Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Nintendo stämmer Palworld-utvecklarna för patentintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja se på fan. det är lite det som är min poäng, så generiska grejor att pokemon company inte var först med det, men fick patent på.

Kan tipsa om videon @ransalad länkade för lite bakgrund kring varför det är så.

Skrivet av ransalad:

Det du får tänka på här är att det finns en historia om varför japanska spelföretag har så många "dumma" patenter. Det handlar om att skydda sig och varandra från patent troll.

Den här youtube videon förklarar det hela ganska gediget: https://youtu.be/cbH9-lzx4LY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Kan tipsa om videon @ransalad länkade för lite bakgrund kring varför det är så.

"we became the thing we hated"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Då nintendo söker upprättelse är jag på nintendos sida; om nintendo vinner är det en vinst för företagande. Jag har använt palworld som exempel många gånger tidigare på hur spelare borde göra när de upplever att något är fel - utveckla ditt eget spel - men bara upp till den punkt att det inte inkräktar mot något existerande.

Permalänk
Medlem

Klurigt vart man drar gränsen. Misstänker att Nintendo har kött på benen i detta fallet & kan lägga fram bevis i rätten.

För Nintendos del handlar det inte om pengar utan att man (måste) skydda sitt varumärke. Annars kan all hell break loose om man inte skyddar sitt IP. Men, åter igen, det är svåra gränsdragningar vad som är "inspiration" och vad som faktiskt är stöld. Everything is a remix...

Permalänk

Nintendo har fått ett patent godkänt i specifikt Japan(som står idag på prov i USA och resterande världen) gällande grejen att "fånga ett monster i en boll" från Juni detta år dvs efter Palworld lanserades.

Jag vet att USAs rättssystem inte kommer ge Nintendo vinsten här då detta på riktigt fult eftersom man försöker ta patent på något andra aktörer redan gör.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

För Nintendos del handlar det inte om pengar utan att man (måste) skydda sitt varumärke. Annars kan all hell break loose om man inte skyddar sitt IP. Men, åter igen, det är svåra gränsdragningar vad som är "inspiration" och vad som faktiskt är stöld. Everything is a remix...

Detta handlar om patent, inte varumärke. Och det gäller f.ö. japansk lagstiftning, inte amerikansk. Reglerna och kulturen är annorlunda där.