Permalänk
Medlem

Swedbank och Bonnesen

Antar att de flesta läst eller sett något om detta.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1345737-miljonsmallen-sa...

Jag undrar bl.a. hur man kan få ersättning från våra domstolar(skattebetalare) för rättegångskostnader när man;
1. Anlitar egna privata och mycket dyra advokater,
2. Förlorat målet i hovrätt (hovrättsdom har ej vunnit laga kraft ännu dock)

Någon juridik insatt får gärna ta på sig en bra förklaring.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För att hon frikändes på majoriteten av åtalspunkterna/gärningspåståendena. Målet är mycket omfattande. Tillsammans är TR och HR:s domar nästan 150 sidor, utan bilagor osv. Inte direkt i nivå med någon som klippt till en ordningsvakt på fyllan. Notera att ersättningen omfattar både TR och HR, samt att staten hade fått stå för offentlig(a) försvarare, som händelsevis inte heller arbetar gratis, om hon inte hade anlitat en privata sådana. Ersättningen har satts ned i viss mån med hänsyn till att hon domdes på en punkt för ett tillfälle.

Det åter står att se om HD tar upp saken eller inte, då de avsåg att försöka överklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För att hon frikändes på majoriteten av åtalspunkterna/gärningspåståendena.

I tingsrätten ja.

Hovrätten gjorde, tack och lov en helt annan bedömning. (återigen icke laga kraft än)

Att HD skulle ta upp detta vore ytterligare märkligt.
Läs tråden och sätt dig in i fallet innan du svarar godtyckligt. Jag bad om jurister.

Att FUPen är på fler än 500 sidor+ är ointressant.

Om du åker på t.ex. (misstänkt) grov misshandel har du mest troligt rätt till offentlig försvarare.
Förlorar du ska du betala allt eller en del av advokatkostnaden.

Här anlitar givetvis, Bonnesen via Swedbank, gruvligt dyra och privata advokater.

Bonnesen har förlorat i den högsta instans som just nu finns, Svea.
Ändå ska hon få ersättning för hennes dyra advokater? (Bonnesen, du ska sitta minst 9 månader bakom galler!)

Det hade aldrig varit aktuellt för "Svensson".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

I tingsrätten ja.

Hovrätten gjorde, tack och lov en helt annan bedömning. (återigen icke laga kraft än)

Att HD skulle ta upp detta vore ytterligare märkligt.
Läs tråden och sätt dig in i fallet innan du svarar godtyckligt. Jag bad om jurister.

Att FUPen är på fler än 500 sidor+ är ointressant.

Om du åker på t.ex. (misstänkt) grov misshandel har du mest troligt rätt till offentlig försvarare.
Förlorar du ska du betala allt eller en del av advokatkostnaden.

Här anlitar givetvis, Bonnesen via Swedbank, gruvligt dyra och privata advokater.

Bonnesen har förlorat i den högsta instans som just nu finns, Svea.
Ändå ska hon få ersättning för hennes dyra advokater? (Bonnesen, du ska sitta minst 9 månader bakom galler!)

Det hade aldrig varit aktuellt för "Svensson".

Du är ju rolig... Jag har tittat i domen, har du? Något FUP har jag inte nämnt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Båda mina barn och fru håller med att jag är rolig.

Men allvarligt talat;
Är inte dessa 150 sidor, som du gojjar om en FUP ? (vet du ens skillnad på dom och FUP...)
Vad annars skulle det vara?

Jag ställde en fråga, kanske helt fel forum iofs men jag chansade och tyckte nog att jag var tydlig med att jag ville att någon jurist uttalade sig.

Förundersökningsprotokoll och domar är väl ändå helt olika saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förundersökningsprotokoll och domar är väl ändå helt olika saker?

Precis, det är ju det jag säger(skriver) eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Precis, det är ju det jag säger(skriver) eller?

Det kanske det var. Jag tolkade ditt inlägg som att du inte riktigt visste.

Permalänk
Medlem

Jag diskuterar inte domar eller FUP.

Min fråga står i första inlägget. En vanlig svensson hade aldrig fått ersättning för egen privat advokat;
om man hade förlorat målet.
Vilket Bonnesen har gjort; so far. Att HD tar upp detta är osannolikt.

Frågan var; hur kan Bonnesen få över 4 miljoner i ersättning, för egna advokater när hon har förlorat, tydligen ville hon ha 12,4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nädå, jag har full koll på FUP och laga kraft dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För att hon frikändes på majoriteten av åtalspunkterna/gärningspåståendena. Målet är mycket omfattande. Tillsammans är TR och HR:s domar nästan 150 sidor, utan bilagor osv. Inte direkt i nivå med någon som klippt till en ordningsvakt på fyllan. Notera att ersättningen omfattar både TR och HR, samt att staten hade fått stå för offentlig(a) försvarare, som händelsevis inte heller arbetar gratis, om hon inte hade anlitat en privata sådana. Ersättningen har satts ned i viss mån med hänsyn till att hon domdes på en punkt för ett tillfälle.

Det åter står att se om HD tar upp saken eller inte, då de avsåg att försöka överklaga.

Jag skrev en 59 sidors novell på fyllan på en dag. Så att läsa 150 sidor tar inte länge, och jag kan slå vad om att 50% eller mer är formalia som är praxis i svenska åklagares åtal.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nädå, jag har full koll på FUP och laga kraft dom.

Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Falcon anser uppenbarligen att jag är en dubbelkorkad idiot som inte vet skillnaden, eftersom mitt svar inte passade in i föreställningsvärlden. Andra får väl bedöma följande skärmdump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du är ju rolig... Jag har tittat i domen, har du? Något FUP har jag inte nämnt överhuvudtaget.

Tycker du att det är rätt att hon får 4 miljoner i ersättning för hennes(12,4 miljoner) advokatkostnader?
En vanlig offentlig försvarare tar 1100:- i timmen.

Den offentliga försvararen får jobba länge och mycket för att nå 12,4 miljoner. Räkna kan du fråga AI om.

Förlorar man ett mål som svensson, ska man betala allt eller delvis av kostnaden; OM du förlorar.
Vinner du så ligger allt på staten. Här har Bonnesen förlorat, so far i Svea, dessutom med sveriges dyraste advokater.

Sådant hade en svensson fått betala själv för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Falcon anser uppenbarligen att jag är en dubbelkorkad idiot som inte vet skillnaden, eftersom mitt svar inte passade in i föreställningsvärlden. Andra får väl bedöma följande skärmdump...

<Uppladdad bildlänk>

Aldrig kallat dig korkad eller idiot. Så tagga ner.

Jag förstår inte vad du vill visa med "skärmdumpen"
Att det är 70 sidor?

Återigen; min fråga står högst upp. Det handlar inte om; dom, FUP eller något annat.
Det handlar om orättvisan att hen får ersättning när en vanlig svensson absolut inte hade fått det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag skrev en 59 sidors novell på fyllan på en dag. Så att läsa 150 sidor tar inte länge, och jag kan slå vad om att 50% eller mer är formalia som är praxis i svenska åklagares åtal.

Det är en lång dom och själva åtalet i sin helhet ligger inte med i en dom. Jag vet inte hur många rättegångsdagar de hade i HovR (går förstås att kolla upp), men i TR var det strax över 20. Det är väsentligt längre än t ex Pirate Bay-rättegången, som referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Aldrig kallat dig korkad eller idiot. Så tagga ner.

Jag förstår inte vad du vill visa med "skärmdumpen"
Att det är 70 sidor?

Återigen; min fråga står högst upp. Det handlar inte om; dom, FUP eller något annat.
Det handlar om orättvisan att hen får ersättning när en vanlig svensson absolut inte hade fått det!

Hon har bättre advokater än svensson har råd med därav får hon också en högre ersättning än svensson kan tänkas få. tyvärr är inte vårat samhälle byggt på rättvisa, även om staten gärna vill hävda att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är en lång dom och själva åtalet i sin helhet ligger inte med i en dom. Jag vet inte hur många rättegångsdagar de hade i HovR (går förstås att kolla upp), men i TR var det strax över 20. Det är väsentligt längre än t ex Pirate Bay-rättegången, som referens.

Tack ztenlund; men det var inte det jag ville ha svar på.

Hur kan man anlita egna privata, dyra advokater och förlora i hovrätten.
Och sen ändå får ersättning för vissa delar av den kostnaden?

Det var min fråga. Jag förstår mycket väl att det är en lång process och sjukt många timmar.

Men återigen; en svensson hade aldrig fått ersättning vid ett förlorat mål! Vilket är fallet här! (ej laga kraft ännu, jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hon har bättre advokater än svensson har råd med därav får hon också en högre ersättning än svensson kan tänkas få. tyvärr är inte vårat samhälle byggt på rättvisa, även om staten gärna vill hävda att så är fallet.

Det är ju just detta; om man förlorar i tingsrätt/hovrätt så är du skyldig utifrån din betalningsförmåga att betala för dessa kostnader. I fallet svensson är det då mest troligt att du fått en offentlig försvarare.

Här har Bonnesen svävat ut, via Swedbank. Behöver era bästa. Två stycken vore dessutom bra.

Förlorar och kräver ersättning. Hade hon fått pengar från Swedbank så hade jag icke skapat tråden.
Nu får hon ersättning från våra domstolar(skattepengar)

Det är vidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är ju just detta; om man förlorar i tingsrätt/hovrätt så är du skyldig utifrån din betalningsförmåga att betala för dessa kostnader. I fallet svensson är det då mest troligt att du fått en offentlig försvarare.

Här har Bonnesen svävat ut, via Swedbank. Behöver era bästa. Två stycken vore dessutom bra.

Förlorar och kräver ersättning. Hade hon fått pengar från Swedbank så hade jag icke skapat tråden.
Nu får hon ersättning från våra domstolar(skattepengar)

Det är vidrigt.

Ja det är vidrigt och det lär inte ändras innan vi tar till andra metoder för att likställa alla inför lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja det är vidrigt och det lär inte ändras innan vi tar till andra metoder för att likställa alla inför lagen.

hehe, det är inte bara vidrigt. Det är ju emot lagen som finns om offentligt försvar.

<3

Hoppas verkligen hen får sitta sina 9 månader.
Om HD tar upp detta så vet vi läget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagens Jurudik:

Swedbank betalar notan

Det är nämligen Swedbank som har betalat och betalar ersättning för försvarararvode och utlägg. Banken får i sin tur täckning för kostnader från sitt försäkringsbolag.

Birgitte Bonnesen har förbundit sig att begära ersättning för sina rättegångskostnader och återbetala eventuell ersättning till Swedbank AB.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/bonnesen-vill-ha-10-milj...

Permalänk
Medlem

Ok...Publicerad 2022-12-05

Lätt efter, vi/jag diskuterar något helt annat här(https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1345737-miljonsmallen-sa...)
Publicerad 2024-09-20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men återigen; en svensson hade aldrig fått ersättning vid ett förlorat mål! Vilket är fallet här! (ej laga kraft ännu, jag vet)

Med Bonnessons inkomstnivåer betalar man så vitt jag förstår det numera 80% av statens kostnader för offentlig försvarare (vilket är vad Svensson men inte Bonnesson har). Innan lagen nyligen ändrades (SFS 2024:58) så betalade man 40%.

Jag orkar inte läsa domen, men jag antar att Bonnesson har fått ersättning för privat anlitad advokat i proportion till de åtalspunkter hon blivit frikänd för, med rättslig grund i rättegångsbalken 31 kap. 2 par, 1 st.

Diskussionen hade antagligen blivit bättre om tråden hade innehållit åtminstone en länk till domen, eller ännu hellre den relevanta domtexten. Men jag får känslan att tråden mest handlar om att vara upprörd.

§ 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

God poäng. men jag beskriver 150 sidor som ingenting att läsa i font 8. det tar max ett par timmar, max. Ovetandeskap är inte svar på problemet i dett fall.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Med Bonnessons inkomstnivåer betalar man så vitt jag förstår det numera 80% av statens kostnader för offentlig försvarare (vilket är vad Svensson men inte Bonnesson har).

Kan så vara men;
1. Offentlig försvarare är inte anlitad, utan egna, mycket dyrare advokater x2.
2. Förlorar man ett mål så ska du betala allt; gäller svensson, men gäller tydligen inte Bonnesen.

Verkar som de flesta här på Swec tycker det är rimligt att Bonnesen får 4 miljoner i ersättning(krav på 12.4)
Ingen med uttalad juridik har svarat på min fråga. Det är mest godtyckliga killgissningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

God poäng. men jag beskriver 150 sidor som ingenting att läsa i font 8. det tar max ett par timmar, max. Ovetandeskap är inte svar på problemet i dett fall.

Precis, det är inte svårt att läsa mellan raderna och gå till väsentligheterna.
Det är som sagt inte detta som är frågan utan hur Bonnesen får ersättning för egna, dyrare advokater.

Svensson får anlita egna advokater; men jag är rätt säker på att vare sig tingsrätt eller svea hovrätt skulle acceptera en faktura om flera hundra tusen; särskilt inte vid ett förlorat mål

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Falcon:

Verkar som de flesta här på Swec tycker det är rimligt att Bonnesen får 4 miljoner i ersättning(krav på 12.4)

Ingen i tråden har uttryckt sig så, och jag vet inte riktigt hur du får för dig du kan avgöra vad den överväldigande majoriteten av alla SweClockersmedlemmar som över huvud taget inte läst din tråd tycker i frågan. Det blir väldigt löjligt att uttrycka sig på sättet du gör bara för att du inte får 100%-igt medhåll och ryggdunkningar varthän du vänder dig.

Skrivet av Falcon:

Ingen med uttalad juridik har svarat på min fråga. Det är mest godtyckliga killgissningar...

Vilket, som redan konstaterats, beror på att du inte befinner dig i ett juridikforum utan på SweClockers. Lite underligt då att ondgöra sig över andras kommenterande när du själv inte når upp till de krav på juridisk kompetens du satt upp.

Visa signatur