Förstärkare med streaming

Permalänk
Medlem

Är XTZ 99.26 MKII verkligen så tungdrivna att det krävs så mycket effekt för att orka driva dem?

Har inte ägt XTZ själv, men har fått för mig att de skall vara relativt lättdrivna. Vandrade Klipsch-vägen själv och de är extremt lättdrivna...

Edit:
120w/kanal vid 4ohm borde väl vara mer än tillräckligt för att driva dem?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Är XTZ 99.26 MKII verkligen så tungdrivna att det krävs så mycket effekt för att orka driva dem?

Har inte ägt XTZ själv, men har fått för mig att de skall vara relativt lättdrivna. Vandrade Klipsch-vägen själv och de är extremt lättdrivna...

Edit:

Det är det jag är osäker på. Eftersom jag gjorde den här beryllium modden för några år sedan har jag inte riktigt koll på impedansen men det jag läst mig till är att dom inte mår dåligt av lite extra effekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om du vill ha så lite prylar som möjligt skulle jag överväga att sälja din nuvarande rigg och köpa ett par aktiva högtalare.

Haha, har ett par sådana också men utseendet uppskattas inte av frun så dom får hamna i studion i källaren. Älskar ljudet i just mina XTZ:er så jag skulle så gärna ha just dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är det jag är osäker på. Eftersom jag gjorde den här beryllium modden för några år sedan har jag inte riktigt koll på impedansen men det jag läst mig till är att dom inte mår dåligt av lite extra effekt.

Så är det ju, men sedan är ju frågan hur mycket effekt man faktiskt kommer att utnyttja, ska man blåsa av taket eller inte kunna befinna sig i rummet så behöver man alltid mer effekt ^^

Men även vid 8ohm levererar den ju 60w/kanal...

Om den finns hos någon svensk återförsäljare skulle jag definitivt prova den och testa och se om effekten är tillräcklig för att driva högtalarna på ett sätt du är nöjd med

60w per kanal till mina Klipsch skulle räcka för att få mig vräkt både en och två gånger

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Haha, har ett par sådana också men utseendet uppskattas inte av frun så dom får hamna i studion i källaren. Älskar ljudet i just mina XTZ:er så jag skulle så gärna ha just dom.

Något i stil med Marantz stereo 70s borde uppfylla det du söker efter.

Permalänk
Medlem

NAD M10 kanske kan vara ett alternativ, om du inte har en strikt budget. Liten, rätt snygg och allt inbyggt.

Permalänk

Lägg inga jättepengar på en amp med streamer, man hör ändå ingen skillnad och det tar inte många år innan protokol + funktioner blir utdaterade.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Det är din snålt tillagda budget som egentligen är en stor bromskloss
Finns många aktiva högtalare idag som är tillräckligt fina för att få godkänt utav sin partner, bara det att de kostar mer än vad du är villig att lägga ut.

Säger inte vad du måste köpa. Bara tips
Audiolab 7000N Play
En nätverkspelare som har allt däremot kanske overkill för dig eftersom du nämner att det är enbart för Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Edit:

Skrev på förra sidan att dom ska ha en känslighet på 88dB och en impedans på mellan 4-8ohm, vilket resulterar i att man teoretiskt kan lira uppåt 110dB. Så mer än tillräckligt ja

Appropå Klipsch så har deras känslighetssiffror visat sig ganska överdrivna, med många modeller runt 6dB för mycket och med en på 11dB(!) för mycket.
Iofs ser man att många andra också överdriver, men inga ens i närheten av vad Klipsch håller på med.

Permalänk
Medlem

Tycker att det vettiga är att börja med är att köpa hem en Wiim Amp från ett ställe med bra returpolicy och testa med dina högtalare. Din högtalarmodell provlyssnade jag på i en affär för ganska många år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur imponerad jag var att ljudet, så grattis till det. Jag har själv en Wiim Pro plus streamer i mitt vardagsrum kopplad till en äldre förstärkare från runt millenieskiftet. Det låter jättebra med spotify, så streamingförmågan från Wiim Amp tror jag inte du behöver tvivla på, men om det är nog med kraft för högtalarna går nog bara att svara på genom att testa. Men jag skulle bli förvånad om det inte räckte med en Wiim Amp, det är sällan man använder mer än några få watt vid normala lyssningsnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är din snålt tillagda budget som egentligen är en stor bromskloss

Ja, det blir väl så när man köpt hus. Andra prioriteringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Tycker att det vettiga är att börja med är att köpa hem en Wiim Amp från ett ställe med bra returpolicy och testa med dina högtalare. Din högtalarmodell provlyssnade jag på i en affär för ganska många år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur imponerad jag var att ljudet, så grattis till det. Jag har själv en Wiim Pro plus streamer i mitt vardagsrum kopplad till en äldre förstärkare från runt millenieskiftet. Det låter jättebra med spotify, så streamingförmågan från Wiim Amp tror jag inte du behöver tvivla på, men om det är nog med kraft för högtalarna går nog bara att svara på genom att testa. Men jag skulle bli förvånad om det inte räckte med en Wiim Amp, det är sällan man använder mer än några få watt vid normala lyssningsnivåer.

Ja, det är nog det rätta. Ska renovera lite innan inflytt och tills dess finns nog Wiim amp pro att köpa dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt ärligt skulle jag rekommendera en Bluesound PowerNode eller Wiim amp/Ultra. Iom att du vill ha en stilren liten anläggning med god streamingfunktionalitet går det inte att hitta bättre än de två.

Skillnaden mellan dessa är mjukvaran, jag testade Wiim och gillade inte deras mjukvara (via AudioPros Link2) samt om det är relevant för dig är Wiim en kinesisk tillverkare.

Värt att nämna att båda alternativen har få in/utgångar så kolla noga att du inte kommer behöva X utgång i framtiden.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Blev till slut en Wiim AMP Pro på BF för 4600 kr. Fick leverans idag kopplas in i nya huset inom några veckor. Ska bli kul att lyssna på. Tack för all input.

Visa signatur