Kan inte installera Windows, kan inte boota från ny installation

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Windows, kan inte boota från ny installation

Hej,

har en Kingston SSD (480GB) som jag haft ett tag som "vanlig" ej systemdisk. Fungerat bra.

För ett projekt tänkte jag nu installera Windows 10 på den, datorn i övrigt är från 2014-ish, Asus Z97 mobo, i7 4790k cpu (för gammal för win11).

Jag har gjort ett bootbart USB-minne med Rufus, med Windows 10 på (även testat Microsofts bootbara medium-program). Och jag kan komma igenom installationsprogrammet för Windows men sedan går det inte att boota från disken. Kommer bara tillbaka in i UEFI/Bios. Jag har testat allt möjligt, ändrat till Legacy Bios och boot order, stängt av secure boot etc etc.

Kört Diskpart och konverterat till GPT men inget hjälper, händer inget när jag försöker boota.

Kört med Easus Partition Magic och "reparerat" disken osv.

Nu återstår möjligheten att disken är trasig på något sätt, men hur kan jag bekräfta det? Trasig boot-sektor? Hur kan man se det?

Tacksam för tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du installerade Windows på den samtidigt som du hade någon annan disk inkopplad i datorn?
I så fall kan Windows Boot Manager ha hamnat på fel disk, och om du därefter kopplar ur de andra diskarna så kommer datorn inte att kunna boota från SSD:n eftersom att det då inte finns någon boot manager alls.

Prova i så fall att koppla ur alla andra diskar och gör en ominstallation av Windows.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Du behöver nog hitta vilken disk som har din boot partition.

Inget ovanligt att om man redan har en disk med windows installerat på inkopplad samtidigt som man installerar till ny disk att den nya bootpartitionen bakas ihop med den gamla på den gamla disken.

Lösningen är att inte ha den gamla inpluggad under installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla diskar förutom den som Windows ska vara på.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Kan det vara så att du installerade Windows på den samtidigt som du hade någon annan disk inkopplad i datorn?
I så fall kan Windows Boot Manager ha hamnat på fel disk, och om du därefter kopplar ur de andra diskarna så kommer datorn inte att kunna boota från SSD:n eftersom att det då inte finns någon boot manager alls.

Prova i så fall att koppla ur alla andra diskar och gör en ominstallation av Windows.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Du behöver nog hitta vilken disk som har din boot partition.

Inget ovanligt att om man redan har en disk med windows installerat på inkopplad samtidigt som man installerar till ny disk att den nya bootpartitionen bakas ihop med den gamla på den gamla disken.

Lösningen är att inte ha den gamla inpluggad under installationen.

Skrivet av henkrik92:

Koppla ur alla diskar förutom den som Windows ska vara på.

Inga andra diskar har varit inblandade. Förutom USB-minnet då…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova att slå av/på AHCI och se om det gör någon skillnad.
Installationen ska anpassa sig efter BIOS-inställningen, så det borde egentligen inte göra någon skillnad, men värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Prova att slå av/på AHCI och se om det gör någon skillnad.
Installationen ska anpassa sig efter BIOS-inställningen, så det borde egentligen inte göra någon skillnad, men värt ett försök i alla fall.

Tycker att jag testat det men värt ett försök till isåfall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kan komma igenom installationsproceduren med USB-minnet föreslår jag att du, när du kör installationen, väljer alternativet "Anpassad".
Där ser du disken och de partitioner som finns på disken, om du inte tagit bort dem.

Finns det partitioner tar du bort dem en och en tills du har en enda partition. När du har det klickar du på "Nästa" så skapar Windows de nödvändiga partitionerna och installerar Windows. På så sätt är du säker på att de av dig skapade partitioner med mera inte ställer till problem.

Permalänk
Medlem

Lät du installationsprogrammet partitionera disken? Du ska inte skapa dem själv, det görs automatiskt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Finns det partitioner tar du bort dem en och en tills du har en enda partition. När du har det klickar du på "Nästa" så skapar Windows de nödvändiga partitionerna och installerar Windows. På så sätt är du säker på att de av dig skapade partitioner med mera inte ställer till problem.

This

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Om du kan komma igenom installationsproceduren med USB-minnet föreslår jag att du, när du kör installationen, väljer alternativet "Anpassad".
Där ser du disken och de partitioner som finns på disken, om du inte tagit bort dem.

Precis så jag gjort. Disken har inte haft Windows innan så det är bara ”custom install” jag kört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aktivera Default settings/Optimized BIOS Settings i BIOS och spara ändringarna. Kör installationen igen och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Aktivera Default settings/Optimized BIOS Settings i BIOS och spara ändringarna. Kör installationen igen och se om det hjälper.

Testade det också men no bueno.

Installerade ikväll på en annan disk. Fungerade hur bra som helst. Så disken måste vara trasig på något vis. Men inget program har kunnat säga att något är fel. 🤯

Visa signatur