni att jag ska byta ut och vad bör jag satsa på? Alla rekommendationer är välkomna!

Mitt nuvarande förslag ser ut så här:

ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
AMD Ryzen 9 7950X3D (16 kärnor / 32 trådar / 4.2 GHz / 128 MB cache)
Corsair Dominator Titanium 64GB (2x32GB) (kanske dubbla uppsättningar?)
ASUS ROG Loki SFX-L 1000W Platinum
Corsair MP700 Pro Heatsink - 1TB
Lian Li O11D EVO XL Black

Vad tycker ni om detta? Några ändringar eller förbättringar som ni skulle rekommendera? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, Alastor Moody,
men jag frågade om en dator för upp till 30 000, inte 12 000.
Kan du också titta på de komponenter jag funderade på att sätta in och kanske förklara varför man ska välja vissa delar och varför inte?
Vilken är "bestbuy" för framtida uppgraderingar?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaso:

Kan du också titta på de komponenter jag funderade på att sätta in och kanske förklara varför man ska välja vissa delar och varför inte?

Tack!

Mitt bygge för 12 000 kr är i princip lika snabbt som ett för 30 000 kr så känns onödigt att lägga ut mer pengar bara för att man kan. Valde delar som jag tycker känns prisvärda. Kollar en del recensioner och kollar även på garantitider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaso:

Tack!

Sluta lås in dig på summan och titta på prestandan han föreslår.

Du behöver inte mer för det du efterfrågar. Varför du lås in dig på specifikt 30000kr förstår jag ej. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaso:

Hej allihopa!

Jag använder för närvarande en dator som fortfarande fungerar, men funderar på att uppgradera till något nytt. Min budget är upp till 30 000 kr utan grafikkort, och jag planerar att köpa ett grafikkort för 10-15 000 kr om några månader.

Jag använder två AOC-skärmar med upplösningen 1440p och 160Hz. Datorn kommer främst att användas för spel, men också för arbete i Photoshop och Illustrator. Vad tycker ni att jag ska byta ut och vad bör jag satsa på? Alla rekommendationer är välkomna!

Mitt nuvarande förslag ser ut så här:

ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
AMD Ryzen 9 7950X3D (16 kärnor / 32 trådar / 4.2 GHz / 128 MB cache)
Corsair Dominator Titanium 64GB (2x32GB) (kanske dubbla uppsättningar?)
ASUS ROG Loki SFX-L 1000W Platinum
Corsair MP700 Pro Heatsink - 1TB
Lian Li O11D EVO XL Black

Vad tycker ni om detta? Några ändringar eller förbättringar som ni skulle rekommendera? Tack på förhand!

Det ser generellt bra ut, däremot så är B650E en fullgod krets med PCI-E 5.0 stöd med ett lägre pris än X670 (överlag).

Gällande PSU så hade jag valt ett fullstort ATX nätagg med en stor fläkt, det finns ingen anledning att köra SFX-L i ett EVO XL.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

För gaming är 7800x3d överlägsen båda de föreslagna.
Att lägga ut 5k på det moderkortet känns ju bara som att kasta pengar i sjön.
2800kr för 1tb SSD är ju helt vansinnigt med, speciellt som fläkten på den verkar låta en hel del.

Utan att försöka vara otrevlig så skulle jag säga att ingen av de föreslagna produkterna i första posten faller inom "best buy". Som tidigare föreslagits, lås dej inte på summan. Dyrast betyder inte automatiskt bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaso:

Tack!

En AM5 plattform för 10.000kr eller 30.000 är lika ”framtidssäker”. Det är samma plattform? Antingen köper du det värsta där är för 30 pix för att INtE uppgradera… eller så köper du en AM5 plattform just i ”rätt pris/prestanda” för ATT uppgradera delar om 2 år…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/PVPFw

Visa signatur

PC Gaming: 24c-32t | Z690 EXTREME | 64GB | 4090 | Optane P5800X .5TB | Optane 905P 1TB | M.2 4TB | HDD 18 TB | AX1600i | Custom Water CPU+GPU - TimeSpy Extreme 17900
PC Workstation: 24c-48t | TRX50 | 128GB | 4090 | Optane 905P 4.5TB | P4510 3.0TB | DCS 3500S 1.5TB | M.2 4TB | HDD 20TB | AX1600i - R23 22000

Permalänk
Medlem

6771kr för ett moderkort. Bättre o kasta pengarna i en önskefontän...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaso:

Tack!

Varför 30k utan grafikkort? Du får en riktigt fet dator för 30k INKLUSIVE grafikkort.
Ska vi rekommendera komponenter efter pris eller prestanda?
Mycket märkligt inlägg..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

6771kr för ett moderkort. Bättre o kasta pengarna i en önskefontän...

Haha, ja. Men TS var ju inte nöjd med mitt bygge för 12 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Haha, ja. Men TS var ju inte nöjd med mitt bygge för 12 000 kr.

Idioti, skit bra bygge du hade förslagit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Noctua NH-D12L chromax.black - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Moderkort tänker jag man får välja lite efter vilka funktioner man kräver,

4 m.2 diskar?
2x8 pin ström till processorn (vet inte om detta är ett krav på dom biffigaste numera om man ska hålla på att överklocka?)
3 USB-C?
Optiskt ljud ut?
10 USB-A?

Då kan ju 4-5 tusen bli billigaste moderkortet. Det är ju mer sånt man betalar för, inte att moderkortet kommer ge en bättre prestanda i spel eller Photoshop.

En m.2 disk med fläkt... ja då får man ju se till så att det ens passar på moderkortet där den ska sitta. Just lite dyrare moderkort brukar ju ha med egna heatsinks för diskarna som man då inte kan använda t.ex.

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Optisk ut är knappast något att hänga i granen endå. Det är totalt obsolet i dagens USB samhälle.
Klocka kan du göra på betydligt billigare moderkort.
4x m.2 platser ger inget ändå, du kan inte använda det.

GIGABYTE X670 GAMING X AX V2 - 2550kr. Värsting chip på gaming moderkort med 2x8PIN.
12x USB A, snygg o titta på.

Förlåt. Men den är inga argument för 6700kr moderkort. Annat än att man blir grundlurad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra här. Att tänka att du ska lägga 30k på en dator UTAN grafikkort handlar mer om att slösa pengar än att få något som ens är nära prisvärt. Att köpa det dyraste ger dig inte det bästa.

För att trilla över 30k MED grafikkort så är du ändå uppe på 4080 Super-nivå i grafikkort eller med några tusenlappar till ett 4090 idag.

7800X3D med ett B650E-moderkort tar dig otroligt långt. En nVME som rullar i PCI Gen 4 räcker alla dagar i veckan (och blir över), RAM kan du välja själv efter mängd men med stark rekommendation att hålla dig till två stickor. En trevlig AIO till CPU kan man kosta på sig om man vill ha tyst kylning.

Vill du ABSOLUT lägga mer pengar så köp de nya moderkorten till AM5/Zen 5 och en av de nya CPU:erna (vänta på X3D). Däremot hade jag nog rekommenderat ett nätagg på 1000w för att ha bra marginal framåt och veta att det räcker till allt möjligt. Se till att det är ATX3.1 och PCIe 5 också när du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Optisk ut är knappast något att hänga i granen endå. Det är totalt obsolet i dagens USB samhälle.

Ja nä det är en niche. Eftersom moderkortet TS tog hade det som en extra sak som stack ut tog jag med det. Kan ju finnas ljudsystem som bara kan ha eller funkar bäst över optiskt.

Jag gissar att personen som länkade moderkortet för 6,7 bara tog allt det dyraste för att lyckas komma upp i 30k som TS ville ha

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740