Begagnad Epyc, var köpa till bra pris?

Permalänk
Medlem

Begagnad Epyc, var köpa till bra pris?

Någon som har tips på var jag kan hitta en begagnad Epyc med tillhörande moderkort till ett bra pris? Har letat runt på tyska Ebay och Aliexpress, har svårt att hitta något som känns prisvärt.

Är på jakt efter en Epyc ur 7003-serien (Zen3 baserade), kanske 7303 eller någon annan av instegsmodellerna. Den ska ersätta mitt nuvarande bygge med X570S, 5950X och 64GB minne. Jag vill ha mer I/O (PCI lanes).

Förtydliga att jag menar 7003-serien (Zen3 baserade)
Permalänk
Medlem

Om du inte prompt måste ha Epyc så finns även Threadripper, den har också många lanes.

Permalänk
Medlem

@Tuomaz : Du är lite sent ute och priserna är tyvärr inte lika fördelaktiga för tillfället.
Jag länkar till en säljare som många på "Serve The Home" och flera andra forum köpt utav.
https://www.ebay.com/str/tugm4470

Det har dessutom dykt upp en del oseriösa aktörer så var vaksam med vem du handlar av.

När jag köpte mitt Supermicro H12SSL-i med tillhörande Epyc 7302 så gav jag ca 6500:- (har jag för mig) och till detta har jag köpt åtta stycken 64GB ECC-moduler.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Följer denna. Har också letat begagnat Epyc men det verkar inte vara så mycket på begagnatmarknaden ännu. Jag gissar att de flesta fortfarande används. Tittar man på t.ex. www.bargainhardware.co.uk, som är en av Europas största butiker för begagnade servrar och arbetsstationer, så är det väldigt få Epyc och desto mer Xeon Scalable (för att inte tala om Xeon v4 som är väldigt prisvärda för hemmalab och annan mindre krävande användning).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta?

Eller än mer?

H11-serien och 7002 brukar vara mest prisvärt att köpa privat. inwm9492 har varit trevlig mot mig och uppgraderat CPU-valet kostnadsfritt när man beställt flera kit-samtidigt osv (tips är även att läsa hela annonstexten). Borde ge dig samma mängd användbara lanes men titta i manualen för moderkortet så de ligger som du vill ha dem. Sen inte riktigt någon poäng med 7003 över 7002 personligen.

Privat köpte jag 7313P med H12 för hemmabruk vilket är overkill. Kommer aldrig få valuta för den investeringen utan jag kollade för mycket på vad som var mest prestanda för pengarna och inte vad mitt behov var. Bara moderkortet kostade mig över 8000kr så tror du kommer få en bättre deal hur du än gör här.

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Tuomaz : Du är lite sent ute och priserna är tyvärr inte lika fördelaktiga för tillfället.

Sent ute? I förhållande till vadå 😀
Får hoppas på nya möjligheter i framtiden, 7003-serien kan väl inte stiga i pris för evigt?

Tack för länkarna 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Något i stil med detta?

Eller än mer?

H11-serien och 7002 brukar vara mest prisvärt att köpa privat. inwm9492 har varit trevlig mot mig och uppdaterat CPU-valet när man beställt flera kit-samtidigt osv (tips är även att läsa hela annonstexten). Borde ge dig samma mängd användbara lanes men titta i manualen för moderkortet så de ligger som du vill ha dem. Sen inte riktigt någon poäng med 7003 över 7002 personligen.

Privat köpte jag 7313P med H12 för hemmabruk vilket är overkill. Kommer aldrig få valuta för den investeringen utan jag kollade för mycket på vad som var mest prestanda för pengarna och inte vad mitt behov var. Bara moderkortet kostade mig över 8000kr så tror du kommer få en bättre deal här hur du än gör här.

Tack för länkarna. Kanske måste överväga 7002-serien igen 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Sent ute? I förhållande till vadå 😀
Får hoppas på nya möjligheter i framtiden, 7003-serien kan väl inte stiga i pris för evigt?

Tack för länkarna 👍

Som jag skrev. Priserna är inte riktigt lika fördelaktiga i dag.
Detta är p.g.a hemmalabbsmänniskorna fått upp ögonen för dessa system vilket då gett en liten ökning i pris på den begagnade hårdvaran.
H11-serien som @FilleMang snuddade vid är ju ett lite billigare alternativ och jag vet att även @aragon har ett sådant system i drift.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du inte prompt måste ha Epyc så finns även Threadripper, den har också många lanes.

Ja, visst, det skulle kunna vara ett alternativ. Threadripper baserade på Zen3 eller bättre är dock inte vanliga och de är rejält dyra de med. Kanske om jag skulle kolla på nåt Zen2 baserat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Som jag skrev. Priserna är inte riktigt lika fördelaktiga i dag.
Detta är p.g.a hemmalabbsmänniskorna fått upp ögonen för dessa system vilket då gett en liten ökning i pris på den begagnade hårdvaran.
H11-serien som @FilleMang snuddade vid är ju ett lite billigare alternativ och jag vet att även @aragon har ett sådant system i drift.

Ok, med lite tur kanske det börjar komma ut med begagnat från denna generation så att priserna kan röra sig åt rätt håll igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Följer denna. Har också letat begagnat Epyc men det verkar inte vara så mycket på begagnatmarknaden ännu. Jag gissar att de flesta fortfarande används. Tittar man på t.ex. www.bargainhardware.co.uk, som är en av Europas största butiker för begagnade servrar och arbetsstationer, så är det väldigt få Epyc och desto mer Xeon Scalable (för att inte tala om Xeon v4 som är väldigt prisvärda för hemmalab och annan mindre krävande användning).

Vi får hoppas att det kommer ut mer nu när 7003-serien blir 3+ år. Har också noterat att det finns mycket Intel, men jag vill hellre ha Epyc.

Permalänk
Medlem

Har någon en lathund på vilka epycs som är vettiga, man kan ju komma undan med runt $500, jag är också sugen på fler lains så man kan stoppa i fler pci kort att labba med i VM:s.

Hur är tex epyc 7551P?
https://www.ebay.com/itm/175425641567?_skw=epyc&itmmeta=01JD9...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Har någon en lathund på vilka epycs som är vettiga

Det är väl upp till var och en att avgöra, men de som slutar på 1:a tillhör den första generationen (Zen). Se Wikipedias artikel här

Jag själv letar något med Zen 3 (Epycs som slutar på en 3:a)

Permalänk
Medlem

Jag hittade en relativt klent epic moderkort med cpu+hs för 690kr+frakt från tyskland:
https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...

Det verkar vara taget från någon gammal custom gpu-server och pci-e x16 är borttaget och ersatt med en slimsas 8i-anslutning istället. Men alla funktioner i övrigt verkar vara kvar, såsom Out-of-band mgmt och ECC-stöd.

Men sätter du i denna i en itx-låda så får du 8st native SATA (4st via slimsas 4i) och lägg till 1xM.2 för ett 10GbE-kort för en väldigt billig peng.

Inte så dålig prestanda heller:
https://www.servethehome.com/amd-epyc-3151-benchmarks-and-rev...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T490, 32gb. - Ubuntu
Ryzen 5800x3d, 32gb ram, NR200P Max, RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av seneca:

Jag hittade en relativt klent epic moderkort med cpu+hs för 690kr+frakt från tyskland:
https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...

Det verkar vara taget från någon gammal custom gpu-server och pci-e x16 är borttaget och ersatt med en slimsas 8i-anslutning istället. Men alla funktioner i övrigt verkar vara kvar, såsom Out-of-band mgmt och ECC-stöd.

Men sätter du i denna i en itx-låda så får du 8st native SATA (4st via slimsas 4i) och lägg till 1xM.2 för ett 10GbE-kort för en väldigt billig peng.

Inte så dålig prestanda heller:
https://www.servethehome.com/amd-epyc-3151-benchmarks-and-rev...

Bra tips! Jag hade missat den, men det finns tydligen 27 sidor på ServeTheHome om den:
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/gigabyte-mj...

Mina tankar:
+ Väldigt bra pris för Mini-ITX med integrerad CPU.
+ Stöd för ECC RDIMM (och inte bara UDIMM), så man kan få tag i billiga minnen från större servrar.
+ Fint med 4x DDR4 i Mini-ITX. Det ser man inte så ofta.
+ Verkar ha bra fjärradministration.
+ 2 nätverksportar (Intel I210-AT), men bara 1 Gbps.
+/- Vissa köpare i tråden ovan verkar haft problem att hitta fungerande adapter till strömförsörjningen, men i din länk verkar det åtminstone ingå.
- Ingen PCIe-plats, även om det går att koppla in med adapter antingen till m.2 (men verkar bara vara PCIe x1).
- Ganska klen CPU skulle jag nog säga, men det beror ju helt på vad man vill ha den till. Presterar typ som en i3-8100 ser det ut som.

För min egen del skulle nog denna vara bättre, även om den inte är direkt jämförbar (MicroATX, AM4-socket, utan CPU, bara UDIMM och inte RDIMM, men med ett par PCIe-platser), €89:
https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-Mainboard-MC12-LE0-Re10-AM...

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Ja absolut, men man måste köpa en cpu (endast ryzen pro som inte är vendor locked om du ska ha ecc-stöd), så totalkostnaden blir dubbel.

stavfel
Visa signatur

Lenovo Thinkpad T490, 32gb. - Ubuntu
Ryzen 5800x3d, 32gb ram, NR200P Max, RTX3080