Ångerrätt vid köp av datorskärm på internet?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid köp av datorskärm på internet?

Köpte nyligen en skärm som jag blev väldigt missnöjd med och vill därför ångra köpet.

Enligt www.konsumentverket.se så gäller 14 dagars ångerrätt vid köp från bla. postorder och internet. Jag lyckades även läsa mig till att den dock ej gäller om "plomberingen på en digital produkt har btytits".

Så nu är jag lite osäker. Jag har ju öppnat kartongen som skärmen levererades i. Men kan verkligen tejpen på kartongen räknas som plombering, speciellt när den var av helt vanlig transparent typ?

Väl inne i kartongen var det ingen plombering eller annat som måstade brytas.

Så nu undrar jag om någon på forumet antingen jobbar som konsumentvägledare, lite långsökt men men :), eller själv har erfarenhet av liknande fall?

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Med "plomberingen på en digital produkt har brutits" tror jag det menar mjukvara och liknande.

För skärmen gäller att du kan kan återställa enballage till ursprungligt skick. Annars borde det inte vara några problem att ångra köpet. Beroede på vilken handlare det handlar om kommer detta bli mer eller mindre besvärligt.

Permalänk
Glömsk

Plombering gäller inte emblanage utan enbart inplastade CD-skivor odyl.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas det nu kommer gå smidigt mec returneringen och att jag får penarna hyffsat snabt.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk

Hoppas för din skull att du inte beställt på ITButikken.dk, då brukar det bli krångel. Iaf om man ska byta defekta grejjer.

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjakossan
Hoppas för din skull att du inte beställt på ITButikken.dk, då brukar det bli krångel. Iaf om man ska byta defekta grejjer.

Ja men den är ju inte defekt, iallafal så som jag förståt det.
Han vad väl bara missnöjd med den eftersom den inte var så som han förväntat sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Ja men den är ju inte defekt, iallafal så som jag förståt det.
Han vad väl bara missnöjd med den eftersom den inte var så som han förväntat sig.

Precis, jag är missnöjd med skärmen och vill ha mina pengar tillbaka.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Ja men den är ju inte defekt, iallafal så som jag förståt det.
Han vad väl bara missnöjd med den eftersom den inte var så som han förväntat sig.

Spelar ingen roll. Vill du undvika problem = undvik itbutikken.dk
De är sega när det gäller ALLA typer av returer. Skickar man tillbaka skärmen idag så har man tur om man får igen pengarna innan årets slut.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE