Permalänk
Medlem

Det lutar åt en flint 2, men överväger ändå ASUS RT-AX82U. Jag var på väg att lägga en order på Flint 2, men sen såg jag i kassan att de visar priset utan moms, så den är typ lika dyr som den från Asus.
Det jag undrar nu är hur det är med brandvägg och säkerhet i en flint 2. Är det något man behöver fundera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Det lutar åt en flint 2, men överväger ändå ASUS RT-AX82U. Jag var på väg att lägga en order på Flint 2, men sen såg jag i kassan att de visar priset utan moms, så den är typ lika dyr som den från Asus.
Det jag undrar nu är hur det är med brandvägg och säkerhet i en flint 2. Är det något man behöver fundera på?

GL.Inet är Hongkong-baserat och därmed kontrollerat av den krigshetsande diktaturen i Peking. Det är upp till dig att avgöra om du kan lita på deras mjukvara, nu och framtida uppgraderingar, samt om du vill sponsra diktaturen med skatteintäkter.

Mjukvaran de har i sina produkter är baserad på relativt modern version av OpenWrt, men med annat GUI, så den tekniska grunden är solid - men det är svårt att veta vad binärerna man kör faktiskt innehåller i form av sårbarheter. Flint 2 är ett populärt val för att köra officiell OpenWrt, på grund av enkel installation och att man får mycket prestanda för pengarna. Med officiell OpenWrt kan man i alla fall vara övertygad om att man kör den kod som var och en kan granska.

RT-AX82U är en sketen Broadcom-router med en asgammal Linux-kärna och inga möjligheter att köra ett alternativt OS, inte ens Merlin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

GL.Inet är Hongkong-baserat och därmed kontrollerat av den krigshetsande diktaturen i Peking. Det är upp till dig att avgöra om du kan lita på deras mjukvara, nu och framtida uppgraderingar, samt om du vill sponsra diktaturen med skatteintäkter.

Mjukvaran de har i sina produkter är baserad på relativt modern version av OpenWrt, men med annat GUI, så den tekniska grunden är solid - men det är svårt att veta vad binärerna man kör faktiskt innehåller i form av sårbarheter. Flint 2 är ett populärt val för att köra officiell OpenWrt, på grund av enkel installation och att man får mycket prestanda för pengarna. Med officiell OpenWrt kan man i alla fall vara övertygad om att man kör den kod som var och en kan granska.

RT-AX82U är en sketen Broadcom-router med en asgammal Linux-kärna och inga möjligheter att köra ett alternativt OS, inte ens Merlin.

Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg. Jag har i så fall tänkt ladda hem en egen version av OpenWrt och köra in. Menar du att man kommer runt oron med att Kina övervakar mig då, eller menar du att det ändå ligger mjukvara som man inte kommer åt?

Det låter som att du inte tycker att någon av dessa är bra? Vad rekommenderar du i så fall i samma prisklass, eller billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Flint 2 klarar över 900mbit trådlöst på 1gbit internet https://youtu.be/VBTFtVeu358
Runt 1.5 gbit local: https://youtu.be/PQiV9ovIWsY
Kolla min recension här på forumet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712170-flint-2-gl-mt6...
Har även suveränt bra resultat med vpn aktiverat i den.
Lycka till.

Det blev en Flint 2 till sist. Nu har jag blixt snabbt internet, typ lika snabbt trådlöst, som när jag sätter i sladden.
Dock får jag inte till det med OpenWrt. Jag lyckas flasha in mjukvaran och så, men istället för 6-700mbit, får jag 2-300mbit när jag kör med OpenWrt. Har försökt kolla över inställningarna, men hittar inget uppenbart. Testat 5GHz och googlade på lite tips om inställningar, men inget som gav något riktigt resultat. Måste vara något som är konfigurerat annorlunda. Något tips om du har fått det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Det blev en Flint 2 till sist. Nu har jag blixt snabbt internet, typ lika snabbt trådlöst, som när jag sätter i sladden.
Dock får jag inte till det med OpenWrt. Jag lyckas flasha in mjukvaran och så, men istället för 6-700mbit, får jag 2-300mbit när jag kör med OpenWrt. Har försökt kolla över inställningarna, men hittar inget uppenbart. Testat 5GHz och googlade på lite tips om inställningar, men inget som gav något riktigt resultat. Måste vara något som är konfigurerat annorlunda. Något tips om du har fått det att fungera?

Grattis till köpet! Kontrollerat att du har rätt version av OpenWRT?

Finns två inställningar som du behöver göra manuellt.
1: Kanalbredd, Width. Kan vara inställt på 20 som standard, sätt det på något högre som 80 så får du bättre hastighet.
2: Wi-Fi Multimedia (WMM) Mode bör vara ikryssat för att få snabbare wifi.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Skrivet av Dogmatix:

Nej så klart, jag förstår att hastigheten beror på avstånd till routern och att där försvinner lite bara genom att köra trådlöst. Men 7-800mbit är fullt godkänt också. Min poäng är att jag vill att uppgraderingen jag får slår igenom så att jag faktiskt använder det jag får extra, och inte ligger kvar på 80mbit som jag har idag.

Jag kollade datorn precis, jag har ett AC 9560 160MHz. Lite googlande ger att den inte verkar stödja de standarder du nämnder. Vad kan man då förvänta sig för hastighet?

skulle säga att får du inte mer än ~80Mbit/s på wifi så har du antingen en antik router (N standard?) eller extremt dåliga förutsättningar.

tror inte jag sett en enda router som inte iaf klarat att länk på typ 100-300Mbit/s senaste 10 åren även vid lite halvdassiga förhållanden.

eller menar du 80MByte/s? aka 640Mbit/s (går 8 bit på en Byte)

antar att du inte menar 80mbit/s iaf (millibit)

om det är vid steamnedladdning cappar ut på 80 så är det MByte/s steam default visar inte Mbit/s.

såvida du inte ändrat i steams inställningar att visa Mbit/s dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Grattis till en supersnabb router!
Jag skulle föreslå att du kollar vad som skrivs på openwrts forum och tråden för flint 2. Där finns massa hjälp att få.

https://forum.openwrt.org/t/gl-inet-flint-2-gl-mt6000-discuss...

Edit: hittade ingen bugg om långsamt hifi, då det är säkerligen en inställning i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Grattis till köpet! Kontrollerat att du har rätt version av OpenWRT?

Finns två inställningar som du behöver göra manuellt.
1: Kanalbredd, Width. Kan vara inställt på 20 som standard, sätt det på något högre som 80 så får du bättre hastighet.
2: Wi-Fi Multimedia (WMM) Mode bör vara ikryssat för att få snabbare wifi.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Har testat dessa inställningarna, men ingen skillnad. Kör på 5GHz och 80hz width. Samma som den kör på med mjukvaran som hör till routern. Det jag la märket till är att där är något som kallas hardware acceleration i orginalmjukvaran, den hittar jag inte i vanilla openwrt. Har börjat förlika mig med att jag får köra med orginalmjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Har testat dessa inställningarna, men ingen skillnad. Kör på 5GHz och 80hz width. Samma som den kör på med mjukvaran som hör till routern. Det jag la märket till är att där är något som kallas hardware acceleration i orginalmjukvaran, den hittar jag inte i vanilla openwrt. Har börjat förlika mig med att jag får köra med orginalmjukvaran.

Misstänker att det är hardware flowtable offloading det syftar på. Tror att man måste aktivera det på OpenWrt genom att modifiera en konfigurationsfil.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q