Uppdaterade BIOS -> nu fastnar den vid uppstart

Permalänk
Medlem

Här är en tråd med liknande problem på ett Gigabyte B350 moderkort.
Där började det lossna efter att man kopplat bort SSDn.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1722588-gigabyte-ga-ab...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

byte av moderkort och cpu innebär inte att du förlorar nån data. allt finns kvar på din ssd/hd. Du behöver inte ens installera om windows i normala fall - även om många tangentbordskrigare säger att man måste...jag har då med win 10 aldrig haft några problem.

Å andra sidan kan du ju boota upp efter byte, ta backup på din data och sen installera om datorn

Hur gör jag backupen på min data utan att komma in i Windows?

Permalänk
Medlem

i dos med startusb https://rufus.ie/sv/

xcopy C:\*.* D:\ /s /e /h /v
*C:* är källan (den disk du vill kopiera).
*D:* är målet (den disk du kopierar till).
/s kopierar alla filer i alla underkataloger (utom tomma).
/e inkluderar tomma kataloger också.
/h kopierar även dolda filer.
/v validerar kopieringen genom att kontrollera att filerna kopierades korrekt.

Det finns nog sätt som passar dig bättre att göra det här på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Hur gör jag backupen på min data utan att komma in i Windows?

Du bara byter moderkort och bootar från din gamla windows disk med nya moderkortet - kommer fungera utmärkt. Ingen ominstallation eller backup behövs.

Sen kan du vilja ta backup av andra skäl

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du bara byter moderkort och bootar från din gamla windows disk med nya moderkortet - kommer fungera utmärkt. Ingen ominstallation eller backup behövs.

Sen kan du vilja ta backup av andra skäl

Jag är ganska säker på att min Windows-licens är OEM.. så den är säkrrt knuten till moderkortet som jag byter ut. Så jag måste nog skaffa nytt Windows. Eller går det att starta som "icke-aktiverat" för att komma åt filerna?

Glömde nämna att jag har 2 diskar. 1 ssd som OS ligger på och programinstallationer. Och en annan disk där jag har bilder, videos, etc som jag vill behålla. Det kanske bara är disken med OS på som påverkas? Det andra kanske ligger säkert där ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Jag är ganska säker på att min Windows-licens är OEM.. så den är säkrrt knuten till moderkortet som jag byter ut. Så jag måste nog skaffa nytt Windows. Eller går det att starta som "icke-aktiverat" för att komma åt filerna?

Glömde nämna att jag har 2 diskar. 1 ssd som OS ligger på och programinstallationer. Och en annan disk där jag har bilder, videos, etc som jag vill behålla. Det kanske bara är disken med OS på som påverkas? Det andra kanske ligger säkert där ändå?

Går utmärkt utan licens att göra det du behöver

Om du trots allt vill installera om så är det ett viktigt tips att koppla bort lagrings-disken medans du installerar, och sen när windows fungerar, så kopplar du in den igen

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort (ett X470) är det en fysisk switch för att växla mellan olika bios. Kanske finns på ditt oxå?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Går utmärkt utan licens att göra det du behöver

Om du trots allt vill installera om så är det ett viktigt tips att koppla bort lagrings-disken medans du installerar, och sen när windows fungerar, så kopplar du in den igen

Perfekt! Tack för hjälpen och snabba svar
Imorgon ska grejerna komma från Amazon så uppdaterar jag när jag bytt ut grejerna.
Så länge sen jag meckade med sånt så får se om jag får alla kablar på plats haha.
Så länge jag kommer in i Windows så kan jag nog lösa resten, går väl att "fixa" en aktivering av Windows

Tack för tipset om att koppla ur lagrings-disken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

På mitt moderkort (ett X470) är det en fysisk switch för att växla mellan olika bios. Kanske finns på ditt oxå?

Precis, vissa modeller har en sån.
Men finns inte på min

Har testat alla trix på nätet för att tvinga moderkortet att hoppa till back up bios också.
Problemet verkar vara att den faktiskt är på backup bios nu, och att main bios är korrupt.
Men backup bios versionen stödjer inte min CPU, måste flasha till f40 version för att kunna stödja min CPU.

Men imorgon byter jag ut både CPU och moderkort, satsar på en uppgradering i samma veva

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt in det nya moderkortet och CPU, satte även in RAMet samtidigt. Den startade upp direkt och fungerar hur bra som helst!
Windows är dock inte aktiverat, så får hitta en lösning på det bara.

Tack för all hjälp från er alla som engagerat er och hjälp mig. Uppskattas mycket!!