Permalänk
Medlem

Intel Core Ultra 7 155H på Debian 12.7

Hej,

Jag undrar varför Linux enbart indetifierar 21 "trådar" på min laptop med dessa specs:

alexl@V56:~$ screenfetch _,met$$$$$gg. alexl@V56 ,g$$$$$$$$$$$$$$$P. OS: Debian 12 bookworm ,g$$P"" """Y$$.". Kernel: x86_64 Linux 6.9.0-060900-generic ,$$P' `$$$. Uptime: 6h 33m ',$$P ,ggs. `$$b: Packages: 1643 `d$$' ,$P"' . $$$ Shell: bash 5.2.15 $$P d$' , $$P Resolution: 1920x1200 $$: $$. - ,d$$' DE: GNOME 43.6 $$\; Y$b._ _,d$P' WM: Mutter Y$$. `.`"Y$$$$P"' WM Theme: `$$b "-.__ GTK Theme: Adwaita [GTK2/3] `Y$$ Icon Theme: Adwaita `Y$$. Font: Cantarell 11 `$$b. Disk: 17G / 1.4T (2%) `Y$$b. CPU: Intel Core Ultra 7 155H @ 21x 4.5GHz [46.0°C] `"Y$b._ GPU: Intel Graphics `"""" RAM: 5979MiB / 15628MiB

Detta trots att Intel anger antal "trådar" ("Total Threads") som 22:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/236847/intel-core-ultra-7-processor-155h-24m-cache-up-to-4-80-ghz/specifications.html

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Debian 12 är ju lite gammalt. Eller snarare, har gamla paket, kanske är därför?
Prova att start upp en liveUSB med nått nyare? openSuse Tumbleweed, eller nåt. Och se vad det visar, tänker jag.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Egentligen har jag ingen koll på det här, men är det inte så att 0 räknas som en tråd också?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat med andra kommandon såsom nproc eller cat /proc/cpuinfo ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Jag undrar varför Linux enbart indetifierar 21 "trådar" på min laptop med dessa specs:

alexl@V56:~$ screenfetch _,met$$$$$gg. alexl@V56 ,g$$$$$$$$$$$$$$$P. OS: Debian 12 bookworm ,g$$P"" """Y$$.". Kernel: x86_64 Linux 6.9.0-060900-generic ,$$P' `$$$. Uptime: 6h 33m ',$$P ,ggs. `$$b: Packages: 1643 `d$$' ,$P"' . $$$ Shell: bash 5.2.15 $$P d$' , $$P Resolution: 1920x1200 $$: $$. - ,d$$' DE: GNOME 43.6 $$\; Y$b._ _,d$P' WM: Mutter Y$$. `.`"Y$$$$P"' WM Theme: `$$b "-.__ GTK Theme: Adwaita [GTK2/3] `Y$$ Icon Theme: Adwaita `Y$$. Font: Cantarell 11 `$$b. Disk: 17G / 1.4T (2%) `Y$$b. CPU: Intel Core Ultra 7 155H @ 21x 4.5GHz [46.0°C] `"Y$b._ GPU: Intel Graphics `"""" RAM: 5979MiB / 15628MiB

Detta trots att Intel anger antal "trådar" ("Total Threads") som 22:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/236847/intel-core-ultra-7-processor-155h-24m-cache-up-to-4-80-ghz/specifications.html

Vad kan detta bero på?

Skrivet av ronnylov:

Får du samma resultat med andra kommandon såsom nproc eller cat /proc/cpuinfo ?

Ja precis, håller nproc, lscpu, grep ^processor /proc/cpuinfo, osv med, eller är det en screenfetch-grej att det blir 21?

22 verkar ju vara rätt svar, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Det är inte Linux som gör fel, det är förmodligen det där probramm

Kolla om fastfetch funkar?

Skrivet av kjenik:

Egentligen har jag ingen koll på det här, men är det inte så att 0 räknas som en tråd också?

Jo, man indexerar från 0, men det ska inte påverka totalen när man summerar hur många det är.

Permalänk
Medlem

Jag har t.ex. kört htop och den har visat ”CPU”-index på 0 till och med 20. ”System Monitor” i GNOME visar även den 21 ”CPU”:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, håller nproc, lscpu, grep ^processor /proc/cpuinfo, osv med, eller är det en screenfetch-grej att det blir 21?

22 verkar ju vara rätt svar, iaf.

alexl@V56:~$ lscpu Architecture: x86_64 CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit Address sizes: 46 bits physical, 48 bits virtual Byte Order: Little Endian CPU(s): 21 On-line CPU(s) list: 0-20 Vendor ID: GenuineIntel Model name: Intel(R) Core(TM) Ultra 7 155H CPU family: 6 Model: 170 Thread(s) per core: 2 Core(s) per socket: 16 Socket(s): 1 Stepping: 4 CPU(s) scaling MHz: 35% CPU max MHz: 4800.0000 CPU min MHz: 400.0000 BogoMIPS: 5990.40 Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr s se sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc art arch_perfmon pebs bts rep_good n opl xtopology nonstop_tsc cpuid aperfmperf tsc_known_freq pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx s mx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm 3dnowprefetch cpuid_fault epb intel_ppin ssbd ibrs ibpb stibp ibrs_enhanced tpr_shadow flexpriority ept vpid ept_ad fsgsbase tsc_adjust bmi1 avx2 smep bmi2 erms invpcid rdseed adx smap clflushopt clwb intel_pt sha_ni xsaveopt xsavec xgetbv1 xsaves split_lock_ detect user_shstk avx_vnni dtherm ida arat pln pts hwp hwp_notify hwp_act_window hwp_epp hwp_pkg_re q hfi vnmi umip pku ospke waitpkg gfni vaes vpclmulqdq rdpid bus_lock_detect movdiri movdir64b fsrm md_clear serialize arch_lbr ibt flush_l1d arch_capabilities Virtualization features: Virtualization: VT-x NUMA: NUMA node(s): 1 NUMA node0 CPU(s): 0-20 Vulnerabilities: Gather data sampling: Not affected Itlb multihit: Not affected L1tf: Not affected Mds: Not affected Meltdown: Not affected Mmio stale data: Not affected Reg file data sampling: Not affected Retbleed: Not affected Spec rstack overflow: Not affected Spec store bypass: Mitigation; Speculative Store Bypass disabled via prctl Spectre v1: Mitigation; usercopy/swapgs barriers and __user pointer sanitization Spectre v2: Mitigation; Enhanced / Automatic IBRS; IBPB conditional; RSB filling; PBRSB-eIBRS Not affected; BHI BHI_DIS_S Srbds: Not affected Tsx async abort:

alexl@V56:~$ nproc 21

alexl@V56:~$ grep ^processor /proc/cpuinfo processor : 0 processor : 1 processor : 2 processor : 3 processor : 4 processor : 5 processor : 6 processor : 7 processor : 8 processor : 9 processor : 10 processor : 11 processor : 12 processor : 13 processor : 14 processor : 15 processor : 16 processor : 17 processor : 18 processor : 19 processor : 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte Linux som gör fel, det är förmodligen det där probramm

Kolla om fastfetch funkar?

Jo, man indexerar från 0, men det ska inte påverka totalen när man summerar hur många det är.

Vad är "probramm"? Kunde inte hitta det via googling.

Permalänk
Medlem

Går det att se i BIOS / UEFI hur många kärnor / trådar CPUn har? Kan ju faktiskt vara något hårdvarufel eller att någon kärna har råkat bli inaktiverad i BIOS-inställningarna för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Går det att se i BIOS / UEFI hur mång kärnor / trådar CPUn har? Kan ju faktiskt vara något hårdvarufel eller att någon kärna har råkat bli inaktiverad i BIOS-inställningarna för moderkortet.

Då min laptop är denna:
https://novacustom.com/product/v56-series/

Så används Dasharo coreboot som firmware. Från vad jag kan avgöra går det inte att hitta något om en "inaktiverad kärna":

Jag har kollat alla menyer som syns och deras undermenyer utan att hitta något relevant.