Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Medlem

Net at once kör för närvarande publika ipv4 men potentiellt att något stadsnät kör cgnat.
Source jobbat där tidigare och tvivlar att något ändrats sedan dess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att NTM/Folke/etc. inte har någon peering alls. De köper billig kapacitet någonstans och säljer vidare bara. De återanvänder troligen sina gamla "tidnings-prefix" för CGNAT-bredband helt enkelt.

Det är väll inget fel med erbjuda jättebilligt men lite vingklippt bredband. Många använder bara Internet för läsa tidningen och göra online-ärenden från en telefon, då spelar inte peering och CGNAT någon roll.

Permalänk
Medlem

Har Bredband2 på IP-only fibernät.

CGNAT och IPv4 var default.

Loggade in, och bad att få publik adress via chatten.(1-5 dagar var deras uppskattning)
När jag kollade 4 timmar senare, hade jag fått publik IPv4 adress!

Resultat:
-Märkbart bättre respons, dvs internetsidor börjar laddas direkt utan initial fördröjning.
-Felmeddelanden liknande: "Sajten du vill nå verkar inte svara inom rimlig tid..."
som jag ofta fick under "högtrafikperioder"/kvällar lyser helt med sin frånvaro.

Hoppas denna info kan vara till hjälp för någon annan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Edit: Jag menade såklart NWT Media Bredband och de kör inte ipv4 eller ipv6. Jag missuppfattade både deras och ditt svar. Så nej NTW kör endast CGNAT.

Haha, jag har också blandat ihop dem nyligen faktiskt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Bredband2 = ringde deras support ang publik adress i söndags och på måndag eftermiddag hade jag fått en. Kan inte klaga på det. Jag tror Zitius är nätägaren.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Jag skulle gissa på att NTM/Folke/etc. inte har någon peering alls. De köper billig kapacitet någonstans och säljer vidare bara. De återanvänder troligen sina gamla "tidnings-prefix" för CGNAT-bredband helt enkelt.

Det är väll inget fel med erbjuda jättebilligt men lite vingklippt bredband. Många använder bara Internet för läsa tidningen och göra online-ärenden från en telefon, då spelar inte peering och CGNAT någon roll.

Tyvärr och då läggs de mindre i antalet tekniska kunniga i malpåsen. Det spelar ingen roll hur mycket man tjatar att de borde köra publika ipv4 addresser eller åtmistone ipv6 de sätter bara dövörat till!

Skrivet av FatherOfThree:

Har Bredband2 på IP-only fibernät.

CGNAT och IPv4 var default.

Loggade in, och bad att få publik adress via chatten.(1-5 dagar var deras uppskattning)
När jag kollade 4 timmar senare, hade jag fått publik IPv4 adress!

Resultat:
-Märkbart bättre respons, dvs internetsidor börjar laddas direkt utan initial fördröjning.
-Felmeddelanden liknande: "Sajten du vill nå verkar inte svara inom rimlig tid..."
som jag ofta fick under "högtrafikperioder"/kvällar lyser helt med sin frånvaro.

Hoppas denna info kan vara till hjälp för någon annan.

Bredband2 är ändå rätt stora och har nog råd att köpa batchar av ipv4-adresser. De mindre aktörerna kör i de flesta fall endast CGNAT. CGNAT borde förbjudas det är inget som hör hemma idag 2024! Att dessa inte istället ger ut publikt ipv6 trots att statsnätet i fråga stöder ipv6 är en gåta. Men samtidigt måste nämnas att många (flesta?) stadsnät bara kör ipv4 om man går efter artikeln skriven på stadsnätsföreningens hemsida.

Förutom detta problemet med CGNAT så har operatörerna i stadsnäten har kraftigt höjt sina priser dessa senaste ett till två åren och då pratar vi väldigt stora prishöjningar. Priser som kommunikationsoperatören kan dölja för de höjningarna syns inte för oss privatpersoner. Stadsnäten är en soppa där alla inklusive kommunikationsoperatörentävlar om att sätta de högsta priserna! En god tanke som idag inte föll ut särskilt bra! Ibland undrar man vad PTS håller på med? Denna kritik tåls att upprepas för ju mer man uppmärksammar andra om det desto mer kan vi förändra!

Ni som missat det så uppdaterar jag regelbundet listan på första posten. Ni får gärna pma mig om ni har information om operatörer gällande inlåsning eller pubika ip-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

CGNAT borde förbjudas det är inget som hör hemma idag 2024! Att dessa inte istället ger ut publikt ipv6 trots att statsnätet i fråga stöder ipv6 är en gåta. Men samtidigt måste nämnas att många (flesta?) stadsnät bara kör ipv4 om man går efter artikeln skriven på stadsnätsföreningens hemsida.

Förutom detta problemet med CGNAT så har operatörerna i stadsnäten har kraftigt höjt sina priser dessa senaste ett till två åren och då pratar vi väldigt stora prishöjningar. Priser som kommunikationsoperatören kan dölja för de höjningarna syns inte för oss privatpersoner. Stadsnäten är en soppa där alla inklusive kommunikationsoperatörentävlar om att sätta de högsta priserna! En god tanke som idag inte föll ut särskilt bra! Ibland undrar man vad PTS håller på med? Denna kritik tåls att upprepas för ju mer man uppmärksammar andra om det desto mer kan vi förändra!

Förbjuda CGNAT är nog svårt tyvärr. Däremot borde det ju vara förbjudet att enbart erbjuda CGNAT utan att också erbjuda IPv6 så att folk åtminstone har någon slags möjlighet att direkt nå internet. Tycker heller inte att man ska få marknadsföra internetanslutningar med enbart CGNAT som "bredband" då det blir väldigt svårt för vanliga kunder att förstå att någon säljer dem en undermålig produkt. Kanske dags att återinföra "smalband"?

Ja, stadsnäten har tyvärr visat sig fungera sämre på senare år än de ursprungligen gjorde känns det som. Priserna har skjutit i höjden och de hindrar aktivt utrullning av modernare teknik.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr och då läggs de mindre i antalet tekniska kunniga i malpåsen. Det spelar ingen roll hur mycket man tjatar att de borde köra publika ipv4 addresser eller åtmistone ipv6 de sätter bara dövörat till!

Bredband2 är ändå rätt stora och har nog råd att köpa batchar av ipv4-adresser. De mindre aktörerna kör i de flesta fall endast CGNAT. CGNAT borde förbjudas det är inget som hör hemma idag 2024! Att dessa inte istället ger ut publikt ipv6 trots att statsnätet i fråga stöder ipv6 är en gåta. Men samtidigt måste nämnas att många (flesta?) stadsnät bara kör ipv4 om man går efter artikeln skriven på stadsnätsföreningens hemsida.

Ni som missat det så uppdaterar jag regelbundet listan på första posten. Ni får gärna pma mig om ni har information om operatörer gällande inlåsning eller pubika ip-adresser.

Du kan lägga till att Comviq kör med publik ipv4 men inte ipv6, iallafall i Telia öppen fiber.

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Du kan lägga till att Comviq kör med publik ipv4 men inte ipv6, iallafall i Telia öppen fiber.

Tack skriver upp det!

Permalänk

Listan uppdaterad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Listan uppdaterad!

BIK har också publika IP4 adresser. Finns främst i Skåne men i flera olika fibernät (info på deras hemsida).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Dom köper en helhetslösning från en annan ISP iallafall i dom nät jag har kännedom om.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Fick publik IPv4 via sappa, hade det nog gratis drygt två år innan dom ville ha typ 29kr/mån.

Orsaken var att sambons nintendo switch inte kunde onlinegibba på CGNAT, oavsett vad jag gjorde i routern. Gick finfint efter vi fick publik IPv4.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Bytte till Bredband2 i söndags och begärde publik-ip måndag morgon, det tog 4 dygn innan det var ordnat (utan kostnad), sitter på Wetternet (Jönköping)

ping.sunet.se var med cgnat stabil på 24ms, nu med publik är den 11 ms!

Permalänk

Någon som vet om Ownit kör publikt ip? Gissar att de gör det men det var några år sedan jag hade dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om Ownit kör publikt ip? Gissar att de gör det men det var några år sedan jag hade dem.

Det gör de.

Om man sitter i deras eget nät får man en "statisk" publik IPv4 via DHCP. I stadsnät får man en dynamisk publik IPv4 via DHCP.

IPv6 har de tyvärr inte för privatkunder, trots att de körde en provutrullning till några få för många år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det gör de.

Om man sitter i deras eget nät får man en "statisk" publik IPv4 via DHCP. I stadsnät får man en dynamisk publik IPv4 via DHCP.

IPv6 har de tyvärr inte för privatkunder, trots att de körde en provutrullning till några få för många år sedan.

Tack! Så du som jag är så litade jag inte på listan jag gjorde i första posten i den här tråden men bra att slå det i sak att de kört publikt. Synd att de inte kör ipv6 än. Alldeles för många som inte gör det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Så dum som jag är så litade jag inte på listan jag gjorde i första posten i den här tråden men bra att slå det i sak att de kört publikt. Synd att de inte kör ipv6 än. Alldeles för många som inte gör det tyvärr.

Ownit ägs av Telenor (och dess AS har döpts om till Telenor Sverige AB för ett tag sedan) så de har precis som Telia ingen brist på IPv4-adresser.

Ja, det är riktigt synd att de inte rullat ut IPv6. De gjorde som sagt tester med en grupp frivilliga privatkunder för 8 år sedan. Sedan dess har inget hänt. Börjar bli dags för tvångsmedel innan hela internet blir något slags CGNAT hellscape, vilket det tyvärr rör sig mot.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ownit ägs av Telenor (och dess AS har döpts om till Telenor Sverige AB för ett tag sedan) så de har precis som Telia ingen brist på IPv4-adresser.

Ja, det är riktigt synd att de inte rullat ut IPv6. De gjorde som sagt tester med en grupp frivilliga privatkunder för 8 år sedan. Sedan dess har inget hänt. Börjar bli dags för tvångsmedel innan hela internet blir något slags CGNAT hellscape, vilket det tyvärr rör sig mot.

Ja detta problem var mycket mindre för flera år sedan eller ju längre du går tillbaka. Dessa små operatörer hos stadsnäten har givetvis inte råd att tillhandahålla ipv4 adresser men trots det vägrar de köra ipv6 trots att stadsnäten själva klarar ipv6. Det är dags att sätta pressa på dem för de kommer själva aldrig ta det beslutet själva.

CGNAT är dåligt för alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja detta problem var mycket mindre för flera år sedan eller ju längre du går tillbaka. Dessa små operatörer hos stadsnäten har givetvis inte råd att tillhandahålla ipv4 adresser men trots det vägrar de köra ipv6 trots att stadsnäten själva klarar ipv6. Det är dags att sätta pressa på dem för de kommer själva aldrig ta det beslutet själva.

CGNAT är dåligt för alla!

Ja, de senaste åren har problemet definitivt blivit mer akut. Hade man tänkt lite långsiktigt hade man förstått att det var läge att börja rulla ut IPv6 redan för 10 år sedan eller mer.

Problemet hos de små ISP:erna är väl också att de kanske inte har så bra kompetens inom IPv6. Det är ju dock inte särskilt svårt när man väl väljer att läsa på. Även hur man rekommenderas planera sin adressplan som en ISP finns det bra dokumentation för.

Sedan är det ju så att vissa stadsnät inte stödjer det tyvärr.

Ja, CGNAT är ju även dyrt för ISP:erna så det tar även pengar från andra investeringar i deras infrastruktur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

....
Bredband2: - Kör CGNAT men kan vid förfrågan få ett publika ipv4(6?)ip-adresser (mot eventuell kostnad)
....

Sorry for writing in English; I'm fluent in Google Translate only.

Thank you for the comprehensive list. I had to call many operators myself to see if they provide public IPs.
I'm a big fan of reddit.com/r/selfhosted/ and have a couple of servers running. I currently have Bredband2 (Stockholm/Zitius) and count five public IPv4s. I'm currently using one IPv6, but I'm guessing I could get more if needed, most likely 5 IPs, and it's free of charge of course.

I was thinking of switching to a new operator, but according to their customer service, most only provide three public IPv4s/IPv6s per customer. Is anyone aware of a company like Bredband2 that offers more, or at least five?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isp85:

I currently have Bredband2 (Stockholm/Zitius) and count five public IPv4s. I'm currently using one IPv6, but I'm guessing I could get more if needed, most likely 5 IPs, and it's free of charge of course.

I was thinking of switching to a new operator, but according to their customer service, most only provide three public IPv4s/IPv6s per customer. Is anyone aware of a company like Bredband2 that offers more, or at least five?

I found by accident that Ownit provides 6 or more public IPv4 addresses in the specific "stadsnät" that my parent's summer house is connected to. Their router's PSU broke so they connected their AP directly to the media converter (just for a day or two) and got public IPv4 addresses for all WiFi devices.

Note that Ownit is IPv4 only, no IPv6.

Regarding IPv6, I get a feeling that you are misunderstanding how it's supposed to work. While you might be getting a single IPv6 address for your WAN (not strictly necessary as it can just use the link-local address of the ISP router/switch as the next hop), you are supposed to use DHCPv6 Prefix Delegation to request a routed IPv6 network prefix (usually a /56) that you then split up into /64 networks and then advertise to your LAN (and different VLANs if you use those). If you use SLAAC, your devices will generate their own addresses from that.

Each /64 contains 18 446 744 073 709 551 616 addresses, and you have 256 of those if you get a /56. So yes, you get more than 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte från Telia till Bahnhof nyligen i Kalmars stadsnät.
Hamnade bakom CGNAT men ett snabbt samtal till support fixade en publik ipv4-adress utan extra kostnad.