Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Nvidias vd: Vi kan inte göra datorgrafik utan AI längre

Permalänk
Medlem

Det är inget som säger att bilden måste skapas såsom det görs idag med utgångspunkt i rastrering som sedan skalas upp med AI. Man kan istället tänka sig att bilden skapas helt av en AI, men med utgångspunkt i relativt detaljerad data för AIn av vad som ska respresenteras och hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men är det inte exakt så med flesta människor med?

Att man tränar på andras musik inledningsvis?

Mänsklig inlärning och maskininlärning är två fundamentalt olika saker och inte det minsta jämförbart.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mänsklig inlärning och maskininlärning är två fundamentalt olika saker och inte det minsta jämförbart.

Nu är ju inte jag jurist, men normalt sett så ser man ju ifall någonting är ett "derivative work", kan inte svenska ordet för detta, men ett verk där man ser att man tagit lite för mycket inspiration av andra och därmed copyright-brott.

Problemet med maskininlärning är ju att man definitivt tagit mycket inspiration av andra, men det är inte säkert att det går att se. Intressanta och nya frågeställningar. Är maskininlärning bara ett verktyg för att skapa nya verk, eller är allt som kommer ur maskininlärning plagiat, även om det inte märks.

Har inte något svar, men tycker om debatten.

Permalänk
Medlem

Problemet är tiden det tar och kostnaden med mänskligt arbete. Jag frågade en snubbe vad det skulle kosta att göra textures på en färdig modell & han ville ha 2k USD för jobbet. Om ett par år kommer AI kunna göra samma jobb på några sekunder.

Beakta tiden det tar att lära sig t.ex. Houdini. Då kan du göra VFX i världklass men det tar flera år att bemästra, jag har hållt på med Blender sen 2012 och anser mig fortfarande vara nybörjare. Och jag både förstår och accepterar att AI kommer vara bättre än vad jag är

Det är som jag brukar tjata om, jack of all trades but master of none. Kan lite om mycket, så kan du applicera erfarenheter/kunskap för att optimera utfallet. Jag är inte ett dugg rädd för att AI ska mina jobb inom kreativitet, tvärtom är det ett fantastiskt verktyg - men precis som CGI var en verktyg i film när det blev poppis på 90-talet, betyder det inte per automatik att det blir bättre om man använder det på fel sätt

Permalänk
Medlem

han har en sån "jättetuff" "40 års kris" skinnjacka på sig i all dom här videosarna

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wazman:

han har en sån "jättetuff" "40 års kris" skinnjacka på sig i all dom här videosarna

Han är 61, så det är kanske en bra grej om det ser ut så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av wazman:

Steve Jobs hade alltid en svart polotröja på sig, Jensen Huang är känd med sin svarta skinnjacka istället?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Med tanke på investerarnas krav kring AI tror jag inte han har möjlighet att säga något annat än pro AI, oavsett om det handlar om framtida programmerare eller hur de gör datorgrafik.

Desto mer han benämner AI desto gladare är investerarna bakom Nvidia