Ny hemmabioreceiver, tänker Marantz Cinema 70s

Permalänk
Hedersmedlem

Ny hemmabioreceiver, tänker Marantz Cinema 70s

Byter upp mig från en döende H/K AVR 355. Den har gjort sitt jobb med bravur.

Läst runt lite på internetet och suttit och tittat på den här pjäsen (Marantz Cinema 70s) en stund. Priset är rätt. Jag behöver mest ett försteg till front och center samt en modern hdmi-växel. Kör lite grundläggande film med 5.1-högtalare och även musik i stereo med frontarna. Vissa specifika spel ska köras också, gärna via receivern, det har funkat fint via den gamla.

Finns det någon annan kärra jag borde fundera över?

Edit: inser att jag utelämnar information som kan vara intressant.

Skärm: LG C3 Oled 65"
Källa: En PC som just nu kör ljud via toslink till H/Kn', bild via hdmi till skärmen. Grafikkort GTX1070
Högtalare: Focal Electra 926, LTS center och surround-högtalare
Slutsteg: Emotiva XPA-2 till frontarna, kinesiskt oklart märke till centern

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om just den där 70s men är redigt nöjd med min Marantz SR7013 så en uppföljare till den kan jag starkt rekommendera

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skaffade nyss en Cinema 50 för att det är den minsta modell som stödjer 4 basar i Dirac live.
Den är också utmärkt som processor om man vill hänga på flera slutsteg.
Vet inte om det är nått du värderar men den har fullt stöd för Dirac live inklusive 4 baskanaler och "fullt försteg" men färre slutstegskanaler.
För mig var det viktiga egenskaper och de ännu större modellerna har "bara" bättre slutsteg vilket inte var viktigt för mig då jag även har 12 externa slutstegskanaler tillgängliga utöver de som finns i Cinema 50an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skaffade nyss en Cinema 50 för att det är den minsta modell som stödjer 4 basar i Dirac live.
Vet inte om det är nått du värderar men den har fullt stöd för Dirac live inklusive 4 baskanaler och "fullt försteg" men färre slutstegskanaler.
För mig var det viktiga egenskaper och de ännu större modellerna har "bara" bättre slutsteg vilket inte var viktigt för mig då jag även har 12 externa slutstegskanaler tillgängliga utöver de som finns i Cinema 50an.

Har tittat på Cinema 50 men kan inte riktigt motivera priset. Det hade varit gött att ha till framtiden men det är för långt fram dessvärre.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är Denon 3800 (14000 kr) inom budget?

Permalänk
Medlem

Om du siktar på en receiver med stöd för HDMI 2.1 med 4K och 144Hz verkar det vara lite av en djungel och dåligt stöd just nu. Se detta informativa inlägg hos AVSForum: https://www.avsforum.com/threads/hdmi-2-1-avrs-and-av-process...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exner:

Är Denon 3800 (14000 kr) inom budget?

Bara för att få Dirac?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fråga angående Wi Fi antennerna - Går det att skruva av/på dessa på Cinema 50 ? Kan göra det på min Marantz NR 1711 (avskruvade). Använder inte Wi Fi å vill då inte ha dom "förbannade" antennerna påskruvade. Tänker kanske uppgradera längre fram i tiden till 9.4.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag gick för en marantz 60 istället för 70s.

Nu är jag rätt säker på att 70s hade räckt för mitt behov idag men för framtidens skull valde jag 60-maskinen då den har lite mera oomph. I övrigt verkar speccsen inte vara speciellt olika så tror du inte att du kommer att ha behov för mer watt-styrka så ser jag ingen direkt poäng att gå för 60.

Är f.ö väldigt nöhd med hur den presterar. Har kopplat in den på ett 7.1-system (svenska dls-högtalare) som drar nytta av Atmos-certen med 2 högtalare i taket.

På frågan ovan @seville57 - på min 60 är de avskruvbara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag gick för en marantz 60 istället för 70s.

Nu är jag rätt säker på att 70s hade räckt för mitt behov idag men för framtidens skull valde jag 60-maskinen då den har lite mera oomph. I övrigt verkar speccsen inte vara speciellt olika så tror du inte att du kommer att ha behov för mer watt-styrka så ser jag ingen direkt poäng att gå för 60.

Är f.ö väldigt nöhd med hur den presterar. Har kopplat in den på ett 7.1-system (svenska dls-högtalare) som drar nytta av Atmos-certen med 2 högtalare i taket.

På frågan ovan @seville57 - på min 60 är de avskruvbara.

Tack för svaret.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Bara för att få Dirac?

Dirac har en massa fördelar det kommer man inte bort ifrån.
Men där finns också en del "måsten" imo.

Bättre mick (tex Umik) och stativ
Viss kunskap i programmet REW (gratis mätprogram)
Och licensen måste också köpas in.
Sist, lita inte blint på en produkt bara för att den har Dirac.

3800:an är inte dålig som så, men den skiner heller inte igenom.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/de...
Var och en får bedöma själva om den är värd ett inköp.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Överväg att handla från tyskland om du vill ha marantz. Cinema 60 för 860 Eur, sen är det ett stort prisgap till c50. Skulle skippa x3800 för ett 5.1 system om du inte planerar att köpa DIRAC och då är vi redan uppe i dubbla priset gentemot nuvarande alterantiv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seville57:

En fråga angående Wi Fi antennerna - Går det att skruva av/på dessa på Cinema 50 ? Kan göra det på min Marantz NR 1711 (avskruvade). Använder inte Wi Fi å vill då inte ha dom "förbannade" antennerna påskruvade. Tänker kanske uppgradera längre fram i tiden till 9.4.

a antennerna är skruvade så man måste inte ha dem monterade.

Audyssey multieq x32 ingår med Cinema 50 och det är mycket bättre än tidigare Audyssey versioner och har man inte tänkt använda mer än en baskanal är det nog likvärdigt med Dirac.
Den automatiska versionen ingår men för att justera manuellt bör man köpa appen eller datorprogrammet och de kostar ca 200 respektive 2000kr.
Dirac har nyligen sänkt priset men är ändå mycket dyrare då det inte heller ingår någon mikrofon.
Jag tror dock att Dirac med multibas är en "milstolpe" som pekar mot framtiden inom rumskorrigering så jag tyckte själv att en apparat med stöd för det var värd att satsa på och mjukvaror och mikrofoner kan man skaffa senare för nyaste Auddysey är också väl så bra tills det kommer till att utnyttja multibas, vem vet de kanske släpper en sån mjukvara också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

a antennerna är skruvade så man måste inte ha dem monterade.

Audyssey multieq x32 ingår med Cinema 50 och det är mycket bättre än tidigare Audyssey versioner och har man inte tänkt använda mer än en baskanal är det nog likvärdigt med Dirac.
Den automatiska versionen ingår men för att justera manuellt bör man köpa appen eller datorprogrammet och de kostar ca 200 respektive 2000kr.
Dirac har nyligen sänkt priset men är ändå mycket dyrare då det inte heller ingår någon mikrofon.
Jag tror dock att Dirac med multibas är en "milstolpe" som pekar mot framtiden inom rumskorrigering så jag tyckte själv att en apparat med stöd för det var värd att satsa på och mjukvaror och mikrofoner kan man skaffa senare för nyaste Auddysey är också väl så bra tills det kommer till att utnyttja multibas, vem vet de kanske släpper en sån mjukvara också.

Tack för bra svar, ar (en 8:a å 12:a) å det räcker (,bor i lägenhet, 2:a vån). Som sagt, lär ta ett tag till.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för bra tips och synpunker.

Skrivet av smygolf:

Dirac har en massa fördelar det kommer man inte bort ifrån.
Men där finns också en del "måsten" imo.

Bättre mick (tex Umik) och stativ
Viss kunskap i programmet REW (gratis mätprogram)
Och licensen måste också köpas in.
Sist, lita inte blint på en produkt bara för att den har Dirac.

3800:an är inte dålig som så, men den skiner heller inte igenom.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/de...
Var och en får bedöma själva om den är värd ett inköp.

Precis, ganska mycket mer än vad jag letar efter för tillfället.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Överväg att handla från tyskland om du vill ha marantz. Cinema 60 för 860 Eur, sen är det ett stort prisgap till c50. Skulle skippa x3800 för ett 5.1 system om du inte planerar att köpa DIRAC och då är vi redan uppe i dubbla priset gentemot nuvarande alterantiv.

Tack, bra tips. Jag såg att Best Buy i USA hade 70s för $560 nu i sommarn, så man kanske kan spara några tusenlappar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CCWarlock:

Tack för bra tips och synpunker.

Precis, ganska mycket mer än vad jag letar efter för tillfället.

Tack, bra tips. Jag såg att Best Buy i USA hade 70s för $560 nu i sommarn, så man kanske kan spara några tusenlappar.

Tänk på att både välja och räkna rätt om du ska importera, rätt drivspänning, moms, tull och importdeklaration och inte bara frakten.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att både välja och räkna rätt om du ska importera, rätt drivspänning, moms, tull och importdeklaration och inte bara frakten.

Ja nej tänkte inte importera från USA mer att om den kostar $560 där så kanske man kan få den för 8000ish sek i Europa.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ja nej tänkte inte importera från USA mer att om den kostar $560 där så kanske man kan få den för 8000ish sek i Europa.

Amazon säljer den för 8k.
https://www.amazon.se/MARANTZ-CINEMA-CINEMA70S-N1SG-AV-mottag...

Permalänk
Hedersmedlem

Det blev en Cinema 70s. Klart nöjd med den out of the box men får återkomma när jag testat den någon månad.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Vilka högtalare kör ni med till Cinema 70s? Tror ni att man behöver slutsteg till canton vento 80 till denna Cinema 70s?