Snabbkoll: Köper du spel digitalt eller fysiskt?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Köper du spel digitalt eller fysiskt?

Köper du endast spel digitalt, eller traskar du iväg till spelbutiken för fysiska exemplar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Om möjlighet finns köper jag spel fysiskt. Dock är det generellt svårt att göra för PC men på konsol försöker jag alltid köpa på skiva trots att det är lite fler irritationsmoment med installationstid osv. Går i regel snabbare att ladda ned ett spel för mig än att försöka installera det från skivan.

Permalänk
Medlem

PC, så alltid digitalt. Fysiska PC-spel finns väl inte längre?

Permalänk
Medlem

Digitalt så arrenderar man väl bara, så det får bli: -Alltid fysiskt!

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Alltid fysiskt till konsol, på PC spelar jag bara MP så spelar ingen roll om det är fysiskt eller digitalt för det är inte värt ett skit om ingen annan är online och spelar eller om servern som krävs ens fungerar längre.

Inte så jag spelar många spel på PC heller, är de samma 2-3 spelen de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

Köper inte spel längre. Betalar för en licens på Steam. Dock aldrig fullpris utan snarare när spel är nere runt 200kr. Skulle Steam försvinna och licenserna avslutas så har jag inget jättebibliotek som försvinner. Bara runt 40st spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Övergick till digitalt för att sen förstå hur pantad jag är
då jag betalar överpris och inte kan sälja det vidare på andrahandsmarknaden. Numera blir det alltid fysiska spel till konsol.

Permalänk
Medlem

Tryckte primärt digitalt för att jag primärt spelar på PC. På konsol är det primärt fysiskt.

Permalänk
Medlem

Till spelkonsoller, alltid fysiskt. Säljer det på Tradera när jag har spelat klart.

Permalänk
Medlem

Beror på plattform.
Till pc enbart digitalt, till konsol huvudsakligen fysiskt men digitalt ibland om priset är rätt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Primärt fysiskt, digitalt köper jag uteslutande DRM-fritt numera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Endast digitalt men med förutsättningen att jag kan ladda ner spelet utan DRM. Jag vill äga det jag köper, inte hyra.

Permalänk
Medlem

Spelar bara på en Xbox Series X, köper aldrig spel på skiva utan bara digitalt. Orka resa på sig och byta skiva... Dock kommer de flesta spelen via Game Pass. Köper sådant jag verkligen vill ha och som saknar på Game Pass när det är en ordentlig rea.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Moderator
Forumledare

Primärt digitalt. Hade dock gärna kört allt fysiskt om jag inte hade begränsats av utrymme och (oftast) dyrare pris (gäller pc)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Har bara datorer sedan många år så det blir digitalt när jag köper. Undviker helst Steam, utan håller mig till GOG där det går, så man får grejerna utan DRM.

Permalänk
Medlem

När jag först skaffade en Switch (min första och hittills enda konsoll) så köpte jag några spel fysiskt, eftersom det kändes mer "konsoll-aktigt". Men jag gick snabbt över till att bara köpa spel digitalt eftersom det bara blev en massa extra krångel med kassetter som man måste byta och hålla reda på. Vissa tycker fysiska spel är bra eftersom man kan sälja dem, men jag har aldrig sålt ett spel i mitt liv.

På PC vet jag dock inte när jag senast köpte ett fysiskt spel, finns det ens längre? Det är nog säkert minst 15 år sedan jag ens hade någon typ av läsare för fysisk media i min dator.

Permalänk
Medlem

PC enbart digitalt. Den enda konsollen värd att äga - Switch, där blir det både och...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Digital till PC, fysiskt till konsol. Gillar att köpa beggade spel till konsol, sen sälja när jag har spelat igenom dem.

Permalänk
Medlem

Fysiskt till konsol, förutsatt att spelet går att spela fysiskt utan ytterligare nedladdningar. Till PC köper jag alltid digitalt.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

De flesta andrader crackade spel och då är det digitalt.

Permalänk
Medlem

Nintendo är det enda som jag köpt fysiskt till de senaste åren.

Räknar dock med att mitt steam bibliotek kan försvinna i framtiden men har inget behova av mera fysiska grejer så skönt o slippa horda fodral.

Permalänk
Medlem

Köper oftast billigast vare sig det är fysiskt eller digitalt.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Det beror på.
Till datorn är det främst digitalt, men till mina Nintendo-konsoler är det fysiskt som gäller.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Var får man tag på fysiska spel idag? Finns det butiker kvar i större städer där de går att köpa? Ska man få tag på en fysisk version av ett spel idag är det väl special- eller samlarutgåvor som man beställer via nätet?

edit: Tänker då främst på PC då jag inte äger någon konsol.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en modern konsol, Switch.
Jag köper nästan enbart fysiska konsolspel, och nästan enbart digitala PC spel.
De flesta äldre konsoler jag äger var samma. Näst intill bara fysiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Digitalt så arrenderar man väl bara, så det får bli: -Alltid fysiskt!

Men kan man ens spela de fysiska spelen utan att ladda ner några gig uppdateringar? Längesen jag testade så genuin fråga.

Kan du köra 100% offline från skiva är helt enkelt min fråga

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

På konsol köper jag så gott som alltid fysiskt om möjligt.

På PC köper jag fysiskt kanske en gång varannat år eller något liknande. Annars bara digitalt.
Helst på ställen som inte har DRM som GOG till exempel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

⛔ Skivor
✅ Kassetter

Permalänk
Medlem

Om det har en CE/LE version som intresserar så blir det fysiskt, annars digitalt och där är det GOG först för DRM fritt. Annars Steam.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

PC - digitalt. Så länge det fortsätter att komma nytt så är spel och film ändå förbrukningsvaror i mina ögon. För några få undantag så är det GOG som gäller.

PS5 - Skiva. Har bättre värde kvar vid både spel och konsol försäljning.