Ny pryl skyddar grafikkortets strömkontakt

Permalänk
Melding Plague

Ny pryl skyddar grafikkortets strömkontakt

Thermal Grizzly har lanserat en liten adapter som håller koll på anslutningen mellan grafikkort och nätaggregat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det ens finns tredjeparts don för att tala om huruvida kontakten sitter i och fungerar som tänkt säger väl det mesta...

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Att det ens finnas tredjeparts don för att tala om huruvida kontakten sitter i och fungerar som tänkt säger väl det mesta...

Har använt 6 och 8 pin i snart 20 år utan problem.

De behövde inte ändra något som fungerade.

Hoppas nya kontakten till 5000 serien är bättre. Men själv är jag benägen att köpa kort med gamla 8 pin framöver om det finns. Speciellt då jag köpte 1000W agg för inte allt för länge sedan som inte har de nya kontakterna och vill inte ha massa adaptrar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en crap-produkt som troligtvis får fler kontakter att smälta i slutändan. Det enda som hjälper är att kontrollera att man satt i kontakten ordentligt, klarar man inte av det så ta hjälp.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Missar målet och grundläggande ellära. Man adderar inte adaptrar till redan undermåliga kontakter som vi av någon anledning har i datorbranchen. Det bara ökar risken än mer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ingen ny pryl utan en uppgraderad variant av deras gamla Wireview som finns för både 8-pin och 12VHPWR.

Permalänk
Medlem

Skapa problemet och sen ge lösningen... Har vi slutat innovera?

Permalänk
Medlem

Så urbota korkat, addera ännu mera resistans och potentiella felkällor.

Permalänk
Medlem

Någon som vet en beprövad och stabil produkt för att få till just en vinklad kontakt?
Tänker uppgradera till 5090 när det kommer. Men tycker att alla 3'e partslösningar för adaptrar även har problem dom med.
Vill inte böja kablarna alls om jag kan undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Skapa problemet och sen ge lösningen... Har vi slutat innovera?

Det är rätt innovativt att tjäna pengar på andras olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Missar målet och grundläggande ellära. Man adderar inte adaptrar till redan undermåliga kontakter som vi av någon anledning har i datorbranchen. Det bara ökar risken än mer.

Vilket vi redan har bevis på med felande adaptrar från stort (ish) etablerat kabelfretag såsom cablemod. De är inte ensamma vad jag kommer ihåg men bara cablemod dyker upp när man söker efter adapter recall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Lite lustig vinkling på artikeln som också leder till arga kommentarer... Prylens primära syfte är att hålla koll på strömförbrukning och temperatorer, exempelvis värdefullt vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite lustig vinkling på artikeln som också leder till arga kommentarer... Prylens primära syfte är att hålla koll på strömförbrukning och temperatorer, exempelvis värdefullt vid överklockning.

Jo, men hade man stoppat in ett par mosfetar som bryter strömmen om den ser någon temperatur som blir för hög hade den gjort nytta som skydd också. Inte säkert man hör en varningssignal i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror huvudsyftet med produkten är detta att få data "Nuvarande effekt, spänning och strömstyrka, högsta och lägsta uppmätta effekt, genomsnittseffekt samt temperatur."
Sånt som kan vara intressant för vissa överklockare.

Om det hade varit att skydda kontakten på kortet så borde den ju bryta kretsen när den känner av fel. Nu måste man ju vara nära så att man hör att den piper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Det är rätt innovativt att tjäna pengar på andras olycka.

Säkerhetsbälten och airbags till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hoppas nya kontakten till 5000 serien är bättre. Men själv är jag benägen att köpa kort med gamla 8 pin framöver om det finns. Speciellt då jag köpte 1000W agg för inte allt för länge sedan som inte har de nya kontakterna och vill inte ha massa adaptrar.

Jag tror 7900XTX blir snabbaste kortet någonsin med 8 pin connectors, du får satsa på det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Sweclockers: Köp in och använd i recensionerna!

Har alltid känts litet skevt när ni kört en tillverkares (nVidia) program för att monitorera strömåtgång på både sina egna och konkurrentens kort.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ungefär som säkringar och jordfelsbrytare då?

Håller med om att det är urkorkat att detta ska behövas.. men konceptet i sig, att offra minimalt med effektivitet för extra säkerhet, håller nog de flesta med om att det är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Har alltid känts litet skevt när ni kört en tillverkares (nVidia) program för att monitorera strömåtgång på både sina egna och konkurrentens kort.

Nvidias PCat är i grund hårdvara och inte ett program, dessutom är det nog större chans att Nvidias grejer är någorlunda kalibrerade.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ungefär som säkringar och jordfelsbrytare då?

Håller med om att det är urkorkat att detta ska behövas.. men konceptet i sig, att offra minimalt med effektivitet för extra säkerhet, håller nog de flesta med om att det är rimligt.

Problemet är att det är värme som i slutändan får saker att gå sönder, värme kommer av resistans och att tilllföra mer resistans i ett redan marginellt system... Ja, det har ju Cablemod redan provat, i två omgångar.

Kommer ihåg när jag såg en sådan adapter hos en vän första gången. Sa till honom direkt att det där kan inte vara bra. Men han envisades med den tills Cablemod kom på att det inte fungerade. Som tur var smälte hans kontakt inte. Jag tror inte Cablemod vet speciellt mycket om el, dom vet hur man sätter fina färger på en kabel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Eftersom grafikkorten får ström via PCIe-porten också så blir det knepigt, enklare med en lösning som mäter allt samtidigt än att försöka synka data från två olika mätinstrument.

Permalänk
Snusfri

Hoppas att externa kablar snart är ett minne blott och att vi får den extra kontakten bakom PCIE som visats på några mammakakor.
Betydligt bättre lösning imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Nu är väl poängen mer att visa ström och spänning och då skadar väl inte lite inbyggda säkerhets feats.

Men jag tycker ändå att två rediga kablar med kabelskor som fästs med bult/mutter i grafikkortet är bättre. Så man får lite feeling över maskineriet.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inge 4xxx serie, men hade jag haft ett så skulle jag ha limmat fast kontakten

Permalänk
Inaktiv

Se hur många datorer som brinner när 5090 kommer

Permalänk
Medlem

Men alltså detta är väl en etablerad produkt sedan flera år (bara ny utgåva med mer funktionalitet), som vad jag förstår också fungerar och inte skapat en massa problem? Läser man 8 av 10 kommentarer ovanför så är de negativa, vilket är grejjen jag inte fattar. Vanliga Wireview är väl bevisad att den inte smälter kontakterna?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Den här produkten känns onödig, Nvidia har iaf 3 års reklamation mot sig, jag vet inte hur ser ut när det är allvarliga konstruktionsfel som fallet varit med Nvidia, finns det något ytterligare där i konsumentköplagen som förlänger denna tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Men alltså detta är väl en etablerad produkt sedan flera år (bara ny utgåva med mer funktionalitet), som vad jag förstår också fungerar och inte skapat en massa problem? Läser man 8 av 10 kommentarer ovanför så är de negativa, vilket är grejjen jag inte fattar. Vanliga Wireview är väl bevisad att den inte smälter kontakterna?

"Ny pryl skyddar grafikkortets strömkontakt" lyder nyhetens titel. Om man redan tycker att hela historien med dessa kontakter är oerhört fånig så är det inte superkonstigt att man tar det lite negativt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

"Ny pryl skyddar grafikkortets strömkontakt" lyder nyhetens titel. Om man redan tycker att hela historien med dessa kontakter är oerhört fånig så är det inte superkonstigt att man tar det lite negativt

Men det förändrar inte att denna produkt redan är etablerad sedan länge och faktiskt gör just det?

Tycker artikeln är märklig med att hävda att just denna kontakt skulle vara "ny".

Har personligen använt dessa ett tag nu för att enkelt kunna testa/byta grafikkort och få mätningar om just ström, effekt etc. Har även använt dessa (de artikeln refererar till) långsiktigt då de generellt sett fungerat mycket bättre än andra vinklade kontakter jag har testat, och har konstaterat att de är rätt bra - sitter bra, gör absolut det dom ska, och värms inte upp (kontrollerat både med värmekamera och godtyckligt via att känna).

Jämförde med tex. Cablemods vinklade kontakter och där behövdes det inte ens en värmekamera för att konstatera att dom blev varma; man kände det direkt av att hålla i dom vid normal användning utav grafikkortet (vanlig idle, behövde inte lasta dom), så jag är inte förvånad av att Cablemods återkallade dom.

En annan grej som nån nämnde ovan så är också produktens primära syfte att mäta just temperatur, effekt, etc och att man kan "programmera" samt konfigurera den själv; att den är vinklad och är, vad jag vet, bland de bättre/bästa kontakterna för just det, är extra.

EDIT: Skriver som en kratta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att externa kablar snart är ett minne blott och att vi får den extra kontakten bakom PCIE som visats på några mammakakor.
Betydligt bättre lösning imho.

Man flyttar problemet till moderkortet som då måste hantera stora strömmar.
Med tanke på hur det snålas med material så lär många moderkort ha minsta möjliga mängd koppar i strömbanorna, och därmed få en osund värmeutveckling.