Permalänk

Få stabilt nätverk utan kabel

Tjena!

Bor i lägenhet där vi får nätverk via coaxial från ComHem. Tyvärr ingen möjlighet alls att få fiber.

Jag ska flytta datorn till ett rum som inte har möjlighet till anslutning med kabel (inte aktuellt att installera nya uttag i nuläget).

Jag har testat powerline adapter dock så tappar jag väldigt mycket hastighet genom detta så det funkade inte. Jag installerade ett nätverkskort i datorn för att ta emot WiFi men detta gjorde så jag fick en väldig fördröjning i spel.

Jag funderar på ett mesh-nätverk men är osäker om dem skapar en egen snabbare trådlös kontakt mellan puckarna kontra routerns egna wifi. Någon som vet?

Tanken är att ta kabel från routern till en av puckarna. Och sedan kabel från en av puckarna till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Tanken är att ta kabel från routern till en av puckarna. Och sedan kabel från en av puckarna till datorn.

Varje trådlöst hopp kommer påverka signalen negativt, och du bör hålla avstånden och antalet väggar mellan trådlös bas och klient så nära som möjligt om du vill undvika paketförluster och försämrad genomströmning. Eventuell förhöjd latens orsakas mest troligen av omsändningar av paket pga suboptimala trådlösa omständigheter.

Men om du nu har en eller flera väggar mellan rummet med routern och rummet där din dator står, och du inte vill/kan dra kabel (cat5/cat6 klarar avstånd upp till 100m) exempelvis på grund av att du inte får borra i väggarna och vill kunna stänga dörrar eller helt enkelt inte kan dra kabel i lister pga estetiska faktorer, ja då kan man göra det som du beskriver dvs att dra kabel så långt det går och sätta en mesh-accesspunkt där samt motsvarande mesh-accesspunkt så nära denna som möjligt på andra änden av hindren. Sen om du kör kabel eller wifi till den andra mesh-accesspunkten tror jag inte påverkar latens märkbart om datorn har hyffsad fri sikt eller minimalt med väggmaterial däremellan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Räkna inte med att valfritt paket som säljs under rubriken ”mesh” kan agera ”trådlös brygga” bakom din koax-router om du inte läst i manualen att just det användningsfallet stöds.

Om kablad sträcka nummer två är kort i sammanhanget så kan det räcka att sätta något som säljs som ”accesspunkt” efter kablad sträcka nummer ett och sedan köra resten trådlöst till instickskortet i datorn. Vanliga trådlösa routrar kan vanligen konfigureras i AP-mode, vilket gör dem till alternativ, läs manualen innan köp.

Nej, ”mesh” och trådlösa bryggor gör inget magiskt som är snabbare än Wi-Fi till en vanlig klient (STA). All minskning av sträckan man kör radio är dock troligen bra, och olika enheter har förstås en del tekniska olikheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Dra en kabel, sätt upp uttag. Det går alltid, folk gör det i byggnader från 1600-talet så det går nog hemma hos dig också.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

i Comhem hus har du ofta flera returaktiverade uttag..sätt routern i det uttaget i det rummet där du har datorn.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Varje trådlöst hopp kommer påverka signalen negativt, och du bör hålla avstånden och antalet väggar mellan trådlös bas och klient så nära som möjligt om du vill undvika paketförluster och försämrad genomströmning. Eventuell förhöjd latens orsakas mest troligen av omsändningar av paket pga suboptimala trådlösa omständigheter.

Men om du nu har en eller flera väggar mellan rummet med routern och rummet där din dator står, och du inte vill/kan dra kabel (cat5/cat6 klarar avstånd upp till 100m) exempelvis på grund av att du inte får borra i väggarna och vill kunna stänga dörrar eller helt enkelt inte kan dra kabel i lister pga estetiska faktorer, ja då kan man göra det som du beskriver dvs att dra kabel så långt det går och sätta en mesh-accesspunkt där samt motsvarande mesh-accesspunkt så nära denna som möjligt på andra änden av hindren. Sen om du kör kabel eller wifi till den andra mesh-accesspunkten tror jag inte påverkar latens märkbart om datorn har hyffsad fri sikt eller minimalt med väggmaterial däremellan.

Distansen är väldigt kort, jag har full täckning med wifi från routern dit där datorn står, bara det att routern skickar ut en väldigt dålig wifi-signal som har kraftig fördröjning. Vet du ifall mesh-enheterna skapar ett eget nätverk för att prata mellan varandra eller blir det samma dåliga wifi som routern?

Permalänk
Skrivet av Skillerns:

Distansen är väldigt kort, jag har full täckning med wifi från routern dit där datorn står, bara det att routern skickar ut en väldigt dålig wifi-signal som har kraftig fördröjning.

På 2,4 eller 5 GHz?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillerns:

Distansen är väldigt kort, jag har full täckning med wifi från routern dit där datorn står, bara det att routern skickar ut en väldigt dålig wifi-signal som har kraftig fördröjning. Vet du ifall mesh-enheterna skapar ett eget nätverk för att prata mellan varandra eller blir det samma dåliga wifi som routern?

Även om signalstyrkan är god kan du ha störningar i närmiljön som leder till omsändningar, vilket tar tid, vilket blir till fördröjningar. Trådlöst är alltid best effort och väldigt beroende av vilka andra sändare du har runt omkring dig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av KAD:

Räkna inte med att valfritt paket som säljs under rubriken ”mesh” kan agera ”trådlös brygga” bakom din koax-router om du inte läst i manualen att just det användningsfallet stöds.

Om kablad sträcka nummer två är kort i sammanhanget så kan det räcka att sätta något som säljs som ”accesspunkt” efter kablad sträcka nummer ett och sedan köra resten trådlöst till instickskortet i datorn. Vanliga trådlösa routrar kan vanligen konfigureras i AP-mode, vilket gör dem till alternativ, läs manualen innan köp.

Nej, ”mesh” och trådlösa bryggor gör inget magiskt som är snabbare än Wi-Fi till en vanlig klient (STA). All minskning av sträckan man kör radio är dock troligen bra, och olika enheter har förstås en del tekniska olikheter.

Tror du en AP kan göra så det skickas ut en bättre WiFi signal mot datorn än det som routern själv skickar?

Nätverket funkar helt okej när det är via kabel, så det hade varit bra om en AP kunde lyckas skicka iväg lika stabil signal med lika stor/liten fördröjning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skillerns:

Tror du en AP kan göra så det skickas ut en bättre WiFi signal mot datorn än det som routern själv skickar?

Nätverket funkar helt okej när det är via kabel, så det hade varit bra om en AP kunde lyckas skicka iväg lika stabil signal med lika stor/liten fördröjning.

Latensen över wifi är lägre än äver kabel men wifi kan behöva vänta på att det blir ledigt i etern så därför bör man försöka bli ensam på frekvensen, wifi 6e och 7 kan använda 6 GHz vilket ger kortare räckvidd utöver att få använder det.
6 GHz bandet är alltså en lämplig riktning att gå mot om man behöver vänta på sina grannar och inte kan hitta ledigt utrymme på 2,4 eller 5 GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

På 2,4 eller 5 GHz?

Routern väljer detta själv på samma nätverksuppkoppling men det är bara en vägg på 60 mm mellan. Så bör vara 5ghz nätet.

Får samma ned/uppladdnings resultat som kabel via bredbandskollen men fördröjningen ökar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Latensen över wifi är lägre än äver kabel men wifi kan behöva vänta på att det blir ledigt i etern så därför bör man försöka bli ensam på frekvensen, wifi 6e och 7 kan använda 6 GHz vilket ger kortare räckvidd utöver att få använder det.
6 GHz bandet är alltså en lämplig riktning att gå mot om man behöver vänta på sina grannar och inte kan hitta ledigt utrymme på 2,4 eller 5 GHz.

Nu erbjuds inte 6GHz från routern dock, stöds max 5 GHz.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Även om signalstyrkan är god kan du ha störningar i närmiljön som leder till omsändningar, vilket tar tid, vilket blir till fördröjningar. Trådlöst är alltid best effort och väldigt beroende av vilka andra sändare du har runt omkring dig.

Ja det är ju lägenhet i detta fallet och det är rätt många användare man plockar upp när man ser tillgängliga wifi i närheten.. routern blir en flaskhals med mix med alla andra användare antar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skillerns:

Nu erbjuds inte 6GHz från routern dock, stöds max 5 GHz.

Du verkade ju fråga om accesspunkt och ska du skaffa nya wifiprylar bör du välja såna som har 6 GHz, du behöver naturligtvis även stöd i klientänden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillerns:

Ja det är ju lägenhet i detta fallet och det är rätt många användare man plockar upp när man ser tillgängliga wifi i närheten.. routern blir en flaskhals med mix med alla andra användare antar jag.

Så som du beskriver det med många WiFi i närheten och att du får latency trots nära till routern, så tror jag inte du kommer få WiFi att fungera bra oavsett vad du slänger på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du verkade ju fråga om accesspunkt och ska du skaffa nya wifiprylar bör du välja såna som har 6 GHz, du behöver naturligtvis även stöd i klientänden.

Har dock inte stöd för detta från routern i nuläget. Funderade då på ifall mesh-puckar hade funkat och att dessa kan skicka signalen mellan varandra på ett betydligt bättre sätt än vad routern själv kan skicka ut wifi signalerna.

Permalänk
Medlem

Så vilket problem upplever du i praktiken? Går du från 4ms latens till 14ms eller vad?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skillerns:

Har dock inte stöd för detta från routern i nuläget. Funderade då på ifall mesh-puckar hade funkat och att dessa kan skicka signalen mellan varandra på ett betydligt bättre sätt än vad routern själv kan skicka ut wifi signalerna.

Men du kan välja en ap och ett wifikort som har 6GHz om du ska skaffa nått nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra kanal på 5 GHz? Ladda ner någon av apparna som finns för att se hur din WiFi-miljö ser ut, det kanske sitter 5 grannar på samma kanal som du kör och sedan är det ledigt på nästa. Du ser 2.4 som standard, klicka på den siffran för att välja 5.0.

Prova att söka efter någon av dessa:
Wifi Analyzer Farproc
WiFiAnalyzer Open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Tjena!

Bor i lägenhet där vi får nätverk via coaxial från ComHem. Tyvärr ingen möjlighet alls att få fiber.

Jag ska flytta datorn till ett rum som inte har möjlighet till anslutning med kabel (inte aktuellt att installera nya uttag i nuläget).

Jag har testat powerline adapter dock så tappar jag väldigt mycket hastighet genom detta så det funkade inte. Jag installerade ett nätverkskort i datorn för att ta emot WiFi men detta gjorde så jag fick en väldig fördröjning i spel.

Jag funderar på ett mesh-nätverk men är osäker om dem skapar en egen snabbare trådlös kontakt mellan puckarna kontra routerns egna wifi. Någon som vet?

Om det är viktigt dra en lång jävla nätverkskabel bara. Går att få till snyggt. Så har jag gjort.
Om du är gamer, så kör absolut inte över WiFi.

För annat bruk som streaming surf osv så fungerar wifi toppen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

kolla vilken wifi kanal som är minst användare på och testa slå av QoS, hade en Asus router som QoS inte alls fungerade för spel

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Så vilket problem upplever du i praktiken? Går du från 4ms latens till 14ms eller vad?

15-16 ms hamnade jag på när jag testade via wifi och det märktes stor skillnad i diverse spel. Det var som att köra med 400 ping. Inte kontinuerligt men nästintill.

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Om det är viktigt dra en lång jävla nätverkskabel bara. Går att få till snyggt. Så har jag gjort.
Om du är gamer, så kör absolut inte över WiFi.

För annat bruk som streaming surf osv så fungerar wifi toppen.

Det är tyvärr inte aktuellt med kabel av diverse anledningar, därav tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

15-16 ms hamnade jag på när jag testade via wifi och det märktes stor skillnad i diverse spel. Det var som att köra med 400 ping. Inte kontinuerligt men nästintill.

Det viktiga är förstås vilken ping du har till servern du spelar på, så även om du mäter 16ms hos Bredbandskollen så kan du ju ha 400ms till servern du spelar på - men det har du i sådana fall oavsett om du använder kabel eller WiFi eftersom det påverkas av den peering din ISP har.

Om du får lagspikes plötsligt och enbart via WiFi så kan det vara routern som bråkar. Gör en fabriksåterställning om du redan har sökt efter bäst kanal och testat denna.

Ping är ju tiden i millisekunder det tar ett varv mellan dig och servern, så är den 16ms så är den 16ms, inte 400ms.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Du har inget alternativ för dina önskemål, du kommer aldrig uppnå det du vill med WifI. Tvivlar skarpt på att du inte har möjlighet att dra en kabel.

Är det för att du tycker det är fult?

Man använder inte WiFi för gaming. Gör man det får man ta konsekvenserna. Aldrig upplevt att spel som är väldigt "response-time" beroende fungerar bra över wifi.

Finns inget mer att tillägga.

Nu lät jag som värsta bitchen, men sanning!

Spelar ingen roll om du köper in en värstingsetup för WiFi. Spelar du på en hyfsad nivå så kommer du bli irriterad. jag lovar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Du kan utan problem hamna på 15-16 ms ping på samma mätmetod med kabel, det testet visar uppenbarligen inte ping under någon som helst belastning och inte spritt över en större tid. Just den siffran har alltså inte betydelse.

WiFi har stora variationer, men börja med att köra 5 GHz på en fast kanal som inte kör DFS.

Eftersom du kör WiFi så kommer den svarstid tidvis ligga på flera hundra ms, ibland kanske t.o.m. mer. I.a.f. när det fungerar som det gör för dig innan du ändrat några inställningar. Sen jo, kan Tele2 inaktivera band steering så kan även du.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köra en point to point link, t.ex. Ubiquiti airMAX NanoStation 5AC Loco.
Jag kör en äldre variant mellan två hus och fördröjning ligger på runt 1 ms. Nånstans mellan 300-500 Mbit/s ger de med fri sikt mellan.
Problemet är väggen om som dämpar, hur mycket beror på vilket material det är.
När man skall köra wifi genom en vägg så är det god en regel att undvika reglar och få så lite vägg som möjligt att köra igenom.
Så AP och klient skall helst vara mitt emot varandra med 90 graders vinkel till väggen.

Ett annat problem är att hitta den kanal som har minst störningar. NanoStation har inbyggd spectrum analys för detta.

Vill man en bra förbindelse utan sladd så får man vara beredd att lägga en hel del pengar och tid.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag meshar en trådlös accesspunkt till min TV där jag kör med kabel från meshen som står vid TVn, det löste mina problem jag hade.
Det kanske kan vara något för din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Som @AllMessedUp skriver. Du kan aldrig få stabilt, snabbt och pålitligt wifi nät. Det är kabel som gäller. Wifi är allt "best-effort". Det kan fungera kanon bra 1h, 1vecka eller 1 år. Men du kommer få problem till slut.

Du kan alltid dra kabel. Det hänger bara på viljan inget annat.

Det bästa alternativet du har, om du inte bill flytta till ett hus i skogen utan grannar, är att köpa en ny AP och wifikort i datorn som klarar 6 GHz. Det är den största chansen du har till att bli Ensam, eller åtminstone dela wifi-space med så få som möjligt, och därmed minska på yttre störningar. Men det är fortfarande "best-effort".

Finns inga magiska "Mesh" lösningar. Det är säljord som butiker använder sig av för att sälja prylar. Och Oftas blir det sämre om nått.

Visa signatur

.