Stationär dator till barnen - budget

Permalänk

Stationär dator till barnen - budget

Hej

Jag behöver hjälp med att sätta ihop en stationär dator till mina barn på 7 och 12 år. Den kommer framför allt att användas för spelande och väldigt amatörmässigt musikproduktion (typ spela in spelande på keyboard). Idag så är det framförallt minecraft, fortnite och roblox som spelas men det lär väl utvecklas med åren. Budgeten för delar (inkl byggnation) är max 9,5 kkr men gör inget om det blir några hundringar lägre. Skärm, mus och tangentbord ingår inte i budgeten. Det är möjligt att vi skulle vinna på att köpa en begagnad men det är inte aktuellt just nu.

Efter att jag läst ett antal andra trådar så har jag fastnat för DUTZO Esport hos Proshop som jag konfigurerat på några olika sätt

Alternativ 1 - DUTZO Esport Wildfire

• ASUS GeForce RTX 4060 DUAL EVO OC - 8GB GDDR6 RAM

• ASUS PRIME B550M-A Moderkort

• AMD Ryzen 5 5600X Wraith Stealth CPU - 6 kärnor

• Thermalright Assassin X 120 Refined SE ARGB

• Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 - 16GB

• WD Black SN770 SSD - 1TB

• DUTZO C330 TG RGB 4F

• Thermalright TG S (Non-Modular) Svart - 80 Plus Gold certificate

• DUTZO Fushi Edged Gaming Mousepad

Pris: 9.229,00 kr

Alternativ 2 - DUTZO Esport Fire

• ASUS PRIME H610M-K D4 Moderkort

• Intel Core i5-12400F Alder Lake

• Thermalright Assassin X120 R SE Black

• Kingston NV2 SSD - 1TB

• DUTZO C531 TG ARGB

• DUTZO F120 Quiet

• DUTZO Fushi Gaming Mousepad

Pris: 8.758,00 kr

Inte jättemycket som skiljer alltså men jag har noll koll på vilken CPU som är att föredra? Finns det några korrigeringar som gör dessa bygge Om någon kan få ihop ett Inet-bygge eller liknande som är bättre så är det så klart välkommet.

Lagt in priset på fel alternativ
Permalänk
Medlem

5600x är bättre än 12400 med ddr4. Även moderkortet är bättre på AMD bygget. Sn770 är också lite snabbare än NV2. Det första är enkelt det bättre valet, plus billigare.

Endast chassit är 100kr dyrare och att man får en till fläkt med det andra bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bytareland:

Hej

Jag behöver hjälp med att sätta ihop en stationär dator till mina barn på 7 och 12 år. Den kommer framför allt att användas för spelande och väldigt amatörmässigt musikproduktion (typ spela in spelande på keyboard). Idag så är det framförallt minecraft, fortnite och roblox som spelas men det lär väl utvecklas med åren. Budgeten för delar (inkl byggnation) är max 9,5 kkr men gör inget om det blir några hundringar lägre. Skärm, mus och tangentbord ingår inte i budgeten. Det är möjligt att vi skulle vinna på att köpa en begagnad men det är inte aktuellt just nu.

Efter att jag läst ett antal andra trådar så har jag fastnat för DUTZO Esport hos Proshop som jag konfigurerat på några olika sätt

• DUTZO C330 TG RGB 4F

• Kingston NV2 SSD - 1TB

• DUTZO C531 TG ARGB

• DUTZO F120 Quiet

Inte jättemycket som skiljer alltså men jag har noll koll på vilken CPU som är att föredra? Finns det några korrigeringar som gör dessa bygge Om någon kan få ihop ett Inet-bygge eller liknande som är bättre så är det så klart välkommet.

Alternativ 1
Samma punkter som ovanstående person påpekar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Arctic Liquid Freezer III 280 - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Om låg budget är något viktigt här, överväg AMD 5600 (utan X), lite billigare. Båda versioner kommer med en kylare. Den fungerar OK, men låter lite mer. Använda medföljande kylare sparar en hel del pengar, på bekostnad av lite högre ljud. Blir det besvärande så är kylare lätt att byta i efterhand

Verkar inte valbart, varken 5600 eller stock kylare. Däremot ifall man vill ha en ännu tystare dator hade jag rekommenderat att betala 210kr extra för att få "Peerless Assassin" kylaren istället ifall det är valbart på just den datorn.

Och för att klargöra för TS, datorn är bra val, och man kan inte få något liknande hos Inet med (eller utan) datorbygge för lika bra pris, inte hos andra butiker heller som jag tittat på.

Permalänk
Medlem

Hade tagit alternativ 1, då går det även att ploppa i en begagnad 5800X3D om några år om det behöver uppgraderas.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Verkar inte valbart, varken 5600 eller stock kylare. Däremot ifall man vill ha en ännu tystare dator hade jag rekommenderat att betala 210kr extra för att få "Peerless Assassin" kylaren istället ifall det är valbart på just den datorn.

Ja, tog mig besväret att gå in och titta på Proshop. Så tog bort mitt inlägg då det blev helt irrelevant, men du hann med ändå

Det var en mindre besparing ändå, och komponenterna i systemet verkar bra balanserade för en enklare dator - även om man har andra alternativ om man bygger helt själv, vilket inte är ett alternativ för alla

Permalänk

Tack för alla kommentarer. Väldigt pinsam sak bara, det verkar som att jag blandat ihop priset. Det är AMD-bygget som kostar 9.229,00 kr. Men det känns som att jag ska köra på det trots att det blir lite mindre prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bytareland:

Tack för alla kommentarer. Väldigt pinsam sak bara, det verkar som att jag blandat ihop priset. Det är AMD-bygget som kostar 9.229,00 kr. Men det känns som att jag ska köra på det trots att det blir lite mindre prisvärt.

Hehe jag tänkte väl att priserna var annorlunda på sajten. Men är det "Wildfire" som du skrivit, vilket normalt kommer med Ryzen 5 5500, eller "Dragon" vilket har specsen du listat, som du tittar på?

Eftersom om man väljer Wildfire, byter ut cpu till 5600x, fortsätter med stock kylare och byter till RTX 4060 får man det för 8.691,00 kr. Då med Kingston NV2 SSD istället för SN770. Och kan såklart välja till Cpu-kylare ifall du vill ha det tystare.
Jag hade även valt 650w PSU för 80kr mer, inte för att det behövs eller hjälper nu men har lite mer värde samt ifall man vill uppgradera i framtiden.

Skrivet av Syglarn:

Ja, tog mig besväret att gå in och titta på Proshop. Så tog bort mitt inlägg då det blev helt irrelevant, men du hann med ändå

Fanns visst att välja på rätt dator, så mitt inlägg var irrelevant. Eller ja, 5600 är inte relevant då det kostar 715kr mer än 5600x.. Proshop är lite konstig

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Hehe jag tänkte väl att priserna var annorlunda på sajten. Men är det "Wildfire" som du skrivit, vilket normalt kommer med Ryzen 5 5500, eller "Dragon" vilket har specsen du listat, som du tittar på?

Eftersom om man väljer Wildfire, byter ut cpu till 5600x, fortsätter med stock kylare och byter till RTX 4060 får man det för 8.691,00 kr. Då med Kingston NV2 SSD istället för SN770. Och kan såklart välja till Cpu-kylare ifall du vill ha det tystare.
Jag hade även valt 650w PSU för 80kr mer, inte för att det behövs eller hjälper nu men har lite mer värde samt ifall man vill uppgradera i framtiden.

Fanns visst att välja på rätt dator, så mitt inlägg var irrelevant. Eller ja, 5600 är inte relevant då det kostar 715kr mer än 5600x.. Proshop är lite konstig

Proshop ÄR väldigt konstigt jag. Valen jag hade gjort tidigare finns inte kvar jag kan inte komma fram till liknande igen. Jag har nu gjort två nya försök där jag utgått från Wildfire och Dragon som jag sen konfigurerat om ordentligt för att röra till det ännu mer.... Ska försöka få det rätt nu.

DUTZO Esport Wildfire

• AMD Ryzen 5 5500 Wraith Stealth CPU - 6 kärnor

• DUTZO C330 TG RGB 4F

• Thermalright TG S (Non-Modular) Svart

Här har jag alltså bytt upp grafikkortet till RTX 4060. Lagt till en Thermalright Assassin X CPU kylare. Bytt upp till WD Black SN770. Bytt upp till 650 watt - 80 plus gold cert.
Pris: 8 825 kr

DUTZO Esport Dragon

• AMD Ryzen 7 5700X3D CPU - 8 kärnor

• Thermalright Peerless Assassin 120 SE

• Kingston KC3000 SSD - 1TB

• DUTZO C731 Mesh TG ARGB

Här har jag bytt ner till en Ryzen 7 5700X3D CPU utan kylare (från Ryzen 5 5600X Wraith Stealth CPU med kylare). Blev 1 012 kr billigare. Bytt upp till Peerless Assassin 120 SE. Bytt upp till Kingston KC3000 SSD. Bytt ner till DUTZO C731 Mesh TG ARGB - Chassi (är skillnaden mellan detta och NZXT H5 Flow chassit bara estetisk eller är jag dumsnål när jag försöker spara 299 kr här?).
Pris: 8 989 kr

Jag kan för lite för att förstå hur man kan minska priset med 1 012 kr genom att byta från Ryzen 5 5600X till Ryzen 7 5700X3D. Är det att den första är med kylare medan den andra är utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bytareland:

Proshop ÄR väldigt konstigt jag. Valen jag hade gjort tidigare finns inte kvar jag kan inte komma fram till liknande igen. Jag har nu gjort två nya försök där jag utgått från Wildfire och Dragon som jag sen konfigurerat om ordentligt för att röra till det ännu mer.... Ska försöka få det rätt nu.

DUTZO Esport Wildfire

• DUTZO C330 TG RGB 4F

Här har jag alltså bytt upp grafikkortet till RTX 4060. Lagt till en Thermalright Assassin X CPU kylare. Bytt upp till WD Black SN770. Bytt upp till 650 watt - 80 plus gold cert.

DUTZO Esport Dragon

Här har jag bytt ner till en Ryzen 7 5700X3D CPU utan kylare (från Ryzen 5 5600X Wraith Stealth CPU med kylare). Blev 1 012 kr billigare. Bytt upp till Peerless Assassin 120 SE. Bytt upp till Kingston KC3000 SSD. Bytt ner till DUTZO C731 Mesh TG ARGB - Chassi (är skillnaden mellan detta och NZXT H5 Flow chassit bara estetisk eller är jag dumsnål när jag försöker spara 299 kr här?).

Jag kan för lite för att förstå hur man kan minska priset med 1 012 kr genom att byta från Ryzen 5 5600X till Ryzen 7 5700X3D. Är det att den första är med kylare medan den andra är utan?

Det är bara att proshop lägger konstiga priser. Jag har sett liknande fel vid konfigurationer hos eg. Komplett tidigare. Så länge det inte är ett uppenbart stort fel (inte i detta fallet) är det bara att köra på med det bättre dealen.

Är Esport Dragon dealen som du skriver så är det ännu bättre än allt annat ja, jag hade kört med det utan att vänta mer då det kan ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bytareland:

Hej

• DUTZO C330 TG RGB 4F

• Kingston NV2 SSD - 1TB

• DUTZO C531 TG ARGB

• DUTZO F120 Quiet

Priserna du anger måste vara exklusive moms eller i DKK!
Med de konfigurationer du anger hamnar t.ex. Esport Wildfire över 10000 SEK!

Förtydligande
Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Priserna du anger måste vara exklusive moms eller i DKK!
Med de konfigurationer du anger hamnar t.ex. Esport Wildfire över 10000 SEK!

Sry för missförståndet. Priserna stämmer men jag hade lagt in priserna på fel alternativ. Wildfiren kostade alltså då 9.229,00. Priserna verkar ändras ganska ofta.

Permalänk

Såhär hade jag nog gjort:

DUTZO Esport Fire

GIGABYTE Radeon RX 6600 EAGLE - 8GB GDDR6 RAM
ASUS PRIME H610M-K D4 Moderkort
Intel Core i3-12100F Alder Lake CPU - 4 kärnor
Thermalright Assassin X120 R SE Black
Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 - 32GB
Kingston NV2 SSD - 1TB
DUTZO C731 Mesh TG ARGB
Thermalright TB S
DUTZO Fushi Gaming Mousepad

Totalt: 7.454,00 kr

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bytareland:

DUTZO Esport Wildfire

• DUTZO C330 TG RGB 4F

DUTZO Esport Dragon

Om du är dumsnål eller ej kan jag inte svara på. Allt handlar om vad du är beredd att lägga på en dator. Tycker du prisnivån är bra är det också bra.
Jag förstår inte heller hur 5700X3D ger ett lägre pris än 5600X. Men det är bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att lägga till Windows och trådlöst nätverk (eller uppgradera moderkortet till wifi)..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Om din budget för Esport Dragon, under 9000 kronor, är vad din budget klarar får du mycket för pengarna. Du bör undvika Kingston NV2-disken!

https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Om du använder nätverksanslutning med kabel kan du köpa ett nätverkskort för trådlös uppkoppling vid ett senare tillfälle om det skulle bli aktuellt. Sådana finns med USB-anslutning till bra pris.

Licensnyckel för Windows kan du köpa från t.ex. Premiumkeys

https://www.premiumcdkeys.com/pages/software

Alternativt testar du om skriptet på länken nedan fixar aktivering:

https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts

Permalänk
Medlem

Så beställde du Dragon med 5700x3d? Ser att de ändrat från -1000kr till +700kr nu.

Skrivet av Vapo:

Glöm inte att lägga till Windows och trådlöst nätverk (eller uppgradera moderkortet till wifi)..

Ser inte TS ha sagt att de vill ha wifi...
Windows kan fixas billigare, se svaret åvanför mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Så beställde du Dragon med 5700x3d? Ser att de ändrat från -1000kr till +700kr nu.

TS anger inga direkt förutsättningar för hur nätverket är uppbyggt, så jag gissar bara att det kan vara lättare att ansluta trådlöst till flera datorer såvida TS inte har trådat med flera uttag i sitt boende.

Windows finns såklart billigare, men om TS frågar efter en färdigbyggd dator via Proshop bör den väl konfigureras precis som färdigbyggd och startklar vid leverans.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Ja det blev den. Slog till direkt med tanke på hur snabbt priserna ändras där. Är väldigt nöjd! Tack så mycket för hjälpen!

Wifi och windows var två saker jag sparade in på. Kommer inte behöva wifi direkt så känner att jag kan köpa ett nätverkskort med USB längre fram om det behövs. Det var främst det fysiska bygget jag behövde hjälp med, windows ska jag förhoppningsvis klara av själv.

Tack alla för superbra hjälp!!