Permalänk
Medlem

Jag tror skivläsare kommer vara separat enhet för att bara ha en SKU. Däremot tror jag det kommer säljas en bundle där det följer med.
Annars tror jag på en uppgraderad version av Playstation 5 Pro. PSSR i ny version. 2 TB+ SSD. Snabbare CPU/GPU/RAM. Samma arkitektur så PS4/PS5 är bakåtkompatibelt. Hoppas verkligen att vi får emulatorstöd för PS1/PS2 och PS3. Så man kan spela alla generationer på samma konsoll.
60 fps kommer vara fokus då Cerny sa att 75% väljer högre FPS före snyggare spel.
Handkontroll med Hall sensorer till spakarna annars typ samma utseende som nuvarande. Hoppas på någon extra knapp på undersidan.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag funderar över releasedatum.
PS4 -> PS4 pro: 3 år
PS4 PRO -> PS5: 4 år

Nu blev det 4 år till PS5 Pro. Så frågan är om det var PS5 Pro som blev 1 år "försenad", eller om hela generationen blev 1 år försenad?

Jag ser alltså en risk i att PS6:an kommer dröja till 2028.

Permalänk
Medlem

Undrar om Sony släpper flera versioner. Xbox Series S verkar ha sålt väldigt bra, och folk klagar på priserna idag. Med hårdvara som är lätt att skala på olika sätt precis som vilken x86 som helst så lär det vara tämligen enkelt gjort

Nackdelen är gnälliga utvecklare som måste optimera för flera plattformar, fast allt gnäll jag hört har kommit från utvecklare bakom spel som floppar totalt och inte helt pga kass optimering... Så vet inte hur legitimt det argumentet är

Edit: då utvecklingen av hårdvara går mer långsamt så kommer kanske nästa gen dröja längre än vanligt, och luta mer på mjukvara som PSSR och dylikt snarare än rå prestanda

Permalänk
Medlem

Det är ju inte hårdvaran som bestämmer om spelen ska köra i 60fps, det är ju mjukvaran. Oavsett hur kraftfull processorn och GPUn blir så finns det ju alltid möjligheter för utvecklare att välja vilken FPS de ska sikta på genom att öka eller minska detaljerna och/eller effekterna i spelen.

Permalänk
Medlem

Tror den kommer bli hexagonalt "rund" och svart igen. Med ett stort rödlysande PS666 uppepå.

I den en rejäl CPU med en mindre GPU som renderar i 480x800 samt en Black Magic uppskalare för den till 16K.

200GB NU-RAM, ingen SSD. Spel som laddas in eller ner stannar i minnet för snabbast möjliga åtkomst tills strömmen går. Även själva systemet laddas ner vid varje påslag vilket gör risken för fallerande lagring obefintlig. Liksom maskinens funktionalitet när servrarna är nere.

Handkontroll kommer vara en banan. Alltså inte den gamla banandesignen utan en faktisk 🍌. Styrning sker genom manipulering av de dielektriska egenskaperna i frukter som det har visat sig kan utläsas och återkopplas genom den beamforming som WiFi8 för med sig.

Den har alltså WiFi8 också såklart.

Den kommer i endast en variant. Läsare för kryptonitstavarna som är det nya fysiska lagringsmediet kommer säljas separat.

Skrivet av SVclocker:

Fram till PS6, då måste Sony ha återuppföddit Killzone serien eller om det blir lanseringstitel.

Bloodborne är ett annat sjuhelvetes spel det!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kommer säkert vara en rätt tråkig historia, bättre GPU bättre CPU. Lite snyggare spel, men inget överraskande. De enda som släpper intressanta konsoler nuförtiden är Nintendo...kanske inte alltid bäst (eller ens bra) men intressanta...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Undrar om Sony släpper flera versioner. Xbox Series S verkar ha sålt väldigt bra, och folk klagar på priserna idag. Med hårdvara som är lätt att skala på olika sätt precis som vilken x86 som helst så lär det vara tämligen enkelt gjort

Nackdelen är gnälliga utvecklare som måste optimera för flera plattformar, fast allt gnäll jag hört har kommit från utvecklare bakom spel som floppar totalt och inte helt pga kass optimering... Så vet inte hur legitimt det argumentet är

Edit: då utvecklingen av hårdvara går mer långsamt så kommer kanske nästa gen dröja längre än vanligt, och luta mer på mjukvara som PSSR och dylikt snarare än rå prestanda

Då behöver nog dock företagen släppa lite på kraven som Microsoft haft att alla spel måste fungera fullt ut både på X och S. T ex Baldur's Gate 3 hade ju problem då split screen co-op inte funkade på Series S för den var för klen.

Släpper man inte på sådana krav generellt så får man problemet med att i början behöva stödja både nya och gamla generationen i spel, fast permanent inbyggt i varje enskild generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Då behöver nog dock företagen släppa lite på kraven som Microsoft haft att alla spel måste fungera fullt ut både på X och S. T ex Baldur's Gate 3 hade ju problem då split screen co-op inte funkade på Series S för den var för klen.

Släpper man inte på sådana krav generellt så får man problemet med att i början behöva stödja både nya och gamla generationen i spel, fast permanent inbyggt i varje enskild generation.

Japp, finns helt klart lessons learned att ta med sig här, har inte varit helt smärtfritt. Även om det var framgångsrikt för MS denna generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Men de har ju redan PS5/PS5Pro, de är ju något av en S-modell för Sony redan, precis som PS4 varit denna generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men de har ju redan PS5/PS5Pro, de är ju något av en S-modell för Sony redan, precis som PS4 varit denna generation

S ligger mellan last och current gen i prestanda, ja den är current gen, men mellan last gen och Xbox Series X

Men det är klart, hålla liv i PS5 är ett alternativ. Med x86 som plattform så känns 7-8+ år mellan generationerna aningen förlegat. Släpp en "pro" var 4 år med ny hårdvara, dvs varannan generation från AMD. Ha som krav på spel att de ska stödja de senaste två plattformarna. Dvs varje generations konsol garanteras 8 år i livslängd, och många spel som inte är AAA lär stödja än äldre versioner, tvivlar på att Sony tänker så bara

Permalänk
Medlem

Jag köper i princip endast fysiska spel som jag sen säljer vidare när jag är klar. Om inte detta är möjligt, spelar ingen roll om det är på fysisk eller digital väg, så blir det ingen PS6 för min del. Monopol på digitala spel är ett gift som måste bort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Sia är här?! Var??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kommer säkert vara en rätt tråkig historia, bättre GPU bättre CPU. Lite snyggare spel, men inget överraskande. De enda som släpper intressanta konsoler nuförtiden är Nintendo...kanske inte alltid bäst (eller ens bra) men intressanta...

Inte helt säkert dock eftersom Sony åtminstone gjorde en speciell lösning för lagringen som var det snabbaste som fanns när den kom. Det gjorde laddningstider extremt korta för de som skrev korrekt för den. Tyvärr har dock många tredjepartsutvecklare varit dåliga på den punkten.

Även om det inte är lika äventyrligt som Nintendos gimmick-baserade satsningar de senaste gångerna så är det åtminstone en ganska utstickande lösning när man ser på Sonys och Microsofts historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

S ligger mellan last och current gen i prestanda, ja den är current gen, men mellan last gen och Xbox Series X

Men det är klart, hålla liv i PS5 är ett alternativ. Med x86 som plattform så känns 7-8+ år mellan generationerna aningen förlegat. Släpp en "pro" var 4 år med ny hårdvara, dvs varannan generation från AMD. Ha som krav på spel att de ska stödja de senaste två plattformarna. Dvs varje generations konsol garanteras 8 år i livslängd, och många spel som inte är AAA lär stödja än äldre versioner, tvivlar på att Sony tänker så bara

Det är väl precis så PS4 fungerat den här generationen så här långt. Alla utom typ 20 spel till PS5 finns väl till PS4 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl precis så PS4 fungerat den här generationen så här långt. Alla utom typ 20 spel till PS5 finns väl till PS4 med?

Du kan mycket väl ha rätt, men alla 5 spel jag tittat på senaste året har inte funnits till PS4. Lutar åt AAA såklart. Tittar jag på wiki så är spel efter 2020 inte ovanligt, men blir väldigt mycket färre

Nu kan PS5 ha bättre livslängd ändå, så vet inte om det är en vettig indikation heller

PS4 och PS5 är första generationen för Playstation som har denna kompatibilitet också. Såklart kommer spel med låga systemkrav släppas till alla plattformar, för man kan. Det gick inte innan. Nu har utvecklare en större kundgrupp om man frångår senaste tekniken och snyggaste grafiken, och kunden vill ha billigare hårdvara och tjänster - får se vad Sony väljer att göra av det hela

Permalänk
Medlem

Nu när vi har priset på PS5 Pro så blir det ju lite enklare att gissa vad PS6 kommer att lanseras för. Jag gissar på 16 000 kr i 2024 års penningvärde. Det baserar jag på prishöjningarna mellan PS4, PS4 Pro, PS5 och PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nu när vi har priset på PS5 Pro så blir det ju lite enklare att gissa vad PS6 kommer att lanseras för. Jag gissar på 16 000 kr i 2024 års penningvärde. Det baserar jag på prishöjningarna mellan PS4, PS4 Pro, PS5 och PS5 Pro.

Så blir det nog, men med en PS6S för 10K med PS5-pro prestanda och lite bättre CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Visst är det kul att skämta om eländet men 16k var sannerligen lite väl mycket humor.

Ska Sony behålla volymförsäljningen, vilket de måste eftersom konsolerna har dålig marginal, så kan de inte låta basversionen vara för dyr. PS5 har sålt väldigt bra under dessa 4 år så det finns säkert plats för en mindre prishöjning. Tror nog vi får se ett pris mellan 7000-8000kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT